menu

Film / Algemeen / Verspreiding films in bioscopen

zoeken in:
Al tijden irriteer ik me helemaal kapot aan de verspreiding van films in Nederland. Films waar je verschikkelijk veel goeds over hoort (bowling for columbine, about schmidt) draaien hier in Nederland zo verschrikkelijk dungezaaid dat ‘t niet leuk meer is. Hier in twente zit je dan helemaal gebakken want dan draait er werkelijk bar weinig. De meest wanstalterige hollywood producties draaien makkelijk in ruim 100 bioscopen maar voor bowling for columbine moet ik wel naar Amsterdam.

Nu hebben we in Almelo wel een filmhuis. Maar de genieen daar leggen voor het hele jaar het programma al vast. Met een beetje pech zit je een jaar te wachten op een film. Neen dank u. Waarom draait een mega bioscoop nooit eens een aparte film? In Enschede heeft de bioscoop 10 zalen. Daarvan kun je best 1 zaal inruimen voor filmhuis films. Al is het maar 1 of 2 keer in de week. Op woensdag avond bijvoorbeeld. Nee, is het argument, er is in Enschede is al een andere bioscoop die de wat minder bekende films draait (alhambra). Maar de kwaliteit van enkele zalen daar is diep droevig. En in die bioscoop draaien ze net zo vrolijk Lord of the Rings en Harry Potter. Compleet nutteloos als je het mij vraagt. Maar het kan nóg erger. Je zal maar in Amerika wonen

And the Roman Polanski Holocaust drama The Pianist, opening in six theaters, took in $111,261 or $18,544 eachp

ZES! Theaters!. Ben ik toch nog een beetje blij dat ik in Nederland woon

zo. dat was mij relaas en dat wilde ík nou ff kwijt

Hobbes, ik snap wat je bedoelt, maar waar je aan voorbij gaat is dat een kopie geld kost. Als je in een zaal 1 avond per week een andere film draait, mis je per definitie inkomsten van de film die je dan niet vertoont. Ook zal de distributeur van een 'kleinere' film niet zomaar akkoord gaan met een kopie die slechts een of twee maal per week wordt vertoond, want dan haalt-ie ook niet genoeg geld uit zo'n kopie. Helaas, maar wellicht iets dat in de komende 10 jaar gaat veranderen, vermits een nieuwe elektronische vorm van filmkopieen aanslaat en niet al te duur zou zijn.

Overigens is irriteren geen wederkerig werkwoord, itt tot ergeren.

Menni
Cornelis, Hobbes HOEFT het ook niet helemaal te hebben over de kosten van kopieën, want hij heeft het over cultureel besef, over opvoeding, over goed fatsoen. Melden dat de distributie in dit land voor een walgelijk veel te groot deel gebaseerd is op commercie, is een open deur intrappen. Het niet eens één keer per week vrij kunnen maken van een zaal in een complex met acht van die dingen, getuigt enkel van inhalig- en oppervlakkigheid.

Hobbes schreef:

Hier in twente zit je dan helemaal gebakken want dan draait er werkelijk bar weinig.
Hé Hobbes, kop op man!
We hebben toevallig met Twente dit jaar wel de postcodekanjer en de hoofdprijs in de staatloterij binnen onze grenzen.

Menni
Als de winnaars van die loterijprijzen nou 's wat mooie filmhuisjes neerzetten..

Megabioscoop met 30 zalen in Daarle, als dat zou kunnen. Dan kan ik er op de fiets naar toe.

MoM
Hier in twente zit je dan helemaal gebakken want dan draait er werkelijk bar weinig.

En dan hebben we nog de filmliga in Hengelooooo.... Alle kleine beetjes helpen...Kiek moar

Bij The Eyes of My Mother:

Verhoeven schreef:
Gaat in vijf kopieën uit:

Amsterdam: EYE, De Filmhallen en LAB111
Rotterdam: KINO
Haarlem: Filmschuur

Wat een verdeling ...

Ik zou ook zeggen doe er eentje naar Groningen en eentje naar het zuiden ipv die 3 in Amsterdam. Maar ja.

Het is niet de distributeur maar de filmhuizen die pertinent dit soort genrefilms weigeren te vertonen.

just a bunch of stiffs

Dat is wel weer heel beperkt ja

Verhoeven schreef:
Het is niet de distributeur maar de filmhuizen die pertinent dit soort genrefilms weigeren te vertonen.

Jammer is dat. Hetzelfde zie je in de popmuziek wat betreft metal: dat genre wordt door muziekrecensenten - net als horror bij filmrecensenten - als per definitie volstrekte debiliteit en totaal niet serieus te nemen aan de kant geschoven. En, eerlijk is eerlijk, 99% van alle horror- en metalproducties is ook volstrekt debiel, een afschuwelijke manifestatie van slechte smaak en niet aan te zien/horen, maar je kunt m.i. niet het hele genre wegdoen. Integendeel, horror en metal (en wat is metal anders dan horrormuziek?) zijn - mits goed gedaan - volwaardige genres (ze verbeelden onze verborgen angsten en taboes) en hun hoogtepunten zijn hoogtepunten uit de hele film- resp. popgeschiedenis. Ik vraag me overigens af of er niet een onbewuste politieke reden achter zit: horror (en dus ook metal) is een typisch romantisch genre en als zodanig antimodern met geen geloof in de wetenschap en de vooruitgang (Frankenstein!) en een hang naar het bovennatuurlijke (religie), mythologie en sprookjes (Dracula, broeders Grimm) dat daarmee als 'rechts' kan worden getypeerd en dat aldus een gruwel (pun intended) zal zijn voor 'progressieve' mensen...

Zwolle84
Interessante benadering, De filosoof, maar hier pak je wel aardig wat clichés en aannames over metal mee. Ik zie (als (parttime) liefhebber van beide genres) die overeenkomsten niet zo, tenzij je een heel conceptuele, extravagante band als Cradle of Filth pakt die tapt uit oud-Engelse gotische verhalen. Angsten en taboes staan juist vaak heel ver af van de liefhebbers van (black) metal. Eerder het tegenovergestelde: het ligt veel dichter bij oerdriften en het niet bezig zijn met de buitenwereld.

Om terug te komen op waar het hier over gaat: de uitwerking is ook heel anders. Metal is niet mainstream en wordt door de poprecensent eerder genegeerd dan geridiculiseerd. Horror daarentegen is al sinds jaar en dag mainstream; er draait zelfs bij de Pathés van deze wereld eigenlijk altijd wel minimaal één horrorfilm en die worden ook prima bezocht. En daar zijn het juist weer de recensenten die het 9 van de 10 keer niet serieus nemen.

Ik bedoel dit trouwens niet als verwijt, kan je eigenzinnige stukjes vaak goed waarderen.

Zwolle84
Ik las trouwens later pas dat het hier specifiek over filmhuizen gaat, die zijn inderdaad wel snobistischer dan de grote ketens. Kan me daar verder niet zo druk over maken, filmhuizen zijn sowieso kut in het kwadraat. Dan wacht ik liever op de blu-ray.

Dank Zwolle84. Ik ben graag eigenzinnig , maar ik geloof niet dat mijn stelling dat metal in wezen horrormuziek is erg eigenzinnig is. Hard rock is hard gespeelde blues rock, maar metal als nieuw genre ontstond m.i. met Black Sabbath toen die bewust demonische elementen in hun hard rock stopten en in de woorden van Wikipedia:

Inspired by the new sound [van hun eigen nummer ' Black Sabbath' dat wordt gedomineerd door de 'duivels-tritone' - De filosoof], the band changed their name to Black Sabbath in August 1969,[24] and made the decision to focus on writing similar material, in an attempt to create the musical equivalent of horror films.
.

De naam van de band is ook ontleend aan de horrorfilm I Tre Volti della Paura (1963) - MovieMeter.nl

En metal is - net als horror - volgens mij best wel mainstream in de zin dat het niet bepaald een obscuur of elitair ding is: het genre heeft enorm veel fans (waaronder ikzelf) en er zijn bv. heuse metalfestivals in zo ongeveer alle landen. Wel wordt het niet of nauwelijks op de radio gedraaid omdat men denkt dat zulke harde of demonische muziek het gros der luisteraars weg jaagt of zo. Hoe dan ook, metal en horror zijn m.i. goed vergelijkbaar en zitten ook beide in enigszins hetzelfde verdomhoekje...

Zwolle84
Uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel en vooral dat over die begindagen klopt wel. In de loop der jaren is het wel veel nuchterder geworden. Op de verdwaalde onzekere middelbare scholier na trekt het ook een veel ouder publiek aan dan horrofilms in de bioscoop. En die zijn over het algemeen niet zo bezig met angsten en taboes.

Er zijn inderdaad grote metalfestivals, maar het is wel echt een subcultuur. Zeker vandaag de dag. Op een festival als Lowlands boeken ze toch vooral de meer theatrale bands als Ghost zodat de bezoekers lachend aapjes kunnen kijken. En op de 'metaldag' van Pinkpop lopen dezelfde mensen als op Fortarock. Toch een schril contrast met een grotere horrorrelease die prime time in de bios draait en veelal jeugdige kijkers trekt.

Zwolle84 schreef:
Kan me daar verder niet zo druk over maken, filmhuizen zijn sowieso kut in het kwadraat. Dan wacht ik liever op de blu-ray.
Ik zal dat nooit snappen. Ben je misschien toen je jong was een keer door een filmhuis gebeten? Dan was die vast vals of slecht opgevoed.

Wij voelen ons daar zó thuis, lekker muziekje, geen gillende kinderen of irritante pubers, speciaalbiertjes, goed eten/of borrelhapjes. Zelden overlast tijdens voorstelling, GOEDE FILMS... Ik kom ook regelmatig in de multiplex, maar dat is vanwege het grotere scherm en betere geluid of omdat een film alleen daar draait.

Maar om nou te zeggen, gezellig we gaan naar Pathé? Toch een beetje het filmwereld equivalent van de McDonalds of Starbucks. Niet echt een avondje of middagje uit

Ik had wel verwacht dat deze ook in Utrecht zou draaien, al denk ik niet dat er een heel groot publiek voor is.

In die zin heb je gelijk dat - als we opnieuw Wikipedia geloven - Black Sabbath besloot tot hun nieuwe horrorgeluid omdat ze zagen dat mensen in de rij stonden voor zo'n horrorfilm als 'Black Sabbath'. Horrorfilms waren dus een goudmijn en Black Sabbath probeerde als rockband eenzelfde commercieel succes te krijgen door het muzikale equivalent van horror te gaan maken. Maar als metal nog steeds een subcultuur is, dan is dat misschien niet helemaal gelukt...

Het ging me overigens om eenzelfde afkeer van de critici voor zowel horror als metal. Omgekeerd is in wezen ook eenzelfde genre favoriet bij critici van zowel films als muziek: indierock/-pop qua de muziek en het filmische equivalent daarvan qua films (een film als Paterson (2016) - MovieMeter.nl schiet me even als eerste te binnen). Een totaal gebrek aan drama - en in die zin ook precies het tegendeel van metal/horror - lijkt me kenmerkend voor dit indie-genre in zowel pop als film.

Zwolle84
John Milton schreef:
(quote)
Ik zal dat nooit snappen. Ben je misschien toen je jong was een keer door een filmhuis gebeten? Dan was die vast vals of slecht opgevoed.

Kleine schermen, verouderde geluidsinstallaties, weinig ruimte, ongemakkelijk weinig mensen, elitair oud publiek met hun geforceerde 'hmmm'-geluiden bij semi-grappige scènes, te stil/geen privacy. Nee, als ik naar de film ga wil ik hem voelen. Me op m'n gemak voelen. Anders kijk ik hem liever thuis.

Pathé Zwolle is een verademing voor me, met een voor bioscoopbegrippen beschaafd publiek. Stil wanneer het moet, maar niet ongemakkelijk. Na tientallen voorstellingen nog nooit een voet tegen m'n stoel gehad.

Zwolle84 schreef:
(quote)

Kleine schermen, verouderde geluidsinstallaties, weinig ruimte, ongemakkelijk weinig mensen, elitair oud publiek met hun geforceerde 'hmmm'-geluiden bij semi-grappige scènes, te stil/geen privacy. Nee, als ik naar de film ga wil ik hem voelen. Me op m'n gemak voelen. Anders kijk ik hem liever thuis.

Pathé Zwolle is een verademing voor me, met een voor bioscoopbegrippen beschaafd publiek. Stil wanneer het moet, maar niet ongemakkelijk. Na tientallen voorstellingen nog nooit een voet tegen m'n stoel gehad.

Die drie cursieve dingen zijn wat mij betreft grote voordelen van een filmhuis. Ik moet wel zeggen dat jouw opsomming wel van toepassing is op mijn ene bezoek aan dat ene filmhuis in Zwolle...Lieve Vrouwe Gasthuis ofzo? Verder in NL alleen maar topervaringen, en ik voel me gemakkelijker tussen wat ouder elitairder publiek dan de mobielstarende onrustige lawaaierige jeugd.

Maarehm; flink offtopic hier

Geef mij ook maar grote schermen en volle zalen. Die filmhuisjes zijn meestal maar pover op vlak van immersie hoor.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:23 uur

geplaatst: vandaag om 11:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.