Vietnam
AGE-411
-
- 10236 berichten
- 723 stemmen
Wat zijn de belangrijkste/beste Vietnam-films?
Tot nu toe gezien:
Apocalypse Now (5*)
The Deer hunter (4,5*)
Full Metal Jacket (4*)
verlanglijstje:
Platoon
Zijn er nog meer belangrijke vietnamfilms die je MOET gezien hebben?
En post gerust jullie toplijstjes (top10 - Vietnam) hoor.
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
Montorsi
-
- 9620 berichten
- 2272 stemmen
Full Metal Jacket niet vergeten
Drs. DAJA
-
- 4344 berichten
- 4442 stemmen
Uwe Boll's Tunnel Rats is één van de besten! (zonder sarcamse).
JDSsmetje
-
- 6566 berichten
- 2178 stemmen
Casualties Of War (nr 1)
Platoon (nr 5)
Full Metal Jacket (nr8)
Black Hawk Down
The Deer Hunter
Nr's staan voor plaats in top 10
powerman
-
- 1226 berichten
- 3230 stemmen
The deer hunter
Full metal jacket
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2895 stemmen
Black Hawk Down speelt zich af in Somalie, dus niet in Vietnam....
Bottleneck
-
- 8220 berichten
- 2091 stemmen
Ach, woestijn of jungle, klein verschil. In beide komen vette helikopters voor
13woutie13
-
- 4384 berichten
- 0 stemmen
4.5* The Deer Hunter
4.5* Platoon
4.0* Apocalypse Now
Dit is toch wel mijn lijstje.
The Deer Hunter laat de gevolgen van de Oorlog zien.
Apocalypse Now vooral de gekte in de oorlog.
Platoon is een algemeen beeld van de oorlog
alle 3 geweldige films
MNV2
-
- 6932 berichten
- 1869 stemmen
01 - 5.0 - Apocalypse Now - #02
Toch wel dé Vietnamfilm. Toen de film in Cannes vertoond werd zei Coppola dat deze film niet over Vietnam gaat maar dat het Vietnam is.
02 - 4.0 - Full Metal Jacket
03 - 4.0 - Platoon
04 - 2.5 - Rescue Dawn
05 - 2.5 - The Deer Hunter
06 - 2.5 - Good Morning, Vietnam!
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Bullet in the Head is ook een erg sterke.
JDSsmetje
-
- 6566 berichten
- 2178 stemmen
Casualties of War (#1)
Platoon (#6)
Rescue Dawn (#7) (Eigenlijk Laos maar wordt toch wel beschouwd onder de Vietnam oorlog )
Full Metal Jacket (#8)
Arrakis
-
- 41 berichten
- 1298 stemmen
Mijn top 10, met name de eerste 5 vind ik geweldig.
1. Apocalypse Now Redux
2. Full Metal Jacket
3. Platoon
4. Casualties Of War
5. We Were Soldiers
6. Born On The 4th Of July
7. Deer Hunter, The
8. Rescue Dawn
9. Hamburger Hill
10. Good Morning, Vietnam
Jessen0wnt
-
- 3199 berichten
- 2495 stemmen
Path to war (over de Amerikaanse politiek tijdens het presidentschap van Johnson, vrij leerzame film), War at home (hoe de soldaten thuis omgaan met het (niet) verwerken, verrassend sterk) en natuurlijk alle genoemde klassiekers hieronder.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Geen fav Vietnam film, maar wel:
Tour of Duty (tv-serie)
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
The Green Berets (1968)
Propagandafilm die heel wat protesten opriep destijds.
Ik herinner mij dat er voor de plaatselijke bioscoop hier, waar de film toen draaide, rijen demonstranten paradeerden, met spandoeken en borden waarop teksten stonden die gericht waren tegen die film en de USA.
De film werd overigens goed bezocht; ondanks, of dankzij, die negatieve publiciteit.
Maurice-FR
-
- 12 berichten
- 195 stemmen
Vraagje: Ik ben van plan binnenkort wat Vietnam films te gaan kijken, nou weet ik van heel wat jaar terug nog een Vietnam film waarbij er iemand op het einde van de film gehandicapt terug naar de VS terugkwam
Zouden zomaar meerdere films kunnen zijn maar als iemand de titel weet hoor ik het graag
Fikret8
-
- 6124 berichten
- 4155 stemmen
Vraagje: Ik ben van plan binnenkort wat Vietnam films te gaan kijken, nou weet ik van heel wat jaar terug nog een Vietnam film waarbij er iemand op het einde van de film gehandicapt terug naar de VS terugkwam
Zouden zomaar meerdere films kunnen zijn maar als iemand de titel weet hoor ik het graag
Dat zou de volgende film kunnen zijn:
Is momenteel op tv (RTL7).
Minotaures
-
- 7806 berichten
- 2386 stemmen
Hier een lijstje van alle films m.b.t. 'Nam. Voor het geval je een film vergeet. Mijn favoriete Vietnam film is Platoon.
De films die ik heb gezien die met 'Nam te maken hebben:
- Apocalypse Now *zowel geknipt als de Redux
- Casualties of War
- The Deer Hunter
- First Blood (teruggekeerde 'Nam veteraan)
- Forrest Gump (Gump's tijd daar)
- Full Metal Jacket
- Hamburger Hill
- The Killing Fields
- Platoon
- Tigerland
- We Were Soldiers *nog herzien
In bezit, nog niet gezien:
- Bullet in the Head
Films die ik nog wil zien:
- Rescue Dawn
- Tunnel Rats
Een film die niet in het lijst staat:
- Platoon of Death (2011)
Uzza_Sparta
-
- 1195 berichten
- 2138 stemmen
Uzza_Sparta
-
- 1195 berichten
- 2138 stemmen
....Zijn er nog meer belangrijke vietnamfilms die je MOET gezien hebben?....
Het valt me ineens op dat van alle "Vietnam" kenners niemand de meest realistische film over Vietnam heeft gemeld
want begin jaren 80 was dat voor de soldaten die in Vietnam hadden gevochten The Odd Angry Shot uit 1979
maar die heeft ook maar 4 stemmen hier op MM, dus misschien niet "hollywood genoeg" zoals prut als We were Soldiers
Dievegge
-
- 3000 berichten
- 7699 stemmen
The Quiet American (2002) en The Quiet American (1958) (gebaseerd op Graham Greene) spelen zich af in het Vietnam van de jaren '50, tijdens de Tweede Indochinese Oorlog. Greene kreeg het verwijt dat hij anti-Amerikaans was. In de versie van '58 zijn de anti-Amerikaanse elementen eruit gehaald en kregen de communisten de schuld van alles. De versie van 2002 ligt veel dichter bij de waarheid.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
wat betreft realistische films/docu's over de Vietnam oorlog zag ik laatst deze hele sterke:
grote aanrader!!
deze zou ik dan in het verlengde ook nog moeten zien
17e Parallèle: Le Vietnam en Guerre (1968)
en twee korte maar volgens zeggen zeer indringende docu's van de Cubaanse filmmaker Santiago Alvarez (79 Primaveras en Hanoi, Martes 13)
( én in het kader van het Yves Montand programma (maar dat terzijde, want daar heeft toch niemand intresse voor) heb ik ook deze aan mijn te-zien-lijstje toegevoegd als opvolger voor Loin du Vietnam:
Vivre pour Vivre (1967) geen docu dus, en ik weet ook niet in welke mate het echt over Vietnam zal gaan)
ook beroemd/berucht zijn:
en zo zijn er ongetwijfeld nog wel meer te vinden
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
je hebt zeldzaam... en je hebt zeldzaam: een Poolse Vietnam film!
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Ten tijde van de Franse bezetting: Prestige (1932).
check-raise
-
- 62 berichten
- 193 stemmen
Deze heb ik altijd goed gevonden. Beetje ondergewaardeerd vind ik.
stinissen (crew films & series)
-
- 22196 berichten
- 66792 stemmen
Inderdaad een prima film
AGE-411
-
- 10236 berichten
- 723 stemmen
Zijn er in Vietnam eigenlijk ooit films gemaakt over de oorlog?