menu

Mijn Updates +
Film / Toplijsten en favorieten / Beste bioscoop

zoeken in:
starbright boy (moderator)
Om even in te haken op de zeer onregelmatige discussie over Rotterdam hier. Er is ook een erg goed klinkend initiatief voor een filmtheater op de nieuwe binnenweg in een voormalige bioscoop. Louis Hartlooper in Utrecht wordt als voorbeeld genoemd en ik denk dat dat precies het segment is waarin Rotterdam een zaal gebruiken kan.

De filmvertoner | Cinema West - cinemawest.nl

Verder heeft de wolff-groep de exploitatie van Cinerama overgenomen. Volgens mij is dat na Pathe de grootste bioscoopgroep van Nederland, ik denk dat ook zij wel iets zullen zien in een post-cinerama-bios in het centrum. Als dat ook een zaal of vier wordt en wat groter dan het cinema-west verhaal dan kan de commercielere tak van Cinerama daar terecht en de wat meer artachtige kant van Cinerama in Cinema-west. Dan heb je in elk geval het verdwijnen van Cinerama (zal niet eerder zijn dan 2012 en de plannen zijn door de crisis minder concreet dan ze waren) opgevangen.

Er is een eerdergenoemd initiatief voor een klein filmtheater in Noord. Ook erg sympathiek.

dimi303 schreef:
Een bioscoop waar er drank en eten verboden is, het is mij eender welke het is. Dat zijn de goeie.

Waarom?

De Royal in Heerlen is een prachtige bioscoop! Ze heeft de grandeur van welleer maar is het afgelopen jaar volledig gerenoveerd: nieuwe stoelen, nieuwe doeken, nieuwe projectoren, nieuwe bar, nieuwe snoepwinkel...

In de grote zaal kun je kiezen of je zaal, balkon, love seats of VIP seat wilt. Op het balkon heb je gigantisch veel beenruimte. Zelfs al ben je twee meter lang, dan nog kom je niet met je voeten aan de stoelen voor je.

Er zijn drie zalen die allemaal digitaal beeld en geluid hebben en allemaal de mogelijkheid om 3D te projecteren (overigens niet met van die dunne plastic 'wegwerp' brilletjes zoals bij Foroxtiy of Euroscoop maar met een veel beter systeem en brillen van € 50). De grote zaal heeft ook een upgrade gekregen van Dolby 5.1 naar Dolby 7.1.

Er worden sinds kort ook klassiekers vertoond zoals Goldfinger, Blade Runner, Easy Rider... En ook LIVE opera's.

www.royaltheaters.nl

Qua voorzieningen vind ik Cinemec in Ede wel erg fijn.
Qua sfeer en publiek Louis Hartlooper in Utrecht.

Robby Hart schreef:
De Royal in Heerlen is een prachtige bioscoop! Ze heeft de grandeur van welleer maar is het afgelopen jaar volledig gerenoveerd:

Royal Theater Heerlen moet vooral blijven...als bioscoop ! (nevenfuncties zijn oké)
Geen enkele andere bioscoop in de regio, en ver daarbuiten, heeft die sfeer van dat theater.

Ik ben zelf overigens geboren in de straat waar de Royal staat, enkele honderden meters verderop, en ben er mee opgegroeid.

Het idee van het vertonen van filmklassiekers is super.
Niet lang geleden heb ik in Royal nog 'The Good, the Bad and the Ugly' opnieuw mogen zien.
De eerste keer dat ik die film zag, in de jaren zestig, was dat eveneens in Royal Heerlen.

Cineworld, Beverwijk
Je kan hier eerst uit eten voor of na dat je naar boven gaat om een film te kijken
De stoelen zijn breder en er is meer beenruimte

Was van het weekend in Pathe de Munt en ik heb nu nog zere knieen. Wat een kolere zaal!

Nog steeds de Pathé in Scheveningen. Wel een eindje rijden, maar eens per jaar zou niet zo'n probleem zijn.

Groot bioscoop, genoeg zalen en zitplaatsen. De service is ook best te doen, evenals wat ze daar als snacks en drinken aanbieden (ondanks de hoge prijzen) en natuurlijk een groot scherm met super geluid.

Bij de Take Ten in Uden hebben ze altijd leuke acties. Nu mag je voor €1 naar de film als je voornaam begint met een klinker. Gisteren dus voor een €1 naar The Hangover II geweest en volgende week ga ik nog maar eens wat filmpjes af.

Zal ook voor het eerst zijn dat ik alleen naar de bios ga gok ik.

Reinbo
Denk dat het nieuwe Lantaar/venster die wel eens zou kunnen zijn. Prachtige lobby, goede keuken, mooie zalen, goede stoelen, schitterende projectie en een goed aanbod.

De betere kleine zaaltjes:

Cinema Lumière in Brugge ( 3 zalen )

Studio Skoop in Gent waar ik voor het eerst een film meepikte op het afgelopen filmfestival van Gent. Vond het een schitterende locatie.

Nogmaals terug naar Brugge voor de Liberty, Jammer genoeg enkel nog open tijdens het cinema novo festival en voor de filmvoorstellingen van 'de andere film'. Mooiste zaal die ik voorlopig heb gezien.

pathe tuschinski Amsterdam
Heel mooi binnen, duurder dan bijv. de Munt.
Maar wel waar voor het geld.

pathe ArenA, sowieso!
Erg mooie/ goede bioscoop!

Kijk, dit vind ik best charmant:

Filmzaal 'De Keizer' wordt gered

Wikipedia heeft een lijstje met Vlaamsche dorpscinema's zoals deze.
- Cinema Central in Ninove uit 1919 van Dina Raes en haar broers Paul en Hugo. Ze hielden ermee op in april 2012. (Correctie: Cinema Central opent opnieuw de deuren (Ninove) - Het Nieuwsblad . Kijk, nog zo'n charmant artikel Allen daarheen! )

- Cinema Rio in de Monicastraat in De Haan startte 1938 als parochiezaal voor toneel en film. In 1988 nam de huidige eigenaar de zaal over.

- Cinema Capitole in Aalter is aan het werk sedert 1957.

- Cinema Nova in Nijlen begon in 1957 en werd in 1980 verbouwd. De zaal is gestopt in december 2011.

- Cinema Albert in Dendermonde uit 1914 van Philip Cleynens is de oudste Vlaamse familiecinema. Na de Eerste Wereldoorlog groeide ze uit tot een volwaardige cinema. Recente moderniseringen maakten er een cinema van met twee zalen, met Dolby Surround 7.1. en 3D-projectie.

En die laatste is meteen een van mijn favoriete filmzalen. Altijd wel de moeite om een eindje te rijden.
Zorg wel dat je al gegeten hebt, want popcorn/chips/snoep is er niet te krijgen.

dimi303 schreef:
De betere kleine zaaltjes:

Cinema Lumière in Brugge ( 3 zalen )

Studio Skoop in Gent waar ik voor het eerst een film meepikte op het afgelopen filmfestival van Gent. Vond het een schitterende locatie.

Nogmaals terug naar Brugge voor de Liberty, Jammer genoeg enkel nog open tijdens het cinema novo festival en voor de filmvoorstellingen van 'de andere film'. Mooiste zaal die ik voorlopig heb gezien.

Studio Skoop is veel beter dan dat Kinepolis-complex waar iedereen heen gaat. Kan je vaak maanden na release nog een film meepikken die nergens anders meer speelt.
Ga ik naartoe om een 'gezellige' film te zien. (Veel blockbusters worden hier toch niet gespeeld.)

Brix schreef:
(quote)

Royal Theater Heerlen moet vooral blijven...als bioscoop ! (nevenfuncties zijn oké)
Geen enkele andere bioscoop in de regio, en ver daarbuiten, heeft die sfeer van dat theater.

Ik ben zelf overigens geboren in de straat waar de Royal staat, enkele honderden meters verderop, en ben er mee opgegroeid.

Het idee van het vertonen van filmklassiekers is super.
Niet lang geleden heb ik in Royal nog 'The Good, the Bad and the Ugly' opnieuw mogen zien.
De eerste keer dat ik die film zag, in de jaren zestig, was dat eveneens in Royal Heerlen.

Zeer mooie bioscoop die vol met sfeer zit inderdaad. Ook erg fijn dat obers je het (bioscoop)eten brengen zoals die heerlijke nachochips.
Ook leuk is die gang met allerlei afbeeldingen als je van de hal naar de bioscoopzaal wandelt. (als ik me dat goed herinner)
Ik heb daar nog pas geleden de Dark Knight Rises gekeken op het balkon.

Naar mijn mening ook veel leuker en mooier dan die blok beton van een Foroxity in Geleen/Sittard. Alhoewel die ook niet verkeerd is.

En ik heb een vraag. Ik heb pas gehoord dat de C1000 in m'n dorp (Born, Limburg) vroeger ook een bioscoop was. Heeft iemand die ooit eens bezocht en hoe was die? Daarnaast was er ook een in Susteren en hoe was die eigenlijk?

Kom er zojuist achter dat het Popkantoor, in kader van het Stadsinitiatief, nog verder in het belachelijke hebben getrokken. Een poppodium in het oude postkantoor was al een onnoemelijk slecht uitgevoerd plan, nu willen ze van zaal 1, 2 en 3 van Cinerama een poppodium maken.

http://leensteen.org/2013/02/14/het-popkantoor-blijft-een-waardeloos-idee/

Kan het IFFR ook wel inpakken..

Wat is het nu van zo'n fotoreeks als er nergens een naam bij staat?

kappeuter (crew)
Ja, goed punt inderdaad.
Hier alsnog met de namen van de bioscopen:
BBC - Culture - The 10 most beautiful cinemas in the world

Zitten paar weinig bijzondere tussen vind ik

http://cinecitta.nl/ in Tilburg is na een grootscheepse verbouwing weer open. De nieuwe eigenaar Paul Vermee vertelt wat over de totstandkoming in een Interview .http://tilburgers.nl/wp-content/uploads/2014/08/08-05-2014-9823JON_1329Cinecitta.jpg

Niet dat het de beste bioscoop is, maar dit leek me de beste topic voor een welgemeend compliment. Ik wilde Inside Out graag in de originele Engelse versie zien, maar JT Apeldoorn (zoals vrijwel alle JT's) had deze enkel in het Nederlands. Eerst wordt ik al keurig binnen een uur gemaild met mijn vraag of ze ooit de Engelse gaan draaien, en zojuist krijg ik nog een extra mail dat er inmiddels een aantal Engelse versies gaan draaien. Zo kan het dus ook, klantenservice. Dus een dikke pluim voor Tivoli in Apeldoorn.

JT in Kerkrade heeft ook een top service. Mijn vrouw moest tijdens film opeens naar huis (hond weggelopen, en ja, telefoon stond stil). JT gemaild of mogelijk was of mijn vrouw film vanaf pauze nog verder kijken op ander moment. Was geen probleem, kreeg zelfs twee kaartjes voor een nieuwe voorstelling.

Het gaat mij niet alleen om het doek, de ideale stoel, het geluid en de projectie maar ook de afstand van de eerste stoelen tot het doek en de hoogte van het doek vind ik heel belangrijk. Ben iemand die graag vooraan zit. Wil het liefst schuin 'onder' het doek zitten zodat er bewondering kan plaatsvinden.

Kortom daarvoor moet je bij de Kinepolis in Gent zijn. Te gekke bioscoop. Leuke alternatieven zijn de kleine zaaltjes van de Pathé in Rotterdam, de hoofdzaal van de Sphinx in Gent en de eerste zaal van de Cinerama in Rotterdam en JT in Kerkrade. En zo zijn er nog wel een paar.

horizons schreef:
JT in Kerkrade heeft ook een top service. Mijn vrouw moest tijdens film opeens naar huis (hond weggelopen, en ja, telefoon stond stil). JT gemaild of mogelijk was of mijn vrouw film vanaf pauze nog verder kijken op ander moment. Was geen probleem, kreeg zelfs twee kaartjes voor een nieuwe voorstelling.

Dat is zeker goede service! Ik weet niet of ze zo ook zijn bij JT Deventer..

Gast
geplaatst: vandaag om 13:15 uur

geplaatst: vandaag om 13:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.