De Site / Algemeen / stemmen op lopende seizoenen

avatar van Jordy
Op MovieMeter is het altijd een beetje een taboe om te stemmen op films die je half gezien hebt. Ik heb zelf het idee om dat hier los te laten. Stel dat iemand op TvMeter komt en zich afvraagt of een nieuwe serie, waar inmiddels 10 afleveringen van uitgezonden zijn, een beetje de moeite waard is. Zo iemand verwacht dan toch een stemgemiddelde te zien.

Mijn voorstel: op TvMeter mag je stemmen op lopende seizoenen, die stem kun je vervolgens aanpassen als je er later toch anders over gaat denken.

Wat vinden jullie?

Jordy schreef:

Wat vinden jullie?
Dat is een prima idee

avatar van madmadder
Dan zullen er ook veel stemmen zijn die gebaseerd zijn op enkele afleveringen, omdat de gebruiker na een paar afleveringen gestopt is met kijken en niet de moeite neemt om zijn stem te verwijderen. Ik vind het prima, maar moet je dan ook niet voor alle andere series op de site zeggen dat je na het zien van een paar afleveringen (of zelfs een aflevering) al mag stemmen?

madmadder schreef:

Dat bedoelen we juist ook zo

avatar van madmadder
Ah ok. Was mij niet duidelijk omdat Jordy alleen over lopende seizoenen sprak.

avatar van Jordy
Als je alleen stemmen toestaat van mensen die het hele seizoen hebben gezien, krijg je dus alleen (hoge) stemmen van mensen die het goed genoeg vonden om verder te kijken.

Maar goed, het staat nog ter discussie wat mij betreft.

avatar van madmadder
Ja, daar heb je een goed punt. Anderzijds vraag ik me af of stemmen op basis van het zien van een aflevering niet net zo'n vertekend beeld geeft als enkel stemmen toestaan van gebruikers die een seizoen helemaal afgekeken hebben.

AHWA
Kun je dan ook zien of de gebruiker gestemd heeft na alle aflevering of na slechts een paar?
Ik vind het op zich wel een goed idee. Na een paar afleveringen heb je wel een idee of dit een serie voor jou is of niet. Na een heel seizoen zal je stem niet erg veel afwijken, denk ik. Hooguit een halfje meer of minder.

AHWA schreef:

avatar van Goodfella
Bij Fargo - Seizoen 2:

Stemmers, hoe stemmen jullie? Gestopt met kijken allemaal? Na hoeveel afleveringen mag je dan stemmen, vinden jullie? Of is dit de gemiddelde score per aflevering en passen jullie waar nodig wekelijks je stem aan? Gewoon benieuwd.

avatar van Kos
Kos
Vind het onzin. Ik stem wel als het er op zit.

avatar van Goodfella
Excuus! (nog even wennen)

avatar van Inland Rabbit
Goed idee, maar dan zou je een voorwaarde moeten inbouwen op het seizoensgemiddelde? Ik vind niet dat je stem zou moeten meetellen in het gemiddelde als je al na 2 afleveringen gestopt bent en dan stemt. Zeg, de helft van de serie gezien is legaal om mee te tellen voor het gemiddelde, of een kwart?

Bij Lucifer - Seizoen 1:

Ik vind wel dat je niet mag stemmen als je gewoon een pilot hebt gezien, stinissen

Ten eerste maak ik de regels niet en ten 2de kan je zo zien wat een ander er van vindt. Ik zal wel verder kijken maar ik moet nog ff wachten. donnie darko

avatar van DjFrankie
Ik zie bij Banshee nu een stem, gebaseerd op 3 afleveringen. Vind dit raar, vind je het niks dan kijk je niet meer, vind je dit wel wat dan kijk je ze alle 8 lijkt me. Zeker bij meerdere seizoenen zullen veel mensen het seizoen beoordelen op hun waarde en niet de losse afleveringen.

avatar van Miszmi
Ik stem zelf ook wel eens op een seizoen dat nog loopt. Het cijfer kan dan uiteraard nog veranderen aan het einde van het seizoen. Quantico loopt bijvoorbeeld ook nog, maar ik vond hem zo sterk beginnen dat het zelfs al in mijn top 10 staat. Misschien verloopt de rest van het seizoen wel zo slecht, dat mijn 5* veranderd in 3* en dat plekje in de top 10 niet meer rechtvaardig is.

avatar van alexspyforever
Ik stem al lang niet meer op films of series, heb ik zelf toch niets aan.

Bij Game of Thrones - Seizoen 6:

Welke grapjas heeft seizoen zes nu al een cijfer gegeven? Dat is hetzelfde als een film maar vast te beoordelen na 30 minuten.

Jellesteeg schreef:

Pure onzin ik heb nu drie afleveringen gezien en dat is voor mijn op dit moment drie sterren als het beter wordt kan ik dit aanpassen , drie afleveringen zijn 3 uur en daar baseer ik nu mijn stem op.

avatar van Donkerwoud
Jellesteeg schreef:

Kan gewoon hier. Vind het alleen zuur als mensen afhaken en (laag) cijfer achterlaten, maar verder moet er die ruimte zijn om een eerste indruk achter te laten.

stinissen schreef:

Als ik een film kijk en in het eerste halfuur gebeurt niets ga ik het toch ook niet 'alvast een cijfer geven', en dus beoordelen met een 2? Het kan misschien nog niet zo bevallen, maar er moet ook nog een hoop uitgewerkt worden qua verhaallijnen. Om daar dan al (te vroeg) een seizoen op te beoordelen klopt naar mijn mening gewoon niet.

avatar van Jordy
Je gaat dan ook niet halverwege een film naar MovieMeter, normaal gesproken. Er er zijn ook geen mensen die benieuwd zijn naar of ze een film moeten gaan kijken, terwijl pas de helft beschikbaar is.

Totaal onvergelijkbaar dus.

Zie het als een voorlopige stem, geen eindoordeel.

Jordy schreef:
Je gaat dan ook niet halverwege een film naar MovieMeter, normaal gesproken.

Dat zeg ik nou juist.

avatar van Donkerwoud
Het verschil is dat je bij moviemeter meestal echt pas achteraf een bericht achterlaat. Hier kan het zo zijn dat je tussentijds grieven of pluspunten er eerder uit wil gooien. Omdat een seizoensopener ruk is. Omdat je wil vertellen wat de makers met je favoriete karakters uitspoken. Omdat één episode zoveel beter is dan je had verwacht. Sowieso zijn series wat minder makkelijk met één algeheel cijfer te duiden, zeker als je seizoenen hebt met afleveringen die compleet losstaan van elkaar.

Eigenlijk zou je stem voor het seizoen een gemiddelde moeten zijn van je stemmen per aflevering (indien je ze allemaal gezien en een stem gegeven hebt).

Dat zeg ik nou juist.

En hier doe je dat wel, is mijn punt. Dus zijn de situaties niet te vergelijken.

Donkerwoud schreef:

Geheel mee eens dat een geheel seizoen moeilijk te beoordelen is met één algeheel cijfer, en toch is dat wat hier gedaan wordt. Daarom vind ik het raar dat er al zo snel een cijfer gegeven wordt. Geef dan gewoon je mening in een bericht en uit daar dan ook je verdere 'frustraties' tot dan toe, i.p.v. zo gemakkelijk een cijfer in te voeren.

avatar van Miszmi
Ik denk dat dat een discussie is die niemand zal 'winnen'. De meningen zin daar vreselijk over verdeeld. Ik stem soms ook al terwijl het seizoen nog niet is afgelopen, maar pas mijn stem ook gerust weer aan. Ik heb Quantico op de helft al 5* gegeven en al in mijn top 10 staan, terwijl het seizoen toen op de helft was. Inmiddels bijna afgelopen. Een season finale kan veel veranderen, dan kan het ook maar zo zijn dat mijn cijfer anders wordt en het op een andere plek in de top 10 komt.

Ik zie zelf geen probleem, aangezien men het cijfer bij wijze van zelfs iedere aflevering kan aanpassen. Ik doe het zelf meestal ongeveer op de helft van het seizoen. De stop tijdens fe seizoenen is vaak vrij lang, aan het eind van het seizoen weet ik dan echt niet meer wat ik van de eerste helft vond. Ik pak dan zelf een gemiddelde van mijn eerste stem en het tweede deel van het betreffende seizoen.