menu

Film / Algemeen / Bioscoopnieuws

zoeken in:
geplaatst:
John Milton schreef:
Of heeft dit met weggevallen subsidies te maken oid, ipv afnemende interesse? arno74 of voskat misschien een idee?
De subsidies raken meer de producties, maar minder (grote) Spaanse producties voor de bioscopen zal ook wel bijdragen. De BTW was verhoogd van 10% naar 21% (en als het goed is weer teruggedraaid) wat ook niet hielp, bovenop de stevige Spaanse economische crisis met hoge werkloosheid, lage salarissen en slechte arbeidsvoorwaarden. Netflix en andere VOD-diensten zullen ook een rol spelen. Ik denk dat veel oudere bioscopen dan liever sluiten dan dat ze investeren om de bioscoop gaande te houden (al zag ik ook een nieuwe bioscoop evengoed sluiten). Het is denk ik vooral de economische crisis dus die op veel manieren hier in doorwerkt.

kappeuter (crew)
geplaatst:
Bioscoop vervangt zitplaatsen met tweepersoonsbedden | Metro

Metro schreef:
Vind je dat de stoeltjes in de bioscoop niet echt comfortabel zitten? Dan is dit misschien wel iets voor jou. In een Zwitserse cinema kan je nu naar een film kijken vanuit een knus dubbelbed.
De VIP-Bedroom opende vorige week in Cinema Pathé in Spreitenbach. De bioscoop ruilt er de traditionele stoeltjes in voor elf dubbelbedden. De voorstelling bekijken vanuit een knus dubbelbed kost er omgerekend 43 euro, inclusief een hapje en een drankje. Daarnaast krijg je er ook nog een paar slippers bij, zodat je je zeker thuis voelt.

geplaatst:
De cinema benadrukt ook dat het beddengoed ververst wordt na elke voorstelling, voor als je bang bent dat er onhygiënsiche dingen zouden gebeuren.

Geef mij maar een ouderwetse stoel die lekker zit.

geplaatst:
Het neigt naar een sexbioscoop/theater. De tijd zal het leren.

kappeuter (crew)
geplaatst:
https://imgserv4.tcdn.nl/v1/pGz1P5if1u-_p2-prPoxdApaYqk=/fit-in/658x369/smart/https://cdn-kiosk-api.telegraaf.nl/f4fdd62e-879f-11e9-9964-0218eaf05005.jpg

Contracten rond voor woontoren en bioscoop bij Leiden Centraal - Leidsch Dagblad

Leidsch Dagblad schreef:
Het heeft wat langer geduurd dan gehoopt bij de aankondiging twee jaar geleden, maar de komst van bioscoop De Geus en een woontoren tegenover Leiden Centraal is definitief.
Het Utrechtse Sustay ontwikkelt het complex, dat ontworpen werd door architectenbureau OZ Amsterdam. Het komt in de plaats van de gele flat waarin momenteel de Jumbo zit. Een city store van deze supermarktketen komt er ook weer in terug. Verder biedt het nieuwe gebouw aan een bioscoop met acht zalen en twee horecagelegenheden, en gaat het een rol vervullen als congrescentrum.

kappeuter (crew)
geplaatst:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=amh2Cs3G5LI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Nieuwe Leidse megabioscoop moet in 2022 klaar zijn | leiden - unity.nu

kappeuter (crew)
geplaatst:
CoolBios 2019 - de koelste bioscopen | biosagenda.nl

biosagenda schreef:
We verwachten warmterecords komende week. Een bioscoop met airco is één van de beste plekken om dan te zijn. Kijk snel welke bioscopen bij jou in de buurt VERKOELING en een filmpje aanbieden.

kappeuter (crew)
geplaatst:
Uniek netwerk van filmtheaters onder druk - Filmkrant

Filmkrant schreef:
De fundamenten van het ‘vrije circuit’, het rijke netwerk van filmhuizen staan onder druk. Het is een illusie dat alles aan de markt kan worden overgelaten, stelt filmhuisdirecteur Géke Roelink.
Het filmklimaat dreigt in rap tempo te verschralen.
Een belangrijke oorzaak is dat – bewust en onbewust – de doelen van commerciële en culturele vertoners door elkaar worden gehaald. Deze verwarring leidt tot onduidelijkheid over taken, onjuiste beweringen en onjuiste veronderstellingen. Dat maakt de positie van filmtheaters kwetsbaar.

geplaatst:
Moedige poging maar de trend heeft zich jaren geleden al ingezet. Veel programmeurs en artistieke directeuren zijn gewoon ordinaire vertoners (geworden). Bioscopen zijn geldfabrieken geworden en filmhuizen bioscopen. Die paar overblijvende filmtheaters moeten het doen met hetgeen wat de onafhankelijke distributeurs aankopen en uitbrengen. En daar zit veel zooi tussen.

Alles draait nog om recettes en bezoekersaantallen. De monocultuur heeft al plaatsgevonden en door de digitalisering mag je al bij zijn als een bepaalde film twee weken speelt. Ik zie het somber in ...

kappeuter (crew)
geplaatst:
Door digitalisering heb je toch juist geen beperking meer ivm filmblikken die niet meer hoeven doorgestuurd naar ander filmhuis?
Dat zou dan nu toch juist een voordeel moeten zijn, filmhuizen die een film zo lang kunnen programmeren als ze willen? Waarom maar 2 weken? Wat heeft dat met digitalisering te maken?

geplaatst:
Door de digitalisering en de afschaffing van de VPF is er juist een hogere omloopsnelheid gekomen van de films. Zoveel films die na twee weken verdwijnen of daarna op tijdstippen worden gezet dat ze zichzelf niet kunnen bewijzen. Bepaalde films hebben even tijd nodig om zich waar te maken. De mond-tot-mondreclame moet op gang komen maar als de betreffende film na één speelweek alleen in de ochtend of laat op de avond staat is dat de doodsteek. Plus filmhuizen zijn niet meer gebonden aan een aantal voorstellingen per dag of per week. Mogen ze nu min of meer zelf bepalen. Waardoor een documentaire als The Good Terrorist na een week al pleitte is.

Vergeet ook niet dat iedere week tig films aankloppen om hun publiek te vinden. Door de digitalisering en de afschaffing van de VPF kun je nog makkelijker films uitbrengen. Krijg je dus een overaanbod aan (kwetsbare) titels waardoor de filmhuizen voor de grotere (Amerikaanse) films kiezen omdat die altijd wel zijn publiek zullen vinden.

Donderdag 4 juli:
- 8 titels

Donderdag 11 juli
- 12 titels

Donderdag 18 juli
- 5 titels

Donderdag 25 juli
- 8 titels

kappeuter (crew)
geplaatst:
Opening megabioscoop in Enschede weer jaar uitgesteld | tubantia.nl

Tubantia schreef:
De megabioscoop in Enschede gaat pas eind volgend jaar open. Dat is alweer een jaar later dan gepland. De bioscoop zou eind 2018 openen. Vergunningsperikelen zorgden echter voor een jaar uitstel. Maar ook eind 2019 blijkt niet meer haalbaar.
Gewijzigd inzicht is een van de redenen van de vertraging. Zo wilde VUE Cinema’s aanvankelijk een bioscoop met in totaal 1200 stoelen. Dat is ondertussen bijgesteld naar 700 stoelen. „Maar dat zijn wel allemaal grote, luxe zetels en in alle zalen”, aldus John Evers van Explorius Vastgoedontwikkeling in Rijssen, de eigenaar van het complex.

geplaatst:
Dat de opening eind 2019 niet gehaald zou worden was al maanden geleden bekend. Men schatte in maart al in dat het april 2020 zou worden, op zijn vroegst.

Tubantia, 8 maart 2019:

"De stadsbioscoop in het oude postkantoor zou eigenlijk al eind vorig jaar de deuren openen, maar procedures gooiden roet in het eten. De opening werd een jaar uitgesteld naar eind 2019, maar nu laat ontwikkelaar Explorius weten dat op z'n vroegst in april 2020 de deuren van de stadsbioscoop openen."

Wel jammer, Kinepolis kan wel wat goede concurrentie gebruiken. Ik ben een beetje bang dat het hele verhaal uiteindelijk niet door gaat.

kappeuter (crew)
geplaatst:
Bioscoop Zutphen blijkt ware trekpleister tijdens hitte: ‘Neem een vestje mee’ | gelderlander.nl

de Gelderlander schreef:
Wat nou zwembad of strand? De bioscoop blijkt een ware trekpleister tijdens de extreem warme dagen. Cinemajestic in Zutphen ontving deze week 60 procent meer bezoekers dan normaal in deze periode.

kappeuter (crew)
Straatjongeren en arthouse in Het Filmcafé in Utrecht - vpro cinema

vpro cinema schreef:
Een bioscoop, café en club in één. Zo ziet het unieke concept van Het Filmcafé in Utrecht eruit. Op een bijzondere locatie, een oude NS-loods naast het spoor, kunnen filmliefhebbers gratis films bekijken die niet meer in de bioscoop draaien. Het filmprogramma bestaat voornamelijk uit arthousefilms, zoals La La Land en Cold War. Met posters aan de muur en een pooltafel in de hoek, voelt het Filmcafé aan als een knusse huiskamer. Nadat bezoekers een biertje hebben besteld aan de bar, ploffen ze neer in een zitzak voor een film op groot scherm. Na afloop van de film wordt de zaal omgetoverd tot een dansvloer, voor een feest dat doorgaat tot in de late uurtjes. Sinds kort kunnen bezoekers terecht op het terras voor een buitenbioscoop, waar films onder de sterrenhemel worden vertoond.

https://www.filmcafe.nl

kappeuter (crew)
Legendarische Gentse bioscoop Studio Skoop staat te koop - vertigoweb.be

De Gentse cinema Studio Skoop staat na negenenveertig jaar te koop. “Het is tijd dat er een nieuwe wind waait,” zegt uitbater Walter Vander Cruysse.
Lumière, her filmbedrijf dat al bioscopen heeft in Brugge, Antwerpen en binnenkort Mechelen, is alvast geïnteresseerd, maar alles hangt van het prijskaartje af.

Kinepolis opent ScreenX-filmzalen met 270-gradenbeeld in Nederland en België

Bij ScreenX wordt het filmbeeld niet alleen op het doek aan de voorkant maar ook op zijwanden geprojecteerd. Zo ontstaat een panoramisch beeld van 270 graden dat de kijker een gevoel van immersie moet geven. Films moeten voor ScreenX aangepast worden. Dat kan bij de opname en post-productie maar ook via conversie achteraf. De zaal bij Kinepolis Jaarbeurs Utrecht opent binnen enkele weken zijn deuren

Eerst zien, dan oordelen, maar van die filmpjes word ik vooralsnog niet heel enthousiast. Jullie?

kappeuter (crew)
Zie ook mijn eerdere bericht in dit topic.

Next level filmbeleving: ScreenX - Filmkrant

Filmkrant schreef:
De concurrentiestrijd tussen de bioscoopketens spitst zich steeds meer toe op de ‘immersieve beleving’ van film. Na IMAX, 3D en 4DX is er nu het panoramische beeld van ScreenX. Kinepolis is het eerste bedrijf om deze technologie te introduceren in Nederland. Dit jaar openen zes bioscopen met extra brede schermen.
ScreenX is een product van het Koreaanse technologiebedrijf CJ 4DPLEX. In plaats van één projector wordt gebruik gemaakt van vijf projectoren. Het scherm is extreem verbreed en kan tot achterin de zaal doorlopen. Dat zorgt voor een beeld rondom en de ervaring alsof je middenin de film zit.
De introductie van ScreenX past bij de tweede fase van de grote concurrentiestrijd tussen Nederlandse bioscoopketens. Tot 2017, toen de bioscoopmarkt nog groeide, werd vooral ingezet op capaciteit.

En dit bericht in het topic 'Beeld- en filmformaten (/aspect ratio)':

kappeuter schreef:
Blijkbaar weer iets 'nieuws', hoewel al in 2013 geïntroduceerd las ik net:
Introducing Screen X, Cinema in 270 Degrees | Filmmaker Magazine

Zo ziet dat er in de praktijk uit:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=ahbsqJihyNk

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Ik ben wel benieuwd of er users zijn die dit al eens meegemaakt hebben en hoe dat beviel. Mij lijkt het niet optimaal, maar wil het best een keer proberen.

Als probeersel lijkt het me wel een keer leuk, maar ik kan me niet voorstellen dat de ervaring hier beter van wordt. Maar goed, ik heb al een hekel aan 3D, dus misschien ben ik iet het beste proefpersoon voor dit soort experimenten.

Bijkomend nadeel is dat dit waarschijnlijk het beste werkt bij films die ik normaliter niet zou gaan zien.

John Milton schreef:
Bij ScreenX wordt het filmbeeld niet alleen op het doek aan de voorkant maar ook op zijwanden geprojecteerd. Zo ontstaat een panoramisch beeld van 270 graden dat de kijker een gevoel van immersie moet geven. Films moeten voor ScreenX aangepast worden. Dat kan bij de opname en post-productie maar ook via conversie achteraf. De zaal bij Kinepolis Jaarbeurs Utrecht opent binnen enkele weken zijn deuren
Ik kan me vergissen, maar ik ben 99% zeker dat ik bij de eerste Maze Runner ook naar zoiets ben gaan kijken in Kinepolis Antwerpen. Niet helemaal hetzelfde blijkbaar, maar dit schreef ik toen bij mijn review:
Ik heb begrepen dat het niet overal is, maar de film werd bovendien uitgezonden met Barco Escape technologie. Dit betekent dat er nog eens een scherm aan de linker- en rechterkant wordt gehangen waar af en toe de film op verder gaat. Je krijgt dus als het ware een panoramisch beeld en het is een leuke gimmick voor de 10 minuten waarvoor het gebruikt wordt. Je moet alleen wel recht in het midden van de zaal zitten, anders mist het effect zijn nut.

Ik las in de comments op Tweakers dat dit idd ongeveer hetzelfde is!

Mmh, dan ben ik er geen grote fan van in ieder geval. Het is al wel een aantal jaar geleden, maar ik vond het effect de extra prijs niet waard. Het werd toen ook amper gebruikt als ik het me nog goed herinner. Zo was er een scène waar ze met een soort lift naar boven/beneden ging en dan zag je op de extra schermen de zijkanten van de lift. Niet zo wow dus

kappeuter (crew)
Bioscoop krijgt make-over; 'oude' bioscoopstoel mag je na de film mee naar huis nemen! - indebuurt Hengelo

Movie Unlimited Bioscoop Hengelo vernieuwt alle stoelen in zaal 2 én 4. Voor de ‘oude stoelen’ zoekt de bioscoop nieuwe eigenaren. Wil jij wel een fijne bioscoopstoel voor in je eigen home cinema, als trendy kantooritem of gewoon als pronkstuk in je huiskamer? Nu krijg je die kans.

Graaf Machine, iets voor jou dit bericht hierboven?

mjk87 schreef:
Graaf Machine, iets voor jou dit bericht hierboven?

Ik weet hoe die stoelen er aan toe zijn...

Hoewel, zo ranzig als onderstaande ken ik ze hier niet. Dit moet een bewuste vandalisme-actie geweest zijn, ik neem dan ook aan dat deze stoel al weggehaald is.

https://www.mupload.nl/img/zu4cf4hwx.jpg

Maar serieus: nee, zo'n stoel moet je natuurlijk ook weer ergens op of aan monteren, en je moet hem ook maar net mee naar huis weten te sjouwen (geen auto).
Bovendien kun je ze meenemen op zondag 29 september en zondag 6 oktober. 29 september ben ik niet in Hengelo, en 6 oktober zou ik dan eerst verplicht The Lion King 3D moeten kijken. En hoewel ik het een goede film vond, heb ik geen zin in de 3D-versie.

Edit: ik vraag me overigens af hoe het met de leuningen zit. Bioscoopstoelen hebben doorgaans een gedeelde leuning met de stoel ernaast. In een rij van bijvoorbeeld 10 stoelen is er dan één stoel te verkrijgen met twee leuningen, en de andere 9 hebben maar 1 leuning.

kappeuter (crew)
Bioscopen halen alles uit de kast | Trouw

Trouw schreef:
Die strijd voeren bioscopen niet alleen met de nieuwste technieken. Want de film beleven als een soort van achtbaan, dat vindt zo’n 15 procent van de bezoekers gaaf, met name jongeren. Het gros van het publiek gaat liever ouderwets naar een 2D-film. Die bezoekers zijn niet bereid om extra euro’s neer te leggen voor een panoramascherm, wind in het gezicht of de geur van koffie wanneer een filmpersonage ontwaakt.

kappeuter (crew)
Monumentaal Royal Theater in Heerlen heropend - Filmkrant

De Filmkrant schreef:
Toen het Royal Theater in 2014 de deuren sloot betekende dat het einde van 76 jaar bioscoopgeschiedenis in Heerlen. Maar het aantrekkende filmklimaat in Limburg zorgde ervoor dat het monumentale pand nieuw leven werd ingeblazen. Gisteren is de bioscoop officieel heropend. Vanaf begin november kan er weer film worden gekeken.
Anno 2019 heeft Royal nieuwe gebruikers. Filmhuis De Spiegel gaat er films vertonen. En CineSud, een van de drijvende krachten achter de Limburgse filmrenaissance van de afgelopen jaren, verhuist zijn kantoor naar het monumentale pand. Daar krijgt de organisatie gezelschap van het Dutch Mountains Film Festival en Limburg Film Office.

Filmhuis De Spiegel naar de Royal Theater. Wie komt er een keertje langs?

Gast
geplaatst: vandaag om 04:16 uur

geplaatst: vandaag om 04:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.