• 8.985.851 stemmen

Genre: Documentaire / Reality

Met: Lieve Blancquaert, Rick de Leeuw en Luc Tuymans

Oorsprong: België

Datum van release: woensdag 29 november 2017

Eerst uitgezonden op: Canvas (België)

Plot Gek en Geniaal

In 'Gek en Geniaal' maken we kennis met acht psychosegevoelige mensen. Ze lijden aan schizofrenie, bipolaire stoornis of een andere aandoening. Allemaal gaan ze de uitdaging aan om samen met een gerenommeerde kunstenaar of artiest een kunstwerk te maken. Ze geven ons een inkijk in hun persoonlijke leefwereld door hun psychotische ervaringen via kunst te verbeelden. Zo gunnen ze ons een blik in hun leven, hun hoofd en hun ziel, waardoor we de kans krijgen hun psychose beter te begrijpen.

29 november 2017 (37 minuten)

Schrijver en zanger Rick de Leeuw maakt kennis met de schijnbaar immer vrolijke Gary. Al snel vertrouwt hij Rick toe welke angsten er achter zijn opgewektheid schuilen. Fotografe Lieve Blancquaert zoekt Bert op in de psychiatrische afdeling waar hij woont. Samen zoeken ze naar een manier om te communiceren, want Bert lijkt opgesloten in zijn eigen hoofd.

6 december 2017 (37 minuten)

De vijfentwintigjarige Yammie hoort al vanaf haar zes jaar stemmen. Zelfs tijdens haar eerste ontmoeting met cabaretier Raf Walschaerts hoort ze die. Ze vertrouwt hem haar intieme schrijfsels toe. Ook Florian heeft een onverklaarbare drang om te schrijven, altijd en overal. Zijn persoonlijkheid maakt het schrijfster Lize Spit niet gemakkelijk om te doorgronden wat hij juist denkt.

13 december 2017 (37 minuten)

Door een trauma in zijn kindertijd heeft Peter psychoses gekregen. Voor het eerst in lange tijd krijgt hij zijn eigen plek. Tussen het verhuizen door, leert Beeldhouwer en zanger Willem Vermandere hem hoe hij een steen vol leven steekt. Sharif is een verlegen jongen. Enkele jaren geleden is hij helemaal alleen uit Afghanistan gevlucht. “Eenzaam zijn, is het ergste,” zegt hij. Hij wil graag een kunstwerk lassen: daarbij kan beeldend kunstenaar Peter Rogiers hem helpen.

20 december 2017 (37 minuten)

lessandro is vierentwintig jaar en heeft zich jarenlang afgesloten door een vreselijk trauma. Na jaren psychiatrie wil hij iets van zijn leven maken. Beeldend kunstenaar Koen Van Mechelen stelt hem gerust in zijn onzekerheid om een kunstwerk te maken. Peter legt de laatste hand aan zijn beeldhouwwerk in de tuin van Willem Vermandere, maar vooral voor Yammie is het een spannende dag. Samen met Raf Walschaerts treedt ze op met haar eigen lied voor een volle schouwburg.

Er zijn bij dit seizoen nog geen berichten geplaatst.