menu

Film / Algemeen / Cineville

zoeken in:
Wat schokkend zeg €1

Voor mij wordt het (voorlopig) €17,50 per maand.

Ja, ik zit ook nog aan de goede kant van de streep Alle leden t/m 29 jaar betalen maar 17,50 per maand

MRDammann schreef:
Ja, ik zit ook nog aan de goede kant van de streep Alle leden t/m 29 jaar betalen maar 17,50 per maand
was dat al? Mijn vriendin betaalt al 5 jaar de volle mep, en is nu net 29.

En de grunt uiteraard is 1 euro niet schokkend.

Maar het is natuurlijk niet 1 euro, Pathé is omhoog gegaan, Mubi is omhoog gegaan, Netflix is omhoog gegaan, Cineville, etc. En sommige van die dingen betaal je nog x2 als stel. Op jaarbasis is dat niet 'een paar euro'.

Maar dan nog, het is een goede deal. Bioskaartjes gaan vermoedelijk ook omhoog, dus het voordeel blijft, denken we dan maar

John Milton schreef:
(quote)
was dat al? Mijn vriendin betaalt al 5 jaar de volle mep, en is nu net 29.

Nee, dat is pas sinds kort. Dit stond in de email die ik kreeg van Cineville:
De meeste dromen zijn bedrog maar deze is heus echt waar: vanaf 1 januari betaal je nog maar € 17,50 (i.p.v. € 19,95) per maand voor je Cinevillepas. Deze nieuwe prijs geldt voor alle bestaande, maar ook voor nieuwe leden t/m 29 jaar, dus heb je nog vrienden of familieleden zonder pas: dit is hét moment om hen ook filmverslaafd te maken.

Voor iedereen van 30 en ouder kost de Cinevillepas vanaf 1 januari € 21,- per maand.

In Utrecht had je drie filmhuizen waar de films van Cineville draaien:
- Louis Hartlooper: een groot aanbod van met name films voor een breed/groot publiek
- Springhaver: een klein aanbod van met name literaire/romantische films (voor zeg maar een overwegend vrouwelijk en/of ouder publiek)
- 't Hoogt: een gemiddeld aanbod van met name experimentele en/of moeilijke films (voor zeg maar een klein, select publiek van cinematofiele fijnproevers en avantgardistische snobs).

Nu is per 1 januari jl. 't Hoogt gesloten en ik had verwacht dat films die traditioneel in 't Hoogt zouden verschijnen (bv. Los Versos del Olvido (2017) - MovieMeter.nl) nu in Louis Hartlooper en Springhaver zouden worden getoond in afwachting van een nieuwe locatie, ter vervanging van 't Hoogt, die per 2020 wordt verwacht. Maar nu blijkt dat dit niet gebeurt: dit soort films - voor mij de helft van alle interessante films die uitkomen - worden dus nu zeker een jaar lang helemaal niet meer vertoond in Utrecht. Dat vind ik nogal een culturele aderlating voor zo'n grote stad! In 2019 zal ik daarom naar veel minder films (kunnen) gaan (en de waarde van mijn Cinevillepas wordt als het ware gehalveerd). En ik begrijp ook niet zo goed waarom Springhaver en Hartlooper niet tijdelijk ruimte bieden want het is toch allemaal Cineville?

Wij balen daar ook van.

't Hoogt gaat wel 'on tour' om vertoningen op verschillende locaties te doen (wij vonden dit erg leuk, maar zijn toch iets te druk die week), echter zal dat qua kwantiteit geen volwaardig alternatief zijn.

Je kunt je pas natuurlijk opzeggen en een nieuwe aanvragen tegen die tijd (bevriezen kan volgens mij niet), wij hebben besloten gewoon iets meer naar Louis te gaan en anders Cineville wat meer te sponsoren.
De filosoof schreef:
Maar nu blijkt dat dit niet gebeurt: dit soort films - voor mij de helft van alle interessante films die uitkomen - worden dus nu zeker een jaar lang helemaal niet meer vertoond in Utrecht.
Waar blijkt dat uit? Hoe weet je dat het een patroon is en geen incident? Ze zullen niet het volledige programma op kunnen vangen, maar het zou me niets verbazen als ze hier en daar iets draaien wat anders bij 't Hoogt zou hebben gedraaid? Of weet je van de programmeurs dat dit niet zo is? Weet danuz misschien iets over dit vraagstuk? Zo, dat zijn veel vraagtekens voor mijn doen...

@De Filosoof: 'ruimte bieden' is natuurlijk een onmogelijkheid, want er is al jaren een groot doekentekort gezien het almaar stijgende hoeveelheid releases. Cineville staat daar totaal los van.

Ik hoop ook dat LHC incidenteel wat titels oppikt. Deze week is Buddy er te zien (als ' Special Release"), een titel die ik normaal in t Hoogt had verwacht, maar de nieuwe David Verbeek en de door jou genoemde titel gaan aan Utrecht voorbij - en dat zal wel een paar jaar zo zijn (ik geloof niets van die ruim een jaar - dat soort dingen verlopen nooit volgens planning).

Sommige titels draaiden soms op beide locaties (Cobain, Niemand in de Stad), maar het is vooral afhankelijk van (cont(r)acten met) distributeurs lijkt me. Films van Contact Film draaien nooit en te nimmer bij LHC/Springhaver (en zullen dat ook niet gaan doen) en van MOOOV denk ik ook niet.

Het wordt voor Utrechters de komende jaren op een houtje bijten of uitwijken naar Rotterdam, Den Haag of Amsterdam vrees ik.

John Milton schreef:
Waar blijkt dat uit? Hoe weet je dat het een patroon is en geen incident? Ze zullen niet het volledige programma op kunnen vangen, maar het zou me niets verbazen als ze hier en daar iets draaien wat anders bij 't Hoogt zou hebben gedraaid? Of weet je van de programmeurs dat dit niet zo is? Weet danuz misschien iets over dit vraagstuk? Zo, dat zijn veel vraagtekens voor mijn doen...

Ik weet dat niet (ik heb niet met de programmeurs gesproken) maar dat is de indruk die ik krijg, nu ik gewend was dat alle films die door critici worden besproken te zien zijn (ik kijk altijd op Recensies: The Favourite, White Boy Rick en Los Versos del Olvido - vpro cinema - VPRO) maar er deze week meteen verschillende nieuwe - en door critici positief gewaardeerde - films zijn die nergens in Utrecht blijken te draaien (naast de al genoemde Los Versos del Olvido (2017) - MovieMeter.nl ook An Impossibly Small Object (2018) - MovieMeter.nl en Tinta Bruta (2018) - MovieMeter.nl).

Ik zal in 2019 dus een hoop goede films niet kunnen zien. En juist de films die op 't Hoogt uitkwamen zijn vaak voor zo'n klein publiek dat ze later ook niet op TV te zien zijn zodat ze een soort 'nu-of-nooit'-urgentie hadden. Maar films zijn nu ook weer niet zo belangrijk voor me dat ik ervoor naar andere steden ga reizen. Ik denk dat het tijd is dat ik me op een nieuwe hobby ga storten (of een oude hobby zoals filosofie ga opfrissen ). Toch bevreemdt het me dat een grote stad als Utrecht geen tijdelijke oplossing heeft kunnen vinden.

Mochizuki Rokuro schreef:
Films van Contact Film draaien nooit en te nimmer bij LHC/Springhaver (en zullen dat ook niet gaan doen) en van MOOOV denk ik ook niet.
Is het allemaal zo rigide dat ze daar niet even over om de tafel kunnen? Of zouden LHC en springhaver zoiets hebben van 'we redden ons prima, we hebben die titels die jullie normaal draaiden niet nodig'? Mij lijkt dat er ruimte is voor een tijdelijke deal die 't hoogt niet schaadt, en waar zowel kijker als theaters van kunnen profiteren...

Ik merk dat ik naarmate mijn kijkachterstand van de eigen collectie stijgt, ook steeds minder bereid wordt om naar andere steden af te reizen; waar we vroeger iedere paar maanden wel naar a'dam gingen, is dat nu zeldzamer geworden (toevallig gaan we zaterdag om Widows in te halen en Roma op groot doek te kunnen zien). Maar als er een goede reden is, waarom niet. En dan bedoel ik niet een nieuwe Mungiu terwijl ik zijn voorgaande die thuis klaarligt nog niet eens heb gezien, en het een titel betreft die toch later wel op VOD komt. Maar voor La Ultima Tierra oid die ik zag in 't Hoogt... Ja, daarvoor wens ik wel te reizen.

Ik heb trouwens erg spijt dat het in de drukke decemberdagen niet gelukt is om nog even langs te gaan en 'officieel' afscheid te nemen van het theater, en meer specifiek 'ons bankje'

Gelukkig ben ik afgelopen zomer nog vereeuwigd, terwijl ik in die vensterbank bier lurkte in de zon en me het bokkeschompes lachte om Midas Dekkers... Beetje ongeschoren schorem, maar ik heb iig een foto van mezelf in 't Hoogt; de bioscoop waar ik voor het eerst een film (Casablanca, maar niet in '42 hoor) met mijn vriendin zag...

Good memories.

Of 't Hoogt over een jaar alweer up and running is, daar verschillen de meningen over ja Ik schaar mezelf graag bij de sceptici. Dus tot die tijd vrees ik dat er een troep films niet worden vertoond in Utrecht. LHC zal inderdaad het één en ander oppakken, maar of ze plannen hebben om dat uit te breiden weet ik niet.

Vandaag hebben we de stoelen uit zaal 1 getrokken (met beleid wel, ze worden hergebruikt). Het is nu officieel: 't Hoogt op het Hoogt is niet meer.

De filosoof schreef:
- Louis Hartlooper: een groot aanbod van met name films voor een breed/groot publiek
- Springhaver: een klein aanbod van met name literaire/romantische films (voor zeg maar een overwegend vrouwelijk en/of ouder publiek)
- 't Hoogt: een gemiddeld aanbod van met name experimentele en/of moeilijke films (voor zeg maar een klein, select publiek van cinematofiele fijnproevers en avantgardistische snobs).

Nu is per 1 januari jl. 't Hoogt gesloten en ik had verwacht dat films die traditioneel in 't Hoogt zouden verschijnen (bv. Los Versos del Olvido (2017) - MovieMeter.nl) nu in Louis Hartlooper en Springhaver zouden worden getoond in afwachting van een nieuwe locatie, ter vervanging van 't Hoogt, die per 2020 wordt verwacht. Maar nu blijkt dat dit niet gebeurt: dit soort films - voor mij de helft van alle interessante films die uitkomen - worden dus nu zeker een jaar lang helemaal niet meer vertoond in Utrecht. Dat vind ik nogal een culturele aderlating voor zo'n grote stad! In 2019 zal ik daarom naar veel minder films (kunnen) gaan (en de waarde van mijn Cinevillepas wordt als het ware gehalveerd). En ik begrijp ook niet zo goed waarom Springhaver en Hartlooper niet tijdelijk ruimte bieden want het is toch allemaal Cineville?

Zeker zonde dat 't Hoogt dicht is. Was een klein maar fijn filmhuis. Nu begrijp ik trouwens waarom er maar geen recensie over Los Versos del Olvido van jouw hand verscheen... En An Impossibly Small Object. Leek me ook wel een film voor jou als ik zo vrij mag zijn.

Cinsault schreef:
Zeker zonde dat 't Hoogt dicht is. Was een klein maar fijn filmhuis. Nu begrijp ik trouwens waarom er maar geen recensie over Los Versos del Olvido van jouw hand verscheen... En An Impossibly Small Object. Leek me ook wel een film voor jou als ik zo vrij mag zijn.

Ja, ik kan nu minder films zien. Maar ik vind dat niet zo erg. Jij schreef toch ergens dat het soms wel een fulltime-baan lijkt om al die films te zien? Dat punt had ik ook wel bereikt. Het moet wel leuk blijven, hè? En het geld voor de Cinevillepas haal ik er nog steeds makkelijk uit. Ik vind het niet zo erg als ik eens een goede film mis; er zijn sowieso nog heel veel oudere goede films (klassiekers) die ik nog moet inhalen.

De filosoof schreef:
(quote)

Ja, ik kan nu minder films zien. Maar ik vind dat niet zo erg. Jij schreef toch ergens dat het soms wel een fulltime-baan lijkt om al die films te zien? Dat punt had ik ook wel bereikt. Het moet wel leuk blijven, hè? En het geld voor de Cinevillepas haal ik er nog steeds makkelijk uit. Ik vind het niet zo erg als ik eens een goede film mis; er zijn sowieso nog heel veel oudere goede films (klassiekers) die ik nog moet inhalen.

Klopt ja, dat ik dat had geschreven
Het is soms net alsof je een kind in de snoepwinkel bent met dat overweldigende aanbod. Maar ik herken dat punt van verzadiging ook. Mijn neiging is dan om zoveel films te kijken dat ik op enig moment een soort van uitgeblust afhaak. En dan kijk ik enige tijd nauwelijks nog films.

Cinsault schreef:
(quote)

Klopt ja, dat ik dat had geschreven
Het is soms net alsof je een kind in de snoepwinkel bent met dat overweldigende aanbod. Maar ik herken dat punt van verzadiging ook. Mijn neiging is dan om zoveel films te kijken dat ik op enig moment een soort van uitgeblust afhaak. En dan kijk ik enige tijd nauwelijks nog films.

Zeer herkenbaar! Ik ben ook zo'n type dat geen maat kan houden. Als ik iets leuk vind dan stort ik me er helemaal op maar daardoor ben ik het na een tijdje helemaal beu en dan stort ik me weer ergens anders op.

De filosoof schreef:

Inmiddels is er toch een kentering (ik begreep via-via dat er wel gesprekken geweest zijn). LHC gaat nu dan toch ook de typische Hoogt titels vertonen. Onder de noemer 'CineFest'. Ze pakten er al af en toe eentje op (Buddy, I Dreamt Another Language), maar vanaf komende week gaan ze helemaal los: Donbass,No Date No Signature etc etc. Wel maar 1 voorstelling per dag en dan ook nog de matinee, maar t is beter dan niks

Filmprogramma | Louis Hartlooper Complex

Door dat Cinefest-label lijken de oudere bezoekers wel exact te weten waar ze aan toe zijn, stuk of 20, 25 man bij Donbass schat ik en het was doodstil.

Ik ben vrijdag bij Cinecitta (Tilburg) waarschijnlijk en vind dat een jammerlijk gemis op de CV-lijst.

Edit: De filosoof ik las je berichten, is het niet haalbaar om af en toe gewoon een dag de trein naar A'Dam te pakken voor alle titels die je door het verdwijnen van 't Hoogt nog dreigt te missen?

tbouwh schreef:

Edit: De filosoof ik las je berichten, is het niet haalbaar om af en toe gewoon een dag de trein naar A'Dam te pakken voor alle titels die je door het verdwijnen van 't Hoogt nog dreigt te missen?

Ik heb de indruk dat onder de noemer van Cinefest toch ook de 't Hoogt-films worden uitgebracht in Utrecht, dus daarmee is het probleem al opgelost. Dat ze alleen in de middag worden vertoond vind ik prima want ik ga sowieso het liefst 's middags naar de bioscoop.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:08 uur

geplaatst: vandaag om 00:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.