menu

Film / Algemeen / Box Office VS (/wereldwijd)

zoeken in:
kappeuter (crew)
Bedankt MHF!

kappeuter (crew)
geplaatst:
Monsterhit: Captain Marvel overtreft alle verwachtingen in bioscoop - want.nl

Wat de box office betreft heeft Captain Marvel alle verwachtingen overtroffen en de hitlijsten zowel in Amerika als wereldwijd bestormt. De film harkte in zijn eerste weekend wereldwijd maar liefst 455 miljoen dollar binnen.
In de Verenigde Staten openden enkel Captain America: Civil War, Iron Man 3, Avengers: Age of Ultron, The Avengers, Infinity War en Black Panther hoger. Die films passeerden uiteindelijk ook wereldwijd de miljard dollar.

Ik snap er werkelijk waar niets van dat Marvel films (nog) zo populair zijn.

geplaatst:
kappeuter schreef:
Ik snap er werkelijk waar niets van dat Marvel films (nog) zo populair zijn.

Enorme fanbase + wat extra politieke incentives om de film te steunen. Ze teren doorgaans ook op voorgaande films (personages + running gags) en ze sluiten aan bij films die nog komen gaan (hoeveel Avengers fans pikken deze gewoon mee omdat Captain America plots een belangrijke rol in die film gaat vervullen).

Vanuit een marketing perspectief is het allemaal meesterlijk in elkaar gezet.

kappeuter (crew)
geplaatst:
Ja dat zal, maar ik snap die enorme fanbase dus al niet.
Ik vind superhelden en comics verfilmingen meer iets voor jaren 50-80. Hoe meer cgi en toeters en bellen hoe minder interessant het wordt vind ik.
Wellicht dat door social media en internetmarketing zulke hypes nog meer versterkt worden.

geplaatst:
Neem gerust aan dat het vooral de jeugd ook aardig aantrekt.

kos
geplaatst:
Simpel actie/popcornvermaak is toch van alle tijden? Waarom zou dat nu opeens minder zijn.

geplaatst:
kappeuter schreef:
Ik vind superhelden en comics verfilmingen meer iets voor jaren 50-80. Hoe meer cgi en toeters en bellen hoe minder interessant het wordt vind ik.

Tel daar nog bij op dat bij de huidige films de actie zo snel mogelijk moet gaan, namelijk zo snel dat je niet ziet wat er gebeurd. Vele vinden dit blijkbaar fantastisch en het is makkelijk voor de producenten om te maken.

Weet niet of dit ook bij de Captain Marvel film het geval is.

geplaatst:
kos schreef:
Simpel actie/popcornvermaak is toch van alle tijden? Waarom zou dat nu opeens minder zijn.

Meestal wordt 'simpel actie/popcornvermaak' flink afgekraakt. Hierbij denkende aan de bekende actiesterren.

kos
geplaatst:
Dat is nooit anders geweest.

geplaatst:
kappeuter schreef:
Ja dat zal, maar ik snap die enorme fanbase dus al niet.
Wellicht dat door social media en internetmarketing zulke hypes nog meer versterkt worden.

Tja, de echte rise of the nerds is toch iets van de 21e eeuw. Als je kijkt hoe hard bijv. die comic cons boomen, dan is het niet zo heel verrassend dat nét dit soort films het erg goed doen tegenwoordig. Er wordt ook duchtig op ingespeeld om zoveel mogelijk hype te creëren, met zelfs tweet-teasers voor de teaser van de eerste teaser trailer. En dan met z'n allen maar lekker forumpjes volschrijven met fan-theorieën, die dan ook weer netjes opgepikt worden door verschillende media outlets.

Erg veel mensen die baat hebben bij al die hype, dus die wordt dan ook vakkundig in stand gehouden.

geplaatst:
Marvel films hebben ook gewoon een erg brede doelgroep. Verschillende leeftijden, man/vrouw, verschillende etniciteiten, echtparen/stelletjes, ideale datemovie, populair in China/Japan etc. Veel mensen vinden dit soort films leuk, of zien het als ideale compromis tussen een romcom of een rauw arthousedrama. Captain Marvel, om ruzie in de relatie te voorkomen . En als er eens een slechte film tussenzit niet getreurd, over drie maanden komt er weer 1 uit. Omdat ze allemaal op elkaar aansluiten word je ook “beloont” om de volgende weer te gaan kijken.

Daarnaast durven andere studio’s hun eigen films niet uit te brengen in “Marvel weekenden” omdat ze anders omzet mislopen. Hierdoor hebben Marvel films een monopolie op 3/4 weekenden waarin ze veel winst maken. Mensen willen toch naar de bioscoop, maar als er niets anders draait... Zelfs niet-fans gaan dan toch maar naar Captain Marvel.

geplaatst:
Endgame gaat echt alle openingsrecords verpulveren zeg. Vooral omdat China ook dit weekend al draait in tegenstelling tot Star Wars en Infinity War, daar is ook al omgerekend €150 miljoen binnengehaald.

geplaatst:
In VS op eerste preview dag meer opgehaald in de bios dan recordhouder The Force Awakens. 60 vs 57. Infinity War was 39.

geplaatst:
Nou de cijfers zijn binnen. 350 miljoen openingsweekend in de VS voor een wereldwijde 1,2 miljard. Het vorige openingsweekend record was Infinity War met 257 miljoen. En dan te bedenken dat Captain Marvel dit weekend als tweede is geëindigd achter Endgame.

geplaatst:
Dit is absurd. Kan richting Avatar gaan. Al denk ik wel dat dit een film is die mensen zsm willen zien dus dat de omzet hierna relatief lager zal zijn dan bijvoorbeeld Infinity War, om over Avatar nog maar te zwijgen.

geplaatst:
Denk ik ook. Heel misschien dat Titanic wordt gehaald maar Avatar lijkt me nog steeds niet haalbaar. Zou wel immens zijn.

Ook niet voor Avatar 2. Bioscoop landschap is teveel veranderd.

Van boxoffice pro:
80 percent of box office earned from 2D (67 percent traditional / 8 percent PLF 2D / 5 percent IMAX 2D)
20 percent of box office earned 3D (15 percent traditional 3D / 3 percent PLF 3D / 2 percent IMAX 3D)

In VS dus echt veel meer 2D dan 3D. Hier in Nederland heb ik idee dat 75/25 in voordeel van 3D is.

geplaatst:
Gaat wel lukken om Avatar in te halen. Reviews zijn goed, men gaat dit vaak kijken. Het is jammerlijk dat Disney dit bereikt. Zij hebben nog nooit een artistieke film willen maken deze eeuw. Dus dat geld gaat alleen maar naar meer van dit soort films...

geplaatst:
Macmanus schreef:
Gaat wel lukken om Avatar in te halen. Reviews zijn goed, men gaat dit vaak kijken. Het is jammerlijk dat Disney dit bereikt. Zij hebben nog nooit een artistieke film willen maken deze eeuw. Dus dat geld gaat alleen maar naar meer van dit soort films...

Als je ziet hoe Marvel dit heeft opgebouwd en kijkt hoe andere studios ook verkrampt een film universum willen neerzetten en toch wel falen dan is dat toch een applaus waard.
Is het artistiek? Wat is kunst in dit geval? De kunst om een film universum te creëren dat heel erg veel mensen wereldwijd naar de bioscoop brengt?

geplaatst:
Is ook meer gelegenheid voor 3d dan 2d, helaas. Ik heb vanmorgen om 10 uur een 2d gepakt, maar de keuze is niet echt fifty fifty.

En wat deze finale betreft, ja, echt wel een succes.

geplaatst:
horizons schreef:
(quote)

Als je ziet hoe Marvel dit heeft opgebouwd en kijkt hoe andere studios ook verkrampt een film universum willen neerzetten en toch wel falen dan is dat toch een applaus waard.
Is het artistiek? Wat is kunst in dit geval? De kunst om een film universum te creëren dat heel erg veel mensen wereldwijd naar de bioscoop brengt?
Ik proef toch wel de inbreng van Disney, soms doen de Avengers mij aan Star Wars denken, ik denk dat Disney hun ervaring daarmee op Avengers hebben losgelaten om het met succes aan de man te brengen.

geplaatst:
horizons schreef:
(quote)

Marvel is geen kunst zo simpel is het. Marvel is Mcdonalds.

Ik vind dit geen applaus waard. Dit is veilig Disney. Dat gezegd is het niet zo dat ik het per se erg vind dat er publieks films worden gemaakt die een immens succes hebben. Enige dat je dan hoopt, is dat er dan een beetje geld gaat naar een artistieke tak van het bedrijf, waar films met durf uit voort komen. Maar Disney maakt alles dood. Kijk naar Pixar die opeens ook sequel na sequel maakt.

Niet dat het voor de Marvel films niet al zo was. Maar dit succes maakt het nog erger. Elke grote film gaat een universum willen zijn. Die allen in dezelfde lijn passen. Grading, verhaal, cinematografie. 0,0 durf. De term lopende band film zal nog nooit zo letterlijk zijn geweest.

geplaatst:
Ik volg Macmanus wel. Vanuit commericeel perspectief verdient het inderdaad een stevig applaus, maar ik zie niet in waarom je daar als kijker blij mee zou zijn. Verder is het formulewerk waar 21 films langs aan geschaafd is. Gezien alle media aandacht en het slim bespelen van fanboy hype was dit een film die absoluut niet kon falen.

Andere studios zijn al lang bezig met het proberen opzetten van gelijkaardige franchises, want het voor het publiek alleen maar triester maakt. Het enige waar je je aan kan optrekken is dat er waarschijnlijk wel weer een tegenbeweging komt, zoals met alle dingen die té populair worden.

Maar echt blij kan je hier als filmliefhebber toch niet van worden, zelfs los van wat je van de films zelf vindt.

kappeuter (crew)
geplaatst:

(afbeelding)

Aladdin succesvoller dan verwacht: 112 miljoen dollar na eerste weekend | NOS

NOS schreef:
De live action-versie van de Disney-film Aladdin is een groot succes. De film bracht in de VS na het eerste weekend 112 miljoen dollar op. Dat is meer dan verwacht en de film staat daarmee in de top-5 van de succesvolste 'Memorial Day weekenden' ooit. Het weekend waarin omgekomen Amerikaanse soldaten worden herdacht, is traditioneel een goed weekend voor nieuwe bioscoopfilms in Amerika.
Ook in Nederland doet de film het erg goed. Hij kwam hier uit het niks binnen op nummer 1. Al 164.000 Nederlanders zagen de film en daarmee doet het sprookje het beter dan John Wick Chapter III, het nieuwe deel in de actiereeks met Keanu Reeves als voormalig huurmoordenaar.

kappeuter (crew)
geplaatst:

(afbeelding)

Toy Story 4 is mega succesvol in Amerika | RTL Boulevard

RTL Boulevard schreef:
Toy Story 4 blijft maar scoren. De Pixar-animatiefilm is na twee weken al de vierde populairste film van het jaar in de Verenigde Staten. Dat meldt Variety.

Toy Story 4 (2019)

Film Pegasus (moderator)
geplaatst:
Kijkers gaan meer en meer voor wat ze kennen. Remakes, reboots, franchises, sequels, … Uit commercieel oogpunt kan je dat niet kwalijk nemen natuurlijk. Voor filmliefhebbers die graag iets origineels zien, is het langer wachten dan vroeger. Disney is ondertussen een vertrouwd huismerk, al hebben die door de jaren ook ups en downs gehad. Marvel is ook een huismerk geworden dat films volgens de regeltjes aflevert.

Ik dacht eerst dat Disney de live-animation films van hun klassiekers voor een deel maakte om rechten behouden. Zoals we om de paar jaar een Spider-Man te zien kregen. Maar ze zien ook wel dat het efficiënter en meer succesvol is door het gekende te recycleren dan zoals vroeger een sequel te maken met weinig geld. De laatste originele Disney animatie is ook weer van 2016 met Zootopia en Moana. En er is niet echt een nieuwe titel geweten, dat geen remake of sequel is. Marvel komt met enkele nieuwe dingen af, maar daar werkt het huismerk ondertussen. Nieuw, maar volgens het zelfde recept dus.

kappeuter (crew)
Nieuwste Star Wars-film breekt nu al alle records | RTL Boulevard

RTL Boulevard schreef:
In Amerika zijn nog nooit zoveel bioscoopkaartjes in de voorverkoop verkocht als maandag, toen voor het eerst tickets verkrijgbaar waren.
Het record stond op naam van Avengers: Endgame. Die film werd eerder dit jaar uiteindelijk de meest succesvolle film ooit. Wereldwijd bracht het superheldenepos 2,79 miljard dollar in het laatje. Volgens Deadline verkocht The Rise of Skywalker in het eerste uur van de voorverkoop 45% meer kaartjes.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:59 uur

geplaatst: vandaag om 09:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.