• 8.985.835 stemmen

Stemmen op lopende seizoenen

Dat mensen zich zo druk maken om andermans stemgedrag zeg. Ik zou nooit tijdens een seizoen stemmen, maar als iemand dat wel fijn vind, vooral doen. Zolang je het maar wel gekeken hebt, want ik stoor me wel aan stemmen van mensen die het niet gekeken hebben, iets wat op MM best vaak voor komt.

Jellesteeg schreef:

Geheel mee eens dat een geheel seizoen moeilijk te beoordelen is met één algeheel cijfer, en toch is dat wat hier gedaan wordt. Daarom vind ik het raar dat er al zo snel een cijfer gegeven wordt. Geef dan gewoon je mening in een bericht en uit daar dan ook je verdere 'frustraties' tot dan toe, i.p.v. zo gemakkelijk een cijfer in te voeren.

Je hebt ergens wel gelijk, maar Miszmi geeft het óók al aan: deze discussie is een gebed zonder end. Voor mij is een cijfer geen heilig iets wat absoluut voor de volle 100% moet 'kloppen'. Ook niet op boek- en moviemeter. Verschil daar is alleen dat je een werk in een zelf afgebakend tijdsbestek kunt afronden. Dan is het suf om al te becijferen als je er nog geen punt achter hebt gezet (al heb ik daar óók wel eens op 3/4e van boek/film cijfer gegeven. Niet verder vertellen!)

Bij lopende series zit je vast aan seizoensbreaks en andere tussentijdse stops. Neem de serie Gravity Falls. Seizoen 2 duurde meer dan 2 jaar. Ontzettend onduidelijk schema wanneer het opgepakt zou worden, hoeveel episodes het zou krijgen, etc. Terwijl ik na de eerste tien afleveringen van de daken wilde schreeuwen dat het zoveel beter was dan het eerste seizoen. Een stem vat dat gevoel samen. Uiteindelijk is cijfer hetzelfde gebleven.

Flavio (moderator films)

Wanneer mag je stemmen op een serie? Bij films is de consensus dat je stemt op een film als je

die hebt uitgekeken. Maar dat is bij series niet te doen, dan zou ik alleen stemmen op series die

ik goed vind, want van matige of slechte series ga ik natuurlijk niet alle afleveringen kijken.

Is er een geschreven of ongeschreven regel voor?

avatar van Jordy

Jordy

Ik zou zeggen, lees dit topic

Flavio (moderator films)

Duidelijk- maar dat geldt dus voor lopende series die je min of meer volgt? Vandaag heb ik bv gestemd op 2 Broke Girls, maar heb daar geen enkele hele aflevering van gezien. Ik was er een paar keer langs gezapt en keek het even aan (bij dit soort series weet je vaak al binnen 5 minuten welke kant het opgaat) en ik vond het niks. Maar ik kan me voorstellen dat fans van die serie dat onterecht en vooringenomen vinden en dan kan ik ze geen ongelijk geven. Ik zal mijn stem dus maar weghalen.

Miszmi

Uiteindelijk kunnen wij niet controleren wat jij wel en niet hebt gezien. Dat jij enkele afleveringen deels hebt gekeken, kan jou wel zodanig een idee geven dat je er een cijfer op kan baseren. Er zijn genoeg mensen die series als South Park of The Simpsons nooit in het geheel hebben gezien, maar toch een cijfer geven. Of dit nou een voldoende of onvoldoende is maakt eigenlijk weinig uit. Op basis van enkele afleveringen vinden zij dat ze daar een oordeel over kunnen geven en wij zijn de laatste die daar commentaar op zullen geven of een cijfer verwijderen. Daarbij ben ik van mening dat wanneer wij alleen stemmen toelaten van mensen die vrijwel alles hebben gezien, je geen goed beeld kan krijgen van de serie. Iemand die het seizoen volledig uitkijkt, zal daar over het algemeen een heel stuk positiever instaan dan iemand die halverwege afhaakt. Op zich niet erg, maar met alleen positieve feedback kan een gebruiker weinig. Op MM komt men vaak om te kijken of een film bij hen past en hier is eigenlijk diezelfde intentie, maar dan met series. Met series is het qua stemmen echter net wat lastiger, maar vrijwel niemand gaat een seizoen afkijken die hij/zij een dikke onvoldoende zou geven, maar die cijfers zijn wel 'belangrijk' voor het gemiddelde.

Wat mij soms wel opvalt is dat users soms een serie van bijvoorbeeld vijf seizoenen of zelfs meer beoordelen met 0,5*. Ik geloof dat dan weer niet, als ik een serie niks vind, ga ik natuurlijk niet meerdere seizoenen bekijken. Persoonlijk zou ik het dan houden op het seizoen dat ik (deels) heb gezien en niks vond en ga ik niet alle seizoenen zo laag beoordelen. Maar ook dat is hun goed recht, ik kan immers niet beoordelen of zij daadwerkelijk alle seizoenen een kans hebben gegeven, al kan iedereen dat antwoord wel raden.

Flavio schreef:

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar waarom zou je op hele seizoenen van een serie willen stemmen als je er een paar keer wat minuutjes van heb gezien? Dan kan je het verhaal nooit volgen en zelfs de impact van een aflevering niet. Het maakt mij geen bal uit hoe iedereen stemt, maar ik hoop wel dat stemmers minimaal een aantal afleveringen van een seizoen hebben gekeken. Heb er weinig aan om 10 seizoenen bij iemand een 0,5* of een 5* te zien omdat er wat losse flarden van afleveringen zijn bekeken.

Flavio (moderator films)

Nou ja, vandaar ook mijn vraag- wanneer kun je stemmen op een serie? Ik ben het wel met je eens dat het beter is niet te stemmen als je alleen maar flarden van een aflevering hebt gezien, al hangt het ook wel af van het type serie: bij een sitcom weet ik na een paar minuten of ik het wel of niet leuk vind, bij een gelaagde serie is dat lastiger. Ook is een aflevering van een sitcom makkelijk los te bekijken terwijl het bij series met langlopende verhaallijnen weinig zin heeft middenin een seizoen een aflevering te kijken.

Ik zal dan alleen stemmen voor series waarvan ik minimaal een aflevering in zijn geheel gezien heb. 2 Broke Girls fans kunnen opgelucht ademhalen.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1967 berichten

Bij Fargo - Seizoen 3:

De eerste 5* is alvast binnen?

avatar van jarno1975

jarno1975 (Moderator series)

Zo irritant die mensen die al stemmen als ze 1 of 2 afleveringen gezien hebben.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1967 berichten

Kunnen die niet gewoon verwijderd worden? Of zijn daar allerlei criteria voor die ik niet ken?

avatar van Animosh_mm

Animosh_mm

Zolang er minstens één aflevering uit is mogen mensen stemmen wanneer ze willen. Verder zijn er geen criteria. Ik vind het ook nog te vroeg om te stemmen, maar ik ga me er niet druk om maken. Er zijn altijd mensen die hun enthousiasme of afkeer graag in een stem willen vertalen. Gewoon negeren.

Miszmi

Het is inderdaad wat Animosh zegt, stemmen is toegestaan zodra de eerste aflevering is uitgezonden. Wij zijn ons ervan bewust dat dit wat tegenstand brengt, maar er zijn ook users die het juist fijn vinden dat er tussentijds gestemd kan worden. Dit is een discussie waarbij je nooit iedereen tevreden kan stellen. Uiteindelijk maakt het echter voor het gemiddelde niet zoveel uit. Nu heb je natuurlijk een vertekend beeld, maar de users die nu 5* willen geven, zullen dat ook doen als alle afleveringen zijn uitgezonden. Mogelijk passen zij hun stem later nog aan als het toch niet zo geweldig is als de eerste aflevering doet vermoeden.

Bij Orange Is the New Black - Seizoen 5:

Sorry maar ik vind echt dat Bladerunner onderhand een ban mag krijgen. Zet telkens een 0,5 neer zonder dat ook maar toe te lichten. Bij shows die dat echt niet verdienen. Sorry maar als je nu al het hele seizoen gezien hebt moet je het wel erg goed vinden. Ik vind het fantastisch maar zit nog niet eens op de helft. En deze user doet dit dus aan de lopende band he? Stoort mij enorm.

RvP,

met regelmaat laat jij diverse users beduusd achter door een serie 0,5 ster te geven. Dit is uiteraard jouw goedrecht. Maar waarom geef jij één serie 0,5 ster? Een toelichting geven daarover is geen verplichting, maar misschien is het een idee om toch eens een klein berichtje achter te laten van waarom jij dat vindt. Nogmaals geen verplichting, maar misschien wel iets om toch eens over na te denken. Dat het jou niks interesseert dat mensen daar doodmoe van worden kan ik ook wel begrijpen. De één deelt wel en de ander weer niet.

Grt.

DionneDarko schreef:

Op basis van stemgedrag kan geen ban opgelegd worden.

avatar van Fueledable

Fueledable

greenmannl Ik heb Orange Is The New Black seizoen 5 in anderhalve dag gekeken. (A)

DionneDarko

Ja dat zag ik staan Vortex maar jij vond het dan toch ook erg goed?

Dan is het logisch dat je er als een speer doorheen gaat. Ik had als het aan mij alleen lag er ook al doorheen geraasd. Ben nu bij de 7e aflevering maar ik kijk dan ook samen met iemand.

OITNB is ook een bingewatch serie maar lijkt me dat je niet alles gezien kunt hebben als je een 0,5 geeft. Dan zet je toch niet telkens een nieuwe episode op? Of je moet jezelf wel erg haten. Als het nou nog een serie is die al jaren langs in reruns op tv verschijnt... Dat het je dan nog is overkomen dat je het grotendeels hebt gezien terwijl je het vreselijk vind.. Dat kan ik dan nog geloven. Maar dit moet je echt zelf opzoeken toch?

Het is echt niet zo dat iemand geen andere mening mag hebben. Juist heerlijk al die meningen, echt. Daarvoor zit ik hier. Misschien kwam het er ook wat hard uit maar dit is niet de eerste serie waarbij ik dit zo zie gebeuren bij dezelfde user. Daarom ontplofte ik een beetje. Vind het zo zonde want er zijn gewoon te weinig stemmen om het weer recht te trekken. Maarja het is geen first world problem dus achteraf vind ik het ook wel een beetje een heftige reactie van mezelf.

Miszmi

Ik kan je reactie wel begrijpen, ik erger mij ook aan bepaald stemgedrag. Mensen die bijvoorbeeld op elk seizoen standaard 0,5 stemmen. Uitzonderingen daargelaten, mensen die verplicht met de (klein)kinderen meekijken bijvoorbeeld, geloof ik niet dat ze alle seizoenen daadwerkelijk bekeken hebben en daar een goed beeld van kunnen schetsen. Het probleem is alleen dat we daar (nog) niks aan kunnen doen. We hebben er onderling wel over nagedacht, maar hebben niet echt een idee voorhanden wat dit tegen zou kunnen gaan. Het lijkt mij ook heel sterk dat iemand een heel seizoen binnen een dag kijkt, terwijl hij het niks vindt. Dat doe ik inderdaad alleen bij series die 4* of meer verdienen, anders ben ik snel uitgekeken. Toch kunnen wij niet met 100% zekerheid vaststellen dat hij het niet gekeken zou hebben. Daarbij komt nog dat er na één aflevering al gestemd mag worden. Misschien vond hij de eerste aflevering wel zo slecht, dat hij besloot 0,5* geven en niet meer verder te kijken. Dit gaat in principe (nog) niet tegen de regels in, maar kan inderdaad wel een heel vertekend beeld geven van het cijfer.

Inmiddels heeft de betreffende user zich uitgeschreven en zijn zijn stemmen ook automatisch verwijderd. De discussie over het stemmen mag uiteraard gerust doorgaan, maar gelieve niet meer persoonlijk ten opzichte van deze user. Hij kan toch niet meer verantwoorden waarom hij zo zou stemmen, dus dat heeft mijns inziens weinig zin.

DionneDarko schreef:

Some people love to hate...? Ik heb ook wel series waarvan ik me afvraag waarom ik er zoveel van gekeken heb, maar tegenwoordig doe ik dat (gelukkig) niet meer.

DionneDarko

Ook ongeveer 13 uur in 2 of 3 dagen? En dan uitkomen op een 0,5?

Ik probeer al maanden door 13 reasons why te komen. Ik wilde het afkijken omdat ik eraan begonnen was. Lukt me amper eerlijk gezegd. Dan ga je toch wat meer uitstellen etc. Er is momenteel zoveel leuks te kijken ook. Misschien lukt het me toch om het af te kijken over een aantal weken. Dat zal het ook aankomen op een 2,5 of zelfs lager vrees ik. Maar no way dat ik die show in 1 weekend had kunnen kijken.

Het zou kunnen natuurlijk kunnen dat hij zijn vrije dagen hiermee heeft lopen vergallen. Ik had het graag van hem gehoord. Alleen dat gaat niet want hij heeft zijn account direct opgeheven blijkbaar.

Het was ook wel een beetje een heftige reactie van mij vind ik achteraf hoor. Niet iedereen hoeft het met mij eens te zijn. Maar hij deelde echt aan de lopende band 0,5-en uit. Elke keer zag ik dan bij een serie die echt wel de nodige kwaliteit had een heel vreemd cijfer staan wat niet correspondeerde. En jahoor, dan had hij weer een 0,5 uit lopen delen. Moeilijk uit te leggen misschien nu zijn profiel weg is. Dan had je mijn frustratie wellicht iets beter begrepen? Of niet, haha. Maarja ik kan dat dus wel irritant vinden op een site zoals deze. Een 0,5 is echt een statement. Waarschijnlijk had ie voorgaande seizoenen hetzelfde cijfer gegeven. Dan blijf je toch ook niet kijken?

Als het meest gegeven cijfer een 0,5 is dan klopt je stemgedrag toch niet? Of ligt dat aan mij?

Het is extreem, en sommige users zijn weinig spraakzaam en bladerunner nu helemaal - wel jammer.

avatar van Apollinisch

Apollinisch

DionneDarko schreef:

Je hoeft toch niet te stemmen op alle series die je kijkt? Het is volkomen legitiem om alleen te stemmen op series die je slecht vindt. Net zoals het ook volkomen legitiem is om een 0,5 te geven aan een serie die je zo slecht vindt dat je 'm niet uitzit.

Miszmi schreef:

Hee Mza

Doet me denken aan de discussie bij de Cartoon Network stemmen.

Verder vind ik de discussie hier een beetje vreemd. Ikzelf heb sowieso ook de tic om waar ik aan begin af te kijken, ook als het enorm slecht is. Misschien had die user dat ook.

Heb sowieso pas op max 10% van wat ik heb gekeken gestemd. Is enorm veel werk om op alles te stemmen, moet ik echt zin en tijd voor maken.

avatar van Toontje_mm

Toontje_mm

Issie van de spot gepopt.

Losss.

Misschien dat Blade Runner iets voor 'm is.

DionneDarko

Nope, sorry daar denk ik toch echt anders over Apollinisch. Ik vind het persoonlijk nogal trollerig. Als het nu ook series waren waarvan ik het af en toe nog wat kon snappen... Maarja het zal wel aan mij liggen joh. Ik zal mijn mening daarover niet kunnen bijstellen ook vrees ik. En ik heb ook geen zin om er vergezochte theorieën op los te laten. Omdat ik het gewoon niet vind kloppen. Kan er echt niks anders van maken.

Het zou me denk ik ook een stuk minder storen als deze site wat drukker bezocht werd of als je direct al zou kunnen zien wat het imdb cijfer is voor een specifiek seizoen of een gehele serie. Op IMDB heb je vast ook trollen zitten die lukraak stemmen maar omdat daar veel massaler gestemd wordt, raakt dat weer een beetje rechtgetrokken. Maar dat is nu eenmaal niet het geval daarom neem ik het wat hoger op als iemand hier dan zo stemt. Ik vind het zonde namelijk en irritant.

Ik heb deze discussie ook weleens op MM gezien btw. En daar waren de hardcore gebruikers (klinkt echt hardcore zo) het er geloof ik vrijwel unaniem over eens dat je een goede balans in je stemgedrag moest hebben. Er moest een driehoek staan in je grafiek beweerden sommigen. Anders stemde je niet betrouwbaar zogezegd. Ik vond dat wel erg streng maar snapte de gedachte erachter wel. Nu werkt dat bij series misschien iets anders. Maar toch... Als je op dagelijkse basis alleen maar 0,5en uit loopt te delen vind ik je stemmen niet betrouwbaar. Alleen maar op slechte series je stem uitbrengen vind ik ook alles behalve logisch.

Ik sta er eerlijk gezegd ook wel een beetje van te kijken dat het mij dus als enige frustreert blijkbaar.

Uiteindelijk heb je toch gekregen wat je wilde: de stemmen van de blade zijn weg!

The Oceanic Six schreef:

Hee Mza

Doet me denken aan de discussie bij de Cartoon Network stemmen.

Ik denk ook dat ik nog niet op 5% zit , wij zijn echte die hards aburefan

donnie darko schreef:

Ik vind wel dat je niet mag stemmen als je gewoon een pilot hebt gezien

Met de aantallen, bij dit profiel, waarop gestemd is moet je sowieso met een knipoog kijken. Als je alles bij elkaar optelt kom je op minimaal 10 jaar non-stop kijken (niet slapen niet naar de wc etc.)

avatar van donnie darko

donnie darko

Drelletje.

stinissen - Followmy.tv!

Op deze site houdt hij het bij: 21 jaar dus! En dan tellen we de 27716 films nog niet eens mee die hij heeft gezien.

Bij The X-Files - Seizoen 11:

Ah, de stem is weggehaald. Terecht. Flauwekul om na 1 aflevering al een mening te vormen over het hele seizoen.

Miszmi

Stemmen is toegestaan vanaf de eerste aflevering. Alleen stemmen die voor de eerste uitzenddatum geplaatst worden, zullen door ons worden verwijderd. Ieder bepaalt voor zich hoe en wanneer hij op een serie stemt. Een stem is immers niet bindend, deze kan altijd en iedere week aangepast worden.

Hotshot.

Het mag toegestaan zijn, ik mag het ook enorme bullshit vinden om na 1 aflevering al een stem te geven.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.