• 143.171 films
  • 7.038 series
  • 21.345 seizoenen
  • 480.852 acteurs
  • 286.402 gebruikers
  • 8.226.359 stemmen

Oplichterij

zoeken in:

Scarecrow

• 563 berichten
  • 170 stemmen

Beste mede-moviemeter-gebruikers,

Ik heb een vraag waar ik graag antwoord op wil, en waar ik het antwoord niet zo 1,2, 3 gevonden op kreeg. Ik ben nu al een tijdje bezig met ruilhandel van DVD's op internet, hier op Moviemeter en op ruiljedvd.nl. Over het algemeen gaat dit heel goed, en heb ik geen klachten. Ik ben zelf een (naar ik meen, en ik heb ook geen klachten gehad) snel en betrouwbaar ruiler, en bijna alle ruilers met wie ik ruil ook.

Er is hier echter 1 grote uitzondering op geweest, en wel hier op Moviemeter met een gebruiker van wie ik het niet verwacht had. We hebbben twee ruilen kort na elkaar gesloten, waarmee het 8(!) DVD's van mijn kant betrof. De ruilen zelf en de communicatie gingen snel en vriendelijk, maar nadat ik alle acht mijn DVD's verzonden had, hield de communcatie op. De Moviemetergebruiker hield mijn DVD's, maar is zijn kant van de deal niet nagekomen: ik heb niks ontvangen.

Hij heeft weken terug een berichtje gestuurd dat ze verzonden zouden zijn, maar ik heb niks ontvangen. Ik zocht er niks achter (misschien een foutje van de post?) maar hij reageerde toen, en later, niet op berichtjes, e-mails, of zelfs, in een veel later stadium, een boze (doch vriendelijk opgestelde) brief. Ik verzocht hem hierin nogmaals om zijn kant van de deal, of om een geldvergoeding van 30 euro. Hij heeft niks meer van zich laten weten, noch heb ik iets ontvangen. Hij toont zich nu ook bijna niet meer op Moviemeter, en reageert ook niet op nieuwe berichtjes. Met andere woorden: ik ben opgelicht voor 8 DVD's.

P.S. Het schijnt tevens dat ik niet de enige was: ook op ruiljedvd.nl stond iemand die was opgelicht door de desbetreffende persoon.

Nu is mijn vraag: wat kan ik hieraan doen? Ik heb het vriendelijk geprobeerd, en ik heb hem waarschuwingen gegeven, via internet en via de post. Ik heb zijn adres, maar veel meer kan ik er verder niet aan doen. Kan ik op de een of andere manier de politie inlichten? Ik bedoel, het is niet alsof we een contract hebben ondertekent, ik heb slechts wat P.M.'s.

Ook weet ik niet of ik uberhaupt de politie kan inlichten voor zo'n relatief milde vorm van oplichterij, en of uberhaupt zo'n internet ruil van DVD's op moviemeter dan wel volkomen legaal is (met producergebruik etc. op DVD's) dan wel bindend.

Heeft iemand hier ervaring mee gehad, en weet die persoon wat ik kan doen? Of heeft iemand tips of iets dergelijks? Voor 1 DVD zou ik het niet zo'n ramp vinden, maar voor 8 DVD's vind ik deze oplichterij toch te groot om te laten lopen.

Alvast bedankt!

Pastichio Rocker

• 6345 berichten
  • 0 stemmen

Wellicht is het handig om een username (wellicht in een spoilerveldje) te geven, zodat de mensen op MM die vaak ruilen/kopen niet in die valstrik trappen. En misschien dat er hier een paar mensen zijn die die grapjas persoonlijk kennen...

Ramon K

• 13580 berichten
  • 0 stemmen

Ik weet niet of je verder juridisch gezien in je recht staat. Ik meende immer dat een mondelinge afspraak rechtsgeldig kan zijn.

Van Nunen

• 791 berichten
  • 0 stemmen

Een mondelinge overeenkomst is inderdaad gewoon rechtsgeldig.

De mailtjes zijn voldoende om aan te tonen dat jullie een overeenkomst hadden.

Dvd's ruilen lijkt mij ook gewoon legaal. Het zijn neem ik aan originele dvd's? Hoe het zit met de auteursrechten weet ik niet precies, maar ik denk dat dat ook geen probleem is, anders zou een site als ruiljedvd.nl ook niet lang bestaan...

Het beste wat je kunt doen is de persoon in gebreke te stellen. Dat wil zeggen dat je hem/haar een brief of mailtje o.i.d. stuurt waarin staat dat je binnen bijvoorbeeld een week dvd's of geld wil zien, anders worden er maatregelen genomen.

Voldoet die persoon na die week niet aan de verplichting, dan kun je aangifte doen.

Je kunt nu ook al aangifte doen, maar door hem/haar eerst in gebreke te stellen, sta je sterker in je schoenen...

Halcyon

• 9923 berichten
  • 0 stemmen

Het lijkt me sowieso ook raadzaam de mods op de hoogte te brengen over welke user het gaat. Dan kunnen zij, mits het echt om oplichterij gaat, maatregelen treffen.

combi

• 20609 berichten
  • 0 stemmen

triest.

kos

• 45086 berichten
  • 7853 stemmen

. namen noemen lijkt mij echt niet oke. Doorgeven aan de mods lijkt me in eerste instantie wel voldoende.

kappeuter (crew films)

• 61880 berichten
  • 5062 stemmen

Ik heb Scarecrow een PM gestuurd.

De user was op ons verzoek al met ruilen gestopt, dus daarom verbaast het me een beetje dat er weer iets speelt. Maar misschien speelt dit nog van langere tijd terug.

In het verleden zijn eerdere lopende geschillen altijd alsnog door deze user in orde gemaakt. Ik kan niks garanderen, maar ik hoop / denk dat er nog uit te komen is.

speedy23

• 18926 berichten
  • 14043 stemmen

kos schreef:

. namen noemen lijkt mij echt niet oke. Doorgeven aan de mods lijkt me in eerste instantie wel voldoende.

En anderen zich aan hetzelfde laten vangen? Neen hoor. Nu is iedereen gewaarschuwd voor deze gebruiker zijn intenties.

kappeuter (crew films)

• 61880 berichten
  • 5062 stemmen

Ik heb discussie over vermeende frauduleuze praktijken van een bepaalde user verwijderd.

Zoals gezegd is de user al eerder gestopt met ruilen en zijn eerdere nog lopende geschillen steeds opgelost.

Maar hier blijkbaar dus nog niet. De user krijgt de mogelijkheid dit alsnog te schikken, gebeurt dit niet, dan volgt een ban.

PascalvE

• 308 berichten
  • 22 stemmen

Ik wil nog niks teweeg brengen want hopelijk is het binnekort gewoon opgelost, maar ik heb een tijdje geleden een dvd gekocht van een user hier en ik heb het geld overgemaakt. De dvd is echter nog niet geleverd... Misschien eenzelfde persoon?

kappeuter (crew films)

• 61880 berichten
  • 5062 stemmen

PM.

Fikret8

• 6010 berichten
  • 3792 stemmen

Op een ander koop- en ruilplatform zijn er de laatste 3 weken ook weer 3 members door dezelfde member als de desbetreffende moviemeter-user opgelicht zie ik.

Frankeermachine

• 981 berichten
  • 5327 stemmen

Hij probeerde 2 weken geleden weer te ruilen met mij. Nadat ik had vermeld dat ik, gezien zijn reputatie, de dvds pas zou versturen na ontvangst van zijn dvds, niks meer van hem vernomen.

Hij probeert het dus nog steeds.

Een paar mensen die ook ruilen via ruiljedvd.nl hebben aangifte gedaan tegen een ruiler en nu heb ik mijn dvd weer terug.

Lord Flashheart

• 6454 berichten
  • 2300 stemmen

Ze zeiden het op de lagere school al tegen mij: van ruilen komt huilen. Je kan beter iets weggeven, geeft meer plezier.

Pastichio Rocker

• 6345 berichten
  • 0 stemmen

Ik voel een ban aankomen.

606

• 23533 berichten
  • 10868 stemmen

Pastichio Rocker schreef:

Ik voel een ban aankomen.

dat zou dan terecht zijn

Fikret8

• 6010 berichten
  • 3792 stemmen

Juridische stappen zouden op z'n plaats zijn, ik zie hem namelijk op meerdere forums dezelfde streek uithalen.

606

• 23533 berichten
  • 10868 stemmen

Fikret8 schreef:

Juridische stappen zouden op z'n plaats zijn, ik zie hem namelijk op meerdere forums dezelfde streek uithalen.

kun je toch niet over uit he 14 jaar en dan zulke laffe streken uithalen

tegen over eerlijke mensen.

Fikret8

• 6010 berichten
  • 3792 stemmen

Het gaat dan ook om herhaaldelijke fraude wat een bodemloze put lijkt te worden, wordt die hier gebanned, is het wel een ander dvd-platform waar die elke week weer mensen met tientallen euro's oplicht. (op dvd.nl ook weer 3 members in de laatste 3 weken) Dit loopt al gauw op tot een totaalsom van honderden euro's.

Een juridische aanpak is nog altijd veel minder laf dan honderden euro's oplichten. Hij is zoals je beweert minderjarig, dus de straffen (als hij ze zou krijgen) zouden als het tegen zit zelfs nog reuze meevallen.

speedy23

• 18926 berichten
  • 14043 stemmen

606 schreef:

kun je toch niet over uit he 14 jaar en dan zulke laffe streken uithalentegen over eerlijke mensen.

Inderdaad. Op gebied van onderling vertouwen gaat één zo'n rotte appel de boel voor tientallen anderen verzieken.

Scarecrow

• 563 berichten
  • 170 stemmen

Het gaat er bij mij ook nog wat moeilijk in. Waarom zoveel tijd en aandacht aan die ruilhandel's besteden, op meerdere sites, om zo mensen te belazeren? Ik vind ruiljedvd.nl een heel mooie zaak, in wezen zou iedereen er veel plezier aan kunnen beleven. Ook moviemeter vind ik een hele fijne site, zeker niet alleen voor DVDhandel, maar ook om de waarderingen van mensen te lezen voor films (en niet alleen die van recensenten in de krant of iets dergelijks). Ook een discussie hier en daar is gewoon leuk. Maar als je de boel oplicht op zo'n site, dan kun je je er met goed fatsoen sowieso niet mee tonen.

Bovendien, door mensen zoals hij gaat in principe een hele aardige mogelijke handel gewoon in een kwaad daglicht.

Verder, zoals mensen hier boven mij al aangaven, het gaat hier ook echt niet alleen om mijn DVD's. Ik persoonlijk ben er niet kapot van natuurlijk, maar het is wel heel erg vervelend als je voor 8 DVD's bent opgelicht. Maar de betreffende gebruiker die heeft dit bij veel meer mensen gedaan, en lijkt er bovendien ook nog vaak mee weg te komen. Wat klachten hier, wat klachten daar, en niet iedereen wil er iets aan doen. Soms zal hij DVD's terug mowten geven, soms zijn DVD's verzenden of een betaling overmaken, maar als het zo doorgaat blijft hij 'winst' maken: stel dat hij (erg ruim gegokt) 60-70% moet teruggeven, hoeveel DVD's in laten we zeggen 2, of straks misschien 4,5 jaar zal hij winst maken? En dan is die 60-70 procent nog ruim, want niet iedereen zal voor die ene DVD van hem (die hij immers toch kwijt wou) aangifte gaan doen of stappen ondernemen.

Ik ga niet liegen, natuurlijk begon ik dit forum omdat ik me belazerd voelde en ik mijn deel van de ruil wil ontvangen (en nog steeds), maar persoonlijk vind ik een wat zwaardere straf voor de betreffende persoon geen probleem.

IcU

• 6785 berichten
  • 3051 stemmen

Ik weet niet hoe hoge straffen hier op staan, maar ik denk niet zo hoog. Het blijft natuurlijk wel ruilen op eigen risico, maar het is natuurlijk erg vervelend. Ik denk dat een ban wel terecht is, zodat het hier in ieder geval niet meer kan gebeuren.

BoordAppel

• 14269 berichten
  • 2963 stemmen

Een brief naar zijn ouders sturen kan misschien ook al helpen. Die zullen ook niet echt blij zijn dat zoonlief een oplichter is.

Bas17

• 986 berichten
  • 1010 stemmen

Ik weet niet over wie het gaat; maar als deze persoon nog gewoon ingeschreven staat, doet deze mee aan de pakketservice?

Goodfella_90

• 10378 berichten
  • 2319 stemmen

Jawel, en volgens mij heeft hij op dit moment El Topo ook al geconfisqueerd.

Quentin

• 10125 berichten
  • 8104 stemmen

En ook mijn Spoorloos dvd als het goed is ...

Bas17

• 986 berichten
  • 1010 stemmen

Ik heb hem eigenlijk liever van in ieder geval mijn lijst af op de pakketservice op het moment, toch beetje jammer als je een DVD zo kwijtraakt.

Ik hoop dat dit allemaal goed komt, want dit is toch een zielige streek als de verdenkingen waar zijn uiteraard.

606

• 23533 berichten
  • 10868 stemmen

Bas17 schreef:

want dit is toch een zielige streek als de verdenkingen waar zijn uiteraard.

kijk zijn topic maar eens wil je weten wie stuur pm

cinema.

• 230 berichten
  • 0 stemmen

606 schreef:

(quote)

dat zou dan terecht zijn

Maarja, dat verandert niks verder. Die kerel zal er ook wel niet van wakker liggen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.