menu

Filmdragers en apparatuur / Apparatuur / Ultra HD Blu-ray

zoeken in:
http://www.highdefdigest.com/uploads/jb/UHD_BD_Logo(1).jpg

Opvolger van de BR is Ultra HD Blu-ray geworden. Gaat dit de doodsteek worden voor de markt der schijfjes? Kortom komt dit nieuwe medium niet wat te vroeg? Er zijn nog zat mensen niet overtuigd om de stap te maken van DVD naar BR. Laat staan een HD-TV.

starbright boy (moderator)
Het gaat niet de doodsteek worden. Maar de redding ook niet. Het zal weinig invloed hebben op de markt.

Schijfjes worden nu in rap tempo een nichemarkt voor verzamelaars. Met hebbedingetjes in beperkte oplages van liefhebberslabels. Voor verzamelende filmfans.

Het nieuwe formaat zal vooral een speeltje worden van een ander deel van de markt. Mensen die kicken op techniek. Die zowel HD-DVD als Blu Ray hebben geprobeerd en al ver voordat die oorlog werd uitgevochten instapten. Die elk jaar hun TV verkopen om weer het nieuwste te nemen. Mensen die nu kijken op een UHD-TV en bereid zijn voor de zesde keer hun favoriete film te kopen. Een extraatje dat die andere groep verzamelaars maar moeizaam en traag gaat bereiken en het massapubliek al helemaal niet. Zoals SACD een jaar of 10-15 terug. Dat sloeg een beetje aan bij zeer geluidskritische liefhebbers van klassieke muziek, maar bereikte geen massapubiek.

Blu-ray heeft al nooit het publiek bereikt dat DVD bereikte. Dat blijft voor altijd de succesvolste beelddrager ooit. Dat massapubliek zal grotendeels uitkomen bij de netflix-achtigen.

Ik download films die ik origineel op vhs of dvd gekocht heb schaamteloos in HD om op mn FullHD tv te kijken...
Ik vind namelijk dat ik al betaald heb voor de rechten van de film...
Films die ik nu op Blu-ray heb zal ik als ik me ooit erger aan de beeldkwali opnieuw in uHD downloaden....
Zelfde verhaal....
Nieuwe films zal ik in de toekomst in UHD kopen op wat voor schijf dan ook.

Zolang je op zo'n nieuwe speler ook je oude dvd's en blu rays kunt afspelen, zal ik wellicht over een paar jaar overstag gaan, kun je er alleen de nieuwe schijfjes op bekijken dan wordt het me een te dure grap.
Ik was al behoorlijk tevreden met dvd kwaliteit, toen blu ray kwam vond ik het feitelijk daarmee al perfect, dus er is bij mij niet de noodzaak nu alles weer te gaan kopen.

Nu niet.
Maar als uhd tv normaal geworden is zijn je 1080p Blu-ray's net zo blokkerig en wazig op eenUHD tv als een dvd op een FullHD tv nu.

Waar het mij om gaat is dat ik dat als ik een film eenmaal gekocht heb op op dat moment het beste medium, ik niet die zelfde film maar opnieuw blijf kopen op een nieuwer en beter medium omdat de industrie daar eindelijk mee komt. En weer geld wil verdienen aan een film die ik al een keer van ze gekocht heb....

Blokkerig? Wazig? Downloaden? Het wordt tijd dat je je gebruikersnaam veranderd naar puur en alleen 'Ajax'.

Omdat ik niet van slechte beeldkwaliteit houd?

Het enige wat we met zekerheid kunnen zeggen is dat als je DVD's kijkt op een HD-TV de ondertiteling kartelig / rafelig wordt. En dat is alles. Want ik ken zat DVD's die van dusdanige goede kwaliteit zijn dat ze zelfs BR's vervangen. Neem bijvoorbeeld de BRD-trilogie van Fassbinder. Dat zijn echt fantastische DVD-uitgaves. Niets op aan te merken. En dat voor DVD's die al meer dan tien jaar oud zijn ...

Ik ben met je eens dat er dvd uitgaves zijn die betere beeld kwali geven als slechte bluray uitgaves.
Maar de resolutie van een dvd is gewoon veel lager dan van een bluray, en als je zoals ik op 2.5 meter van een grote goede HD tv zit dan zie je dat gewoon, nog niet te spreken over de meerwaarde van de HD audio...

Straks op de nieuwe uHD schijfjes krijg je niet alleen een veel hogere resolutie maar ook een veel groter kleurenbereik.
De huidige tv's kunnen maar 1/3 van de kleuren produceren die wij als mens kunnen zien....
Straks kan een tv bijvoorbeeld neonlicht produceren en zonlicht waar je echt niet in kunt kijken etc...

Dus hoe goed sommige dvd uitgaves ook waren,
er zijn mooiere blu-ray's en er komt nog zoveel mooiers.....

Ik heb er geen vertrouwen in. Er komen regelmatig blu-rays op de markt die gewoon dvd kwaliteit zijn (er is amper tot niks aan gedaan), hetzelfde geldt voor de zogenaamde 3D films waar er amper 3D in zit. Er zitten zulke grote verschillen tussen de blu-rays en 3D's die zijn uitgekomen en er is volgens mij ook geen controle op of een norm dus de bedrijven kunnen zeggen wat ze willen. Ik lees altijd eerst de reviews voordat ik een blu-ray en/of 3D film koop want het is zonde om er veel voor te betalen terwijl de kwaliteit er niet aan af te zien is.

Volgens mij is dit weer zo'n stunt om de vraagprijs weer lekker op te krikken voor de goed gelovige onder ons die denken dat de kwaliteit er veel op vooruitgaat. Eerst zien dan geloven maar ik heb er geen vertrouwen in. Bovendien, worden er niet zo gek veel blu-rays verkocht... zo lijkt het. Hetzelfde met 3D films, waarom Ultra HD Blu-ray dan wel?

Alexander1900 schreef:
Eerst zien dan geloven maar ik heb er geen vertrouwen in.
Je bent hopeloos.

Zwolle84
Alexander1900 schreef:
Volgens mij is dit weer zo'n stunt om de vraagprijs weer lekker op te krikken voor de goed gelovige onder ons die denken dat de kwaliteit er veel op vooruitgaat. Eerst zien dan geloven maar ik heb er geen vertrouwen in. Bovendien, worden er niet zo gek veel blu-rays verkocht... zo lijkt het. Hetzelfde met 3D films, waarom Ultra HD Blu-ray dan wel?

Ik begrijp de strekking van je verhaal, maar hier moet ik toch even op reageren Ten eerste die 'goedgelovigen'. Je gaat toch niet blindelings (veel) meer geld uitgeven aan iets wat geen meerwaarde voor je heeft? Daar geloof ik echt niet in. Mensen die nu de meerwaarde van blu-rays niet inzien, blijven gewoon dvd's kopen en/of streamen/downloaden films. Nu de fysieke dragers steeds meer een niche worden, zullen nieuwe uitvindingen als Ultra HD BD echt niet de markt gaan domineren en alle andere opties uitsluiten.

Dan de populariteit en kwaliteit van de BD. Ja, er zijn grote kwaliteitsverschillen tussen BD's onderling en ja, de tevredenheid over dvd-kwaliteit verschilt per persoon. Maar tenzij ze er écht een rommeltje van maken (ik heb er misschien 1 of 2 van in m'n kast staan tussen 500 kwaliteits-BD's) kun je altijd nog zeer duidelijk het verschil tussen beide formaten zien en horen (!), mits je de juiste apparatuur hebt natuurlijk en helder ziet/hoort. Daarnaast ben ik het niet eens met je bewering dat er niet gek veel blu-rays worden verkocht. Relatief gezien tenminste. Ik beschik niet over cijfers, maar als ik een Media Markt binnenloop zie ik tegenwoordig meer BD's dan dvd's liggen.

Ten slotte nog die vergelijking tussen Ultra HD en 3D - sorry, maar dat slaat echt als een tang op een varken. 3D is veel meer onderhevig aan smaak; de een smult ervan, de ander loopt er met een grote boog omheen. Dat heeft niets met kwaliteit (verschil tussen dvd-BD-Ultra HD) te maken. Persoonlijk zie ik het als een tijdelijke hype die binnen afzienbare tijd als 'mislukt' de geschiedenisboeken ingaat, maar dat is een op zichzelf staande discussie.

Wat betreft de vraag of Ultra HD BD een succes gaat worden: dat is natuurlijk afwachten. Maar ik kan me goed voorstellen dat het zo zal gaan als starbright boy hierboven schetst. Vooral omdat de ontwikkelingen tegenwoordig veel sneller gaan dan vroeger; wie zegt dat als ik nu overstap naar Ultra HD, er binnen 2/3 jaar niet wéér iets beters zal zijn? Op die manier bouw je nooit een mooie evenwichtige filmcollectie op.

Ik ben het grotendeels niet met je eens en heb weinig zin om het nader uit te leggen. Ieder zijn mening en zienswijze zullen we maar zeggen.

Dick2008
Zwolle84 schreef:
Ik begrijp de strekking van je verhaal, maar hier moet ik toch even op reageren Ten eerste die 'goedgelovigen'. Je gaat toch niet blindelings (veel) meer geld uitgeven aan iets wat geen meerwaarde voor je heeft? Daar geloof ik echt niet in.

Die zijn er wel. Toen de cd kwamen, deden (sommige) mensen in één keer hun platencollectie weg. Nu is het voordeel dat je met een Blu-ray speler ook gewoon dvd's kan afspelen, stel je voor dat dat niet kon..
Videobanden zijn ook massaal weggedaan, vanwege een heel ander systeem. Het hangt er van welke films je leuk vindt. Niet eens alles is op video verschenen, nog minder op dvd. En hoeveel komt er uit op blu-ray???.
Het zal ook wel komen door marketing, dat blindelings vertrouwen. Blu-ray is absoluut beter dan dvd zo waren eerst de verhalen toch, of niet?. En het zal ook wel in de meeste gevallen maar lang niet altijd. Ook heb je mensen die met alle nieuwe trends meedoen. Stel je bent alleen geïnteresseerd in de nieuwste films, dan kan zoiets ook wel.

Ik vind het wel gek dat je in de dumpbak van Mediamarkt, al vijf blu-rays voor een 10 Euro kunt kopen tegenover 6 dvd's voor 10 Euro. Iets klopt er niet. (en zelf bij de opruiming van Blokker zaten blu-rays tussen voor nog geen 2 Euro).

Zwolle84
Ik heb hetzelfde als wat Alexander bij mij heeft: er staan zoveel dingen in waar ik het niet mee eens ben dat het weinig zin heeft om inhoudelijk te reageren. Absoluut niet onaardig bedoeld overigens, we hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn.

Zwolle84
Alexander1900 schreef:
Ik ben het grotendeels niet met je eens en heb weinig zin om het nader uit te leggen. Ieder zijn mening en zienswijze zullen we maar zeggen.

Geen probleem.

Dick2008
Val dan niet in herhaling, met je vraagstelling. Dat staat hier toch al.
starbright boy schreef:
Het nieuwe formaat zal vooral een speeltje worden van een ander deel van de markt. Mensen die kicken op techniek. Die zowel HD-DVD als Blu Ray hebben geprobeerd en al ver voordat die oorlog werd uitgevochten instapten. Die elk jaar hun TV verkopen om weer het nieuwste te nemen. Mensen die nu kijken op een UHD-TV en bereid zijn voor de zesde keer hun favoriete film te kopen.

Smartphone en IPhone en wat heb je allemaal niet gaan ook wel langer mee dan 2 jaar. Maar blijkbaar willen mensen ieder jaar weer het nieuwste van nieuwste. En het echt niet iets van deze tijd. Al is het toch wel iets van de laatste jaren, dat trendy-gedoe.

@ Alexander 1900. Als jij geen vetrouwen hebt in steeds beter wordende mediums dan kijk jij zeker nog alles op vhs of projector?
En je muziek luister je nog via een fonograaf?
Je beweringen zijn aantoonbaar onjuist.

@ Dick 2008 Het woord trendy is misschien redelijk nieuw, maar het gegeven is van alle tijden hoor.

Nu ben je trendy met de nieuwste tel. In de jaren 80 met een walkman en in de jaren 20 met een Fonograaf in de gouden eeuw met een bloembol etc....

Ajax&Filmfreak schreef:
@ Alexander 1900. Als jij geen vetrouwen hebt in steeds beter wordende mediums dan kijk jij zeker nog alles op vhs of projector?
En je muziek luister je nog via een fonograaf?

Zoals ik al eerder zei, ik koop ook blu-ray- en 3D films (het liefst heb ik alles in blu-ray en 3D) alleen is het altijd uitkijken met welke kwaliteit je te maken hebt. Ik lees altijd eerst de reviews en die zijn gemiddeld genomen niet zo goed (zo rond een voldoende). Wanneer een blu-ray rond een voldoende scoort ga ik mijn dvd's niet vervangen voor een blu-ray en ik koop geen 3D films die slechts een voldoende scoort. Ik verlang minimaal redelijke goede kwaliteit, mede gezien de prijs die betaald moet worden.

Wanneer zo'n 75+ % van de reviews zegt, dat de kwaliteit niet zo goed is (of andersom), dan geloof ik dat. Je leest vrijwel altijd tegenstrijdige berichten, de een vind het goede kwaliteit, de ander vind het helemaal niks, en hoe zulke grote meningenverschillen ontstaan mag Joost weten.

De reviews bekijk Ik meestal op o.a. Blu-ray.com, Amazon.com, Amazon.de en haal de film op google voor meer reviews. En ik moet zeggen dat de reviews overkomen met wat ik ervan vind.

Trouwens, de films die worden gerecenseerd op de bovenstaande sites, hebben betere uitgevers dan die we in de Benelux hebben, zoals DFW en Entertainment One die niet bepaald bekend staan om hun kwaliteit. Zoals Dick2008 ook al zei, je ziet regelmatig hele goedkope blu-rays verschijnen en soms zelfs goedkoper dan precies dezelfde film van dezelfde uitgever en andere uitgever(s). Dit is trouwens van de uitgevers uit de Benelux. De uitgevers niet uit de Benelux vragen veel meer voor een blu-ray maar de kwaliteit ligt dan ook een stuk hoger. Logisch ook, want de markt is veel groter uit de niet Benelux dan in de Benelux en zouden er niks aan verdienen wanneer ze er wel tijd en geld insteken.

Dick2008
Alexander1900 schreef:
Ik lees altijd eerst de reviews en die zijn gemiddeld genomen niet zo goed (zo rond een voldoende). Wanneer een blu-ray rond een voldoende scoort ga ik mijn dvd's niet vervangen voor een blu-ray en ik koop geen 3D films die slechts een voldoende scoort. Ik verlang minimaal redelijke goede kwaliteit, mede gezien de prijs die betaald moet worden.

Alleen, wie schrijft die reviews. Dat is net zoals hier met films. De meerderheid kan wel zoveel schrijven. En de eisen zullen per consument wel verschillend zijn.

Dick2008

Dit heb ik zo net geschreven (had nog wat ge-edit):

Wanneer zo'n 75+ % van de reviews zegt, dat de kwaliteit niet zo goed is (of andersom), dan geloof ik dat. Je leest vrijwel altijd tegenstrijdige berichten, de een vind het goede kwaliteit, de ander vind het helemaal niks, en hoe zulke grote meningenverschillen ontstaan mag Joost weten.

De reviews bekijk Ik meestal op o.a. Blu-ray.com, Amazon.com, Amazon.de en haal de film op google voor meer reviews. En ik moet zeggen dat de reviews overkomen met wat ik ervan vind.

Dick2008
Om niet dezelfde discussie hier weer te voeren. Hier: Filmdragers en apparatuur >> Algemeen >> De toekomst van de dvd

Ik vind dvd's met cassettebandjes/videobanden wel een appel en peren-vergelijking. Is toch een heel ander systeem.

Ik lees wel vaker over RCV, DFW..... slechte kwaliteit etc. Ik vind het wel meevallen. Mijn eisen zijn niet zo hoog. En het scheelt per dvd. Ik heb wel eens gehad van wat is de beeld/geluidskwaliteit slecht. Maar van die heel oude films die dan weer te mooi eruitzien vind ik ook niks.

De nieuwe gemaakte films en die zijn uitgebracht van o.a. DFW zijn meestal redelijk tot goed, maar dit komt niet door DFW maar doordat de film al mooi helder is opgenomen. De wat oudere films van DFW zijn meestal matig tot slecht (de dvd's: ik koop geen blu-ray van DFW tenzij ik geen andere keus heb, dvd's heb ik er helaas genoeg van). . Ik heb bijna alleen maar oude films (uit de jaren 80 en 90: horror, komedie en actie) en niet zo veel van later. Ik kijk naar wat andere uitgevers brengen en zie dan grote verschillen. Zit er weer een rotte appel tussen dan is het vaak van DFW. Entertainment One is beter maar ken betere uitgevers. Ook gebruikt DFW vaak een 4:3 formaat i.p.v. 16:9 breedbeeld dus kun je nagaan wat voor kwaliteit DFW levert... als al bij 4:3 formaat een matig beeld oplevert en bij de andere uitgevers een redelijk tot goed beeld bij breedbeeld bij een dvd. Of een dvd'tje die niet goed afspeelt en ja hoor, DFW...

Nog niet zo gek lang geleden lette ik niet op de uitgevers, totdat ik ben nagegaan wie nou weer elke keer de pruts kwaliteit levert en DFW spant de kroon.

Dick2008
Met de jaren '80/'90 ('70) heb je wel gelijk... maar aan de andere kant kan je aan de gang blijven, met dat kopen van weer het nieuwste. En dan waarvoor? Als je een film heel erg vaak bekijkt dan zie ik de meerwaarde er nog wel in.

(En als het er al is. Met die verschillende regio's heb ik ook altijd al een dom idee gevonden. Met cd's heb je dat toch ook niet gehad.)

Dick2008
(Here we go again)

Het probleem zal vooral zijn de beschikbare titels. Ik ben sinds kort overstapt op Blu-ray en nog geen dag spijt. Het aanbod is veel minder..., ja klopt, een Blu-ray die nauwelijks verbetering biedt ten opzichte van dvd-versie..., zal wel. Ik had het wat eerder moeten doen, maar ik zie dat veel titels toch nog te krijgen zijn daarnaast is de lijst van films die ik met regelmaat wil zien ook zeer klein geworden in de loop der jaren.

Voor de niet-mainstream of mainstream dat inmiddels cult is geworden, vergeten klassiekers bijvoorbeeld, zal het wel minder aantrekkelijk zijn.

Wat wil je nou eigenlijk zeggen Dick2008 ?

Dick2008
Dat ik tevreden ben met de keuze die ik gemaakt hebt, los van alle voor -en nadelen maar dat het hier bij blijft, dus zij-ontwikkelingen (3D) en door ontwikkelingen (Ultra HD) laten me koud

Ik dacht ook wel klaar te zijn met al die verbeteringen. Ik heb een 55 inch Panny plasma en daar ben ik nog iedere dag heel erg blij mee
3D heb ik en vind ik op Avatar na niks aan.
Maar.......
Ik heb laatst zo'n uhd OLED tv gezien met 4k materiaal en ik wil er toch erg graag 1 hebben.
Ook omdat ik volgende keer groter ga dan 55 inch.
En vannaf 65 inch heeft UHD een echte meerwaarde al hangt dat vooral af van de afstand tot je tv.
Ik zie zelf op 2.5 m van mn 55 inch geen pixels.
Bij mn maat met een 65 inch panny plasma op de zelfde afstand wel.
Vandaar dat ik tot deze conclusie gekomen ben.
Helaas kost de tv die ik graag wil op moment van schrijven 6000 euro en dat kan ik niet betalen...

En dan ontopic wil ik ook graag een UHD Blu-ray speler.
En dan koop ik films tot en met 2016 op Blu-ray en wat is uitgekomen na 2016 op UHD Blu-ray.

Er zullen prachtige UHD films gaan komen, alleen moet alle opname apparatuur etc. nog geupgraded worden.
Voor alle blockbusters zullen ze wel snel overgaan op nieuwe camera's en encoding van af nu.

Dick2008
Nieuwe ontwikkelingen kun je niet tegenhouden, dat is met alle apparaten zo. En dat is ook niet erg. Een apparaat gaat kapot, je koopt een nieuwe en die kan al weer heel wat meer dan die oude en is gemakkelijker in het gebruik.
Ik ben maar een heel kleine verzamelaar..., maar toch je kan aan de gang blijven.
Voor iemand die graag tv kijkt en bijvoorbeeld eerst 10 videobanden en toen 10 beeldplaten en vervolgens 10 dvd's en toen 10 Blu-rays in de kast heeft/had staan en het financieel kan veroorloven, voor die is het natuurlijk wel aantrekkelijk. Hup het oude eruit, het nieuwe er weer in.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:45 uur

geplaatst: vandaag om 04:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.