menu

Film / Video on Demand / MUBI

zoeken in:
The One Ring schreef:
dus ik hoop dat hier iets aan gedaan wordt.

Dat is irritant! Heb je een 'klacht'/storingsmelding gedaan?

John Milton schreef:
(quote)

Dat is irritant! Heb je een 'klacht'/storingsmelding gedaan?

Nee, maar zal daar eens werk van maken.

Lijkt me inderdaad geen bewuste keuze.

Ik heb inmiddels een reactie gehad van MUBI. Ze zeggen dat de problemen specifiek zijn voor Samsung TV's, een technische fout in selectie van welke versie van de film gekozen wordt. Het zou spoedig opgelost moeten zijn. Hopelijk is dat het geval.

Overigens is het probleem nu opgelost. Overal weer de juiste ondertiteling.

kappeuter (crew)
Voor wie geabonneerd is op de Filmkrant is er nu een mooi aanbod:

Ben je op De Filmkrant geabonneerd? Stuur ons een email en krijg zelfs 3 maanden gratis toegang tot MUBI!

https://mubi.com/filmkrant

Zijn er nog steeds mensen die dit gebruiken?

Hoe zit het met het aanbod? Ik zie dat er in de huidige selectie wel veel zeer onbekende films bij zitten (die zelfs niet op MM staan).

Ik neem me al twee jaar voor hier lid van te worden.

Idem. Nu mijn normale pindakaas wegen steeds vaker worden afgesloten (en het vaak tevergeefs zoeken naar films steeds frustrerender wordt), ben ik op zoek naar andere wegen. Dit oogt zeker aantrekkelijk maar vind het huidige aanbod niet zo sterk, vandaar mijn vraag.

Ik gebruik het momenteel. Aanbod buiten de focuslanden is inderdaad zeer obscuur, nog meer dan een jaar geleden. Duidelijk te zien dat er pakketten films wordt ingekocht. Vorig jaar continu films van Cine-Tamaris, dat de films van Agnès Varda en Jacques Demy uitbrengt. Nu een hele berg recente Mexicaanse films die zelfs op het IFFR tot het obscuurste werk zouden zijn gerekend als ze daar te zien waren geweest.

Volgens dit artikel had Mubi vorig jaar 100.000 abonnees wereldwijd. Dat moet in Nederland dan dus echt maar een handvol zijn.

Ik vind het nog wel oké voor die paar euro dat het me per maand kost, maar zou het toch niet echt aanraden. Als ze met Cinetree konden fuseren en dan per week drie typische Cinetree-films zouden aanbieden (de huidige hoeveelheid van Cinetree) en dan vier typische Mubi-films, dan zou het wel wat kunnen worden qua populariteit, denk ik.

Ik vind het een fantastisch platform. Ik ben er erg tevreden over, omdat je er veel obscuur werk kunt zien dat je normaal alleen op filmfestivals zou zien.

Maar inderdaad, wat skinny tie zegt klopt, tegenwoordig bestaat het aanbod vaak uit zulke pakketten, waardoor je bijvoorbeeld veel werk van Varda, Demy of Rivette aangeboden krijgt. Maar dat kan je ook als een voordeel zien, denk ik dan.

Dus het aanbod is beperkt, en gericht op een niche publiek: arthouse, documentaire, experimenteel, soms animatie. Een mix tussen recent werk en oudere films. En die oudere films zijn dan ook zelden de echter grote klassiekers, veeleer minder bekend werk van bekende regisseurs of verborgen genreparels.

En het aanbod is ook letterlijk beperkt (voor alle duidelijkheid). Het concept is: steeds 30 films te zien, dwz elke film blijft 30 dagen toegankelijk, elke dag een film eraf en een nieuwe erbij. De limatitie is zowel sterkte als zwakte. We zijn gewend geraakt aan oneindige en instant toegang tot zo ongeveer alles. Maar juist daardoor zien we door de bomen het filmbos niet meer. Een platform dat een overwogen selectie voor de kijker maakt vind ik dus juist erg welkom.

Hoop dat dit helpt, Finisterra.

Ik ben ook nog steeds met veel plezier lid, geweldige aanvulling op Netflix wat mij betreft.

Probeer het gratis een maandje, zou ik zeggen, Finisterra en eRCee. Het aanbod verschilt inderdaad per maand, maar het is dermate betaalbaar op jaarbasis dat ik een mindere maand amper opmerk. Zelfs als je er één of twee kijkt heb je het er al uit, maar je kijkt er al snel een stuk meer.

En Ik Doe Moeilijk slaat de spijker op zijn kop.

AM I ABLE TO DOWNLOAD THE FILMS TO MY COMPUTER?
Unfortunately, no. However, you can temporarily download our films via our Android and iOS mobile apps and keep them on your device for a 7-day period for offline viewing.

Weet iemand wat dit exact inhoudt? Kan je het bestand dan ook overbrengen op een ander apparaat? Ik heb geen tv of speler met internetverbinding. Streamen is voor mij geen optie, anders had ik jaren geleden al een abonnement afgesloten.

Dank voor de comments! Ik ga het zeker eens proberen. De prijs valt ook echt goed mee.

McSavah schreef:
(quote)

Weet iemand wat dit exact inhoudt? Kan je het bestand dan ook overbrengen op een ander apparaat? Ik heb geen tv of speler met internetverbinding. Streamen is voor mij geen optie, anders had ik jaren geleden al een abonnement afgesloten.
Ik help je graag met dat soort dingen.

Het houdt in dat je bijvoorbeeld op je telefoon of tablet een film offline opslaat (in het geheugen van je device) zodat je het kunt kijken waar en wanneer je zin hebt, of je nu verbinding hebt of niet.

Maar als je zegt streamen is geen optie, bedoel je dan ook thuis? Als je even uitlegt in een PM wat waar staat McSavah (TV, Router), denk ik met plezier mee. Niets is fijner dan alles simpel bedienen met je telefoon of tablet en afspelen via de chromecast (slechts drie tientjes). Enige eis is dat je router niet 15 meter verder staat of je überhaupt een ruk-internetverbinding hebt van minder dan 6 mbit. Malden klinkt weliswaar wat landelijk, maar de eerste postcode die ik checkte (de Bakker Bart) kan 90 mbit binnenhalen over de vdsl lijn, met pairbonding.

Laat maar weten wat je graag zou willen en wat je denkt dat de belemmering is.

Bedankt voor het meedenken John Milton. Dat van dat offline opslaan begreep ik, maar kan je het bestand dan bijvoorbeeld ook van je telefoon naar je laptop kopiëren of is dat versleuteld of iets dergelijks? Aangezien ze aangeven dat je de films niet naar je computer kan downloaden, neem ik aan dat je niet zomaar bij het bestand op je telefoon of tablet kan komen?

Streamen is voor mij geen optie omdat ik ongeveer in een hutje in het bos woon en dus een te langzame internetverbinding heb. De omgeving is hier een tijdje terug dacht ik voorzien van glasvezel, maar wij wonen net te afgelegen. Toch maar eens verhuizen.

Ik snap hem.

Je kunt hem niet kopiëren, daar zouden de eigenaren van de content nooit mee akkoord gaan. Je kunt hem opslaan op ieder iOS of Android apparaat waar de MUBI app op draait, telefoon of tablet dus.

maar om hem vanaf daar op je tv te kijken wordt lastig, want zelf een chromecast heeft nog steeds een goede internetverbinding nodig. Je cast niet het offline bestand, maar de stream.

Nee, voor hutjes in het bos is Mubi nog niet ideaal

Zonde!

Ja, dat is inderdaad logisch. Ach in de toekomst komt het er vast wel van. Voorlopig kan ik nog aan genoeg (obscure) films komen, maar zou ook graag betalen voor zo'n mooie dienst.

Bélon
Zo te zien hebben ze vooral obscuur werk wat misschien wel op filmfestivals is vertoond maar dat de arthouse bioscopen niet heeft gehaald.

Daarnaast hebben ze een database die er op het eerste gezicht prima uitziet. Maar als ik b.v. naar aanleiding van een vermelding door iemand op MM bijvoorbeeld naar "The Shootist" zoek (en vind) dan staat bij die film -en dus bij alle films minus 30- de volgende mededeling:
This film is not currently playing on MUBI but 30 other great films are. See what's now showing

Het gezegde "blij maken met een dode mus" is hier van toepassing. Ideaal zou zijn als ik de film die ik zoek direct kan streamen en/of downloaden in HD kwaliteit tegen betaling per stuk of via abonnementsvorm. Bij de 30 films staat een film die "afloopt" (expires), waarom niet gewoon beschikbaar houden: een digitaal bestand heeft geen houdbaarheidsdatum en "verloopt" niet. Raar concept. Ik heb de twee films die ik zocht gelukkig elders kunnen vinden.

Mja nee dit concept is het niet voor mij. De prijs is wel OK dat is het enige.

Die reden is simpel Bélon: rechthebbenden.

Wat jij voorstelt vereist verregaande afspraken met de contentleveranciers en een compleet ander verdienmodel dan Mubi nu heeft. En als je je denkt dat digitale houdbaarheid niet verloopt, dan vergis je je toch echt . Iedere deal is voor een bepaalde tijd in die business.

Het is niet ideaal, maar pretendeert dat ook niet te zijn. Je krijgt voor een habbekrats 30 gecureerde films, en iedere dag komt er een nieuwe bij en valt de oudste af. Pretty sweet deal.

Maar idd, het is niet voor iedereen. Al is het enige alternatief voor een MUBI zelf veel research doen, een KG account zien te scoren en alles zelf pindakazen, áls dat al kan.

De bedoeling is dat je gaat zitten en wat uitzoekt, van de kwaliteitsfilms die ze voor je hebben verzameld.

Bélon
John Milton schreef:
Die reden is simpel Bélon: rechthebbenden.

Wat jij voorstelt vereist verregaande afspraken met de contentleveranciers en een compleet ander verdienmodel dan Mubi nu heeft. En als je je denkt dat digitale houdbaarheid niet verloopt, dan vergis je je toch echt . Iedere deal is voor een bepaalde tijd in die business.

Dat weet ik maar waarom kan het in de muziekbranche dan wel? Op o.m. Spotify is naast nieuwe muziek enorm veel oude en obscure muziek te vinden, te beluisteren tegen een fair tarief en makkelijk toegankelijk voor consumenten.

John Milton schreef:
Maar idd, het is niet voor iedereen. Al is het enige alternatief voor een MUBI zelf veel research doen, een KG account zien te scoren en alles zelf pindakazen, áls dat al kan.

Er zijn wel meer bronnen dan KG maar als "referentie-database" is dat een mooi voorbeeld van hoe een betaalde site voor arthouse liefhebbers gestalte zou kunnen krijgen. Ook eigenlijk als vervanging van fysieke media dat vind ik meestal zonde tegenwoordig.

MUBI voelt aan als de beperkingen van de bioscoop -beperkte selectie, slechts korte tijd verkrijgbaar- naar de huiskamer gebracht. Dit is m.i. niet aantrekkelijk en ook nergens voor nodig uit technologisch oogpunt en "gemaksoogpunt" voor de consument (het kan misschien botsen met de winstmaximalisatie van distributeurs).

Maar goed: ik denk dat dit bedrijf te klein is om iets te kunnen betekenen op de "internationale arthouse cinema markt". Eigenlijk is dat ook het belangrijkste probleem denk ik: de gecompliceerde en gelocaliseerde rechtenkwesties op die markt. Zie het eerder van Netflix of een andere grote speler komen die geld in een aparte dienst steekt die zich meer richt op arthouse publieke en/of liefhebber van klassieke films: dan mogen ze de layout van de database van MUBI opkopen

Tot slot to be fair: waarschijnlijk wil ik dat MUBI iets wordt wat ze niet kunnen en/of willen zijn en niet beogen -AKA wishful thinking- en is het voor anderen een prima dienst.

Dit soort dingen maakt Mubi onder andere zo tof: een Lav Diaz Retrospectief van een jaar lang.

Ik was sowieso al verkocht ondertussen maar dit maakt het nog mooier ja.

Ik Doe Moeilijk schreef:
Dit soort dingen maakt Mubi onder andere zo tof: een Lav Diaz Retrospectief van een jaar lang.
maar komt dat ook in Nederland?

Ik meende gelezen te hebben dat het wereldwijd is. Maar inderdaad, dat lees ik in dit bericht niet terug. Even een slag om de arm dus.

Edit: hier en hier hebben ze het over een wereldwijde programmering inderdaad

En we hebben inderdaad Evolution Of A Filipino Family. Ooit gedeeltelijk gezien op IFFR en was toen onder de indruk.

Voor degenen die hem nog niet gezien hebben, ik vond Further Beyond een grote aanrader. Misschien wel de beste film die ik tot nu toe zag op Mubi.

Nog enkele dagen te zien... Staat helaas nog niet op MM.

Heb hem ingestuurd.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:47 uur

geplaatst: vandaag om 10:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.