- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste zwart-komische films
Beste zwart-komische films
Maikeru
-
- 1934 berichten
- 2388 stemmen
Toch wel mijn favoriete genre binnen komedie. Vaak erg droge humor. Scenes die een grijns veroorzaken, of heel erg ongemakkelijk laten lachen. Ik hou er wel van.
Een paar goede zwartkomische films:
- Happiness
- Adam's Apples
- Flickering Lights
- The Green Butchers
- Delicatessen
Hebben mensen nog goede tips?
Remi
-
- 6720 berichten
- 0 stemmen
- Dr. Strangelove
- Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain
- Keeping Mum
Maikeru
-
- 1934 berichten
- 2388 stemmen
Mooi lijstje! About Schmidt en de Noorderlingen wil ik al heel lang zien. Abel en C'est Arrivé.... zijn inderdaad erg goed. En de rest heb ik eigenlijk nooit van gehoord, dus daar ga ik eens naar zoeken. Vooral die Bernie ziet er top uit.
Ik weet eigenlijk niet of Fight Club zwartkomisch moet worden gezien. Er zitten wel zwartkomische momenten in, maar het neemt zich als geheel denk ik te serieus.
Montorsi
-
- 9620 berichten
- 2272 stemmen
Du Levande recent gezien, die mag er ook zo bij.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2764 stemmen
Ook één van mijn favoriete genres.
Enkele films die nog niet genoemd zijn:
- El Topo
- Moartea Domnului Lazarescu
- Sånger från andra Våningen
- Bu San
- In Bruges
- Kiss Kiss Bang Bang
- Brick
- This is Spinal Tap
Mescaline
-
- 6989 berichten
- 2736 stemmen
Annie Hall
Manhattan.
Big Lebowski.
Little Miss Sunshine.
Side Ways
En zo kan ik nog wel even door gaan
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4130 stemmen
Little Miss Sunshine
Dit is toch niet zwartkomisch?
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Ik vind 'Little miss sunshine' toch best een flinke zwart-komische rand hebben.
Waarschijnlijk overbekend:
Dr. Strangelove -edit- was al genoemd, zie ik nu.
Verder, in meer of mindere mate:
Swimming with sharks (wel een tijd geleden dat ik deze zag)
The big white (de meningen zijn er erg over verdeeld, maar meerdere kijkbeurten hebben goed geholpen)
The ladykillers (2004), remake van de gebroeders Coen van de film The ladykillers (1955) van Alexander Mackendrick. Ook leuk van die regisseur, maar niet 'pikzwart' qua humor: Whisky galore!
Crimewave (aangevuld met flink wat slapstick/geweld)
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
En, in aanvulling op 'Sideways' en 'About Schmidt', ál het werk van Alexander Payne, voor zover ik weet de enige regisseur die met elke film bij mij vijf punten scoort.*
* De korte bijdrage aan 'Paris, je t'aime' niet meegerekend.
Ook L'âge des ténèbres lijkt me wel wat, van dezelfde regisseur als het net genoemde 'Les invasions barbares', Denys Arcand.
Verder nog: Billy liar, van John Schlesinger!
Slums of Beverly Hills (en The savages van dezelfde regisseur ben ik benieuwd naar)
Six ways to sunday (lang geleden dat ik deze zag)
Box of moonlight en Double whammy, beide van Tom DiCillo, en zijn Living in oblivion moet ik nog weer eens zien.
Misschien te melig om echt zwarte humor te zijn, maar toch:
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
huVILEub
-
- 3081 berichten
- 537 stemmen
'Simon', heeft ook enkele leuke zwarte grappen.
daventriaan
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
How to get rid of the others. Deense git zwarte komedie.
Deense titel vergeten..
timmienoelie
-
- 1518 berichten
- 4265 stemmen
Happiness
Annie Hall
C'est Arrivé près de chez Vous
Dr. Strangelove
Fargo
The Big Lebowski
AGE-411
-
- 10236 berichten
- 723 stemmen
Annie Hall idd! Heerlijk zwartgallig (net zoals Dr. Strangelove)
dominion
-
- 4062 berichten
- 0 stemmen
Alferd Packer: The Musical
O Brother Where Are Thou
Hot Fuzz
candymancandyman
-
- 290 berichten
- 2079 stemmen
addam's apples
hesher
ober
fargo
trainspotting
snatch