- Home
- Cast & crew
- Yasujirô Ozu
Delen
Yasujirô Ozu
Overleden op: 12-12-1963 (60)
Geboren: 11 december 1903 in Tokio
Bekend van: Tôkyô Monogatari, Banshun en Bakushû
IMDb profiel: Yasujirô Ozu
Wikipedia: Yasujirô Ozu (wikicode: 13662 )
Bekend van
Volledige filmografie (64)Tôkyô Monogatari
Banshun
Bakushû
Ohayô
Sanma no Aji
Tôkyô Boshoku
Kohayagawa-ke no Aki
Ukikusa
Akibiyori
Higanbana
Otona no Miru Ehon - Umarete wa Mita Keredo
Sôshun
Hitori Musuko
Ochazuke no Aji
Ukikusa Monogatari
Chichi Ariki
Toda-ke no Kyôdai
Kaze no Naka no Mendori
Tokyo no Onna
Nagaya Shinshiroku
Tôkyô no Kôrasu
Tôkyô no Yado
Dekigokoro
Shukujo wa Nani o Wasureta Ka
Sono Yo no Tsuma
Rakudai wa Shitakeredo
Hogaraka ni Ayume
Munekata Kyôdai
Hijosen no Onna
Seishun no Yume Ima Izuko
Haha wo Kowazuya
Shukujo to Hige
Gakusei Romance: Wakaki Hi
Tokkan Kozô
Samengewerkt met
Reacties
jordybeukeboom
-
- 6790 berichten
- 2412 stemmen
Hoe krijgt deze regisseur het nou voor elkaar om precies op zijn geboortedag te sterven... Weet iemand hier meer over?
lowhusky
-
- 8230 berichten
- 0 stemmen
Hoe krijgt deze regisseur het nou voor elkaar om precies op zijn geboortedag te sterven... Weet iemand hier meer over?
!
starbright boy (moderator films)
-
- 21253 berichten
- 4406 stemmen
Japanners waren nou niet direct het volk dat het zuinigst was op hun films. Zelfs vrij beroemde films als Ikiru zien er in de beste DVD-releases lang niet zo goed uit als Amerikaanse films uit dezelfde periode. Ook zijn er hele ladingen vooroorlogse films die als voorgoed verloren beschouwd worden. ook in het geval van Ozu zijn dat er heel veel.
De volgende films worden als verloren beschouwd:
Daigaku yoitoko (1936)
College Is a Nice Place
Hakoiri musume (1935)
An Innocent Maid
Haha wo kowazuya (1934)
A Mother Should Be Loved (Het begin en het einde zijn er niet meer, enkel het middenstuk is er nog)
Mata au hi made (1932)
Until the Day We Meet Again
Haru wa gofujin kara (1932)
Spring Comes from the Ladies
Bijin aishu (1931)
Beauty's Sorrows
Ojosan (1930)
Young Miss
Ashi ni sawatta koun (1930)
The Luck Which Touched the Leg
Erogami no onryo (1930)
The Revengeful Spirit of Eros
Kekkongaku nyumon (1930)
Introduction to Marriage
Tokkan kozo (1929)
... aka A Straightforward Boy (niet meer compleet)
Daigaku wa deta keredo (1929)
I Graduated But... (alleen nog in een "condensed version" (ik weet niet wat dat is maar het klinkt niet best))
Wasei kenka tomodachi (1929)
Fighting Friends: Japanese Style (niet meer compleet)
Kaishain seikatsu (1929)
The Life of an Office Worker
Takara no yama (1929)
Treasure Mountain
Nikutaibi (1928)
Body Beautiful
Hikkoshi fufu (1928)
A Couple on the Move
Wakodo no yume (1928)
Dreams of Youth
Kabocha (1928)
Pumpkin
Nyobo funshitsu (1928)
Wife Lost
Zange no yaiba (1927)
Sword of Penitence
Toch bijna een derde van zijn films.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Japanners waren nou niet direct het volk dat het zuinigst was op hun films. Zelfs vrij beroemde films als Ikiru zien er in de beste DVD-releases lang niet zo goed uit als Amerikaanse films uit dezelfde periode.
Er zijn ook een hoop Amerikaanse films uit die periode die er slechter uitzien. Vaak is het ook meer een kwestie van (dure) restauratie dan van goede instandhouding, en zo breed is de doelgroep van Ikiru niet (lang niet zo breed als van Amerikaanse klassiekers uit die periode, vermoed ik). Daarnaast zijn er talloze Amerikaanse films verloren gegaan (waaronder veel van beroemde regisseurs); vooral geluidloze films werden massaal verwaarloosd toen de geluidfilm zijn intrede had gedaan.
starbright boy (moderator films)
-
- 21253 berichten
- 4406 stemmen
Ikiru is zelfs in de gerestaureerde Criterionuitgave veel meer beschadigd dan een redelijk doorsnee, vaak veel minder uitgebreid gerestaureerde uitgave van een gemiddelde Hollywoodfilm uit de jaren '50. Japan staat algemeen bekend om de zeer beroerde staat van hun klassieke films, zelfs de in Japan succesvolle. Het is daar echt een behoorlijk stuk erger dan in Europa en de VS.
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 12472 stemmen
Een ander voorbeeld is Sadao Yamanaka. Hoewel al op 28-jarige leeftijd gestorven heeft de man toch 24 films gemaakt, waarvan er slechts 3 nog bestaan. En als ik moet afgaan op Ninjo Kami Fusen (de enige die ik heb gezien), is dat eindeloos jammer.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Er zijn heeeel veel Japanse films verloren gegaan door WOII.
starbright boy (moderator films)
-
- 21253 berichten
- 4406 stemmen
Ja, dat klopt ook.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Maar feit is wel dat er heel veel films van Ozu op DVD te krijgen zijn tegenwoordig. 5 in Nederland en enkele andere ook in Engelse en Franse uitgaven, maar vooral Regio3.
Weet iemand de kwaliteit van de DVD transfers van de grote serie Regio3/HK DVD's? Zou namelijk wel wat van zijn oudere films ook willen zien namelijk.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Maar feit is wel dat er heel veel films van Ozu op DVD te krijgen zijn tegenwoordig. 5 in Nederland en enkele andere ook in Engelse en Franse uitgaven, maar vooral Regio3.
Weet iemand de kwaliteit van de DVD transfers van de grote serie Regio3/HK DVD's? Zou namelijk wel wat van zijn oudere films ook willen zien namelijk.
Ik zie nu dat er ook een topic is over de kwaliteit van de Ozu DVD's, maar goed ook daar staat niet het antwoord op mijn vraag, maar kan ik m misschien wel beter stellen...
starbright boy (moderator films)
-
- 21253 berichten
- 4406 stemmen
Heb ze zelf nooit bekeken, maar die films zijn verschenen in de "100 years of Japanese cinema"-serie. De kwaliteit van die serie varieert van zeer slecht tot redelijk. Zwijgende films hebben op die DVD's ook geen muziek naar ik begrepen heb. Bij DVD-beaver hebben ze een aantal van de daar verschenen Ozu-DVD's beoordeeld.
Bijvoorbeeld hier, hier en hier.
Verder heb ik begrepen dat in de Britse Ozu-serie uiteindelijk al zijn films met geluid gaan verschijnen.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Slecht tot matig, vaak slechte engelse subs ook. Toch heb ik er zelf 1 aangeschafd: de enige manier om die oude films te kunnen zien op dit moment.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Slecht tot matig, vaak slechte engelse subs ook. Toch heb ik er zelf 1 aangeschafd: de enige manier om die oude films te kunnen zien op dit moment.
OK, bedankt voor de info. Da’s wel jammer om te vernemen, maar past in het verhaal over filmconservering waar starbright boy de discussie mee startte. Ik heb de laatste 12 films van Ozu gezien. Bijna allemaal in het Filmmuseum in Amsterdam ten tijde van een retrospectief. Toen hield de kwaliteit van sommige kopieën ook niet over, maar de DVD releases van Total Film vind ik redelijk tot goed.
Ik zou graag toch nog andere films zien, maar als de kwaliteit van de DVDs zo slecht is als in de dvdbeaver-links die starbright boy plaatste beschreven is, ga ik me denk ik toch niet bovenmatig inspannen.
Volgens mij zijn de beste Ozu-titels die ik nog zou moeten/willen zien:
Umarete wa mita keredo/I was born, but... (1932)
Ukigusa monogatari/A story of floating weeds (1934)
Tokyo no yado/An inn in Tokyo (1935)
Hitori musuko/The only son (1936)
Toda-ke no kyodai/The brothers and sisters of the Toda Family (1941)
Chichi ariki/There was a father (1942)
Munekata shimai/The Munekata sisters (1950)
Waarvan de eerste twee niet in de serie HK-Regio 3 zitten en de laatste ook niet op MM is terug te vinden. De (eerste?) Ukigusa film zit wel in de Criterion collectie. De latere versie heb ik gezien en vond ik de minste van de Ozu films die ik zag. Gevoelsmatig zou ik de ‘Toda Family’ film het liefst als eerste zien en de transfer daarvan is maar weinig beter dan van de voorbeelden die starbright boy van de dvdbeaver plaatste.
Even voor de volledigheid mijn lijstje tot nu toe:
Banshun/Late spring (1949) 3,5*
Bakushu/Early summer (1951) 4*
Ochazuke no aji/The flavour of green tea over rice (1952) 3*
Tokyo monogatari/Tokyo story (1953) 5*
Soshun/Early spring (1956) 4*
Tokyo boshoku/Tokyo twilight (1957) 5*
Higanbana/Equinox flower (1958) 3*
Ohayo/Good morning (1959) 3,5*
Ukigusa/Floating weeds (1959) 2,5*
Akibiyori/Late autumn (1960) 4*
Kohayagawa-ke no aki/The end of summer (1961) 4*
Samma no aji/An autumn afternoon (1962) 3,5*
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Hoe krijgt deze regisseur het nou voor elkaar om precies op zijn geboortedag te sterven... Weet iemand hier meer over?
Hij overleed aan kanker geloof ik, dus dat kan je niet zomaar uitmikken. Wat ik wel weet is dat Ozu tot zijn dood nog bij zijn moeder woonde, wat gezien de onderwerpen in zijn films het nog extra bijzonder maakt.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ik waardeer vooral zijn latere films. In kleur. End of Summer en Good Morning heb ik op 4,5*. Late Spring en Tokyo Story heb ik op 3 sterretjes staan, vind ik niet voldoende om daar dan ook verder in te duiken.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Otona no Miru Ehon - Umarete wa Mita Keredo (1932)/I Was Born But... 4,5*
Ukigusa Monogatari (1934)/A Story of Floating Weeds 3,5*
Hitori Musuko (1936)/The Only Son 3,5*
Banshun (1949)/Late Spring 5*
Bakushu (1951)/Early Summer 4*
Tokyo Monogatari (1953)/Tokyo Story 5*
Soshun (1956)/Early Spring 4*
Tokyo Boshoku (1957)/Tokyo Twilight 4,5*
Higanbana (1958)/Equinox Flower 3,5*
Ohayou (1959)/Good Morning 4*
Ukigusa (1959)/Floating Weeds 4*
Kohayagawa-ke no Aki (1961)/The End of Summer 3,5*
Sanma no Aji (1962)/An Autumn Afternoon 3,5*
.... waarbij ik meteen zeg dat bij een (volgende) herziening alle waarderingen zo met een halve * kunnen stijgen, zelfs de meesterwerken die al op 5* staan.
Er zit zoiets warms en oprechts in het oeuvre van Ozu, en ik kan er geen genoeg van krijgen. Zijn schetsen van de toenmalige Japanse maatschappij lijken zo accuraat, de relatieperikelen, de generatiekloof, de invloed van het westen, het uithuwelijken, de dood; het is allemaal zo universeel en wordt zo vreselijk sereen gebracht....
Ozu groeit en groeit bij mij. 1 van de groten. Valt me op dat mijn hoogste waarderingen vooral voor de films in zwart/wit zijn.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Er zit zoiets warms en oprechts in het oeuvre van Ozu, en ik kan er geen genoeg van krijgen. Zijn schetsen van de toenmalige Japanse maatschappij lijken zo accuraat, de relatieperikelen, de generatiekloof, de invloed van het westen, het uithuwelijken, de dood; het is allemaal zo universeel en wordt zo vreselijk sereen gebracht....
Toch fijn om te lezen, dat heb ik ook met Ozu. Het raakt je elke keer weer, ondanks de simpele middelen. En ook fijn dat er meer mensen zijn die (veel) films van hem gezien hebben. Soms vind ik het een vreemde gewaarwording als ik, terwijl ik niet in Amsterdam woon, regelmatig naar het Filmmuseum reis om een oude klassieke film te bekijken en daar met drie man in de zaal zit. Maar misschien zegt dat ook wel iets over mijzelf, dat ik ouderwets ben en mijn huis verlaat om een film te gaan kijken
Ik neem aan dat The Only Son de DVD is met de matige transfer waarover je eerder postte. Tokyo Twilight is mijn favoriet die zou ik graag op DVD hebben.
Ozu groeit en groeit bij mij. 1 van de groten. Valt me op dat mijn hoogste waarderingen vooral voor de films in zwart/wit zijn.
Zoveel kleurenfilms heeft-ie ook niet gemaakt...
starbright boy (moderator films)
-
- 21253 berichten
- 4406 stemmen
Ik heb nog vrij weinig Ozu gezien (pas vier films) maar ik ben de laatste tijd weer erg in een Ozu-stemming. Ik ga dus binnenkort weer eens wat meer zien/kopen/enz. Ik hou erg van zijn films.
Even voor de belangstellenden een overzicht waar welke Ozu's verschenen zijn. De box van Criterion sublabel Eclipse verschijnt in juni:
Days Of Youth (Wakaki Hi) (1929) Panorama
I Graduated, But… (Daigaku wa Deta Kerodo…) (1929)
A Straightforward Boy (Tokkan Kozo) (1929)
Walk Cheerfully (Hogaraka ni Ayume) (1930)
I Flunked, But... (Rakudai wa shita kerodo...) (1930)
That Night's Wife (Sono yo no tsuma) (1930)
The Lady and the Beard (Shukujo to Hige) (1931)
Tokyo Chorus (Tokyo no Gassho) (1931)
I Was Born, But... (Umarete wa Mita Keredo...) (1932)
Where Now Are The Dreams Of Youth? (Seishun no Yume Ima Izuko) (1932)
Woman Of Tokyo (Tokyo no Onna) (1933)
Dragnet Girl (Hijosen no Onna) (1933) Panorama
Passing Fancy (Dekigokoro) (1933) Panorama
A Mother Should Be Loved (Haha o kowazuya) incomplete (1934) Panorama
Story Of Floating Weeds (Ukigusa Monogatari) (1934) Criterion / Panorama
An Inn In Tokyo (Tokyo no Yado) (1935) Panorama
Kagamijishi (1935)
The Only Son (Hitori Musuko) (1936) Panorama
What Did The Lady Forget? (Shukujo wa Nani o Wasuretaka) (1937) Panorama
Brothers And Sisters Of The Toda Family (Toda-ke no Kyodai) (1941) Panorama
There Was A Father (Chichi Ariki) (1942) Panorama
Record Of A Tenement Gentleman (Nagaya Shinshi Roku) (1947) Panorama / Tartan
A Hen In The Wind (Kaze no Naka no Mendori) (1948) Panorama
Late Spring (Banshun) (1949) Criterion / Tartan/ Totalfilm
The Munekata Sisters (Munekata Shimai) (1950)
Early Summer (Bakushu) (1951) Criterion / Tartan/ Totalfilm
The Flavour Of Green Tea Over Rice (Ochazuke no Aji) (1952) Tartan
Tokyo Story (Tokyo Monogatari) (1953) Criterion / Tartan/Totalfilm
Early Spring (Soshun) (1956) Eclipse / Panorama
Tokyo Twilight (Tokyo Boshoku) (1957) Eclipse / Panorama / Tartan
Equinox Flower (Higan-Bana) (1958) Eclipse / Panorama / Tartan
Good Morning (Ohayo) (1959) Criterion / Tartan/ Totalfilm
Floating Weeds (Ukigusa) (1959) Criterion/ Artificial Eye
Late Autumn (Akibiyori) (1960) Eclipse / Tartan / Panorama
End Of Summer (Kohayagawa-ke no Aki) (1961) Eclipse / Artificial Eye/ Totalfilm
An Autumn Afternoon (Samma no Aji) (1962) Panorama / Tartan
Naar ik heb begrepen heeft Tartan de britse rechten voor alle geluidsfilms van Ozu, behalve de twee van Artificial Eye en er gaan ook hevige geruchten over Westerse releases van Ozu's zwijgende films.
starbright boy (moderator films)
-
- 21253 berichten
- 4406 stemmen
Criterion sublabel Eclipse brengt drie Ozu silents uit in hun tiende box. Waaronder zijn beroemdste I Was Born, But. De andere twee zijn Tokyo Chorus en Passing Fancy.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Goed nieuws! Zegt je glazen bol al iets over ander boxen, dat scheelt later dubbelingen in de collectie Bedankt altijd voor de up-to-date info.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Beste dvdnieuws in tijden! Sinds ik I Was Born, But op mijn computerschermpje zag, ben ik al aan het hopen....
1 van Ozu´s meesterwerken. Wanneer komt de box?
starbright boy (moderator films)
-
- 21253 berichten
- 4406 stemmen
In April. Inderdaad erg mooi nieuws.
Celluloid Dreams
-
- 510 berichten
- 510 stemmen
Criterion sublabel Eclipse brengt drie Ozu silents uit in hun tiende box. Waaronder zijn beroemdste I Was Born, But. De andere twee zijn Tokyo Chorus en Passing Fancy.
Ik las het vanochtend. Mijn dag was goed. Kan niet wachten op deze films, zeker omdat ik nog geen silents van Ozu gezien heb, en ik ondanks dat toch wel een groot liefhebber van zijn films ben.
lesamurai
-
- 441 berichten
- 152 stemmen
Tokyo Story is toch de mooiste naar mijn mening. Verder is het ook wel goed maar is het wat zwakker naar mijn mening.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Beste dvdnieuws in tijden! Sinds ik I Was Born, But op mijn computerschermpje zag, ben ik al aan het hopen....
1 van Ozu´s meesterwerken. Wanneer komt de box?
Even off topic. De derde Mizoguchi box (Oyu-Sama/Ugetsu Monogatari) van Eureka! volgt ook later deze maand (21 april). Duur maandje...
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad! Ik heb de Criterion van Ugetsu al, maar schaf deze MoC versie toch maar aan puur voor de tweede film. Wat Japanse klassiekers betreft, hebben Criterion en MoC een zeer goede klant aan mij.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Even een update van het overzicht van SB (dat toch ook wat foutjes bevatte , zo is Flavour of Green Tea er ook op Panorama...). Ook dit zal niet uitputtend zijn, maar we kunnen nog uitkijken naar potentieel 7 toekomstige Ozu releases volgens mijn beredenering...
Bij Total Film* (NL) zijn 5 titels verschenen (oorspronkelijk in een box):
§ Late Spring
§ Early Summer
§ Tokyo Story
§ Good Morning
§ The End of Summer
* bij mijn weten worden er alleen nog bestaande voorraden verkocht. Alleen Tokyo Story is via de Quality Film Collection nog steeds verkrijgbaar. SB, toch???
Bij Tartan (GB) zijn 4 boxen met totaal 10 titels verschenen:
§ Ozu Volume One: Late Spring / Early Summer / Tokyo Story (Noriko Trilogy)
§ Ozu Volume Two: Record of a Tenement Gentleman / Flavour of Green Tea Over Rice
§ Ozu Volume Three:Tokyo Twilight / Equinox Flower / Good Morning
§ Ozu Volume Four: Late Autumn / An Autumn Afternoon
Bij Artificial Eye (GB) verschenen 2 titels:
§ Floating Weeds
§ The End of Summer
Bij Criterion (VS) zijn verschenen:
§ A Story of Floating Weeds / Floating Weeds
§ Late Spring
§ Early Summer
§ Tokyo Story
§ Good Morning
Bij Eclipse/Criterion (VS) zijn twee boxen verschenen:
§ Late Ozu: Early Spring / The End of Summer / Equinox Flower / Late Autumn / Tokyo Twilight
§ Silent Ozu – Three Family Comedies: Tokyo Chorus / I Was Born But… / Passing Fancy
Bij Panorama (HK) zijn 21 titels verschenen:
§ Days of Youth
§ Dragnet Girl
§ Passing Fancy
§ A Mother Should Be Loved (first and last reel missing)
§ A Story of Floating Weeds
§ An Inn in Tokyo
§ The Only Son
§ What Did the Lady Forget?
§ The Brothers and Sisters of the Toda Family
§ There Was a Father
§ The Record of a Tenement Gentleman
§ A Hen in the Wind
§ Late Spring
§ Early Summer
§ The Flavour of Green Tea over Rice
§ Early Spring
§ Tokyo Twilight
§ Equinox Flower
§ Good Morning
§ Late Autumn
§ An Autumn Afternoon
Dat maakt dan nog maar 7 (potentieel) ontbrekende titels voor Ozu op DVD, waarvan er een (origineel) negatief, positief of fine grain master aanwezig is:
§ Hogaraka ni ayume/Walk Cheerfully (1930)
§ Rakudai wa shita keredo/I Flunked, But... (1930)
§ Sono yo no tsuma/That Night's Wife (1930)
§ Shukujo to hige/The Lady and the Beard (1931)
§ Seishun no yume ima izuko/Where Now Are the Dreams of Youth? (1932)
§ Tokyo no onna/Woman of Tokyo (1933)
§ Munekata shimai/The Munekata Sisters (1950)**
** Op deze site staat bij de film een DVD hoes afgebeeld. Moet nog achterhalen welk label.
Want van de volgende 20 films zijn geen bestaande prints of negatieven meer :
§ Zange no yaiba/The Sword of Penitence (1926)
§ Wakoudo no yume/Dreams of Youth (1928)
§ Nyobo funshitsu/Wife Lost (1928)
§ Kabocha/Pumpkin (1928)
§ Hikkoshi fufu/A Couple on the Move (1928)
§ Nikutaibi/Body Beautiful (1928)
§ Takara no yama/Treasure Mountain (1929)
§ Wasei kenka tomodachi/Fighting Friends (1929)
§ Daigaku wa deta keredo/I Graduated, But... (1929)
§ Kaishain seikatsu/The Life of an Office Worker (1929)
§ Tokkan kozo/A Straight Forward Boy (1929)
§ Kekkon gaku nyumon/An Introduction to Marriage (1930)
§ Erogami no onryo/The Revengeful Spirit of Eros (1930)
§ Ashi ni sawatta koun/Lost Luck (1930)
§ Ojosan/Young Miss (1930)
§ Bijin aishu/Beauty's Sorrows (1931)
§ Haru wa gofujin kara/Spring Comes With the Ladies (1932)
§ Mata au hi made/Until the Day We Meet Again (1932)
§ Hakoiri musume/An Innocent Maid (1935)
§ Daigaku yoi toko/College is a Nice Place (1936)
Kagamijishi (1935)
starbright boy (moderator films)
-
- 21253 berichten
- 4406 stemmen
Kagamijishi is volgens IMDB "An introduction to Kabuki by Ozu". Een korte documentaire over een danser als ik het goed begrijp. Het schijnt nog te bestaan.
Wat betreft die Total film releases: Ik meen dat zowel box als losse films nog levernaar zijn, maar niet voor eeuwig vermoed ik, het lot van alle Totalfilm DVD's. Tokyo Story is er als QFC, ik denk dat het daarbij gaat blijven.