• 11.312 nieuwsartikelen
  • 163.514 films
  • 10.416 series
  • 30.341 seizoenen
  • 618.182 acteurs
  • 193.944 gebruikers
  • 9.028.133 stemmen
Avatar
 
 In de ban van 'Dahmer' op Netflix: vijf ijzingwekkende titels over seriemoordenaars
Foto: © ANP

 In de ban van 'Dahmer' op Netflix: vijf ijzingwekkende titels over seriemoordenaars
Foto: © ANP

Op deze aardbodem lopen heel wat gevaarlijke gekken rond. Alleen hebben slechts enkele van die gekken zo'n grote impact op de maatschappij gehad dat er een film of serie over ze gemaakt is. Momenteel is heel Netflix in de ban van de nieuwe miniserie Dahmerover de zogenoemde 'Milwaukee monster.' Ben je helemaal hooked? Dan zou je deze, op de Nederlandse streamingdiensten beschikbare, films en series ook eens moeten proberen. 

Citizen X
3.52 (570)

Citizen X (1995)

Begin jaren tachtig vindt de politie in een bos bij het Russische plaatsje Rostov acht verminkte lijken. De arts Victor Burakov (Stephen Rea) is ervan overtuigd dat dit het werk is van een seriemoordenaar, maar de Communistische Partij is het daar niet mee eens. De Partij is van mening dat seriemoordenaars alleen thuishoren in het Westen en zij stellen een comité in, dat ongeveer tot diezelfde conclusie komt. Één lid van het comité, kolonel Fetisov (Donald Sutherland), ziet wel wat in de theorie van Burakov en zorgt dat die zijn onderzoek naar de moordenaar kan voortzetten. Naarmate Burakov zich verder in de zaak verdiept, wordt hij steeds meer tegengewerkt door de Partij. Deze thriller is gebaseerd op het relaas van de echte Rostov-killer, de man die in een periode van acht jaar maar liefst 52 mensen vermoordde.

Geregisseerd door: Chris Gerolmo
Met onder meer: Stephen Rea, Donald Sutherland en Jeffrey DeMunn

HBO Max

Begin jaren tachtig vindt de politie in een bos bij het Russische plaatsje Rostov acht verminkte lijken. De arts Victor Burakov (Stephen Rea) is ervan overtuigd dat dit het werk is van een seriemoordenaar, maar de Communistische Partij is het daar niet mee eens. De Partij is van mening dat seriemoordenaars alleen thuishoren in het Westen en zij stellen een comité in, dat ongeveer tot diezelfde conclusie komt. Één lid van het comité, kolonel Fetisov (Donald Sutherland), ziet wel wat in de theorie van Burakov en zorgt dat die zijn onderzoek naar de moordenaar kan voortzetten. Naarmate Burakov zich verder in de zaak verdiept, wordt hij steeds meer tegengewerkt door de Partij. Deze thriller is gebaseerd op het relaas van de echte Rostov-killer, de man die in een periode van acht jaar maar liefst 52 mensen vermoordde.

HBO Max

Uitstekende film waarin een arts belast wordt met de taak een seriemoordenaar te vinden. De film speelt zich af in de jaren '80 van het communistische Rusland, en dit heeft invloed op het onderzoek en hierdoor ook jarenlang doorsleept. De vastberadenheid van het hoofdpersonage wordt goed neergezet door Stephen Rea. Gebaseerd op een aangrijpend, spannend en waargebeurd verhaal. - scorsese

Der Goldene Handschuh
3.70 (407)

Der Goldene Handschuh (2019)

Hamburg, de jaren 70. De seriemoordenaar Fritz Honka boezemt angst in bij de inwoners van de grootstad. Hij vermoordt vier prostituees wier lichaam hij in verminkte staat achterlaat. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Geregisseerd door: Fatih Akin
Met onder meer: Jonas Dassler, Marc Hosemann en Philipp Baltus

iTunes

Hamburg, de jaren 70. De seriemoordenaar Fritz Honka boezemt angst in bij de inwoners van de grootstad. Hij vermoordt vier prostituees wier lichaam hij in verminkte staat achterlaat. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Cinemember

Heerlijke gedurfde film. De ranzigheid druipt van het scherm en de voornaamste horror komt niet zo zeer van de vrij brute moorden, maar van de personages en de staat waarin ze verkeren. Neem de grootste en meest treurige low lives die je kent en zak dan nog eens dubbel zo ver naar beneden en je belandt in de Goldene Handshuh. Knap ook hoe Akin hier toch nog je sympathie voor weet op te weken en de treurigheid, zowel pijnlijk als hilarisch maakt. - Basto

Zodiac
3.61 (3466)

Zodiac (2007)

Deze film vertelt het waargebeurde verhaal van een beruchte seriemoordenaar die eind jaren '60 in San Francisco huishield. Deze moordenaar, die nooit opgepakt is, liet vreemde aanwijzingen en brieven achter bij zijn slachtoffers. Deze methode en het feit dat hij nooit is opgepakt geeft hem nog altijd een legendarische status.

Geregisseerd door: David Fincher
Met onder meer: Jake Gyllenhaal, Mark Ruffalo en Robert Downey Jr.

NetflixPathé ThuisAmazon Prime VideoiTunes

Deze film vertelt het waargebeurde verhaal van een beruchte seriemoordenaar die eind jaren '60 in San Francisco huishield. Deze moordenaar, die nooit opgepakt is, liet vreemde aanwijzingen en brieven achter bij zijn slachtoffers. Deze methode en het feit dat hij nooit is opgepakt geeft hem nog altijd een legendarische status.

HBO Max

Schitterende film over een nog steeds onopgeloste moordzaak. Ik had hier eerst al een boek over gelezen, dus wist ik al welke richting het ging uitgaan, maar toch vond ik deze film nog razend spannend. De sfeer van een drukke redactie in de jaren '70, de details, de speurders die zich vastbijten in de zaak, de geweldige acteerprestaties (Gyllenhaal en Downey Jr. zijn grandioos!), de kurkdroge humor, de donkere, paranoïde sfeer die boven dit puzzelwerk hangt, de schitterende regie van Fincher... Allemaal pure klasse. Fantastische, spannende thriller, alleen een beetje te lang (maar dat benadrukt natuurlijk het jarenlange, moeizame onderzoek naar de killer). - J. Clouseau

Mindhunter
4.11 (714)

Mindhunter (2017-2019)

Een FBI-agent van de Elite Serial Crime Unit ontwikkelt nieuwe vormen van gedragsanalyse om seriemoordenaars en verkrachters op te pakken. Met zijn onorthodoxe aanpak weet hij vele successen te boeken. Maar tegenover elk succes staat een niet zo leuke prijs.

Ontwikkeld door: Joe Penhall
Met onder meer: Jonathan Groff, Holt McCallany en Anna Torv

Netflix

Een FBI-agent van de Elite Serial Crime Unit ontwikkelt nieuwe vormen van gedragsanalyse om seriemoordenaars en verkrachters op te pakken. Met zijn onorthodoxe aanpak weet hij vele successen te boeken. Maar tegenover elk succes staat een niet zo leuke prijs.

Netflix

Wel een intrigerende serie. Geen 'op het puntje van je stoel'-spannende maar eentje die het vooral van zijn dialogen moet hebben. De personages zijn sterk neergezet en in de ziekenhuisscène tegen het einde komt er zowaar toch nog een momentje van thriller-achtige spanning. De dialogen verlopen me wel net even wat te soepel maar dat is misschien een beetje Amerikaans-eigen. Stilte of twijfel zijn uit den boze, iedere seconde moet worden opgevuld met een rake oneliner. Dat is een van de redenen dat ik doorgaans liever naar series uit andere delen van de wereld kijk. - Mr. Rock

Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile
3.16 (636)

Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (2019)

Vertelt het verhaal van Ted Bundy en de misdaden die hij heeft gepleegd. We volgen het perspectief van Elizabeth Kloepfer, de vriendin met wie Bundy een langdurige relatie had. Jarenlang staat zij hem bij, weigerachtig tegenover de koude waarheid achter de man. Uiteindelijk geeft ze hem aan waarna Bundy bekent 30 mensen om het leven te hebben gebracht. Hij zal in 1989 geëxecuteerd worden.

Geregisseerd door: Joe Berlinger
Met onder meer: Zac Efron, Lily Collins en Kaya Scodelario

Netflix

Vertelt het verhaal van Ted Bundy en de misdaden die hij heeft gepleegd. We volgen het perspectief van Elizabeth Kloepfer, de vriendin met wie Bundy een langdurige relatie had. Jarenlang staat zij hem bij, weigerachtig tegenover de koude waarheid achter de man. Uiteindelijk geeft ze hem aan waarna Bundy bekent 30 mensen om het leven te hebben gebracht. Hij zal in 1989 geëxecuteerd worden.

Netflix

Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile is een vrij bizarre film. Ted Bundy wordt bijna neergezet alsof je van hem gaat houden. De donkere kant komt weinig tot uiting maar dit maakt het ongeloof weer extra sterk. Het is daarom geen slechte keus van de regisseur, maar je moet jezelf er wel zeker van bewust zijn bij het kijken naar deze film. Zac Efron doet het erg goed. Had daar op voorhand zeker (onterechte) twijfels bij. - Brabants

Reacties (9)


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 8183 berichten
  • 1069 stemmen

IJzingwekkend is dat er blijkbaar een markt is voor deze gruwel.

Dat er films zijn die gebaseerd zijn op de wandaden van seriemoordenaars is bekend, maar dat er dan ook nog markt is voor series, of films, die een beeld proberen te schetsen van de werkelijke gruwelen. Ik kan dat niet begrijpen.

Probeer de reële wandaden aub zo veel als mogelijk uit het openbare leven te schrappen. De slachtoffers schieten er niets mee op, en de daders hoeven niet geheiligd te worden door hun fantastische daden.


avatar van peter74

peter74

  • 544 berichten
  • 2827 stemmen

Graaf Machine schreef:

IJzingwekkend is dat er blijkbaar een markt is voor deze gruwel.

Dat er films zijn die gebaseerd zijn op de wandaden van seriemoordenaars is bekend, maar dat er dan ook nog markt is voor series, of films, die een beeld proberen te schetsen van de werkelijke gruwelen. Ik kan dat niet begrijpen.

Probeer de reële wandaden aub zo veel als mogelijk uit het openbare leven te schrappen. De slachtoffers schieten er niets mee op, en de daders hoeven niet geheiligd te worden door hun fantastische daden.

Ik heb wel iets met true crime docu’s, films of series over dit onderwerp als het echt gebeurd is. Vooral Ted Bundy en Jeffrey Dahmer boeien mij juist. Zo heb ik vorige week de serie over Dahmer gezien en vond hem zeer interessant. Altijd een beeld gehad van wat een zieke idioot, maar in de serie werd nu ook wel duidelijker wat hem zo heeft gemaakt. En heilig worden deze figuren niet bij mij, maar vind het nu eenmaal een boeiend onderwerp. Juist omdat ik me niet voor kan stellen dat er zulke mensen rondlopen.


avatar van ZAP!

ZAP!

  • 5103 berichten
  • 3549 stemmen

Graaf Machine schreef:

IJzingwekkend is dat er blijkbaar een markt is voor deze gruwel.

Dat er films zijn die gebaseerd zijn op de wandaden van seriemoordenaars is bekend, maar dat er dan ook nog markt is voor series, of films, die een beeld proberen te schetsen van de werkelijke gruwelen. Ik kan dat niet begrijpen.

Toen ik als puber 'Se7en' voor het eerst zag, was ik blown away in positieve zin. Ook 'Henry: Portrait of a Serial Killer' fascineerde me mateloos. Ik heb heel veel op dit vlak gezien en het fascineert me recht in m'n donder, zulke kijkjes in een wereld die ik (knock on wood) nooit echt van dichtbij hoef mee te maken. De serie 'Born to Kill?' over tal van seriemoordenaars wist briljant de nadruk te verschuiven naar slachtoffers en nabestaanden, wat voor mij toch enigszins een openbaring was.

Graaf Machine schreef:

Probeer de reële wandaden aub zo veel als mogelijk uit het openbare leven te schrappen. De slachtoffers schieten er niets mee op, en de daders hoeven niet geheiligd te worden door hun fantastische daden.

Het is geen kwestie van heiligen, maar een poging te reconstrueren en hopelijk een klein beetje te doorgronden. In de net genoemde serie 'Born to Kill?' werkten nabestaanden vrijwillig mee om hun verhaal te doen, wat misschien kan helpen bij het verwerkingsproces.

Ik moet wel vaststellen dat ik door de jaren heen mijn portie wel zo'n beetje gehad heb. Soms check nog eens een oudje, maar zo ver er in 'opgaan' als ik wel eens deed, is niet meer aan de orde.


avatar van Antonev

Antonev

  • 1676 berichten
  • 1135 stemmen

Graaf Machine schreef:

IJzingwekkend is dat er blijkbaar een markt is voor deze gruwel.

Dat er films zijn die gebaseerd zijn op de wandaden van seriemoordenaars is bekend, maar dat er dan ook nog markt is voor series, of films, die een beeld proberen te schetsen van de werkelijke gruwelen. Ik kan dat niet begrijpen.

Probeer de reële wandaden aub zo veel als mogelijk uit het openbare leven te schrappen. De slachtoffers schieten er niets mee op, en de daders hoeven niet geheiligd te worden door hun fantastische daden.

Net zoals er een gigantische markt is voor porno, geweld en ander abnormaal gedrag, bestaat er ook een zekere fascinatie voor seriemoordenaars. Mensen worden nu eenmaal geboeid door alles wat afwijkt van de gestelde normen.

Ik ben zelf ook wel geboeid door de seriemoordenaars uit de VS die de samenleving angst aan joegen gedurende de jaren 70/80 en vroege jaren 90. Wat mij vooral fascineert is dat deze mensen vaak een hele poos hun ‘ding’ konden doen voordat ze gepakt werden of dat de politie ook maar een idee had met wie ze te maken hadden. Tegenwoordig is dat toch allemaal moeilijker voor te stellen, aangezien de DNA technieken ver ontwikkeld zijn en er anno nu overal wel camera’s te vinden zijn. Ik ken maar weinig mensen die geen video deurbel hebben of geen camera in of om het huis hebben hangen. Ook de opsporingsdiensten hebben grote stappen gezet qua middelen en methoden.

Ted Bundy bijvoorbeeld had tegenwoordig niet zo lang slachtoffers kunnen maken. De politie maakte uit puur onvermogen gruwelijke fouten, hij liet overal DNA achter en was niet bang om vrouwen in het openbaar zijn Volkswagen kever in te dwingen. Ik denk dat hij na de eerste 2 moorden al was gepakt in de tegenwoordige tijd.

Juist omdat het een compleet andere tijd was maakt het voor mij, en vele anderen, zo boeiend. Het is absoluut geen verheerlijking. Ik denk ook dat het voor veel families van slachtoffers juist een therapie is om hun verhaal te delen.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 8183 berichten
  • 1069 stemmen

Antonev schreef:

(quote)

Net zoals er een gigantische markt is voor porno, geweld en ander abnormaal gedrag, bestaat er ook een zekere fascinatie voor seriemoordenaars. Mensen worden nu eenmaal geboeid door alles wat afwijkt van de gestelde normen.

Ik ben zelf ook wel geboeid door de seriemoordenaars uit de VS die de samenleving angst aan joegen gedurende de jaren 70/80 en vroege jaren 90. Wat mij vooral fascineert is dat deze mensen vaak een hele poos hun ‘ding’ konden doen voordat ze gepakt werden of dat de politie ook maar een idee had met wie ze te maken hadden. Tegenwoordig is dat toch allemaal moeilijker voor te stellen, aangezien de DNA technieken ver ontwikkeld zijn en er anno nu overal wel camera’s te vinden zijn. Ik ken maar weinig mensen die geen video deurbel hebben of geen camera in of om het huis hebben hangen. Ook de opsporingsdiensten hebben grote stappen gezet qua middelen en methoden.

Ted Bundy bijvoorbeeld had tegenwoordig niet zo lang slachtoffers kunnen maken. De politie maakte uit puur onvermogen gruwelijke fouten, hij liet overal DNA achter en was niet bang om vrouwen in het openbaar zijn Volkswagen kever in te dwingen. Ik denk dat hij na de eerste 2 moorden al was gepakt in de tegenwoordige tijd.

Juist omdat het een compleet andere tijd was maakt het voor mij, en vele anderen, zo boeiend. Het is absoluut geen verheerlijking. Ik denk ook dat het voor veel families van slachtoffers juist een therapie is om hun verhaal te delen.

Ik kan me voorstellen dat er een markt voor porno is. Neuken is best een leuke bezigheid. Maar dat is toch echt iets anders dan een markt voor seriemoorden.

En dan jezelf verschuilen achter dat het misschien wel therapeutisch is voor de slachtoffers. Dan heb je dus geen enkel mededogen.


avatar van Antonev

Antonev

  • 1676 berichten
  • 1135 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)
Ik kan me voorstellen dat er een markt voor porno is. Neuken is best een leuke bezigheid. Maar dat is toch echt iets anders dan een markt voor seriemoorden.

En dan jezelf verschuilen achter dat het misschien wel therapeutisch is voor de slachtoffers. Dan heb je dus geen enkel mededogen.

Ik bedoel natuurlijk de families van de slachtoffers. En ja, voor hen werkt het inderdaad in zekere zin therapeutisch. In menig documentaire geven ze aan dat het slopend is om een groot donker geheim mee te torsen over iets wat een familielid heeft gedaan. De constante angst dat mensen er achter komen en hen veroordelen. Sommige mensen gaan daar jaren onder gebukt en voelen opluchting als ze hun kunt van het verhaal eindelijk kunnen delen.

Porno goed praten omdat het een leuke ‘bezigheid’ is, is overigens ook niet echt fris. Veel mensen in de promo industrie zijn beschadigde en getraumatiseerde zielen. Hoe leuk het ook lijkt, er zijn maar weinig mensen die een porno carrière als droombaan zien.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 8183 berichten
  • 1069 stemmen

Antonev schreef:

(quote)

Ik bedoel natuurlijk de families van de slachtoffers. En ja, voor hen werkt het inderdaad in zekere zin therapeutisch. In menig documentaire geven ze aan dat het slopend is om een groot donker geheim mee te torsen over iets wat een familielid heeft gedaan. De constante angst dat mensen er achter komen en hen veroordelen. Sommige mensen gaan daar jaren onder gebukt en voelen opluchting als ze hun kunt van het verhaal eindelijk kunnen delen.

Ik kan natuurlijk niet reageren op wat je bedoelt te zeggen, ik kan alleen reageren op wat je daadwerkelijk zegt.

En dat was niet fraai, om het vriendelijk te formuleren.

De rest geloof ik wel, geen zin om op alles te reageren. De essentie was me genoeg.


avatar van SergioMalick

SergioMalick

  • 990 berichten
  • 1622 stemmen

Ik begrijp de reactie van Graafmachine best wel, maar goed massa is kassa. Seriemoordenaars doen het gewoon erg goed bij het volk en levert Netflix een hoop geld op en geef ze eens ongelijk.

Echter is het de kunstvorm allang voorbij op netflix , terwijl de films die hierboven worden genoemd en Mindhunter (David Fincher toch?) weldegelijk iets toevoegen aan de kunstvorm.


avatar van Splinters

Splinters

  • 2128 berichten
  • 1264 stemmen

Graaf Machine schreef:

IJzingwekkend is dat er blijkbaar een markt is voor deze gruwel.

Dat er films zijn die gebaseerd zijn op de wandaden van seriemoordenaars is bekend, maar dat er dan ook nog markt is voor series, of films, die een beeld proberen te schetsen van de werkelijke gruwelen. Ik kan dat niet begrijpen.

En alles wat meneer graaf machine toevallig niet begrijpt is ontzettend fout en op zijn vriendelijkst gezegd niet fraai.

Probeer de reële wandaden aub zo veel als mogelijk uit het openbare leven te schrappen. De slachtoffers schieten er niets mee op, en de daders hoeven niet geheiligd te worden door hun fantastische daden.

Ik denk vooral dat jij niet namens "het slachtoffer" moet proberen te spreken. "Het slachtoffer" bestaat namelijk niet.

Als mensen onverhoopt met een enorm drama worden geconfronteerd dan verwerkt iedereen dat drama op zijn/haar eigen wijze. Jouw berichten hebben uitsluitend betrekking op wat jij voelt of zou voelen.

Jouw gevoel mag er zijn maar is zeker niet richtinggevend voor iedereen. Het zou goed zijn dat in je oren te knopen voordat je met veel bombarie de morele kaart trekt.

Ik kan antonev goed volgen in wat hij zegt. Ik kijk zelf graag dergelijke series en docu's. En ik zeg dit - helaas - als medeslachtoffer van een enorm drama dat niet verfilmd is maar wel verfilmd had kunnen zijn.