menu

Film / Cast en crew / Humphrey Bogart

zoeken in:
Poisonthewell schreef:
Gauw die Bogey box maar eens bestellen
Toch maar niet... wat moet ik met dubbelen...in de loop der jaren de Bogart films/DVD's bij elkaar gesprokkeld
Dan toch liever DEZE Bogart- filmposter, of DEZE.

Oei... de uiteindelijke prijs van die Bogart CASABLANCA movieposter is toch nog verdubbeld...
....daar kun je aardige auto voor kopen

Ook de prijs van deze Bogart poster is ook nog verdubbeld

De verkoper kan een reis ondernemen naar een ver en warm tropisch eiland...

Mijn fav Bogey films:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img243.imageshack.us/img243/9042/avatarbogartjp6.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

1. Casablanca (5*)
2. The Big Sleep
3. To Have and Have Not
4. Dark Passage
5. Key Largo
6. The Dangerous Hours
7. In a lovely Place
8. High Sierra
9. The Treasure of the Sierra Madre
10. Dead End

Dogie_Hogan schreef:

7. In a lovely Place

Bedoel je niet In a Lonely Place? Is net iets anders

FisherKing
Ik geloof dat ik In a Lonely Place zijn allerbeste rol vind.

The One Ring schreef:
Bedoel je niet In a Lonely Place? Is net iets anders
Ja klopt, wilde dat nog wijzigen, maar die post is al geblokkeerd.

Na verscheidene Bogart-films diverse keren gezien te hebben, is mijn fav. Bogart Top-11:

1. Casablanca
2. In a Lonely Place
3. Dark Passage
4. The Big Sleep
5. To Have and Have Not
6. Key Largo
7. The Dangerous Hours
8. High Sierra
9. The Treasure of the Sierra Madre
10. Dead Reckoning
11. Dead End

1x gezien, maar ook geen behoefte nog een keer te zien: The Maltese Falcon, The African Queen, The left Hand of god, The Cain Mutiny, Sabrina.

Nog zien: They Drive by Night, The Barefoot Contessa, Tokyo Joe

jordybeukeboom schreef:
Deze ken je ook niet:http://www.moviemeter.nl/film/5439
Bedankt voor de tip

Voorlopig vanmorgen eerst THE BIG HEAT met ook GLORIA GRAHAME maar besteld; haar excellente performance in IN A LONELY PLACE is daaraan "schuld"...

Goede acteur idd. Een van mijn favoriete klassieke acteurs. Veel te vroeg gestorven. In vond em in "Angels With Dirty Faces" al erg opvallen. In " We're no angels " speelt ie toch een van zijn weinige komische rollen? is het ook een goede film? was ik ff benieuwd naar. Maar als acteur behoorde hij zeker tot de top. Regelmatig hoor ik een Anthony Hopkins, Micheal Douglas of wie dan ook zijn naam noemen als ze gevraagd word wat nou echt bijzondere acteurs waren.

They are right .

Er zijn zeer veel Amerikaanse acteurs en actrices te vroeg overle- den, doorgaans combinatie van overdadig drinken en roken. De meesten van hen zijn geboren zo tussen 1895 en 1925.

"We're no angels": IMDB score 7.4.

Bijzondere acteurs... misschien ook nog Richard Widmark, Robert Mitchum, Robert Ryan, Sterlin Hayden, Burt Lancaster, Henry Fonda, Edward G. Robinson, Gary Cooper, Grant, Erroll Flyn, etc.

1. Casablanca 5*
2. The Big Sleep 4,5*
3. The Maltese Falcon 4,5*
4. The Treasure of the Sierra Madre 4,5*
5. To Have and Have Not 4*
6. Sabrina 4*
7. The African Queen 4*
8. The Desperate Hours 4*
9. In a Lonely Place 4*
10. The Harder They Fall 4*
11. Angels With Dirty Faces 4*
12. The Roaring Twenties 4*
13. Key Largo 4*
14. Beat the Devil 3,5*
15. Dead End 3,5*
16. The Petrified Forest 3,5*
17. The Caine Mutiny 3,5*
18. Sahara 3,5*
19. High Sierra 3,5*
20. Dark Passage 3,5*
21. Sirocco 3*
22. Dead Reckoning 3*

Mooie lijst!
Alleen vind ik score van DARK PASSAGE en IN A LONELY PLACE elk 0,5 te laag.

PS
THEY DRIVE BY NIGHT moet je dus ook nog zien...

Eigenlijk heb ik nog niet eens zo heel veel van Humphrey Bogart gezien, maar wel hoge stemmen!

4,5* To Have and Have Not (1944)
4,5* Casablanca (1942)
4,5* Sahara (1943)
4,0* Treasure of the Sierra Madre, The (1948)
4,0* African Queen, The (1951)
4,0* Maltese Falcon, The (1941)
3,5* We're No Angels (1955)
3,5* Caine Mutiny, The (1954)

Bogart is intussen uitgegroeit tot mijn favoriete acteur. Met name door mooie dramarollen zoals in Casablanca en In a Lonely Place, maar ook door zijn coole detectiverollen zoals in The Big Sleep en The Maltese Falcon. Hier mijn toplijst, gebaseert op de acteerprestaties en niet op de kwaliteit van de films. Het sterrenoordeel van de film zet ik er verder wel achter.

1. Casablanca (5*)
2. In a Lonely Place (4,5*)
3. The Big Sleep (4,5*)
4. The Treasure of the Sierra Madre (4,5*)
5. The Maltese Falcon (4*)
6. The African Queen (3*)
7. Beat the Devil (niet beoordeelt, wegens haperende dvd)
8. Key Largo (4*)
9. The Harder They Fall (3,5*)

In de laatste drie speelt Bogart een iets minder opvallende rol, omdat daar óf meer tijd besteed wordt aan de andere acteurs, óf er teveel op het verhaal gefocus werd. The Caine Muriny heb ik nog klaarliggen om bekeken te worden.

Ik vond The Harder They Fall juist zo'n mooie clash tussen Bogey's klassieke stijl en Rod Steiger's method acting.

They Drive by Night heb ik inderdaad nog niet gezien, maar ik heb onlangs wel het schitterende Thieves' Highway van Dassin bekeken (ook een truckerfilm). Ik ben een beetje bang dat als ik TDbN nu te snel kijk, hij erg in de schaduw van Thieves' Highway zal staan.

Heb die film (The harder they fall) nog niet gezien Poisonthewell. En Bogey komt idd niet uit de method acting era. Maar Bogey staat toch wel bekend om zijn naturalisme. Veel acteurs die erna kwamen admireren hem daar zelfs om. Oke, heel soms heb ik dat ook in bepaalde films. Vooral als ie b.v. iemand slaat in ik geloof de maltese falcon of zo. lol..............dat is zo fake en statisch . Bij zoiets moet ik altijd wel lachen. Maar ja, wat wil je. Alles om hem heen in die tijd is 1930, 40, 50 . Het script, de kostuums, taal, manier van denken, alles !!! Dan kun je naturel acteren wat je wil maar hij zal zich toch ook aan het script moeten houden en aan wat de mensen toen mooi vonden. Dus dan word ook gelijk zijn acteren een stuk oudbolliger daardoor denk ik. Maar toch acteert ie vrijwel altijd naturel vind ik hoor. Geen grootse gebaren, bewegingen of dat theatrale spreken. Hij praat zelfs heel casual vind ik als je goed op let. Maar echt een klassiek stijl? nee, vind ik niet. Wel een klassieke acteur!!!!!!!

Daarom ben ik ook dol op de volgende acteurs van toen:

-Henry Fonda
-James Stewart
-Humphrey Bogart
-Spencer tracy
-Gary cooper
-James cagney

etc. Very NATURAL. Als je dan die hele oude films ziet. 1930 of zo!!!!! En een Spencer Tracy b.v. acteert dan zo naturel en als een acteur van na 2000. Dan denk ik pas van woooooow!!! Dan ben je echt legendarisch. Als je perfomance dan nog steeds overeind blijft staan tegenover acteurs van nu. Dat is super!!! zo speciaal. Maar ik ben het soms wel met je eens. Soms komt heel even dat klassieke boven drijven. Al vind ik dat Bogey niet veel van dat soort momenten heeft.

Voeg aan dat rijtje ook maar Orson Welles toe. Die acteert nog het minst theatraal van allemaal.

The One Ring schreef:
Voeg aan dat rijtje ook maar Orson Welles toe. Die acteert nog het minst theatraal van allemaal.

Die is erg goed. maar die staat toch niet zo bekend om zijn naturalisme. De bovengenoemde 6 wel. Of ben je gewoon een hele grote Welles fan ? De andere zijn zo groots omdat ze zo subtiel zijn. Je kunt ze nooit "betrappen op acteren". Niet dat welles geen meester is hoor. Very good. Maar bij naturalisme denk ik toch niet meteen aan hem. goed idee voor een topic. Wat is de meest naturalistische klassieke acteur . In ieder geval is deze er 1 van:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.moderntimes.com/palace/30_image/forest.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

spaceyfan schreef:

Die is erg goed. maar die staat toch niet zo bekend om zijn naturalisme. De bovengenoemde 6 wel. Of ben je gewoon een hele grote Welles fan ? De andere zijn zo groots omdat ze zo subtiel zijn. Je kunt ze nooit "betrappen op acteren". Niet dat welles geen meester is hoor. Very good. Maar bij naturalisme denk ik toch niet meteen aan hem. goed idee voor een topic. Wat is de meest naturalistische klassieke acteur . In ieder geval is deze er 1 van:

In Citizen Kane vond ik zijn spel erg naturalistisch en echt overkomen, wellicht omdat de rest van de cast erg theatraal was. En in The Third Man (sowieso een film die tot in de kleinste bijrol naturel gespeelt is, uniek voor die tijd) speelt hij ook niet echt theatraal. Ik ben geen uitgesproken fan van Welles, maar vind hem wel bij de betere uit zijn tijd horen. Al hoeft theatraal niet altijd verkeerd te zijn overigens.

Na meer dan 20 Bogey films gezien te hebben vind ik hem in
IN A LONELY PLACE toch 't meest "naturel" als Dixon Steele. Mede dankzij de interactie met de sterke actrice Gloria Grahame.
(Erg dubbel is, dat beide op 57-jarige leeftijd zijn overleden.)

Van THE MALTESE FALCON is ook een meer erotische, pre-code versie uit 1931, trailer: http://tinyurl.com/nlg2y

Quote "New York Times" van 3 okt. j.l.:
"The great advantage of the first, 1931 “Falcon” is, that it was created during the pre-Code period in Hollywood, meaning that Sam Spade could still enjoy his adulterous relationship with his partner’s oversexed wife (played by a smoldering Thelma Todd in the sort of black lace negligee, that makes boys leave home, and denied as a vicious rumor by Bogart in the post-Code “Falcon” of 1941.
And the homosexual relationship between Casper Gutman (Dudley Digges) and Wilmer, his hatchet-man sidekic(Dwight Frye), is much more explicit.
By 1941, when sexuality of any unorthodox stripe was banned from motion picture entertainment, Huston was reduced to casting coded assertions (a business card that smells of gardenia, etc.) toward all of the supporting villains, including Joel Cairo (now played by Peter Lorre), an undistinguished hetero in 1931 (Otto Matieson)
Both films differ most significantly in their treatment of the novel’s climax. In the first film, Ricardo Cortez’s Sam Spade is an embittered Depression cynic, who has discarded his idealism in favor of fast blondes and hip flasks."

Deze pre-code versie van THE MALTESE FALCON uit 1931, zit naast de '41 release met Bogey, in deze prachtige 3DVD-boxset
( Hier te koop voor € 14,68)

Bron:
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0022111/
Ik heb vandaag deze film aan MM opgegeven voor toevoegen.

African Queen, The (1951) 3*
Angels with Dirty Faces (1938) 4,5*
Beat the Devil (1953) 3*
Big Sleep, The (1946) 4*
Caine Mutiny, The (1954) 3,5*
Casablanca (1942) 4*
Dark Passage (1947) 3,5*
Dead End (1937) 3*
Dead Reckoning (1947) 3,5*
Harder They Fall, The (1956) 4*
High Sierra (1941) 3,5*
In a Lonely Place (1950) 4,5*
Key Largo (1948) 4*
Maltese Falcon, The (1941) 4,5*
Roaring Twenties, The (1939) 4*
Sahara (1943) 4*
To Have and Have Not (1944) 3,5*
Treasure of the Sierra Madre, The (1948) 4,5*

Wat een lijst topfilms heeft hij achter zijn naam staan.
Weinig acteurs kunnen hem evenaren, wat dat betreft.

Zijn opmerkelijkste rollen zijn voor mij die in "In a Lonely Place", "Sahara", "The Harder they Fall" en "Treasure of the Sierra Madre". Verder is hij erg cool in zijn detectiverollen, zoals in The Big Sleep, Key Largo en vooral The Maltese Falcon.

In Key Largo is hij geen detective maar een ex-soldaat. Maar laat ik niet te zeikerig worden

Weer 4 Bogey-films op DVD uit:

- All THROUGH THE NIGHT

- Passage to Marseille

- Action in the North Pacific

- Across the Pacific

Alle films spelen tegen de achtergrond van WO-II.
De DVD's zitten ook in de 7DVD-box "The Signature Collection, Vol. 2", maar worden nu ook LOS verkocht! Immers, de meesten van ons zullen THE MALTESE FALCON wel bezitten. Alhoewel in deze 7DVD-box de S.E. zit met o.a. ook de 1e "Falcon".

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img152.imageshack.us/img152/2626/themaltesefalconbh9.jpg

Het boek (uit 1930)...

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img157.imageshack.us/img157/3406/maltesefalconboekcy0.jpg

Inmiddels 25 films met Bogart gezien, en nog geen enkele slechte:

1. Casablanca 5*
2. The Big Sleep 4,5*
3. The Maltese Falcon 4,5*
4. The Treasure of the Sierra Madre 4,5*
5. To Have and Have Not 4*
6. The African Queen 4*
7. In a Lonely Place 4*
8. The Desperate Hours 4*
9. Sabrina 4*
10. Angels With Dirty Faces 4*
11. The Harder They Fall 4*
12. The Roaring Twenties 4*
13. Key Largo 4*
14. Beat the Devil 3,5*
15. Dead End 3,5*
16. We're No Angels 3,5*
17. The Petrified Forest 3,5*
18. Sahara 3,5*
19. High Sierra 3,5*
20. The Caine Mutiny 3,5*
21. They Drive by Night 3,5*
22. Dark Victory 3,5*
23. Dark Passage 3,5*
24. Sirocco 3*
25. Dead Reckoning 3*

Afgelopen nacht bij de ARD Bogey's All through the Night en The big Shot. Door de latere aanvangstijden heb ik maar weinig van die 2e film op de band staan. De eerste indrukken pakken n.l. wel posi- tiever voor The big Shot uit, ondanks de lagere IMDB-score.

All through the Night uit '42 lijkt al wat op Casablanca '42, ook met Peter Lorre en Conrad Veidt als de Gestapo.

De ARD gaat maar door met uitzenden van Bogart-films :

- Zaterdagnacht 28 jan., 01.25-3.05u. : AFRICAN QUEEN met co-star Kath. Hepburn, en 03.10-3.15u.: THE BAREFOOT CONTESSA met co-star Ava Gardner ipv de geplande Rita Hayworth.

- Zondagnacht 29 jan., 02.05-3.45u. DARK PASAGE met co-star Lauren Bacall.

THE BAREFOOT CONTESSA ken ik nog niet uit dit trio, waarvan ik DARK PASSAGE tot nu toe de beste vind.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:44 uur

geplaatst: vandaag om 11:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.