De Franse dramafilm La Prisonnière is een film die je zou kunnen beschouwen als een verborgen pareltje op Netflix. De film, met hoofdrollen voor onder meer Laurent Terzieff, Elisabeth Wiener en Bernard Fresson is het werk van de gerenommeerde regisseur Henri-Georges Clouzot en werd slechts door 39 MovieMeter-gebruikers bekeken. Zij komen wel tot een fraaie 3,51 uit 5.
Ben je liefhebber van Franse films en beschik je over een Netlix-account, dan doe je er goed aan de film La Prisonnière eens te proberen. In deze film volgen we het verhaal van Stanislas Hassler, de trotse eigenaar van een kunstgalerij waar de evolutie van moderne kunst in al haar glorie te bewonderen is, inclusief het werk van Gilbert Moreau. Josée, de echtgenote van Gilbert, raakt gefascineerd door Stanislas. Ze ontdekt dat hij zijn vrije tijd doorbrengt in een appartement, waar hij zijn eigen artistieke en toch bizarre smaak fotografeert. Deze foto's werpen echter een verontrustend licht op zijn karakter. Josée staat voor een hartverscheurende beslissing: blijft ze trouw aan haar volwassen relatie met Gilbert, ondanks de aantrekkingskracht van Stanislas met zijn verborgen persoonlijkheid, of waagt ze zich aan een onzekere weg vol intriges en mogelijkheden?
La Pirsonnière, in het Engels ook bekend onder de namen Female Prisoner en Woman in Chains, is het laatste werk van de gerenommeerde regisseur Henri-Georges Clouzot, die bekend staat om titels als La Diaboliquesen La Salaire de la Pleur. De film werd in 1968 voor het eerst vertoond in Frankrijk en beleefde eveneens een première in New York, waarna deze via het Italiaanse Taormina Filmfestival in andere Europese landen werd uitgebracht. Ook in Nederland verscheen hij dat jaar voor het eerst. Dat de film echter nooit doorbrak bij het grote publiek, blijkt wel uit de kleine 1700 stemmen die de titel heeft op IMDb, en ook op MovieMeter hebben maar 39 gebruikers de titel van een beoordeling voorzien.
Hoewel het drama dus altijd enigszins onder de radar bleef, wordt deze wel met een nette 3,51 uit 5 beoordeeld. "Hoewel de esthetiek - onvermijdelijk maar niet hinderlijk - gedateerd overkomt, is het thema van de film actueler dan ooit in het huidige digitale tijdperk (...). Met zijn laatste film bewees H.G. Clouzot de vinger aan de maatschappelijke pols te houden, en betekent het een waardige afsluiter van zijn oeuvre," zo schrijft Bobbejaantje. "Wederom intrigerende film van Clouzot. En hij staat gewoon op Netflix," zo zegt een enthousiaste Basto. Inhoudelijk is het interessant met een psychologisch kat-en-muisspel dat mij regelmatig deed denken aan Bitter Moon en Peeping Tom. Aanrader!"
Reacties (0)