menu

De Site / Gebruikers / Blijf je tijdens de aftiteling van een film in de bioscoop zitten?

zoeken in:
De makers of de cast van de film zullen nooit merken of er mensen naar de aftiteling kijken natuurlijk, het is voor jezelf. Zelf wil ik de film vaak nog even laten bezinken, als hij me beviel. Als je geluk hebt zit er ook een lekker soundtrack bij waardoor het verleidelijk is om niet op te staan.
Wat de filmmakers betreft zie ik het liefst de namen van de cast, montage, muziek en regie. Namen die bijvoorbeeld over het kostuumdesign gaan boeien me niet. Maar toch blijf ik de laatste tijd vaker de waslijst afkijken, omdat je nooit weet wat er nog komt. The A-Team was mijn laatste cinemafilm, en daar was nog een grappige scene achter geplakt.
Het overgrote deel van het publiek staat op, waarschijnlijk zonder te overwegen om nog even iets op te steken van behind the scenes.

Als er behind the scenes zit of bloopers dan blijf ik wel zitten..Maar anders ben ik ook gewoon weg hoor.. Ik blijf wel nog zitten maar wil eerst die drukte weg hebben.

Ik kan me vergissen, maar volgens mij heet dit topic niet "blijf je tijdens de aftiteling van een film in de bioscoop zitten?".

\\edit: afgesplitst nu

Ajax&Litmanen1 schreef:
Ik vind aftitelingen kijken zonde van mijn tijd, tenzij ik weet dat er na de laatste credits nog een kleine scene komt. En ik denk later op de avond ofzo nog wel even na over de film, mocht ik hem leuk hebben gevonden.
Klinkt toch een beetje als een hap-slik-weg-mentaliteit. Als je ergens van onder de indruk bent, wil je toch niet meteen zo snel mogelijk weg?

Ik doe het een beetje allebei, ga eigenlijk nooit gelijk weg, maar blijf toch zeker niet altijd tot het einde zitten. En omdat niemand er nog over is begonnen: de aftiteling zelf zou je ook uit de rest van de film kunnen halen. Het gevoel dat je krijgt bij het naar buiten lopen (de "echte" wereld weer in) nadat je een erg goede film hebt gezien is echt geweldig. Wanneer je eerst nog 5/10 minuten blijft luisteren naar een misplaatste soundtrack (zou zomaar kunnen) word je gelijk uit de film gehaald, al helemaal als je met halve tegenzin blijft zitten omdat je nou eenmaal respect hebt voor de makers

Aan de ene kant zou je kunnen zeggen dat aftiteling gewoon een deel van de film is (en in tijd klopt dat ook wel en hij is ook gewoon door iemand uit het productieteam gemaakt), maar niet elke film steekt moeite in zijn eindcredits. Blijven zitten zie ik dan absoluut niet als een verplichting.
Wat niet weg neemt dat er wel prachtige eindcredits bestaan hoor. Wanneer ik dan zie dat mensen de zaal uit lopen raak ik wel licht geïrriteerd. Stay en Lemony Snicket komen als eerste in mij op. En Tekkonkinkreet vond ik ook stijlvol, doch erg simpel.

Ik kijk een film eigenlijk altijd tot na de aftiteling, om verschillende redenen;

1) Om nog even na te genieten (even tot rust komen) onder begeleiding van wat ik hoop stemmige muziek
2) Steeds vaker komt er tijdens of na de aftiteling nog iets en ik wil voorkomen dat ik dat zou missen
3) Oprecht geïnteresseerd in de credits (kijken of ik een acteur over het hoofd heb gezien, van wie is welk muziekstuk, wie worden er bedankt etc.)

In de bioscoop doe ik het trouwens alleen als ik een film goed vond en ik degene met wie ik ben (meestal mijn vriendin) kan overtuigen om te blijven zitten, wat dan ook wel weer lukt, tenzij ze de film echt ruk vond.

Knisper schreef:
(quote)
Klinkt toch een beetje als een hap-slik-weg-mentaliteit. Als je ergens van onder de indruk bent, wil je toch niet meteen zo snel mogelijk weg?

Maar ik ga niet zo vaak naar de bios en als ik ga zijn het vaak meer blockbusters. De rest zie ik wel thuis. En mij interesseert een aftiteling niet. Beetje naar een rijtje namen te kijken. Als ik onder de indruk raak van een film, dan loop ik met de mensen met wie ik was naar buiten en praten we dan nog een beetje na over wat we hebben gezien. Stuk leuker

Ik blijf ook altijd wel zitten, liefst tot aan het einde van de aftiteling. Vaak wil ik nog weten wat voor muziek er is gebruikt in de film en dat zit altijd bijna aan het einde van de aftiteling.

En ik vind het ook wel fijn de film even te kunnen laten bezinken.

Reinbo
Hangt van de film af. En of ik snel weg moet/wil of niet.

Meestal ben ik vrij snel weg, het is aan de film om zo veel indruk te maken dat ik blijf zitten cq. de blu-ray niet stop zet.

IcU
Als het druk is blijf ik meestal wel zitten totdat het wat rustiger is, maar dan doe ik het niet voor de aftiteling zelf maar omdat het druk is. Thuis laat ik het heel af en toe wel staan. Dit vooral door de indruk van de film en de mooie aftiteling muziek. Een voorbeeld hiervan was 'OldBoy'. Indrukwekkend einde en mooie aftiteling muziek.

Nee. Maar bij sommige films (Pirates of the Caribbean, bijv.) heb je altijd een eindscène na de aftiteling. Dus dat scène mis ik wel.

GuyB
Bij Toy Story 3 bleef ik zitten omdat ik onder de indruk was.

Minotaures schreef:
Nee. Maar bij sommige films (Pirates of the Caribbean, bijv.) heb je altijd een eindscène na de aftiteling. Dus dat scène mis ik wel.
Klopt, maar bij Pirates is het gewoon leuk om dat ene liedje af te luisteren . Daarna is de film voor mij pas echt afgelopen.

AchmedATM
Alleen als ik weet dat er nog iets na de aftiteling komt... anders ben ik weg

Alleen bij Disney Pixar films meestal. Aan het eind van zo'n aftiteling is het vaak nog lachen.

Nee, voor de aftiteling blijf ik niet zitten... (Veel heb je er toch niet aan)

Bij alle Marvels wel omdat ik weet dat er een stuk na de aftiteling komt en meestal zoek ik het hier nog even op voor ik naar de cinema ga.

Kr!kke schreef:
Nee, voor de aftiteling blijf ik niet zitten
Dan mis je de film!

Soms, heel soms, blijf ik een ogenblik voor de deuren staan (vooral van Pathe Schouwburg), dan werp ik heel even een blik op de aftiteling. Maar meestal ren ik zo snel mogelijk naar buiten. Hoewel ik bij PotC wel even ben blijven zitten, omdat ik had gelezen of gehoord had dat er wat speciaals gebeurde na de aftiteling.

Maar meestal toch niet.

Vroeger bleef ik altijd zitten,
vooral -uiteraard- bij James Bondfilms, want jarenlang kreeg je dan helemaal op het eind te lezen:

James Bond will return in.... en dan de desbetreffende titel,
maar toen de Ian Fleming titels zo goed als op waren, stond er geen nieuwe titel meer bij. Idd heb ik dus toen een keer of wat voor lul zitten wachten.

Tegenwoordig wacht ik in de bios eigenlijk nooit meer tot de aftiteling is afgelopen, ook omdat je dan vaak nog de enige in de zaal bent en dat geeft toch een wat onprettig gevoel (Wat als iedereen al uit het gebouw is en de deurenop slot zijn?), thuis echter draai ik altijd alle films tot het einde af. Vind dat dat gewoon zo hoort.

Ik blijf altijd zitten ik vindt een aftiteling best indrukwekend want je komt veel te weten over de crew en cast en zo.

En als ik een Dvd bekijk kijk ik ook altijd tot het laatst.En ik denk maar zo van je hebt betaald voor de film en dat houd in van de 1ste min tot de eind limit!

speranza
Ik kom vrijwel nooit in de bioscoop. Maar ik zou de bioscoop zeker niet verlaten voor de laatste klank waarmee de aftiteling vaak wordt ondersteund. De vaak adembenemend mooie muziek bij de aftiteling is voor mij een heel belangrijk onderdeel van een film, zoals bij Vozvrashchenie. Heerlijk.

Waarom kom je zo weinig in de bioscoop dan, als ik vragen mag?

speranza
Ik kijk liever thuis naar DVD's of opgenomen films.

puckb96
Alleen als ik weet dat er na de aftiteling nog een stukje van de film komt

Na de film ben ik pleite. Ik kan niet van te voren weten of er nog een last seconds na de aftiteling komt. En om daar achter te komen moet je gewoon blijven zitten en dat is iets wat ik niet doe.

Maar bij films waarin de bloopers tijdens de aftiteling komen zoals toen met Rush Hour, dan blijf ik nog wel even zitten want de bloopers zijn altijd geweldig om te zien.

TheShadowking
Ligt eraan of er een lekker ding naast me zit dan misschien wel. Ben een keer vriendelijk verzocht om de zaal te verlaten want hij moest dicht...

Als ik heel erg onder de indruk ben van de film kan ik nog wel eens blijven zitten met zo'n wauw gevoel alleen meestal ben ik al snel weg

disneystore
Zelfde als maxroelofs. Als ik de film goed vind blijf ik wel zitten, maar meestal niet.

Bij mij ligt het meestal aan de sfeer en de rest van het publiek. Bij een film zoals Skyfall van James Bond loop ik gewoon weg zoals iedereen. Maar bij een film als Barry Lyndon die ik in Eye Amsertdam zag, blijft iedereen nog ff zitten. Hele fijne sfeer was het daar, zeker een aanrader om daarheen te gaan.

Ik blijf altijd zitten want ik moet weten welk cateringbedrijf de film gebruikt heeft.
(wel echt waar, wellicht een gekke tick)

Vaak wel, tot de closing credits beginnen en bij sommige films ben je zo verstomd dat je niet eens weg kan.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:59 uur

geplaatst: vandaag om 20:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.