menu

Mijn Updates +
Film / Algemeen / Bioscoopnieuws

zoeken in:
kappeuter (crew)
In Film > Nieuws > Filmtheater Hilversum verhuist naar nieuwe locatie:

Persbericht

Filmtheater Hilversum verhuist naar nieuwe locatie

Uitbreiding naar 3 bioscoopzalen

Vrijdag 7 maart 2008 betrekt Filmtheater Hilversum een fonkelnieuwe behuizing. Om 19.00 uur vindt de eerste vertoning plaats in het gebouw dat het afgelopen jaar in eigen beheer werd gebouwd op het Herenplein, in het centrum van Hilversum. Met drie zalen krijgt Filmtheater Hilversum meer mogelijkheden om films te vertonen en andere activiteiten te organiseren.

De grootste zaal, de rode zaal, telt 115 stoelen, de groene zaal 73 en de blauwe zaal 63. Het aantal voorstellingen stijgt dan van vier per dag naar twaalf per dag. Aangezien de werkzaamheden aan het gebouw en het plein momenteel nog niet geheel zijn afgerond, zal de officiële opening plaatsvinden in mei of juni. Actrice Monic Hendrickx zal daarbij aanwezig zijn om de officiële opening te verrichten.

Op woensdag 5 maart jl werd met een uitverkochte voorstelling van 'No country for old men' afscheid genomen van de zaal aan de Luitgardeweg waar het Filmtheater de afgelopen twaalf jaar tijd een enorme groei doormaakte. Het bezoekersaantal is in die jaren vervijfvoudigd van 10.000 in 1995 tot ruim 49.000 in 2007.

Filmhuis Hilversum begon dertig jaar geleden met het vertonen van één film per maand voor een handjevol filmliefhebbers. Inmiddels is het uitgegroeid tot een volwaardig filmtheater dat vier vaste medewerkers en ruim honderd vrijwilligers heeft, en zo'n 50.000 bezoekers per jaar trekt. In januari 1996 betrok het Filmtheater een ruimte in het Gooiland-gebouw aan de Luitgardeweg. De afgelopen twaalf jaar werden daar ruim 13.600 voorstellingen gegeven. Er werden meer dan 1.800 verschillende films uit 53 landen vertoond. De enige zaal met 82 stoelen trok daarmee 448.500 bezoekers, wat neerkomt op bijna 5.500 bezoekers per stoel. In 2007 had het Filmtheater met ruim 49.000 bezoekers op slechts 82 stoelen de 'warmste' bioscoopstoelen van Nederland.

Ja, en ik heb daar volgende week Zaterdag mijn eerste dienst (na 2 jaar op de oude locatie te hebben gezeten)!

In Film > Nieuws > Cinemum:

Voor alle verse ouders hier op moviemeter, of voor de users die een kindje verwachten:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.cinemum.nl/images/header.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

In Amsterdam bestond het al langer, maar het Filmhuis in Den Haag start per 1 maart 2013 met Cinemum. Cinemum is een Scandinavisch concept en biedt ouders de mogelijkheid om met hun baby naar de bioscoop te gaan.

Op de website van het Filmhuis in Den Haag:

Binnenkort met je baby naar de bios!

Vanaf nu hoef je de nieuwste films niet meer te missen! Een oppas regelen is niet nodig en de zaal is zo ingericht dat het er voor zowel ouders als baby’s goed toeven is. Je krijgt voor je baby (tot ca. 1 jaar) gratis een extra stoel, het licht is gedempt om speen en knuffel snel op te kunnen sporen, het geluid staat zachter en er zijn faciliteiten om je baby te voeden en te verschonen. Maak je geen zorgen over een huilbui of in- en uitlopen; alle bezoekers weten hoe het leven met een kleine is.

Als ouder hoef je de nieuwste films nu dus niet meer te missen!

Ben je zwanger en wil je Cinemum graag alvast een keertje uitproberen of tijdens je zwangerschapsverlof heerlijk overdag naar de film? Dat kan; niet alleen met baby, maar ook zwanger ben je van harte welkom!

Meer informatie is te vinden op de website van Cinemum of die van Filmhuis Den Haag.

Mij lijkt het wel leuk om een keer uit te proberen als er een interessante film draait. Jammer dat mijn verlof al is afgelopen als dit daadwerkelijk van start gaat in Den Haag.

Mug
Hmmmm...nog niet in Rotjeknor. Niet dat ik zit te wachten overigens om 'ontspannen' naar de film te gaan met de geur van nog vollere luiers, billendoekjes en versgekolfde moedermelk of zo. Liever een oppas regelen, en zo hoort het ook.

Maar goed, het concept Cinedad is natuurlijk nog meer taboe.

SelmaDuim schreef:
In Amsterdam bestond het al langer, maar het Filmhuis in Den Haag start per 1 maart 2013 met Cinemum.
't Hoogt in Utrecht heeft het ook een tijd gehad, maar ze zijn er geloof ik mee gestopt. Was op dinsdag geloof ik. Ben er nooit geweest, ik had mijn baby-in-de-bios primeur dus op het IFFR bij Kira Muratova.

kappeuter (crew)
Er zijn wel diverse bioscooptopics (favorieten, ergernissen e.d.), maar nog geen algemeen topic voor nieuws rond bioscopen.
Bij deze alsnog!

Deze week las ik deze twee nieuwsartikelen:

'Ongeveer' miljoenste bezoeker voor bioscoop Ketelhuis - AT5 Echt Amsterdams Nieuws

Arnhem stelt uit, Utrecht zegt nee - hollandfilmnieuws.nl

kappeuter (crew)
Nieuwe Amsterdamse bioscoop in wording:
http://www.filmhallen.nl/img/filmhallen4.jpg

De Filmhallen wordt de nieuwste bioscoop van Amsterdam en is het zusje van the Movies, de oudste bioscoop van Amsterdam. Vanaf september 2014 worden in de Filmhallen dagelijks de laatste films vertoond in 9 sfeervolle filmzalen.
Zowel de betere films uit Hollywood als bekroonde films uit Europa en de rest van de wereld krijgen uitgebreid de ruimte. Naast films en documentaires voor de filmliefhebber zullen ook speciaal voor kinderen en families de beste en leukste films vertoond worden. De Filmhallen zal ook regelmatig (film)festivals en speciale evenementen te gast hebben.

Zaal 7 van de Filmhallen wordt ingericht met het historische interieur van de Parisienzaal uit het Filmmuseum-vondelpark. Dit prachtige art deco interieur is van origine afkomstig uit de bioscoop Cinema Parisien die van 1910 tot 1956 aan de Nieuwendijk zat. Voor meer achtergrond informatie: Cinema Parisien - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Filmhallen is een initiatief van Kadir Selçuk en Alex Rutten van bioscoop the Movies op de Haarlemmerdijk

http://filmhallen.nl

kappeuter (crew)
De buurtbioscoop is terug in Amsterdam - AMSTERDAM WEST - PAROOL

Donderdag gaat De Filmhallen in Amsterdam West open, met negen zalen en meer dan achthonderd stoelen in één klap de vierde bioscoop van Amsterdam, na de Pathébioscopen De Munt, Arena en Tuschinski.

kappeuter (crew)
Intensieve samenwerking Pathé en CineMec - hollandfilmnieuws.nl

Heel concreet betekent het dat er onder de noemer CineMec een bioscoop in Utrecht en een in Nijmegen gebouwd gaat worden. Die bioscopen moeten in 2015 hun deuren gaan openen.

In Utrecht langs de A2, daar staan al meer megalomane bouwsels leeg te zijn...

Met het nieuwe mega Wolff theater op het Jaarbeursplein, een 3e Jos Stelling theater, oude Camera/Studio, en de Kade bioscoop op het Paardenveld in de planning en nu dus dit is het bijna niet meer bij te benen in Utrecht

kappeuter (crew)
Ja opmerkelijk en ik kan me niet voorstellen dat al deze plannen voor Utrecht door gaan.

Met zoveel aanbod zullen ze in elkaars vaarwater gaan zitten, ook al mikken ze misschien op iets andere doelgroepen.

Charlie Brown
Het gaat niet zo goed met de Nederlandse film voor een wat minder algemeen publiek.

Nederlandse artfilms slecht bezocht

De Overgave is dus een artfilm?

Maar als het Filmfonds zich bij Artfilms ook richt op bezoekers en niet op het creatieve resultaat, hoe dat te meten??, wens ik ze veel succes. Ik zou zeggen: slaap zacht.

Charlie Brown
Kaartjesverkoop?

Toch kan ik ze niet ongelijk geven. Ze steken geld in wat zij zien als culturele producties en vervolgens worden die films geweigerd in de zalen, of maar heel beperkt vertoond.
Aan de andere kant als De Overgave de maatstaf voor de culturele film is, dan is het einde wat mij betreft inderdaad nabij.

Kan alleen voor de provincie Limburg spreken maar als ik zie hoeveel 'arthouse' Nederlandse films geweerd worden in de zalen dan wordt het inderdaad tijd dat er eens aan de noodbel wordt getrokken. En flink ook. Paar voorbeelden:

Niet vertoond maar de andere Filmhuizen wel: Hemel op Aarde, Marina en Lucia de B.
Wel vertoond maar de andere Filmhuizen niet: After the Tone, De Poel en Helium.

Toegetakeld door de Liefde heeft volgens mij geen enkele keer in Limburg vertoond geweest. En hetzelfde gaat gebeuren met Goltzius and the Pelican Company ...

Verhoeven schreef:
als ik zie hoeveel 'arthouse' Nederlandse films geweerd worden in de zalen dan wordt het inderdaad tijd dat er eens aan de noodbel wordt getrokken.

Hopen dat deze 'wake up call' doordringt bij de Filmhuizen en ze de kwaliteit van hun selectie wat serieuzer gaan nemen, ten bate van (het publiek voor) de 'betere' film en de toekomst van de bijzondere Filmhuisjes.

kappeuter (crew)
Fiets-in bioscoop in Roest - AMSTERDAM - PAROOL (fotoreportage)

Bezoekers van de ANWB Fietscinema bekijken een film tijdens de eerste fiets-drive-in filmvertoning in café Roest in Oost.
Alleen met werkende fietsverlichting kregen geinteresseerden toegang tot de Fietscinema.

Charlie Brown
Aanmodderfakker heeft last van de concurrentie van Interstellar en Pak van Mijn Hart.

Aanmodderfakker loopt wat m...

Charlie Brown schreef:
Aanmodderfakker heeft last van de concurrentie van Interstellar en Pak van Mijn Hart.

Aanmodderfakker loopt wat m...

Vooral die zin: Lang werden ze verwacht, dit weekend debuteerden ze dan eindelijk op het Nederlandse bioscoopscherm. [...]; Pak van Mijn Hart van Kees van Nieuwkerk; [...].
Ik weet niet hoor

Charlie Brown
mjk87 schreef:
(quote)

Vooral die zin: Lang werden ze verwacht, dit weekend debuteerden ze dan eindelijk op het Nederlandse bioscoopscherm. [...]; Pak van Mijn Hart van Kees van Nieuwkerk; [...].
Ik weet niet hoor

Omdat hij van Nieuwkerk junior is? Nepotisme?

Charlie Brown schreef:
(quote)

Omdat hij van Nieuwkerk junior is? Nepotisme?

In dat wereldje ja, maar in het algemeen. Naar die film werd toch niet uitgekeken?

Charlie Brown
mjk87 schreef:
(quote)

In dat wereldje ja, maar in het algemeen. Naar die film werd toch niet uitgekeken?

Ik keek er niet naar uit. Maar ik neem aan dat wij beide niet de doorsnee filmkijker zijn, afgaand op ons beide top 10 lijstjes.

Je kunt beter deze site in de gaten houden. Een stuk accurater en je krijgt er ook geen onnozele lap tekst bij. Nr. 20 is wel een grappige binnenkomer. Niet verwacht.

Charlie Brown
Ik kom normaal gesproken niet op die site, ik kwam het artikel tegen toen ik wat anders aan het googlen was. Die site van jou kende ik al, ben er altijd van uit gegaan dat de meeste filmfanaten de site wel kenden.

Charlie Brown
Het ziet er naar uit dat Pathé overhoop ligt met de NVB.

Pathé zegt lidmaatschap op

Ik lees en passant in het stuk dat Wolff is overgenomen door Kinepolis. Omdat 3 van de 4 commerciële theaters in Utrecht (de 4e is Pathé) van Wolff is ben ik benieuwd of dat ook wat betekent, waar je iets in de paktijk van merkt. Wolff is namelijk de exploitant van de nieuwe Jaarbeurs megabioscoop. Wordt het beter of slechter? Pauzes hebben ze daar nu ook al.

Misschien is de komst van de Kadebioscoop (ooit) en de ontwikkelingen bij Stelling (LHC, SH + derde locatie??) spannender.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:55 uur

geplaatst: vandaag om 13:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.