• 8.985.921 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Ontwikkeld door: Joan Collins en Peter Holm

Met: Joan Collins, Timothy Dalton en Marisa Berenson

Datum van release: zondag 2 februari 1986

Eerst uitgezonden op: CBS (Verenigde Staten)

Plot Sins

De jonge Helene Junot is er getuige van hoe de nazi's haar moeder vermoorden. Door de oorlog verliest ze haar broer Edmond uit het oog. Helene gaat werken op het kasteel van graaf de Ville. Zeer tegen de wil in wordt ze verliefd op de zoon van de graaf. Ze vertrekt naar Parijs om mannequin te worden met een succesvolle carrière. Ze wordt zelfs de maîtresse van haar voormalige werkgever. Als ze een tijdschriften-imperium heeft opgebouwd gaat Helene op zoek naar haar broer en naar genoegdoening voor wat haar familie is aangedaan. Hierbij maakt ze veel vijanden die samenspannen om haar ten val te brengen. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Judith Gould.

2 februari 1986 (2 uur en 20 minuten)

Helene Junot is een grote naam in de modewereld. Ze heeft echter grote moeite met het behouden van haar opgebouwde imperium. Ze besluit een nieuwe publicatie in New York uit te brengen en dit gaat niet zonder problemen.

3 februari 1986 (2 uur en 20 minuten)

Helene wordt herenigd met haar broer Edmund. Tevens besluit ze om in het huwelijksbootje te stappen met de Amerikaanse componist Eric Hovland. Ondertussen poogt ze de voormalige Gestapo officier Von Eiderfeld voor het gerecht te brengen.

4 februari 1986 (2 uur en 20 minuten)

Helene besluit een oude liefdesaffaire nieuw leven in te blazen. Ondertussen wordt ze ervan beschuldigd de prijzen van haar aandelen te manipuleren. Ze zal bondgenoten moeten sluiten om haar imperium te kunnen blijven beschermen.

avatar van hilversum3_mm

hilversum3_mm

Met de hit "It's hard to be tender" van Carly Simon.

Van wat ik kan herinneren was dit een redelijk goede miniserie. Joan Collins speelde in de jaren 80 in nog een andere delenfilm waarvan ik de naam vergeten ben.

avatar van Dk2008

Dk2008

bericht van 21 december 2010 (klassieke modus)

Mijn bericht betreft een 5-uur durende versie die verdeeld is over 2 dvd's.

Ik heb de miniserie in delen bekeken. De serie staat zo op de dvd dat je hem gemakkelijk kunt onderbreken, want er zijn regelmatig korte pauzes van 1 à 2 seconden, dan staat het beeld even stil of er is een overgang naar een andere scène.

De aanleiding om deze net als Monte Carlo (1986) te zien is vooral omdat Joan Collins erin speelt. Dit was in de tijd dat ze ook erg bekend werd door Dynasty.

Hoewel deze nog twee uur langer duurt dan Monte Carlo, is hij wel een heel stuk beter, vooral dankzij de goede cast. Al is door de sprongen in de tijd het tempo ook goed. Natuurlijk zal ook wel het nodige zijn weggelaten, maar ik heb al moeite met een film van 2 uur, laat staan dus dit. Verder hebben ze wel allebei sfeervolle beelden.

Hij begint overigens wel saai, met een blik op vrienden en vijanden van Helene, maar de rest van dat eerste uur zit toch zeer goed in elkaar. De overige uren wordt het steeds meer duidelijker hoe ze nou aan die vrienden en vooral vijanden komt en daar tussendoor is er plaats voor wat lichte romantiek en tragedie. Alleen het gedeelte waarbij ze kennis maakt met de zoon van de graaf is ook wel wat aan de saaie kant, maar verder ben ik eigenlijk weinig saaie momenten tegengekomen.

Een stem uitbrengen is niet zo eenvoudig. Het eerste uur en het laatste uur zijn eigenlijk het beste, maar toch doen de overige uren weinig onder. Het klopt overigens wel dat als je Dynasty of Dallas vroeger leuk vond, dan wil zo'n miniserie ook best. 4.0