menu

Mijn Updates +
Film / Algemeen / Bioscoopnieuws

zoeken in:
kappeuter (crew)
starbright boy schreef:
Een hele rare samenloop van omstandigheden. Zowel Lantarenvenster in Rotterdam als 't Hoogt in Utrecht zijn gesloten. LV wegens een ernstige lekkage (zeker tot woensdag) en 't Hoogt wegens asbest in het pand (naar verwachting enkele weken).

Ernstige lekkage - LantarenVenster Rotterdam
Filmtheater 't Hoogt :: Home - Persbericht: Tijdelijk gesloten

LantarenVenster en ‘t Hoogt zetten documentaire online - Holland Film Nieuws

Om hun publiek niet teleur te stellen bieden de theaters de documentaire Janis: Little Girl Blue online aan. Dankzij FilmThuis, de nieuwe online zaal van het filmtheater, zijn de theaters nu toch vierentwintig uur open. Geïnteresseerd publiek kan vanaf vandaag tegen betaling de documentaire Janis: Little Girl Blue, over het leven van rocklegende Janis Joplin (1943-1970), bekijken. Regisseur Amy Berg (Deliver Us from Evil) maakte voor dit portret gebruik van archiefmateriaal, brieven van Joplin en gesprekken met familieleden, musici en vrienden.

Janis: Little Girl Blue (2015)

Nu LantarenVenster door een lekkage even gesloten is, wordt het gebrek aan een alternatief filmhuis extra gevoeld. Het leed is bijna geleden. In de Gouvernestraat opent deze zomer KINO.

Ook weer een filmhuis in het centrum van de stad.

Lijkt me wel interessant.

kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=BOIKGRN6hUQ

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Kriterion - Sinds '45 (2016) - vanaf 9 juni in de bioscoop

starbright boy (moderator)
Dit gaat de goede kant op. Een van de ideeën die ik voor Kino had, komt ook uit.

IFFR krijgt eigen avond in nieuw filmtheater KINO | IFFR

Misschien op tijd voor het IFFR werd de zomer en het is nu na de zomer open. Dat dan weer wel.

Toffe ontwikkeling: vanaf vandaag kun je ook met je Pathé Card bij Cinemec Utrecht, Ede en Nijmegen terecht.

Pathé en CineMec - Pathé - pathe.nl

Ik heb hier echt heeeeeel lang op zitten wachten !!!! Heerlijk.

Bélon
starbright boy schreef:
Dit gaat de goede kant op. Een van de ideeën die ik voor Kino had, komt ook uit.

IFFR krijgt eigen avond in nieuw filmtheater KINO | IFFR

Misschien op tijd voor het IFFR werd de zomer en het is nu na de zomer open. Dat dan weer wel.

Als ze meer obscuur spul van het IFFR gaan vertonen zoals films en docu's die de bios na het festival niet hebben gehaald (ik denk b.v. aan films van een Grandrieux) is dit een welkome ontwikkeling.

kappeuter (crew)
Nooit van gehoord, blijkbaar weer wat nieuws:
Europese primeur Kinepolis Breda met Laserprojectie - Breda - breda.nieuws.nl

De nieuwe bioscoop Kinepolis in Breda heeft een Europese primeur door alle zalen te voorzien van laserprojectie.

Sinds 1 augustus open: Splinternieuwe bioscoop Kinepolis Breda open | Omroep Brabant
Hoe is de nieuwe bioscoop in Breda? Wij gingen naar Kinepolis en kwamen tot deze conclusie - dichtbij.nl

Ik weet wel dat zaal negen van Pathé De Kuip dit ook aanbiedt, maar tot nu toe helaas nog niet mogen aanschouwen.

starbright boy (moderator)
Vandaag ben ik Kino ontmaagd. Eindelijk zijn ze open, vandaag was de eerste dag. Nog semi officieus (de officiele opening is over een maand pas). Ze noemen het trials. Uitproberen dus.

Ik ben naar Bacalaureat geweest en die draaide in zaal 1. Druk was het niet. In de zaal dan, het horecadeel was al aardig gevuld. De indeling is voor zover ik het nog weet niet zoveel veranderd, maar alles is fris en nieuw. Ik zat in zaal 1 (de grootste zaal) en dat was prima. Het ruikt letterlijk nog allemaal iets te nieuw. Dat luchtje slijt er wel af. Verder een lekker formaat doek. Heel fijne stoelen met een ontspannen hoge rug en vooral de meeste beenruimte van Rotterdam denk ik. Zelfs mensen met heel lange benen kunnen daar prima terecht. En te voet naar huis. Ik zal er nog heel vaak komen.

Bélon
Ah goed om te weten ga ik misschien even kijken dit weekend.

Ik ben niet zo'n fan van hun website: heb liever een cleane, snel ladende en overzichtelijke site zoals die van Cinerama (hebben ook een superlichte mobiele versie). Al die foto's en trailers op de mainpage hoeven van mij niet zo, laden ook traag zelfs op de desktop. Maar goed kan work in progress zijn.

Bélon
Ook geweest vandaag bij dezelfde film en er waren problemen met de zaallichten dus heb ca. een half uur (gedeeltelijk) met lichten aan moeten kijken. De verflucht hing er nog steeds. De WC heeft een schuifdeur die niet echt snel terug viel (hallo inkijk). OK genoeg gezeken: stoelen zaten lekker en cupholders zijn handig, beenruimte is inderdaad top. Scherm is prima van grootte en audio was ook goed (zaal 1).

Wordt vervolgd

kappeuter (crew)
HADEWYCH MINIS OPENT NIEUW FILMTHEATER LUMIÈRE CINEMA IN MAASTRICHT

TONI ERDMANN openingsfilm van publieksfestival (15 - 31 oktober)
Tevens viering van het 40-jarig bestaan van Lumière

(afbeelding)

Actrice en zangeres Hadewych Minis opent op zaterdagavond 15 oktober het nieuwe filmtheater Lumière Cinema in Maastricht. Zij speelt een rol in de openingsfilm TONI ERDMANN van Maren Ade. Het nieuwe Lumière aan het Bassin bestaat uit 6 multifunctionele zalen met in totaal 500 stoelen waarvan een grote premièrezaal met 160 stoelen, een filmlab voor regionale makers en een groots opgezet café/restaurant. Hiermee wordt het een van de grootste filmtheaters van Nederland.

De opening markeert tevens de viering van het 40-jarig bestaan van Lumière en vormt het startschot van een bruisend publieksfestival dat t/m 31 oktober duurt met klassiekers uit de jaren ’70, avant-premières, speciale filmconcerten en meet & greets.

Zo presenteert Lumière als historische terugblik THE GENERAL van Buster Keaton in een gloednieuwe versie, met een speciaal voor deze film gecomponeerde score van Kevin Toma. De diversiteit van cinema komt aan bod met onder andere de filmische reis I DON’T BELONG ANYWHERE, als eerbetoon aan de Belgische cineaste Chantal Akerman, en de verfrissende debuutfilm BADEN BADEN van Rachel Lang. En natuurlijk geen festival zonder avant-premières. De Vlaamse actrice Barbara Sarafian (AANRIJDING IN MOSCOU) komt persoonlijk haar nieuwe film VINCENT voorstellen en ook Gouden Palm winnaar I, DANIEL BLAKE ontbreekt niet.

Artistiek directeur David Deprez: “We zijn trots op het programma dat we het publiek aan kunnen bieden. Met TONI ERDMANN als onze gedroomde openingsfilm. Een film van een indrukwekkende 162 minuten die zowel lachsalvo’s losmaakt en tegelijkertijd een pittig verhaal presenteert. We huizen in een van de mooiste filmtheaters in het land met een restaurant/café dat in alle opzichten bijzonder is. Maar in de eerste plaats zijn en blijven we een filmtheater waar aandacht voor film voorop staat.”

Rijksmonument
Opdrachtgever gemeente Maastricht heeft 11,35 miljoen euro geïnvesteerd in herbestemming van het rijksmonument dat de oude energiecentrale is. In de centrale hal, waar vroeger de stoom en stroom werden opgewekt voor de fabriek, is een monumentaal café/restaurant met 150 zitplekken en uitzicht over de binnenhaven van het Bassin. De inrichting door Dorine de Vos, voormalig eigenaar en art director van Hotel New York in Rotterdam en Villa Augustus in Dordrecht, en Rosie Stapel maakt Lumière Cinema Café Restaurant tot een ontmoetingsplek met grootstedelijke uitstraling.

Lange traditie als vertoner van alternatieve films
Opgericht in 1976 als ‘Stichting Filmhuis Maastricht’ was het filmhuis onder leiding van Joep Schreurs en Hans van Genk onderdeel van een landelijke beweging. De eerste zaal bevatte 60 stoelen en was gevestigd boven de toenmalige Jeugdsociëteit Kombi in de Capucijnengang. Vanaf 1983 (7.000 bezoekers) ontving het filmhuis gemeentelijke subsidie. Directeur Jan Besselink zou vervolgens het filmhuis meer dan twintig jaar leiden en uitbouwen tot een professioneel theater. In 1987 (16.000 bezoekers) verhuisde het theater naar de Boogaardenstraat. In die tijd werd ook de naam Lumière geboren, ontleend aan de gebroeders Lumière, uitvinders van de cinématographe en grondleggers van de cinema. Lumière heeft altijd een gestage groei gekend. De geschiedenis is er dan ook een van uitbreiding en professionalisering: in 1996 (30.000 bezoekers) werd een derde zaal bijgebouwd, in 2004 verdubbelde de capaciteit naar 336 stoelen, verdeeld over zes zalen. Sindsdien zijn de bezoekersaantallen fors gestegen: van 45.000 bezoekers naar meer dan 100.000 bezoekers per jaar. Jan Besselink was ondertussen na zijn pensioen opgevolgd door Nico Haenen (zakelijk directeur) en David Deprez (artistiek directeur).

Door de verhuizing naar Bassin 88 kan Lumière, als een van de grootste filmtheaters in Nederland en het enige premièretheater in Limburg, haar landelijke en regionale positie behouden en zelfs verstevigen. In de toekomst is het allerbeste filmaanbod gegarandeerd. De aanvulling met een 7/7 horeca wordt steeds belangrijker voor de exploitatie van een filmtheater. Naar de film gaan is meer en meer een avondje uit. Een combinatie van film en eten is de manier om ook in de toekomst aantrekkelijk te blijven.

Lumière Cinema Maastricht – Facts & Figures
Aantal zalen: 6 | Aantal stoelen: 500 met een premièrezaal van 160 stoelen
Restaurant: 300 m2 | Terras op het zuiden: 80 m2
Opdrachtgever: Gemeente Maastricht
Architecten: Verlaan & Bouwstra Architecten (renovatie) en JHK Architecten, Utrecht (entree en filmzalen)
Interieur: Dorine de Vos (Hotel New York, Villa Augustus) en Rosie Stapel
Horeca: Jeroen Roording (voormalig horecamanager Lux Nijmegen)
Directie Lumière: David Deprez en Nico Haenen

(persbericht)

kappeuter (crew)
‘Oudste bioscoop van Nederland’ Cinecitta in Tilburg bestaat eeuw: donderdag speciale avond | Omroep Brabant

https://www.youtube.com/watch?v=kGmtBQuXHqA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Cinecitta, naar eigen zeggen de oudste bioscoop van Nederland, viert deze week zijn honderdjarig bestaan. Op donderdag 13 oktober wordt eenmalig de film Salambo vertoond, een eeuw geleden de eerste titel die in het theater in Tilburg werd vertoond.

en nieuws over nieuwe Pathé bioscoop in Zwolle:

https://www.youtube.com/watch?v=SxjWTW7dN-4

Op 15 december 2016 opent de gloednieuwe bioscoop Pathé Zwolle haar deuren voor het publiek. Met deze teaser kan je alvast achter de schermen in de bioscoop tijdens de verbouwing een kijkje nemen.

kappeuter schreef:
Cinecitta, naar eigen zeggen de oudste bioscoop van Nederland, viert deze week zijn honderdjarig bestaan.
Hoe zouden ze daarbij komen? Ik weet niet beter dat de oudste nog bestaande bioscoop in Utrecht staat: Pathé Rembrandt Utrecht - Wikipedia. Zie ook dit boek: Boek: Sensationele voorstellingen en passend vermaak. Film en bioscoop in Utrecht, 1913 dus. Promotie/reclame prietpraat.

kappeuter (crew)
Mochizuki Rokuro
Hmm ja. Stom zeg.

Mochizuki Rokuro schreef:
Ik weet niet beter dat de oudste nog bestaande bioscoop in Utrecht staat
Ik wel; De Uitkijk en The Movies zijn allebei van 1912.

kappeuter (crew)
Laatste filmvoorstelling in Wolff Catharijne op 15 januari 2017

(afbeelding)

Wolff Catharijne sluit op maandag 16 januari 2017 definitief de deuren. Op zondag 15 januari draait de Utrechtse bioscoop zijn laatste filmvoorstelling ooit.

In 1973 is Wolff Catharijne in het leven geroepen als onderdeel van het destijds nieuwe en opzienbarende Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne. Bijna 44 jaar na oprichting voldoet de bioscoop niet meer aan de eisen van de moderne tijd en daarom valt nu het doek voor deze locatie.

Om het publiek te bedanken krijgt elke bezoeker van Wolff Catharijne vanaf zaterdag 7 januari gratis een zakje popcorn. De bioscoop vertoont een regulier filmprogramma tot en met de laatste voorstelling op zondag 15 januari 2017.

Kinepolis Jaarbeurs
Filmliefhebbers kunnen voortaan terecht bij Kinepolis Jaarbeurs, de nieuwe bioscoop die nog geen maand geleden de eerste 6 zalen opende. Eind februari gaan ook de overige 8 zalen open, waarmee het totaal op 14 zalen komt. Wolff City blijft gewoon open.

(persbericht Kinepolis Nederland)

kappeuter (crew)
Mochizuki Rokuro

Als ik het beetje goed gevolgd heb heeft 't Hoogt wel trackrecord als het gaat om afgeblazen ambitieuze plannen.
Het is wel een knus theater, maar ze zitten wellicht aan hun tax op de huidige locatie. Dus ik snap hun wens voor betere huisvesting wel.
Maar het gesteggel over het nieuwe plan lijkt alweer te zijn begonnen...
City is vooral op de begane grond prima.

kappeuter (crew)
bijzonder vormgegeven bioscoop in China

Doet me denken aan Metropolis.
Die balken vind ik wel wat overdadig.

kappeuter (crew)
'Filmpje pakken' steeds vaker aan de rand van de stad, buiten het centrum | NOS
Steeds meer grote bioscopen openen de deuren aan de rand van Nederlandse steden. Dat stuit op weerstand van ondernemers in de binnensteden.
Blockbusterpaleizen worden ze genoemd. Heel grote bioscopen aan de rand van de stad met duizenden stoelen en restaurants erin, waar mensen vooral afkomen op kaskrakers - blockbusters in het Engels. In steden als Amsterdam, Den Haag en Breda zijn ze al te vinden. Volgende week opent er weer één in Schiedam, makkelijk bereikbaar want het complex ligt direct langs de A20. Ook in andere steden zullen de komende tijd van dit soort filmpaleizen verrijzen.

Ligt het aan mij, of ik heb ik nooit eerder iemand gehoord die een bioscoop aan de rand van de stad een blockbusterplaleis noemt? Verder zoveel onzin in het artikel dat ik niet weet waar te beginnen.

kappeuter (crew)
Pathé neemt bioscopen Tivoli en Cinema Leeuwarden over - LC.nl
Voor Pathé, dat momenteel een nieuw groot nieuw bioscoopcomplex bouwt in Leeuwarden, is de overname van Tivoli en Cinema een belangrijke stap om een leidende positie in Leeuwarden en omgeving te verwerven.
Voor directie en medewerkers van de twee bestaande bioscopen in Leeuwarden betekent dit dat de continuïteit en werkgelegenheid gewaarborgd blijven. Onder de vlag van Pathé kunnen de bioscopen bovendien werken aan synergie en versteviging van de marktpositie.

kappeuter (crew)
De toiletbios: plassen en film kijken ineen | Amersfoort | AD.nl

De broers Mark (35) en Ruben (34) Haringsma uit Soest presenteren morgen hun zelfontworpen 'toiletbioscoop' Dolby Atmos. Ze zeggen de eerste ter wereld te zijn die toiletbezoek verrijken met de geneugten van een serieuze geluidsstudio.
Negen in de muur ingebouwde speakers en twee subwoofers, ingebouwd in de stortbak, zorgen ervoor dat een wc-bezoeker het idee heeft dat hij in een grote bioscoopzaal zit. Op een scherm kunnen films worden vertoond.

Juist ja...

(verwijderd)
Geniaal! Als ik ooit een eurotje over heb dan weet ik het wel.

kappeuter (crew)
Titanenstrijd in Twente tussen bioscoopketens | Enschede | tubantia.nl
Twente wordt het toneel van een titanengevecht tussen bioscoopketens. Het Belgische concern Kinopolis had na de overname van de Wolff-filmzalen het alleenrecht in Enschede, maar daar komt verandering in. De van oorsprong Engelse bioscoopgroep Vue Cinemas maakt met tien filmzalen zijn opwachting in het oude postkantoor in het stadscentrum. Tien kilometer verderop zet de Franse keten Pathé voet op Twentse bodem door de overname van de bioscoop in Hengelo. Daarmee hebben alle bioscoopreuzen een plekje veroverd in Twente. Samen zijn de drie concerns goed voor meer dan de helft van het marktaandeel in Nederland. Alle drie willen ze de harten van het Twentse bioscooppubliek stelen. Is daar ruimte voor?

Films kijken die niemand kent (in zaaltjes die ook niemand kent):
Op een doordeweekse avond zijn ruim veertig Amsterdammers samengekomen in een smalle achterkamer van stadsbrouwerij Butcher’s Tears. Ze nemen mondjesmaat plaats op houten biertafelbanken, die in rijen achter elkaar staan opgesteld in de richting van een witte muur. Niet zonder reden: een beamer, hangend aan het plafond, zal de muur voor een paar uur omtoveren tot bioscoopscherm.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:10 uur

geplaatst: vandaag om 13:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.