Vaak is het zo dat wanneer je als filmmaker miljoenen dollars tegen een titel aangooit, je dit vanzelf wel een keer terugziet. Toch zijn er ook genoeg films geweest die 'amper' wat investeerden, maar de winst door het dak zagen gaan. Hier vijf low-budget films die hun investering dubbel en dwars ophaalden aan de bioscoopkassa's.
Twee ontslagen staalarbeiders uit het Engelse Sheffield trachten een oplossing te vinden voor hun uitzichtloos bestaan. Geïnspireerd door een optreden van de Chippendales, denken zij erover om een dansact te creëren waarbij ze zouden gaan voor 'the full monty', een plaatselijke uitdrukking voor volledig naakt. Probleem is dat ze niet kunnen dansen en ook niet bepaald de meest sexy jongens van de stad zijn. Toch vinden ze nog vier kompanen en beginnen ze schoorvoetend te oefenen.
Twee ontslagen staalarbeiders uit het Engelse Sheffield trachten een oplossing te vinden voor hun uitzichtloos bestaan. Geïnspireerd door een optreden van de Chippendales, denken zij erover om een dansact te creëren waarbij ze zouden gaan voor 'the full monty', een plaatselijke uitdrukking voor volledig naakt. Probleem is dat ze niet kunnen dansen en ook niet bepaald de meest sexy jongens van de stad zijn. Toch vinden ze nog vier kompanen en beginnen ze schoorvoetend te oefenen.
Eén van mijn favoriete Britse films nog eens herzien. Als je hier niet vrolijk van wordt dan weet ik het ook niet meer. Full Monty is echt een geschikte therapie tegen somberheid en negatieve gedachten. Telkens ik die film zie voel ik me prima erna. Eén van de grote pluspunten is dat de humor niet grof en goedkoop is, wat wel makkelijk had gekund in een verhaal over werklozen die een stripact willen brengen. En dat is heus wel een serieuze drempel die moet overschreden worden. Dave die over zichzelf gecomplexeerd is en afhaakt toont een zeldzame gevoeligheid in die film. Ook met Gerald (toprol van Tom Wilkinson) amuseer ik me telkens weer... onder zijn schijnbaar ernstig voorkomen schuilt een verborgen lolbroek. En Carlyle natuurlijk, ergens een goede drommel die het slachtoffer is van de omstandigheden. Voeg er nog de opbeurende muziek erbij en je hebt een echte top-komedie! - Filmkriebel
Drie filmstudenten reizen naar het Black Hills bos om een documentaire te maken over de legendarisch Blair-heks. Na een tijd rondgelopen raken Heather, Josh en Mike verdwaald, onderkoeld en opgejaagd. Uiteindelijk wordt er nooit meer iets van ze vernomen. Tot een jaar later hun filmmateriaal wordt gevonden...
Drie filmstudenten reizen naar het Black Hills bos om een documentaire te maken over de legendarisch Blair-heks. Na een tijd rondgelopen raken Heather, Josh en Mike verdwaald, onderkoeld en opgejaagd. Uiteindelijk wordt er nooit meer iets van ze vernomen. Tot een jaar later hun filmmateriaal wordt gevonden...
Prima film! 3 mensen in het bos met een camera - meer is het niet. Heerlijke sfeer, goed geacteerd, geen over-the-top horror-nonsens. Ik werd alleen wat beroerd van de bewegende beelden op een lege maag.Verder een film om één keer gezien te hebben. De sfeer werpt verwachtingen op voor de beelden die nog komen gaan. Daar zit 'm de kracht in. Maar ga je BWP nog een keer kijken, weet je dat de beelden die nog komen eigenlijk niets nieuws bevatten, alleen een nog sterkere sfeer. Een tweede kijkbeurt zou mijns inziens de kracht van de film verminderen. - Observator
Juno MacGuff is een pittig 16-jarig meisje dat zwanger raakt van de charmante, maar onbenullige Bleeker. Met de ondersteuning van haar vader, haar stiefmoeder en haar beste vriendin Leah ontmoet ze Mark en Vanessa Loring, die zij als de ideale adoptieouders ziet.
Juno MacGuff is een pittig 16-jarig meisje dat zwanger raakt van de charmante, maar onbenullige Bleeker. Met de ondersteuning van haar vader, haar stiefmoeder en haar beste vriendin Leah ontmoet ze Mark en Vanessa Loring, die zij als de ideale adoptieouders ziet.
Uiterst charmante film. Het verhaal van een 16-jarig meisje die zwanger wordt en uiteindelijk besluit om adoptie ouders voor het kind te zoeken is van begin tot eind vermakelijk, vooral dankzij de ijzersterke ellen Page en de rest van de topcast, maar vooral dankzij het script met leuke dialogen. De hele stijl van de film kon mij ook zeker bekoren, met de simpele maar aanstekelijke liedjes en de geinig geanimeerde intro. Wat de film verder nog erg interessant maakt is dat het verhaal niet alleen focust op Juno en haar problemen, maar ook op de adoptie ouders die ze heeft gevonden en de relatie die ze opbouwt met de adoptievader, die zichzelf ook beter leert kennen door zijn gesprekken met haar. - Denden 100 Piek
Twee jongens staan op het punt om te gaan studeren. Beiden hebben ze twijfels. Ze brengen een laatste avond door waarin ze elk avontuur mogelijk proberen te hebben voor het ochtend is, en ze moeten beslissen over de rest van hun leven.
Twee jongens staan op het punt om te gaan studeren. Beiden hebben ze twijfels. Ze brengen een laatste avond door waarin ze elk avontuur mogelijk proberen te hebben voor het ochtend is, en ze moeten beslissen over de rest van hun leven.
Toch erg duidelijk dat Linklater voor z'n meesterlijke Dazed And Confused de mosterd heeft gehaald bij deze American Graffiti. Ook hier veel doelloos rondrijden, drinken en stoeien tijdens de zorgeloze zomervakantie, maar dan tegen de achtergrond van de fifties. En 'k moet toch zeggen dat de seventies-sfeer van Dazed And Confused me meer aanspreekt (de muziek, de kapsels, de kleren en vooral de tijdsgeest). Niettemin weet George Lucas ook een sfeervolle prent af te leveren die niet altijd even subtiel is maar wel zeer genietbaar. Redelijk wat grappige momenten ook, die ondanks de aanzienlijke leeftijd van de film nog fris overkomen. Minder overtuigend dan Linklater, maar toch een puik werkje met leuke acteurs. - Zandkruiken
'Get Out' volgt een koppel, Chris en Rose, dat het punt in hun relatie heeft bereikt om elkaars familie te ontmoeten. Rose nodigt Chris vervolgens uit om een weekend door te brengen met haar ouders. In eerste instantie denkt Chris dat het vreemde gedrag van de familie te maken heeft met pogingen hoe om te gaan met hun interraciale relatie, maar gedurende het weekend doet hij enkele verontrustende ontdekkingen die hem naar een andere waarheid leiden.
'Get Out' volgt een koppel, Chris en Rose, dat het punt in hun relatie heeft bereikt om elkaars familie te ontmoeten. Rose nodigt Chris vervolgens uit om een weekend door te brengen met haar ouders. In eerste instantie denkt Chris dat het vreemde gedrag van de familie te maken heeft met pogingen hoe om te gaan met hun interraciale relatie, maar gedurende het weekend doet hij enkele verontrustende ontdekkingen die hem naar een andere waarheid leiden.
Fantastisch! Een film waar je in moet gaan met zo weinig mogelijk voorkennis. Gebaseerd op de trailer, poster en titel had ik eigenlijk nog steeds geen idee welke kant de film nu op zou gaan. En zelfs gaandeweg de film vroeg ik me steeds af; waar gaat het nu naar toe? Alles is namelijk bijzonder intrigerend, maar Jordan Peele vertelt alles steeds beetje bij beetje, waardoor je zelfs tegen het einde nog voor kleine verrassingen staat - zonder te voelen als een geforceerde twist. Het is daarnaast bijzonder knap hoe Jordan Peele zoveel genres weet te mixen, ik heb zelden horror en komedie zo sterk gemixt zien worden. Steeds denk je dat komedie nu totaal misplaats zou zijn, maar het lukt Peele wat mij betreft steeds om het perfect te doseren. Qua vormgeving, cameravoering en script zit Get Out fantastisch in elkaar en Peele heeft met name ontzettend sterke acteurs aangetrokken. Gaat dat zien! - Chainsaw
En een van de beste voorbeelden wordt zelfs vergeten: Paranormal Activity.
De film werd oorspronkelijk geschoten met een budget van 15.000 dollar. Voordat deze naar de bioscopen werd gebracht kreeg het nog een kwaliteitsinjectie van circa 200.000 dollar. Uiteindelijk zou het bijna 200.000.000 dollar opleveren.
Paranormal Activity en Blair Witch toonden aan dat je alleen al met iets vernieuwend een miljoenen publiek naar je toe kunt trekken. Het is daarom extra jammer dat we nu al een lange periode meemaken waarin de nadruk sterk op spin-offs, prequels en sequels ligt.
Reacties (2)