- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Apocalyptische en post-apocalyptische films
Apocalyptische en post-apocalyptische films
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
Ik heb er een zwak voor en koop de meeste ervan direct op dvd. De Apocalyptische of Post-Apocalyptische film.
De Mad Max-serie is het beroemdst. En niet helemaal onterecht. Drie geweldige films, met de middelste (The Road Warrior) als absoluut hoogtepunt en inspirator voor vele rip offs. Sommige daarvan zijn nog best om aan te zien, zoals het onderschatte The Postman. Ook leuk was Salute of the Jugger, alhoewel ik volgens mij nog nooit de lange versie heb gezien. Van Waterworld was ik niet zo kapot.
Het is te hopen dat Warlords of the 21st Century (hier destijds op video als Battetruck) eens op dvd uitkomt. Destijds vond ik die wel aardig. Samen met het post-apocalyptisch aandoende Escape from New York (en een beetje The Warriors van Walter Hill, dat ook iets van dat geurtje heeft) inspireerde The Road Warrior vele Italiaanse B-werkjes. De beste daarvan is denk ik The Bronx Warriors, die ook nog een (minder) vervolg kreeg.
Minder geslaagd waren The New Barbarians, 2019: After the Fall of New York (alhoewel velen daar anders over denken), Rats: Night of Terror en The New Gladiators(enkel leuk door de Troma-commentary track op de dvd. Echt verschrikkelijk vond ik Deathsport. Niet eens afgekeken. Ik vergeet vast nog vele Italiaanse varianten. Welke ik toch graag wel eens zou willen zien is D'Amato's Endgame, maar die is vooralsnog nergens te krijgen.
Heel anders is de zombie-trilogie van Romero. Ook post-apocalyptisch, maar heel anders. Zeer de moeite waard, zeker de eerste twee. Ik ben erg benieuwd naar het vierde deel dat dit jaar uitkomt. Ook heel tevreden was ik over 28 Days later (dat ook een vervolg krijgt). De remake van Dawn of the Dead was heel aardig, het eerste (apocalyptische) kwartier zelfs geniaal.
28 Days Later was duidelijk geinspireerd door The Day of the Triffids, dat in de jaren 60 matig verfilmd werd. Hopelijk komt de tv-serie ervan ooit op dvd, want dat schijnt aardig geweest te zijn.
The Omega Man was gebaseerd op hetzelfde verhaal als The Last Man on Earth en ik kan nu moeilijk een favoriet kiezen. Beiden hebben ook verwantschappen met The Quiet Earth dat ook de moeite waard is.
Le Dernier Combat vind ik Luc Bessons meest interessante film, denk ik. Begint sloom, maar wordt steeds beter.
In feite zijn The Matrix, Twelve Monkeys en The Planet of the Apes ook post-apocalyptische films. Alledrie de moeite waard. Sommige mensen zetten La Cité des Enfants Perdu en Delicatessen ook in dit genre, maar dat zie als onterecht. het zijn meer alternatieve werkelijkheden dan post-apocalyptische films.
Niet afgekeken: Zone 39 en Six-String Samurai.
Al bijna weer vergeten: Cherry 2000 en het vaag intellectuele Memoirs of a Survivor.
Hell comes to Frogtown ga ik steeds leuker vinden. Misschien dat ik de vervolgen ook maar eens ga kopen.
De televisieseries Jeremiah en Survivors liggen hier ook. Niet geweldig, maar best genietbaar. Heb nu ook het eerste seizoen van The Tribe gekocht.
Dust Devil, A Boy and his Dog, Casshern, Dune Warriors, Testament, The Day After, Cyborg, Steel Dawn en Le Temps du Loup heb ik hier nog ongezien liggen.
Welke nog niet genoemde post apocalyptische films hebben jullie gezien?
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3630 stemmen
Dead or Alive 3 is ook een soort van Post Apocalyptische film, en die vond ik erg leuk.
En Versus 2 (die nog moet uitkomen) lijkt me ook zo een soort film te worden aan het eind van versus 1 te zien. Misschien weet iemand dat zeker?
JoeHallenbeck
-
- 3413 berichten
- 0 stemmen
Misschien is The Stand nog het vermelden waard. Hoewel de mini-serie niet best is, lees ik het boek van King nog regelmatig. Zijn gedetaileerde beschrijving van een Amerika dat uitgestorven raakt door een dodelijk virus doet me iedere keer weer huiveren.
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
Oja. Die serie had ik. Vond ik een drol en heb ik weggegeven.
Flipman
-
- 6395 berichten
- 1069 stemmen
Hm, ik weet effe geen voorbeelden, maar ik ben er wel blij om dat er 'n Topic over bestaat !
Inderdaad, het Post-Apocalyptische Genre is erg cool en interessant. Ik ben vooral 'n fan van Danny Boyle's meesterwerk "28 Days Later..." en ik ben ook zeer benieuwd naar het vervolg.
Wat het Genre voor mij vooral interessant maakt, is de absurde situatie waarin karakters geplaatst worden. "28 Days Later..." is daar 'n mooi voorbeeld van. Jim, de hoofdpersoon, ontwaakt achtentwintig dagen na de uitbraak van 'n Allesverwoestend Virus in het ziekenhuis en merkt dat het gehele ziekenhuis verlaten is. Als hij de straat op loopt, merkt hij dat heel LONDON verlaten is!
Ook al ontwaken niet alle karakters in films van dit Genre natuurlijk uit 'n coma, waardoor ze het voorafgaande aan hun situatie niet meekrijgen, het blijft denk ik de Absurde Situatie 't 'm doen. Want ook al ben je je zeer bewust van wat er om je hen gebeurt, het vergaan van de wereld lijkt me iets dat je niet zomaar voor werkelijkheid aanneemt. Je blijft in zo'n situatie steeds denken dat het of 'n grap, [i]of 'n droom is. Althans, dat stel ik me zo voor. Want het kan natuurlijk ook zo zijn dat je helemaal geen tijd hebt om over de situatie na kunt denken, dat je de situatie helemaal niet op je in kunt laten werken, omdat je continu in gevaar verkeert.
Ook leuk is inderdaad dat er 'n onderscheid is tussen Apocalyptische en Post-Apocalyptische films. Want je kunt de situatie dus op verschillende momenten laten zien. Oké, dat is natuurlijk héél logisch, maar wel een van de dingen die zo leuk aan 't Genre zijn.
Wel jammer dat "28 Days Later..." 'nPost-Apocalyptische film is, omdat het vervolg erop dat dan dus ook is. Ze zouden denk ik beter 'n Prequel kunnen maken, ook al weten we allemala wel wat er ongeveer is gebeurd. Alheowel, ongeveer? Wie de film heeft gezien, weet zowat precies wat er zich heeft plaatsgevonden in de achtentwintig dagen voor Jim ontwaakt! Maar we hebben er alleen niet zoveel beelden bij, ik zou best de chaos wel willen zien terwijl die aangericht wordt, in plaats van alleen de gevolgen ervan zien.
Oké Wouter, ik weet dat dit geen antwoord is op je vraag. Sorry, maar ik wilde dit effe kwijt !
pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
Hardware is natuurlijk een hele fijne - maar daar had je al op gestemd zag ik...
En verder is Atolladero ook wel aardig.
pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
En er zijn natuurlijk ook bergen met post-apocalyptische animé - Akira, Neon Genesis Evangelion, Fist Of The North Star, Gunnm.....etc etc.....
Diesel
-
- 9412 berichten
- 0 stemmen
Onder andere Screamers, Blade Runner, Salute of the Jugger en de eerste twee Terminators zijn mijn favorieten binnen het genre. Ook leuk -> Reign of Fire
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
En er zijn natuurlijk ook bergen met post-apocalyptische animé - Akira, Neon Genesis Evangelion, Fist Of The North Star, Gunnm.....etc etc.....
Wil graag alle titels lezen, hoor.
En welke zijn de moeite waard? (Akira vond ik véél minder dan de manga.)
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
Hardware is natuurlijk een hele fijne - maar daar had je al op gestemd zag ik...:)
Fuck. Zeg ik vaak dat dat een onderschatte en onterecht vergeten film is, vergeet ik hem zelf....
En verder is Atolladero ook wel aardig.
Ken ik niet! Nergens op dvd, zover ik weet....
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
Ook al ontwaken niet alle karakters in films van dit Genre natuurlijk uit 'n coma, waardoor ze het voorafgaande aan hun situatie niet meekrijgen, het blijft denk ik de Absurde Situatie 't 'm doen. Want ook al ben je je zeer bewust van wat er om je hen gebeurt, het vergaan van de wereld lijkt me iets dat je niet zomaar voor werkelijkheid aanneemt. Je blijft in zo'n situatie steeds denken dat het of 'n grap, [i]of 'n droom is. Althans, dat stel ik me zo voor. Want het kan natuurlijk ook zo zijn dat je helemaal geen tijd hebt om over de situatie na kunt denken, dat je de situatie helemaal niet op je in kunt laten werken, omdat je continu in gevaar verkeert.
Vergelijkbare situaties vind je in The Omega Man, The Last Man on Earth en Quiet Earth. Verder hele andere films.
Maar we hebben er alleen niet zoveel beelden bij, ik zou best de chaos wel willen zien terwijl die aangericht wordt, in plaats van alleen de gevolgen ervan zien.
Je maakt daar een beetje van mee in de twee Dawn of the Dead-films. De eerste is duidelijk de beste, maar ik vermoed dat je de oping van de remake dan ook erg goed vindt.
Misschien moet je http://www.moviemeter.nl/?film... (ook van Romero) eens kijken. Wel jaren 70, maar ik vond het leuk.
Deze: http://www.moviemeter.nl/?film... heb ik ook gekocht (nog niet gezien). De lange Japanse versie, die veel beter schijnt te zijn dan wat we hier kregen.
Iemand die weet of dit: http://www.moviemeter.nl/?film... wat is?
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Peut-être al genoemd ? Zit wel eerder in de "Delicatessen" sfeer, denk ik.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik weet alleen maar vaag wat apocalytisch is. Kan iemand me het precies uitleggen? Ik kan Apocalypse Now wel aan het rijtje toevoegen maar dat lijkt me zinloos.
Flipman
-
- 6395 berichten
- 1069 stemmen
Je maakt daar een beetje van mee in de twee Dawn of the Dead-films. De eerste is duidelijk de beste, maar ik vermoed dat je de oping van de remake dan ook erg goed vindt.
Ja, klopt, ik heb ze allebei gezien, maar in die films heb ik geen grootscheepse evacuaties of pogingen daartoe gezien, die wel voorafgingen aan het verhaal van "28 Days Later...", maar je hebt denk ik wel gelijk als je zegt dat je er daarmee 't dichtste bij komt.
Flipman
-
- 6395 berichten
- 1069 stemmen
Ik weet alleen maar vaag wat apocalytisch is. Kan iemand me het precies uitleggen? Ik kan Apocalypse Now wel aan het rijtje toevoegen maar dat lijkt me zinloos.
Apocalypse wil eigenlijk gewoon zeggen: het Begin van 't Einde. Films waarin het voortbestaan van de mensheid bedriegt wordt. Vaak dmv Virussen, maar er zijn vast ook genoeg andere oorzaken. Oorlogen, bijvoorbeeld.
mikey
-
- 28328 berichten
- 4915 stemmen
En de bom! man misschien zit er aan class of 99/84 ook wel een apocalyptisch geurtje. Het gaat ook meer om de sfeer! Het heeft te maken met een idee van: er is niets meer dan wat je ziet en dat lijkt verdacht veel op de hel (kapotgeschoten stad/woestijn). Post apocalyptische films hebben een claustrofobisch sfeertje. Maar in een 'echte' zitten natuurlijk hele foute en vaak homo-erotische bad guys met een mooie liefde voor lederen pakken en grote motoren, ook wel 'future barbarians' genoemd. Zie ook de warriors en mad max 2. Maar ook in de wanderers, ook al is dat weer een heel ander genre(s).
U-96
-
- 11870 berichten
- 1828 stemmen
Is The Terminator 2 Post Apocalypse? (lijkt van wel)
mikey
-
- 28328 berichten
- 4915 stemmen
Volgens mij zijn de officiele titels after-the-apocalypse en post-nuclear-holocaust. de terminator is een pre-nuclear-holocaust. met post-nuclear-scenes. **SPOILER TERMINATOR 2**: In deel 2 zit een geweldige scene waarin de apocalypse is vormgegeven. mjammie
kappeuter (crew films)
-
- 72623 berichten
- 5779 stemmen
Ik heb een hele rare site gevonden met een rare paginatitel, maar volgens mij gaat het wel over (post-)apocalyptische films.
In het Deens, maar er staan genoeg herkenbare titels en plaatjes bij.
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
Is The Terminator 2 Post Apocalypse? (lijkt van wel)
Dan deel 1 ook. Wordt ook vaak als zodanig aangemerkt.
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
En het wordt ook tijd dat deze eens uitkomt:
Flipman
-
- 6395 berichten
- 1069 stemmen
Hm, interessant, die "The Ultimate warrior".
Overigens, ik heb alleen de erste twee films van "The Terminator"
gezien, maar die horen zowel thuis in het Apocalyptische als het Post-Apocalyptische Genre.
Of nee, eigenlijk in het Apocalyptische als het PRE-Apocalyptische Genre. Of zie ik dat nou verkeerd?
In ieder geval Apocalyptisch !
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3151 stemmen
Hehe, leuke site is dat inderdaad. Erg leuke einde van de wereld theorien staan erop.
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
28 Days Later was duidelijk geinspireerd door The Day of the Triffids, dat in de jaren 60 matig verfilmd werd. Hopelijk komt de tv-serie ervan ooit op dvd, want dat schijnt aardig geweest te zijn.
Toevallig zag ik vandaag op play.com dat ie er eindelijk is! Direct besteld.
Flipman
-
- 6395 berichten
- 1069 stemmen
Hmm, ik heb 't boek in huis, moet 'm nog lezen.
gotti
-
- 14029 berichten
- 5643 stemmen
Heb "On The Beach" van Stanley Kramer er nog niet tussen zien staan. Lijkt me ook behoorlijk post apocalypse...