Wordt hier op MM weggezet als een derderangs TV-regisseur maar ik vind het een unieke regisseuse die vooral in 'landschappen' lijkt te denken. In de films en documentaires die ik tot nu toe zag staat het (Nederlands) landschap centraal. Het constant veranderende landschap. Het landschap dat we gebruiken. En misbruiken. De herinnering aan het landschap. Sporen van de voorbijgaande tijd. De herinnering eraan.
Zag onlangs Atlantis en sommige natuur- en interieurshots deden me aan Tarkovsky's Stalker denken. En het veelvuldig gebruik van trackings shots - in bijna alle films van haar - deden me denken aan sommige documentaires van Chantal Akerman. Zoals bijvoorbeeld de briefwisseling in Belle van Zuylen - Madame de Charrière. Erg bijzondere regisseuse.
Donderdag 17 oktober was de zeventigste verjaardag van Digna Sinke, de Nederlandse Agnès Varda. Daarom blikken we terug op haar films, waarin het verdwijnende landschap en weemoed zo’n belangrijke rol spelen. Ze laat ons de maakbaarheid van de natuur zien en de grilligheid van de menselijke natuur, die met bemodderde kaplaarzen door de ordening heen stampt.
Digna Sinke viert haar vijftigjarige jubileum als veelzijdige filmmaker en producent. Het Ketelhuis blikt in Zondagmiddag met Digna Sinke met de nuchtere duizendpoot terug op haar filmleven. Ook vertoont het filmtheater drie films uit haar oeuvre.