menu

Film / Algemeen / Klassiekers in de bioscopen

zoeken in:
Onderhond schreef:
(quote)

Misschien wel, misschien niet.

Wat je wél zeker kan zeggen is dat vertoningen van een oudere blockbuster de kansen van zo'n (kleinere) film niet bevorderen. Dat is dus mijn punt.

Ik denk dat het echt niets uitmaakt of The Matrix nu wel in de bioscoop draait of niet. Zeker niet met films als The Lion King, Hollywood, IT Chapter 2 en andere blockbusters in de bioscoop. Dat lijkt me een groter probleem voor een film als De Patrick. Maar goed, laten we het hier bij laten. We verschillen van mening.

Onderhond schreef:
(quote)

Misschien wel, misschien niet.

Wat je wél zeker kan zeggen is dat vertoningen van een oudere blockbuster de kansen van zo'n (kleinere) film niet bevorderen. Dat is dus mijn punt.

Zo kun je elke andere film wel de schuld geven van het verdwijnen van De Patrick.... Feit is dat de vertoningen van klassiekers veel minder impact hebben op de beschikbaarheid van doeken dan de blockbusters, dus misschien kun je je pijlen beter op die laatste groep mikken dan.

Basto schreef:
Zo kun je elke andere film wel de schuld geven van het verdwijnen van De Patrick.... Feit is dat de vertoningen van klassiekers veel minder impact hebben op de beschikbaarheid van doeken dan de blockbusters, dus misschien kun je je pijlen beter op die laatste groep mikken dan.

Nee, want recente films hebben hun plaats in een bioscoop.

Verder richt ik m'n pijlen nergens op, behalve dan op mensen die menen dat het uitbrengen van oudere blockbusters in bioscopen een geste is voor "echte filmliefhebbers".

Onderhond schreef:
(quote)

Nee, want recente films hebben hun plaats in een bioscoop.

Verder richt ik m'n pijlen nergens op, behalve dan op mensen die menen dat het uitbrengen van oudere blockbusters in bioscopen een geste is voor "echte filmliefhebbers".

Schiet dan maar op mij, want zo ervaar ik dat. En de grote hoeveelheid cinefiele vrienden die ik doorgaans bij dergelijke voorstellingen tref bevestigen dat. Wordt echt geen kaartje voor een andere film minder door verkocht. Elke week zat lege stoelen in de bios waar liefhebbers van andere films kunnen aanschuiven.

bart007bond schreef:
Snap totaal het nut niet.
Hij is te krijgen op DVD, bluray, streaming.
Zorgt ervoor dat andere films geen kans krijgen.
En dan, niet te geloven in zaal 1, in 3d 4d.
Als het nou nog een directors cut is, maar dat ook niet.
Ik vind dat geen enkele film een re-release verdient, simpel omdat hij al te krijgen is.
NUTTELOOS!

Film thuis op tv of in de bios op groot scherm maakt wat mij betreft wel een groot verschil. Ik vond dit destijds echt een geweldige film, visueel spektakel. Nu rookte ik in die tijd ook nog wiet, zou best wat uit kunnen maken, maar ik weet dat ik volledig overdonderd was. Ga hem vanavond weer in de bios zien en ben wel benieuwd of hij de tand des tijds bij mij heeft doorstaan, verwacht ik eigenlijk wel.

Ik vind het best leuk, die klassiekers in de bios. Daardoor Clockwork Orange in de bios kunnen zien en Pulp Fiction weer in de bios gezien. Qua filmbeleving is er voor mij echt een groot verschil tussen bios en thuis op tv, de meerwaarde is groot bij mij.

bart007bond schreef:

Of het nu hier is of op mijn werk, ik heb mijn eigen mening, maar word door iedereen met de nek aangekeken.
[...]
Wat een forum, net als in het echte leven tel ik absoluut niet mee, ben ik minder dan niets.

Maar je hebt er nooit aan gedacht dat het wel eens aan jezelf kan liggen? Gevalletje ‘iedereen in de wereld is gek, behalve ik’?
Als je zo graag je ongefundeerde mening wilt geven, wat op zich geen probleem is, dan moet je ook dergelijke meningen terug kunnen verwachten en kunnen handelen. Als je daar niet mee om kan om gaan, adviseer ik je om je mening in het vervolg voor je te houden, want zo te zien schiet je enkel jezelf in je voet daarmee.

Daarbij vind ik een re-release erg prettig, want hierdoor kan deze klassieker nogmaals op een groot scherm met dik geluid ervaren. En remastered in 4K. En het feit dat er genoeg mensen zijn die bereid zijn om hier voor te betalen, rechtvaardigt de release. Daar tegen ageren vind ik een hoog Calimero gehalte uitstralen. Boos op de commercie, want de commercie is groot en dat is niet eerlijk.

Die bart007 maakt het wel bond. Uh, bont.

bart007bond schreef:
Dus ik ben VERWERPELIJK omdat ik het belachelijk vind.
Ik vind het VERWERPELIJK dat een andere film de dupe is van een oude film.
In zaal 1 notabene en de nieuwe Tarantino in een achteraf zaaltje.
Maar ja, ik ben natuurlijk niet elitair, ik houd van popcorn films.
Logisch dat ik als ongeletterde filmkijker echte goede films niet op waarde kan schatten.
Jij bent elitair, ver boven mij verheven en daarom mag jij mijn denkbeelden VERWERPELIJK vinden.

Ik herinner me een rechter die op TV vertelde dat niemand ooit haar mening serieus nam en dat ze daarom rechter is geworden: nu kan ze aldoor haar mening geven en iedereen moet die serieus nemen.

Dus jij zou kunnen solliciteren als programmeur bij je bioscoop zodat jij voortaan bepaalt welke films er worden getoond en in welke zalen. Dan trek jij een lange neus naar al die elitaire snobs met hun oude flutfilms!

Ja, of ze nemen Bart daar ook niet serieus en nemen hem niet aan. Komt ie hier nog bozer zijn onderhond uitlaten.

Basto schreef:
Elke week zat lege stoelen in de bios waar liefhebbers van andere films kunnen aanschuiven.

Wat heb je aan een lege stoel als ze toch maar blockbuster prut spelen. Verkochte tickets hebben er ook niks mee te maken.

Meer keuze moet er zijn, en dan geen gerecyclede blockbusters.

Edit: En dan vragen mensen zich af waarom bedrijven als Disney niks anders doen dan franchisewerk recycleren...

Ik heb het hart op de tong en in de pen.
Erfenis van mijn verleden.
Ik ben erg goed in cynisch zijn, soms schiet ik daarin door, maar dat merken jullie af en toe (nu niet cynisch bedoeld).
Heb een kort lontje en als ik dan merk dat mijn plannen niet doorgaan vanwege een re-release dan barst bij mij de bom.
Dan uit ik mijn frustratie op het forum, altijd beter dan op een persoon.
Ik kan dan ook echt geïrriteerd worden als men mij niet begrijpt en dan word ik cynischer dan de bedoeling.
Niet persoonlijk bedoeld, komt het wel zo over, mijn excuses daarvoor.
Is nog steeds leuk forum, maar laat me soms meeslepen in emotie.
Als het over komt als gespeeld, of dat ik de boel wil saboteren dat is niet zo. Ik kan prima een gefundeerde mening geven (ben niet ongeletterd).
Dit lukt mij echter pas als ik wat tot bedaren ben gekomen.

Onderhond schreef:
(quote)

Wat heb je aan een lege stoel als ze toch maar blockbuster prut spelen. Verkochte tickets hebben er ook niks mee te maken.

Meer keuze moet er zijn, en dan geen gerecyclede blockbusters.

Edit: En dan vragen mensen zich af waarom bedrijven als Disney niks anders doen dan franchisewerk recycleren...

Wat een onzin kraam je uit zeg.

Door klassiekers, cultfilms en speciale retro programma’s te vertonen neemt de diversiteit in de bioscoop juist enorm toe. Vaak draaien die films maar een of twee voorstellingen. Dat gaat totaal niet ten koste van een nieuwe release, want die moeten veel vaker draaien om een release te rechtvaardigen.

Basto schreef:
(quote)

Wat een onzin kraam je uit zeg.

Door klassiekers, cultfilms en speciale retro programma’s te vertonen neemt de diversiteit in de bioscoop juist enorm toe. Vaak draaien die films maar een of twee voorstellingen. Dat gaat totaal niet ten koste van een nieuwe release, want die moeten veel vaker draaien om een release te rechtvaardigen.

Dit ja. Leve dit soort classics die af en toe draaien en een welkome afwisseling zijn tussen de blockbusters van tegenwoordig. En gelukkig komt er veel volk op af, positieve trend.

Oh ja, andere geweldige klassiekers als Titanic, Shawshank en Forrest Gump zijn ook al gepasseerd. Meerwaarde hoor! Een andere wil LOTR en de Twilight kids voelen het vast ook al kriebelen. Als filmliefhebber weet je amper waar eerst naartoe.

Basto schreef:
Maar ja, je ongelijk toegeven is natuurlijk pijnlijk.

Oh, zijn we op dat niveau beland. Vingertje wijzen en "nee, jij bent fout" roepen. En dan een beetje uit de hoogte doen tegen andere gebruikers.

Onderhond schreef:
Oh ja, andere geweldige klassiekers als Titanic, Shawshank en Forrest Gump zijn ook al gepasseerd. Meerwaarde hoor! Een andere wil LOTR en de Twilight kids voelen het vast ook al kriebelen. Als filmliefhebber weet je amper waar eerst naartoe.

(quote)

Oh, zijn we op dat niveau beland. Vingertje wijzen en "nee, jij bent fout" roepen. En dan een beetje uit de hoogte doen tegen andere gebruikers.

Ja, je blijft maar hangen in voorbeelden van mega hits waar je hekel aan hebt, maar komende maanden ga ik naar: Magnolia, War & Peace, Kikujiro, Virgin Suicides, Godfather 2, The Insider, Eyes Wide Shut, South Park en Gone with the Wind. Maar dat vind je vast niet divers en zonde dat het uberhaupt vertoond wordt.

Onderhond schreef:

Volgens mij vragen niet veel mensen af waarom ze dat doen, want de reden is nogal duidelijk. Of je dat leuk vindt is een tweede, maar het zou gek zijn om het niet te doen als bedrijf met een winstoogmerk.

Gottegot wat een gezeur om een incidentele klassieker in de bios zeg. Ik hoop eerlijk gezegd dat Onderhond onderhand zijn punt heeft gemaakt, want zo'n herhaling van zetten vind ik veel saaier dan een herhaling van een klassieker.

Net in een volle zaal The Matrix terug gekeken, de magie van de eerste keer was er af, ik weet nog dat ik na de eerste keer dat ik hem zag erg enthousiast was. Ging ik een paar weken later nog een keer, was de magie al wat verdwenen. Daarna niet weer gezien, tot vanavond. Neemt niet weg dat het wel een prima film is.

Basto schreef:
Ja, je blijft maar hangen in voorbeelden van mega hits waar je hekel aan hebt, maar komende maanden ga ik naar: Magnolia, War & Peace, Kikujiro, Virgin Suicides, Godfather 2, The Insider, Eyes Wide Shut, South Park en Gone with the Wind. Maar dat vind je vast niet divers en zonde dat het uberhaupt vertoond wordt.

Het is diverser dan enkel de grote blockbusters, maar nog steeds niet zo divers dat je verder dan je TV-gids moet kijken om dat lijstje een keer gezien te hebben. En via streaming/home releases ook al niet moeilijk om aan te komen. Dus nee, de meerwaarde van een biosvertoning ontgaat mij volledig.

Dan zijn er genoeg niet-Amerikaanse blockbusters of middelgrote Amerikaanse films die veel beter die ruimte zouden kunnen gebruiken.

Ik heb afgelopen zaterdag La Dentelliere (1977) in de bioscoop gezien. Extra vertoning, omdat de eerste volledig was uitverkocht.

Alle kunsten bestaan binnen een traditie, dat geldt ook zeker voor de filmkunst, en die traditie geeft er ook extra waarde en betekenis aan. Geen film staat op zichzelf. Het louter vertonen van actuele films in bioscopen zou een enorme verschraling zijn van het medium film en op langere termijn waarschijnlijk zeer nadelig voor de filmwaardering in het algemeen (omdat het daarmee een soort dagvers consumptie-artikel wordt zoals een willekeurige reality tv-aflevering).

eRCee schreef:
Het louter vertonen van actuele films in bioscopen zou een enorme verschraling zijn van het medium film en op langere termijn waarschijnlijk zeer nadelig voor de filmwaardering in het algemeen (omdat het daarmee een soort dagvers consumptie-artikel wordt zoals een willekeurige reality tv-aflevering).

Ik zou sowieso wel een onderscheid maken tussen een arthouse en commerciële bioscoop. In die eerste zijn retrospectieven en dergelijke meer op z'n plaats, zeker als het over kleinere, onbekende films gaat die verder ook niet zo eenvoudig te verkrijgen zijn. Jouw voorbeeld vind ik perfect kunnen.

Dat zit echter ver af van de discussie die vooral ging over grote en bekende films. Hoewel ik evenzeer een lans wil breken voor alle recente films die gewoon nooit in beeld komen omdat men oude bekenden blijft recycleren, ook in arthouse bioscopen. Een Kubrick retrospectief in een bioscoop heeft voor mij ook geen enkele meerwaarde, ook dat verschaalt het medium.

Dat onderscheid is op zich wel terecht, maar sommige schijnbaar overbekende klassiekers mogen ook best levend worden gehouden op het witte doek. The matrix is enorm invloedrijk, nog steeds, vooral qua ideeen. Kubrick, voor een filmkenner is dat gesneden koek, maar een jonge generatie moet dat nog ontdekken of gaat dat ontdekken, en omdat je nu eenmaal niet alles kan zien geldt dat ook soms voor ouderen.

Natuurlijk is het jammer dat sommige nieuwe films in de periferie van het festivalcircuit blijven hangen maar dat is geen reden om regisseurs die een markerende rol hebben in de filmgeschiedenis niet te blijven tonen. Zij hebben een heel andere functie en een andere rol, di belangrijk is voor de filmkunst in het algemeen, en dus uiteindelijk ook voor de tamelijk onbekende parel.

eRCee schreef:
maar sommige schijnbaar overbekende klassiekers mogen ook best levend worden gehouden

Tuurlijk.

eRCee schreef:
op het witte doek.

Vind ik niet. Die films verschijnen ook wel op VOD, DVD of zelfs op TV. Het is jammer wanneer al die kanalen steeds weer overspoeld worden door dezelfde films. Meer dan genoeg opties om bekendere films te ontdekken, bioscoopdoeken zijn beperkt dus liever voorbehouden aan films die hun kans nog niet gehad hebben.

eRCee schreef:
die belangrijk is voor de filmkunst in het algemeen, en dus uiteindelijk ook voor de tamelijk onbekende parel.

Daar zie ik toch weinig van terug, veel mensen die in hetzelfde vijvertje van films blijven hangen.

Onderhond schreef:
(quote)

Tuurlijk.

(quote)

Vind ik niet. Die films verschijnen ook wel op VOD, DVD of zelfs op TV. Het is jammer wanneer al die kanalen steeds weer overspoeld worden door dezelfde films. Meer dan genoeg opties om bekendere films te ontdekken, bioscoopdoeken zijn beperkt dus liever voorbehouden aan films die hun kans nog niet gehad hebben.

(quote)

Daar zie ik toch weinig van terug, veel mensen die in hetzelfde vijvertje van films blijven hangen.
ben het met je eens onderhond die films zijn al zo vaak op tv geweest dat ze bijna saai zijn. Zoals the matrix die nu weer draait . Die film is al 90×op tv geweest als het niet meer is groet .g.o.r. . g o r staat voor geralt of rivia mijn username .

In het geval van The Matrix gaat het volgens mij vooral om de 4DX. De bioscoopketens hebben veel geld betaald om zalen te laten ombouwen. Vanuit commercieel oogpunt is het dan wellicht veiliger om dat nieuwe snufje dan te presenteren met een geliefde moderne klassieker dan met een nieuwe film, waarvan je nooit zeker weet weet hoeveel volk die zal trekken.

Ook al een snufje waar je geen filmliefhebber plezier mee doet. *grumpy modus*

that reminds me, ik moet nog steeds een keer gaan voordat ik er écht over mag zeuren

kappeuter (crew)
Pathé gaat oude filmklassiekers in vier dimensies vertonen | AD.nl

AD schreef:
Het gaat onder meer om films als Interstellar, Mad Max: Fury Road en Guardians of the Galaxy die voor het eerst in een speciale 'belevingsbioscoop' worden vertoond. Om de week zal Pathé een oude titel in de 4DX-zalen gaan draaien; de eerste release is vanaf 13 september.
De films draaien op vrijdagmiddag, zaterdagochtend en maandagavond exclusief in de zeven Pathé 4DX-bioscoopzalen.

Nou ja, 'oude'...

Heb je altijd 3D bril op bij 4DX?

Nee, kan ook zonder 3D.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:57 uur

geplaatst: vandaag om 19:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.