menu

Film / Algemeen / Source muziek

zoeken in:
Bij Knetter (2005):

Met source wordt wat mij betreft gedoeld op muziek die in een scene klinkt, waarbij de muziek in de scene te verklaren is (de personages horen de muziek dan dus ook). Dat is bijvoorbeeld wel het geval bij dat nummer van OlaBola, Shake It, waarop Lis en Bonnie dansen.

neo (crew)
Nee er is juist zowel visuele als non-visuele source naar mijn inzicht. A very effective way of expressing the differences between scoring bits and source music, seen from the point of view of a composer, is saying ''ours'' and ''theirs.'' Je kan een korte mijn visie van mij lezen op deze pagina met andere info daarnaast.

Het stuk op je pagina volg ik niet helemaal, ook omdat ik me het voorbeeld (Clubbed To Death) niet voor de geest kan halen. Ik ken de term 'source music' enkel zoals ik die eerder heb uitgelegd (voor diëgetische muziek dus), of als aanduiding voor plaatsbepalende muziek (draaiorgel in Amsterdam, accordeon voor Parijs), maar dan in de context van librarymuziek.
Jij lijkt de term in je artikel te willen gebruiken om onderscheid te maken tussen "de violen" van de componist enerzijds en "de hits" in de soundtrack anderzijds. Verre van gangbaar.
http://www.filmscoremonthly.com/features/functions.asp
Zie het citaat van George Burt. Het wordt bekeken vanuit filmanalytisch oogpunt.
En ook: Film music is traditionally divided between source music (music that supposedly originates from a sound source on the screen) and scoring (background music unacknowledged by characters within the film itself but accepted as a movie convention).
bron: Film Sound - Theory and Practice, Weis/Belton 1985

Hoedanook de drie nummers van Rec in Knetter zijn volkomen non-diëgetisch, geen source, daarover lijkt me eerlijk gezegd geen twijfel mogelijk.

(sorry voor de OT)

neo (crew)
Had eigenlijk beter zelf even de essentie zelf kunnen typen zonder ter verwijzen naar een pagina met een boel onduidelijk gedoe. George Burt vergeet echter de tweedeling in source.

-Visuele source is dus iemand die een instrument bespeelt in beeld, een radio die in beeld is en een liedje speelt etc.

-Non visuele source; een track die misschien wel de gedachte van een karakter weergeeft met of zonder tekst, of niet. Dit kan in dit geval ook liftmuziek zijn bv. Wat dus niet duidelijk in beeld is.

Met de violen maak ik alleen maar kenbaar dat een componist aan source (wat ik dus zowel songs als liftmuziekje etc. noem) iets kan toevoegen voor een rijker effect of zijn score kan afwisselen met source, of slechts bijdragen aan de source, zonder dat het echt score is.

De score kan natuurlijk net zo goed de gedachte van een karakter weergeven, met of zonder tekst. Dus wat is volgens die theorie dan nog het verschil tussen score en 'non-visuele source'?

Liftmuziek is gewoon source, want die "supposedly originates from a sound source on the screen". Net als muziek in een winkel of discotheek. Al kunnen beiden ook overgaan in score.

neo (crew)
Een karakter die bv. in een montage zijn huis schildert met daarbij een liedje (zonder dat ie zelf een apparaat aanzet).

Dat is wat mij betreft score. Non-diëgetisch. Tenzij het gemixt is alsof er in die scene ergens een radio staat. Dan is het source.

Maar waarin verschilt dit voorbeeld van eenzelfde scene waarin de filmcomponist een moppie riedelt? Wat is in jouw theorie het verschil tussen score en 'non-visuele source'? Want dat is mij nu volslagen onduidelijk.

neo (crew)
Inwezen is dus alles buiten de ingehuurde filmcomponist composities source of het nu een song is of een piano muziekje in een restaurant. Ook componisten zelf componeren source (liedjes, piano muziek in restaurant).
Merkies componeerde zo een stukje score voor een tochtje zeilen in De Tweeling. Later is het te horen in een cafe, echter dan non-visueel op de achtergrond, als source dan. Dat is een apart geval in ieder geval.

Het is een beetje moeilijk uit leggen als jij een song al onder score rekent. Maar als je het wel bij source zou stoppen zou je het echter alleen nog moeten scheiden tussen wat visueel (gerechtvaardigt) is en non visueel en dit naast score zien.

Zal anders nog wel even met meer voorbeelden aankomen, als je er nog geen logica inziet

In wezen is dus alles buiten de ingehuurde filmcomponist composities source

Dat is zeker geen algemeen geaccepteerde en gebruikte invulling van het begrip 'source music'. Zie de eerdere citaten.

Blijven ook vragen hangen. Of iets source is of niet hangt nu dus af van degene die die bepaalde muziek maakt, en niet van de functie van die muziek in de film? Dat is een nogal oninteressant vertrekpunt (behalve dan misschien voor hen die filmcomponisten als hobby hebben ). Als Danny Elfman een song maakt voor een Burton-film, dan is het geen non-visuele source (of wel? of is het dan wel score?), maar als hetzelfde nummer door Anneke Grönloh is gemaakt, is het wel non-visuele source?

En dan nog is REC in het onderhavige geval te beschouwen als ingehuurde componisten, want dat waren ze, en de betreffende tracks zijn speciaal voor en op de film geschreven.

neo schreef:
Inwezen is dus alles buiten de ingehuurde filmcomponist composities source of het nu een song is of een piano muziekje in een restaurant.

Dat is een ongangbare manier van de term source. In feite zegt de naam het zelf al. Source wil zeggen dat de film suggereert dat er een bron is (in de film) die de muziek veroorzaakt. Wie het componeert doet er niet toe. Overigens wordt de score in een film heel vaak door verschillende mensen gecomponeerd, maar dat terzijde.

Ook componisten zelf componeren source (liedjes, piano muziek in restaurant).

Precies. Dat is wel source. Zoals bijvoorbeeld de muziek in de disco in het Schnitzelparadijs.

Overigens zit er in Knetter ook source van Dirk in de film. Gecomponeerd door Strauss, weliswaar.

neo (crew)
Heb er zelf veel filmmuziek boeken over gelezen de afgelopen zoveel jaar en bepaalde Britse schrijvers delen absoluut dezelfde visie als ik. Kan met bronnen gaan gooien, maar veel zin zal het niet hebben.

Weet precies hoe vele het interpeteren en bovenstaand visie van jullie kan ik mij helemaal in vinden, alleen is het niet helemaal die van mij

neo schreef:
Kan met bronnen gaan gooien, maar veel zin zal het niet hebben.

Natuurlijk heeft dat wel zin. Kom maar op met die bronnen. Ik wil me best inlezen in een andere visie, maar als ik die nergens uitgelegd zie, kan dat niet en komen we niet verder. Nu haak je plots af, zonde.

Precies. Zou het ook wel eens willen weten. Zoals ik al zei, de naam zegt het immers zelf al.

neo (crew)
Wouter schreef:
Zoals ik al zei, de naam zegt het immers zelf al.

Komt meer omdat ik geen zin heb om al die boeken in de bieb door te gaan bladeren op mijn vrije zaterdag. Maar jullie houden het nog tegoed van mij.

Ok, benieuwd of je het wel goed gelezen hebt, namelijk.

Harm
cues van Rec zijn gewoon score

Gast
geplaatst: vandaag om 12:54 uur

geplaatst: vandaag om 12:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.