- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Schandalig dat je deze nog niet hebt gezien!
Schandalig dat je deze nog niet hebt gezien!
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Ach je bent er bijna, Mescaline. Dat lukt je dit jaar toch nog wel, 40 films?
Mescaline
-
- 6988 berichten
- 2736 stemmen
Dat lukt je dit jaar toch nog wel, 40 films?
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
In de voorbereiding van de verschillende kijklijstjes voor volgend jaar: een top 40 aan klassiekers waarvan iedereen verwacht dat ik die al lang gezien zou hebben (heb er een klein aantal stiekem al op de lijst van deze maand staan, maar je weet nooit hoe een maand loopt )
Berg-Ejvind och hans hustru 1918
Foolish Wives 1922
A Woman of Paris 1923
Flesh and the Devil 1926
Wings 1927
Die 3 Groschen-Oper 1931
The Roaring Twenties 1939
Now, Voyager 1942
The Naked Spur 1953
Man of the West 1958
Tom Jones 1963
A Man for All Seasons 1966
Dont Look Back 1967
A Married Couple 1969
Serpico 1973
Lacombe Lucien 1974
Harlan County U.S.A. 1976
The Outlaw Josey Wales 1976
L'albero degli zoccoli 1978
The Big Red One 1980
La femme d'à côté 1981
The Purple Rose of Cairo 1985
Sherman's March 1985
Out of Africa 1985
Babettes gæstebud 1987
The Thin Blue Line 1988
An Angel at My Table 1990
The Story of Qiu Ju 1992
Children of Heaven 1997
Chunhyang 2000
Devils on the Doorstep 2000
Lagaan: Once Upon a Time in India 2001
Divine Intervention 2002
The Man Without a Past 2002
My Mother's Smile 2002
The Brown Bunny 2003
Paradise Now 2005
Grizzly Man 2005
Moartea domnului Lãzãrescu 2005
Hunger 2008
40 stuks zijn in principe te doen in een maand (maar zo gefocussed kan ik nooit zijn...!)
A Man for All Seasons is met 13 ICM lijstjes blijkbaar de grootste klassieker van deze set
verder veel van de TSPDT-lijst uiteraard, en voor mijn doen veel Oscar films... maar wil deze allemaal wel graag zien. En de meeste staan ook al lang in de kast op me te wachtten.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Zitten zeker een paar fijne titels tussen, ik denk dat ik iets minder dan de helft ervan gezien heb. Aangezien jij 2 keer zoveel stemmen hebt als ik, zijn dat voor jou dan idd wel blind spots
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Wow, daar scoor ik toch wel 40/40
Je gaat je nog steeds niet wagen aan American History X zie ik?
Ik plande ook nog voor het eind van dit jaar eens update te doen hier. Avengers: Endgame is daar een logische nummer 1 denk .
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
American history X, jagten etc zijn ontbrekende populaire films die ik inderdaad nIEt graag wil zien
Er zijn nog letterlijk honderden andere films die me belangrijker lijken
Denk ook niet dat ik ooit alle Oscar films gezien ga hebben, of de filmografie van John Ford.... smaken verschillen
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
Note to self
Klassiekers die ik nog moet zien:
Last Tango in Paris
City Light
Witness for the prosecution
The Kid
Turin Horse
Gold Rush
Passion of Joan of Arc
Die Brucke
Umberto D
Tom Jones
Mary Poppins
Doctor Zhivago
Songs of the South
Mon Oncle
Al hebben ze geen van allen hoge prioriteit. Anders hadden ze ook niet in dit lijstje gestaan.
Het valt me op dat er plots flink wat Bollywoodfilms in de imdb top 250 zijn doorgedrongen..
skinny_tie
-
- 1228 berichten
- 3648 stemmen
Het valt me op dat er plots flink wat Bollywoodfilms in de imdb top 250 zijn doorgedrongen..
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
79, 81, 90, 130, 150, 172,173, 178, 214, 234,235, 245. Toch een behoorlijke invasie vergeleken met de laatste keer dat ik keek. Al is dat inderdaad wel een hele tijd geleden. Heb niet zo veel met die imdb lijst.
skinny_tie
-
- 1228 berichten
- 3648 stemmen
Dan heb je inderdaad lang niet gekeken, want bijna allemaal staan ze er al jaren in. En je hebt er ook een paar Turkse en een Iraanse film tussen staan.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Volgens mij heb ik Mr. Arkadin (1955) van Welles en The Killing (1956) van Kubrick nog niet gezien .
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Volgens mij heb ik Mr. Arkadin (1955) van Welles en The Killing (1956) van Kubrick nog niet gezien .
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
oup
-
- 300 berichten
- 2505 stemmen
Niet zo zeer schandalig, maar voor sommige films is de tijd meer dan rijp dat ik ze eens ga kijken. Het resterende jaar de focus op onderstaande twaalf titels. Ze staan (op Dune na) al een tijd op de lijst, maar het is er om de één of andere reden (bij GWTW en LOA vanwege de lange speelduur!) nog steeds niet van gekomen. Ik vind het wel leuk om uit ieder decennium één film te pakken die ook in aardig wat ICM-lists staat.
01 | 1910s | Broken Blossoms or The Yellow Man and the Girl (1919)
02 | 1920s | Wings (1927)*
03 | 1930s | Gone with the Wind (1939)
04 | 1940s | Banshun (1949)
05 | 1950s | All about Eve (1950)
06 | 1960s | Lawrence of Arabia (1962)
07 | 1970s | Aguirre, der Zorn Gottes (1972)
08 | 1980s | Ran (1985)
09 | 1990s | Nema-ye Nazdik (1990)
10 | 2000s | Catch Me If You Can (2002)
11 | 2010s | Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (2011) **
12 | 2020s | Dune: Part One (2021)
*Even kijken of ik deze in goede kwaliteit kan vinden
**Ben alle Potters eerst aan het lezen (deel 4 nu mee bezig), daarna komen de films aan de beurt
oup
-
- 300 berichten
- 2505 stemmen
Update! Op Harry Potter na (dat is toch even een trajectje voor de langere termijn, qua films zit ik bij part 3, de boeken op één na wel uitgelezen), inmiddels alle films uit dit lijstje gezien. Ideaal om zo de focus aan te brengen. Anders blijf ik toch wat hangen in ‘deze film moet ik echt bekijken, maar eerst nog even deze’. En voordat je het weet is de film die op de planning stond weer twintig plekken gedaald. Op zeker stond Gone with the Wind nog steeds op de lijst als ik mezelf geen duidelijk doel had gegeven met onderstaande priolijst!
Een paar toppers (Wings, All About Eve) en ook een paar tegenvallers (Ran, Nema-ye Nazdik). Verder veel in de categorie ‘leuk, goed om ein-de-lijk gezien te hebben’. De afgelopen periode nog het meest genoten van een andere klassieker, The Graduate. Maar die zat niet in deze lijst..
01 | 1910s | Broken Blossoms or The Yellow Man and the Girl (1919) 3,5
02 | 1920s | Wings (1927) 4,0
03 | 1930s | Gone with the Wind (1939) 3,5
04 | 1940s | Banshun (1949) 3,5
05 | 1950s | All about Eve (1950) 4,0
06 | 1960s | Lawrence of Arabia (1962) 3,5
07 | 1970s | Aguirre, der Zorn Gottes (1972) 3,5
08 | 1980s | Ran (1985) 3,0
09 | 1990s | Nema-ye Nazdik (1990) 3,0
10 | 2000s | Catch Me If You Can (2002) 3,5
11 | 2010s | Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (2011) —
12 | 2020s | Dune: Part One (2021) 3,5
Met de naderende 2023 editie van de top 1000 gaat het vizier nu op het completeren van de top 100 films die ik nog moet zien uit deze tweejaarlijkse lijsten (bron ICM).
MM top 1000 all movies
016 | Eyes Wide Shut (1999)
049 | Solyaris (1972)
056 | The Thin Red Line (1998)
070 | Boogie Nights (1997)
072 | Before Sunrise (1995)
074 | Reconstruction (2003)
078 | Punch-Drunk Love (2002)
095 | Before Sunset (2004) (Before Midnight, nr 389, uiteraard ook maar even ‘meenemen’).
MM top 1000 - 2013
075 | Midnight Cowboy (1969)
088 | Crna Macka, Beli Macor (1998)
092 | Adaptation. (2002)
095 | Survive Style 5+ (2004)
MM top 1000 - 2015
037| Fanny och Alexander (1982)
MM top 1000 - 2017
069 | Sátántangó (1994)
072 | American Honey (2016)
MM top 1000 uit 2019, 2021 geen andere films in de top 100 dan al gezien of hierboven beschreven.
Opvallend veel nog te zien uit de 90’s en 00’s. Ook wel veel films die ik al langer in het vizier heb. Zin in!
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
Opvallend grote titels die je overwegend wel zullen bevallen.
Gone with the Wind (1939) moet ik nog steeds zien. Ik zie dat HBO Max deze film aanbiedt, dus ik zal deze binnenkort eindelijk gaan zien.
Ongelovelijk dat je deze nog niet hebt gezien:
Eyes Wide Shut (1999), Solyaris (1972), Boogie Nights (1997), Before Sunrise (1995), Punch-Drunk Love (2002), Before Sunset (2004) (Before Midnight), Midnight Cowboy (1969), Adaptation. (2002), Survive Style 5+ (2004), Fanny och Alexander (1982), American Honey (2016)
Je hebt in ieder geval veel moois te zien de komende tijd!
oup
-
- 300 berichten
- 2505 stemmen
Opvallend grote titels die je overwegend wel zullen bevallen.
Gone with the Wind (1939) moet ik nog steeds zien. Ik zie dat HBO Max deze film aanbiedt, dus ik zal deze binnenkort eindelijk gaan zien.
Ongelovelijk dat je deze nog niet hebt gezien:
Eyes Wide Shut (1999), Solyaris (1972), Boogie Nights (1997), Before Sunrise (1995), Punch-Drunk Love (2002), Before Sunset (2004) (Before Midnight), Midnight Cowboy (1969), Adaptation. (2002), Survive Style 5+ (2004), Fanny och Alexander (1982), American Honey (2016)
Je hebt in ieder geval veel moois te zien de komende tijd!
Haha zo is het, heerlijk vooruitzicht toch! Genoeg te ontdekken nog.
Er zitten ook wat langere films tussen (Solyaris, Fanny och Alexander, Eyes Wide Shut en Satantango natuurlijk helemaal). Ik moet eerlijk zeggen dat de keuze, gezien de relatief schaarse ‘filmtijd’ (druk gezinsleven en ook heel veel andere bezigheden), dan toch vaak valt op een film met een iets kortere speelduur.
GWTW zag ik overigens ook op HBO Max. Mooi dat dat soort klassiekers daar gewoon te vinden zijn. Prima film om gezien te hebben, al zag ik het meesterwerk er niet echt in. Veel kijkplezier iig!