menu

Film / Overige films / Mezame no Hakobune (2005)

zoeken in:
Goto
Titel: Mezame no hakobune aka Open Your Mind.
Regisseur: Mamoru Oshii
Muziek: Kenji Kawai
Jaar: 2005
Duur: 36 Minuten

Een nieuwe film van Oshii is altijd goed nieuws en deze kwam ik per toeval tegen op het net. Het is eigenlijk vooral een sfeerwerk, het thema is evolutie maar verder zijn er geen dialogen of is er een echt verhaal. De film is opgedeeld in 3 delen waarin Oshii op de muziek van Kawai de meest mooie dingen laat zien. Real-Life, CGI en animatie wisselen elkaar in rap tempo af.

Kawai gaat eigenlijk verder waar hij bij Gits (2) was gestopt. Weer prachtig sfeervolle muziek met de kinderstemmen. Soms lijkt het ook een beetje op een mix van eerdere nummers maar er is ook genoeg nieuws te horen. Oshii zelf laat hier weer de meest prachtige beelden zien. De CGI is niet optimaal (schat dat het budget ook uiters klein was) maar weet qua design (superzeemeeuw!!!) en plaatsing dit ruimschoots goed te maken. Wie zich ooit mocht afvragen waar Oshii van droomt....hier is uw antwoordt.

Ben hier erg van onder de indruk en het is dan ook jammer dat er zo weinig info over te vinden is. Dit is een klein pareltje en verdient veel, heel veel aandacht. Wie ook maar een beetje fan is van Oshii of Kawai, gaat dit zien. De sfeer is het best te vergelijken met Avalon en Gits 2. Oshii heeft aan mij weer bewezen waarom hij m'n lievelings regisseur is.

4.5* (Maar ik sluit zeker niet uit dat bij herkijk de laatste half erbij komt.)

Heb het lang geleden al een keertje gezien, is ook belangrijk om te melden dat dit eigenlijk gemaakt is in opdracht van een event, waarbij de "film" in een kamer geprojecteerd werd. Is dan ook meer een "ervaring" dan een echte film.

Maar best een mooi werk, dat zeker. Zou trouwens gezworen hebben dat er hier toch al ergens een topic over was.

Goto
Niks kunnen vinden, helaas verder ook niet. Op IMDB komt hij ook niet verder dan 29 stemmen. Maar inderdaad meer een ervaring dan film maar behoort toch tot het beste wat Oshii heeft gemaakt.

Stond al geruime tijd op mijn verlanglijstje, maar ik had enige moeite het te vinden. Een bijzonder filmpje moet ik zeggen, wat enigszins psychedelisch aandoet. De computeranimatie vond ik niet altijd even mooi (had net als bij The Sky Crawlers dat sommige zaken er erg computerspelachtig uitzagen qua design) maar over het algemeen erg boeiend. Na de vissen en de vogels had ik overigens wel het idee dat de honden zouden volgen, maar de manier waarop verraste toch.
4*.

Eindelijk in zijn geheel gezien (ik had hier ooit een DVD van, die er na 10 minuten mee ophield).
Helaas wordt er naar het einde toe een blik vreselijke CGI open getrokken; Baby hoofdjes die morphen naar Chihuahua's? En die centaur-hond zag er ook vreselijk uit.
Dit werkje van Oshii is helaas niet aan mij besteed (al zou je het eigenlijk in de context van de video-installatie moeten zien).

Gast
geplaatst: vandaag om 12:40 uur

geplaatst: vandaag om 12:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.