menu

Film / Algemeen / Klassiekers in de bioscopen

zoeken in:
Kai
In Film > Algemeen > Oudere films opnieuw in de bioscoop:

Ik dacht dat het wel een goed idee was om een topic te maken over oudere films die opnieuw in de bioscoop komen, voor mensen die een bepaalde film een keer in de bioscoop willen zien:

Apocalypse now redux.
Brussel, bioscoop Flagey
29-09 om 20:00 uur.

Last tango in Paris
Amsterdam, Pathe du munt
27-09 om 21:00

Schindler's list
Amsterdam, Pathe Arena
27-09 om 20:30

The Godfather
Antwerpen, Film museum Antwerpen
26-09 om 20:00

P.S. Ik heb deze datum's en tijden van internet dus ik stel me niet aansprakelijk voor fouten.

Van woensdag 29 september tot dinsdag 5 oktober programmeert Cinema Zed in Leuven enkele filmklassiekers:

CITIZEN KANE
zaterdag 2 oktober 23u
dinsdag 5 oktober 20u

THE GODFATHER
woensdag 29 september 19u
maandag 4 oktober 17u

2001: A SPACE ODYSSEY
donderdag 30 september 22u30

THE SEVEN SAMURAI
woensdag 29 september 22u30
zaterdag 2 oktober 19u30

PANTSERKRUISER POTEMKIN
vrijdag 1 oktober 17u
maandag 4 oktober 20u

PSYCHO
donderdag 30 september 17u
zondag 3 oktober 23u

APOCALYPSE NOW (niet REDUX)
vrijdag 1 oktober 19u30
zaterdag 2 oktober 16u

METROPOLIS
donderdag 30 september 20u
dinsdag 5 oktober 17u

ANDREI RUBLEV
zondag 3 oktober 19u30
maandag 4 oktober 22u30

SUNSET BOULEVARD
woensdag 29 september 17u
vrijdag 1 oktober 23u

PLAN 9 FROM OUTER SPACE
dinsdag 5 oktober 22u30

www.cinemazed.be[/url]

Voor studenten en anderen die in de buurt van Gent (België) wonen is de universitaire filmclub "Film-Plateau" misschien wel de moeite waard. Iedere dinsdag- en donderdagavond om 20.00u wordt er een filmvoorstelling gehouden. Van 5 tot 16 oktober staat de programmatie in het teken van het filmfestival van Gent. Daarna volgt op:
- 19 oktober Das Cabinet des dr. Caligari (Robert Wiene);
- 21 oktober Nosferatu (F.W. Murnau);
- 26 oktober Mississippi Burning (Alan Parker);
- 28 oktober Platoon (Oliver Stone).

Voor meer info en programma zie website: Film-Plateau

Het filmmuseum van Antwerpen heeft meestal ook een uitgelezen programmatie, maar het zou nogal idioot zijn moest ik hier het complete programma zetten, want dat kun je hier ook vinden. Oktober staat daar wel nog niet bij, ik zal even de thema's geven en de films die hier hoge stemmen krijgen of interessant zijn:

Films uit Zuid-Korea deel 2
Yeopgijeogin Geunyeo
Oasis
en nog 8 andere films

Films van Tsai Ming-Liang
Alle films, met ook een tiental vertoningen van Bu San in Muhka-cinema (dat is gewoon zaal 2, maar die spelen recentere 'kwaliteitsfilms' die niet lang of gewoon niet in de bioscoop zijn geweest)

Films van Nuri Bilge Ceylan
Zijn drie films worden vertoond.

Filmhistories
De originele Quo Vadis?
Greed
Het hyperracistische The Birth of a Nation
En nog drie andere.

Ik zag wel iets in dit topic, vandaar dat ik het november-programma van het filmmuseum in antwerpen ook wel even wil verklappen (of toch de films die me interessant lijken):

Writer's Cut (over bekende schrijvers die ook scenario's hebben geschreven)
The third man op scenario van Graham Greene
Accattone van de beroemde dichter Pasolini
Mamma Roma ook van Pasolini
Moderato Cantabile naar het schitterende boek van Marguerite Duras
Zabriskie Point een scenario van Sam Shepard
Fool for Love film van Robert Altman, scenario van Shepard

The Big Sleep
Een dubbele vertoning, eerst de originele montage en dan de versie die in de zalen is gekomen. Unieke vertoning, met inleiding van Jo Smets.

Filmhistories
Veel films die nog niet op de site staan wegens erg oud en obscuur, maar ook:
Jules et Jim van Trufaut
Viridiana van Luis Bunuel. Met als voorfilmpje Un Chien Andalou
Stachka van Eisenstein
The Best Years of Our Lives

Uren kan je vinden onder de link van mijn berichtje hierboven.

Ik kan er niets van op internet vinden, maar ik heb mensen er wel over horen praten. Beetje cliché, maar mijn grootste wens is altijd al geweest om Das Boot eens op het grote scherm te zien. Sommige bioscopen bleken dat te hebben gedaan, en nog niet eens zo lang geleden. Weet iemand misschien een bioscoop die deze film nog kan draaien? (of kan je zoiets aanvragen wellicht?)

V
Zo draait Trainspotting in Phaté Scheveningen. Ben wel benieuwd naar de bioscoopversie.

U-96 schreef:
Weet iemand misschien een bioscoop die deze film nog kan draaien? (of kan je zoiets aanvragen wellicht?)

In Geraardsbergen (15 km van ons vandaan) daar is een bioscoop die het doet.

1. Een herneming van een film die niet meer in het bioscoopcircuit loopt. Deze formule kan op weekdagen, niet op feestdagen, niet op vrijdag, zaterdag of zondag. Minimumafname : 100 tickets.

Ticketprijs: 3,75 €
www.cinemafocus.be[/url]

Het is wel zeer interessant om eens een filmvoorstelling te geven voor een vereniging.

Bij mij in de buurt is er helaas geen bioscoop die klassiekers uitzend helaas. Ik vind het wel een leuk initiatief. Hopelijk worden ze in de buurt ook eens wakker.

neo (crew)
Zag nu ook dat Bondfilms weer in de bioscoop te zien zijn. Deze week bij Cinerama in Rotterdam dagelijks twee voorstellingen van The Man With The Golden Gun.

GAAAAF

neo (crew)
Het volledige programma. Ga denk ik deze week nog wel naar Golden Gun. Is voor mij toch nog de beste die te zien is tot aan het einde. Wel een teleurstelling dat Goldfinger er niet bij zit!

Link doet het helaas niet.

Maar dit lokt mij iig wel.

Zou het niet leuk zijn als we de grote klassiekers konden terug zien in de bioscopen? Ik ben vaak aan het denken, het moet toch mogelijk zijn dat een bioscoop één keer per maand zo een avond organiseerd? Of doen ze dat momenteel al? En waarom komen ze daar zelf niet op???

Bijvoorbeeld The Godfather of The omen, of echte oude horrorklassiekers........ Zalig lijkt me....

Het Filmmusuem in Amsterdam heeft altijd wel een programma met oude films en er wordt ook altijd wel een klassieker rondgestuurd.

The One Ring schreef:
Het Filmmusuem in Amsterdam heeft altijd wel een programma met oude films en er wordt ook altijd wel een klassieker rondgestuurd.

Waaauw deden ze dat in België ook maar, ik zie dat Kinepolis nog niet rap doen, wel lady's night en dit soort stuff, maar nooit eens iets fatsoenlijk

De meeste filmhuizen vertonen regelmatig klassiekers.

In België zijn verschillende fimhuizen die dit soort films vertonen. Het filmmuseum van Antwerpen en dat van Brussel uiteraard en in Leuven Cinema Zed vertonen een combinatie van recente, minder bekende films, retrospectieves van bekende regisseurs en rasechte filmklassiekers. Elk jaar is er ook een programma van klassiekers (van de jaren '20 tot de jaren '80) rond een bepaald thema dat de verschillende arthouse-bioscopen afgaat: Studio's in Leuven, Cartoon's in Antwerpen en gelijkaardige bioscopen in Gent, Brugge, Kortrijk enz. Ben wel even de naam vergeten waaronder dat gebeurt Bovendien zijn er veel culturele centra die aandacht besteden aan film: vaak recente minder commerciële films maar af en toe ook wat klassiekers (bijvoorbeeld in de Roma in Borgerhout of in het CC van Deurne)

De grote ketens zoals UGC en Kinepolis vertonen voor zover ik weet amper klassiekers, daar heb je gelijk in. Maar er is genoeg te vinden als je maar even zoekt

14 t/m 27 augustus

Bergmania - 10 films van Ingmar Bergman

Een jaar geleden overleed de Zweedse filmer Ingmar Bergman. Tien van zijn films gaan deze zomer op tournee langs Nederlandse bioscopen. Natuurlijk ook in Images. Met als klapstuk de gerestaureerde kopie van de bioscoopversie van Fanny & Alexander.

Meer informatie over Bergmania is te vinden in de flyer en in het overzicht op deze site (zie verwacht: specials) Om het filmmuseum te citeren "Ga en bewonder het overweldigende oeuvre van de onlangs overleden meestercineast, laat u meevoeren naar zijn beklijvende universum waarin verbluffende cinema met krachtige esthetiek telkens weer de mens in zijn blootje zet."

http://www.liga68.nl/index_images.htm

Leuk, de gerestaureerde Fanny& Alexander. De twee andere films die ik zag (Peronsa en Wilde Aardbeien) waren van een vreselijke kwaliteit...

The Last
Volgens mij draait North by Northwest momenteel nog steeds in een aantal bioscopen.

Het Filmmuseum bracht/brengt in 2008 de volgende klassiekers in nieuwe kopieën terug in de bioscopen:

12 Angry Men
Professione reporter
Fanny & Alexander
North by northwest
Pather Panchali
Brief Encounter.

Voor 2009 staan o.a. The Good, the bad & the ugly, La Piscine en The Lady Vanishes op de nominatie om opnieuw uitgebracht te worden.

En Friday the 13th, in België gebeurt zoiets toch ook wel? Bergmania is een initiatief van het Filmmuseum in Brussel, de prints die hier draaien komen - op Fanny & Alexander na - van hen en wat ik begrepen heb zijn de meeste prints daarvan nieuw. Persona en Wilde Aardbeien dus niet, Kijk maar eens op www.ledoux.be/nl/delicatessen.htm Daar vindt je een overzicht van een in België rondreizende klassiekertour.

Leuk dat Il Buono, il Brutto, il Cattivo gerestaureerd wordt. Dat is een van de films die ik het liefst nog eens op groot scherm zou zien.

Zelf ga ik geregeld naar het MUHKA in Antwerpen. Daar spelen ze best wat klassiekers, zoals Hitchcock, Bergman, ... momenteel ook de klassieke Hammer horrorfilms.
Best leuke programmatie, alleen draaien ze op uren die voor mij niet altijd goed uitkomen.

MXO
In Breda ben ik geregeld op de maandagavond in het Chassé Theater te vinden. Hier worden de maandagavond klassiekers vertoond. Dit jaar vond ik het programma wat magertjes, maar ik heb al mogen genieten van onder andere Andrei Rublov, Solyaris, Raging Bull, Blue Velvet, For a Few Dollars More en The Killing. Het is zeker aan te raden om dit soort avonden bij te wonen, het is alleen wel verschrikkelijk jammer dat er weinig mensen op deze avonden afkomen.

Wie North by Northwest (1959) in de bioscoop wil bekijken, kan zondag 30 augustus om 19:30 bij het Kijkhuis in Leiden terecht.

Kijkhuis
Vrouwenkerksteeg 10 te Leiden
071-5661585

Ik ga in ieder geval!

Ze zouden eigenlijk 'A Clockwork Orange' Weer opnieuw even in de bios moeten uitzenden! Dat zou pas mooi zijn.

Die draaide een paar jaar terug ook in het Kijkhuis in Leiden.

Devi (Satyajit Ray)
Zaterdag 18 september (21.15) Maastricht

Andrey Rublyov
Zondag 19 september (15.30) Maastricht

Avalon (Mamoru Oshii)
Dinsdag 19 oktober (19.45) Maastricht

Als Je Begrijpt Wat Ik Bedoel
Woensdag 20 oktober (14.00) Heerlen

Gast
geplaatst: vandaag om 10:17 uur

geplaatst: vandaag om 10:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.