menu

Film / Cast en crew / Marx Brothers

zoeken in:
Een maand of wat geleden heb ik een Marx Brothers dvd box aangeschaft (eigenlijk twee, maar de eerste was beschadigd en heb ik terug gestuurd, die bestel ik nog wel eens)

en zit regelmatig weer om de compleet gestoorde films vol idiote en krankzinnige gebeurtenissen, grappen en grollen te lachen.

Titels als A night at the opera, At the races en uit de andere box Duck Soup, Animal Crackers en Horse Feathers staan voor mij garant voor veel lachplezier en complete anarchie!

Zijn er meer moviemeter users, die deze drie (of vier) broers uit de jaren '30/40 van de vorige eeuw nog steeds heel erg leuk vinden?

Ben nog altijd erg benieuwd naar ze, maar het komt er maar niet van.

Ze waren ronduit geniaal.

Idd, dat vind ik ook! Echter niemand in mijn omgeving schijnt dat te begrijpen, laat staan dat met me te delen.

Ik vind ze alle drie (Zeppo tel ik voor het gemak maar niet mee, omdat hij meestal vrij onopvallend is en alleen in de eerste films mee doet) op hun eigen manier geniaal en hilarisch.

Chico vooral met dat overdreven Italiaanse accent, die iedere keer weer Croucho met een of andere oplichterstruuk geld af handig probeert te maken (Je ziet dan aan die laatste zijn gezicht dat hij WEET dat ie ongeloofelijk genaaid wordt, maar hij blijft er toch telkens op nieuw in trappen).

Harpo, die voortdurend op zijn toeter schalt en op het moment dat er een mooie vrouw voor bij komt, zonder ook maar een enkele beleefdheidsvorm in acht te nemen, achter haar aan rent.

En dan natuurlijk Croucho, mijn persoonlijke favoriet, die een onnavolgbare stortvloed van spitsvondige opmerkingen en regelrechte flauwekul op zijn slachtoffers EN ons de kijkers los laat. Om over zijn speciale manier van lopen nog maar te zwijgen.

Ook die telkens iedere film weer terug kerende grappen, zoals Chico die een bekende tegenkomt en hem dan bv gevraagd wordt of ie nog steeds in het circus werkt. Zijn antwoord luidt dan steevast:
No, that was last week. Meanwhile I had lots of other jobs.

En natuurlijk Croucho, die in bijna iedere film zijn eeuwige slachtoffer Margareth Dumont gigantisch in de zeik neemt, afbreekt, belachelijk maakt en ondertussen OOK nog haar probeert te versieren en naar haar allerlei dubbelzinnige toespelingen maakt.

De films zijn complete anarchie tegen alles wat maar conventioneel en de gevestigde orde is.

Grandioos, maar nu stop ik, want ik ga naar At the circus kijken (die ken ik nog niet)!!

Wel jammer dat een fan dan weer niet weet dat het Groucho is en niet Croucho.

Anyway, ik zag alleen Duck Soup en die vond ik opvallend leuk. Eigenlijk is het vooral heel flauw, maar door de energie, het hoge tempo en het perfecte spel van de drie broertjes (ik tel Zeppo ook niet mee) werkt het wel. Ik moet meer van ze zien.

Zo onbekend zijn ze overigens niet. Hier op MovieMeter hebben ze weinig fans, maar in Amerika zijn ze nog altij populair en de films zijn geliefd onder critici.

P.S.: dit hoort in het cast & crew-onderdeel van de site lijkt me.

Ik heb maar één film van ze gezien (A Night at the Opera) en die vond ik vreselijk flauw, totaal niet grappig.

Dat vind ik de leukste, dus dan zou ik de rest maar niet proberen.

Ook te weinig van ze gezien, maar Duck Soup was alvast erg leuk. At the Circus was wel aardig. A Night at the Opera en a Day at the Races staat op aanraden van mijn vader ook hoog op mijn to see lijst.

Ik vond ze iets te geprobeerd grappig, waardoor het terugschakelt naar irritant.

The Marx Brothers..De meeste mensen vinden ze briljant, of flauw en ongrappig (zoals ik). Er is niet echt een tussenweg.

Ik heb een dvd-box met 6 films van de MB waarvan ik alleen nog Duck Soup heb gezien, maar sta niet echt te popelen om de andere 5 te gaan kijken.

Is er uberhaupt een MB film die qua stijl enigszins afwijkt van de rest?

Wanneer je Duck Soup niet leuk vond, wat toch een vd beste films van ze is, dan vrees ik dat je de rest al helemaal niks zult vinden.
Wel is het zo dat de films die ze hierna voor Warner Bros. zijn gaan maken iets minder sterk verouderd zijn.

Duck Soup, Horse Feathers & Night at The Opera op 4* staan.
Horse Feathers heeft een geweldige finale op het footballveld!
En het viel mij op dat de broers wel erg handtastelijk waren naar actrice Thelma Todd toe bij dat eindshot.

Mijn voorkeur gaat toch uit naar de praatjesmaker en nep-Italiaan Chico.

Overigens schitterde Groucho ook in de comicreeks Cerebus als Lord Julius.

JoeHallenbeck schreef:
Is er uberhaupt een MB film die qua stijl enigszins afwijkt van de rest?

Go West wijkt, in zoverre af, doordat er veel op locatie (buiten) geschoten is. Als ik het mij goed herinner.

Ik ben 17 dus Marx Brothers waren van ver voor mijn tijd maar zou graag wel eens wat meer van hun zien. Om nu ineens een box te gaan kopen vind ik redelijk prijzig maar misschien dat ik er eens 1 kan gaan huren in de bib. Night at the Opera en Duck Soup zijn goede titels denk ik?

Yep! Tenminste, dat vind ik dan de allerleuksten, maar die twee worden over het algemeen ook wel het meeste gewaardeerd.

Ook At the races heeft een aantal sterke (lees: krankzinnige) scene's. Ik heb pas At the Circus bekeken en hoewel ie als geheel mss een stuk minder was, heb ik me toch een paar keer suf zitten lachen, dus ook die is wel een aanrader.

Volgens mij zijn iig de meeste Warner Bros. films ook wel los te verkrijgen.

Ik zou er zeker eens een keer een proberen en zoals eerder al gezegd:
of je vindt het dan hilarisch, of je vind er geen klap aan.

Heb een box gekocht met daarin Night in Casablanca, Night at the Opera, Day at the Races, At the Circus, Go West en The Big Store.

Night in Casablanca staat op 4.5* en The Big Store en At the Circus staan op 4* dus vind ze in ieder geval geweldig. Vooral Harpo is zo geweldig in zijn manier van doen, let vooral ook maar eens hoe geconcentreerd hij is als hij harp speelt. Een compleet ander persoon.

Spijtig dat ik nergens de rest van de films vind.

Metalfist schreef:

Night in Casablanca staat op 4.5* en The Big Store en At the Circus staan op 4* dus vind ze in ieder geval geweldig..

en dat zijn nu net de minste Marx Bros. films! Als je die al zo hoog beoordeeld, ben ik benieuwd wat je van hun echte meesterwerken vind: Duck Soup, Horse Feathers, The Cocoanuts, A Day at the Races en natuurlijk A Night at the Opera (schikt zich onder de grappigste films ooit).

Ik vond Karl Marx toch de leukste van het stel.

Poisonthewell schreef:
(quote)

en dat zijn nu net de minste Marx Bros. films! Als je die al zo hoog beoordeeld, ben ik benieuwd wat je van hun echte meesterwerken vind: Duck Soup, Horse Feathers, The Cocoanuts, A Day at the Races en natuurlijk A Night at the Opera (schikt zich onder de grappigste films ooit).

Day at the Races en Night at the Opera heb ik nog liggen, misschien voor vanavond maar Go West sloeg wat tegen. Het gemiddelde van de film ligt hier hoger dan de andere maar toch geef ik hem maar 3.5*

Chainsaw (moderator)
De Marx Brothers, deze invloedrijke komieken zijn bekend om hun slapstick, muziek en scherpe one-liners en dialogen. Met name dat laatste, in de films vaak afkomstig van Groucho Marx, heeft mij overwonnen, sinds ik ze vorig jaar (pas) heb ontdekt.

Heb ook nog maar drie films van de broers gezien en ben erg benieuwd naar de rest. Hoop er binnenkort weer een paar te kunnen zien. Mijn favoriet op dit moment blijft toch A Night at the Opera. Wat zijn uw favorieten? En wat denkt u van de Marx broers in het algemeen?

3,5* - A Night at the Opera
3,0* - A Night in Casablanca
3,0* - Duck Soup

Toevallig, ik wou het één van de dagen ook aanmaken! Voor mij zijn The Marx Brothers een stukje geniale komedie. De hilarische woordgrappen van Groucho, het samenspel tussen de broers, de situaties waarin ze elke keer terecht komen, het spelen op de harp van Harpo, de trigger finger van Chico, ... Ik kan zo maar blijven doorgaan.

Ik heb praktisch alles gezien (alleen Love Happy, Monkey Business en Room Service moet ik nog zien) maar ik ben van plan om deze week heel de boel eens terug te zien. Mijn favoriet blijft voor nu toch sowieso Duck Soup maar er zit werkelijk geen enkel slechte film tussen (al is Go West geloof ik wel de minste)

Van de broertjes zelf is Groucho toch wel mijn favoriet en is Zeppo het meest inwisselbaar.

Ik begin langzaamaan terug te komen op het statement dat Zeppo inwisselbaar is. Oké, hij is de enige broer (met uitzondering van Gummo maar die heeft nooit in een film meegespeeld) die geen echt specifiek uitgesproken karakter heeft maar toch laat hij een indruk na. Ik heb nu A Night at the Opera en A Day at the Races herzien waar Zeppo is verwisseld voor Allan Jones en dat werkt toch niet zo goed. Zeppo is de straight man van de groep maar wel op de typische Marx manier.

Marx Brothers =

Er bestaat al een Marx Brother topic. Zie hier. Met zelfs al berichten van Metalfist.

Chainsaw (moderator)
The One Ring schreef:
Er bestaat al een Marx Brother topic. Zie hier. Met zelfs al berichten van Metalfist.

Hmm, die verscheen niet bij het zoeken. Meteen verplaatst. Dank, One Ring!

Gast
geplaatst: vandaag om 19:28 uur

geplaatst: vandaag om 19:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.