menu

Film / Overige films / In Absentia (2000, Brothers Quay)

zoeken in:
In Absentia (2000) - IMDb

Speelduur: 20 munuten

Onbewust van waar ik aan begon zag ik vanmiddag In Absentia langs komen op televisie.

Opmerkelijke film die zich enigszins laat vergelijken met de eerste werken van David Lynch (nog het best met Eraserhead), L'ange en met de kortfilm Zoetrope. Alhoewel ik vooral aan de twee eerst genoemde moet denken. Daarbij kwam overigens ook het werk van Svankmajer in mij op, niet toevallig omdat beiden met stopmotion en live action werken (en hebben de broeders Quay een documentaire over hem geregisseerd). In Absentia overtreft wat mij betreft alles wat ik tot nu toe van Svankmajer gezien heb.

De film begint met een haast abstract landschap waar direct toon wordt gezet. Een dik kwartier lang zien we schimmen van personages (soms vingers, een nek, voeten) en oude, verlaten, vervallen gebouwen. Waar, wanneer, waarom zijn vragen waarop ik geen antwoord kreeg, en waarop ik dan ook geen antwoord verwacht(te).
Ik kon ook niet direct uitmaken of het hier om een hypermoderne of een oudere avantgardistische film ging. Blijkt uit 2000 te komen. Toch knap dat de film een authentieke look heeft, iets wat ik bij bijvoorbeeld Zoetrope toch mistte.
Pure waanzin, met verdriet in de mix, geweldig mooi geschoten met ritmisch erg mooie montage op een indrukwekkende geluidstrack.

Volkomen onverwacht werd de film op mijn netvlies (en oor trommel) gebombardeerd, en daar ben ik de NPS dankbaar voor. Zal op MM termen ergens tussen de 3,5- en 4* uitkomen. Zag al meermaals films van de Quay Brothers liggen bij de Boudisque, zal het vanaf nu in overweging nemen toch aan te schaffen. Ben verder enigszins benieuwd naar de langspeelfilm The Piano Tuner of Earthquakes, maar daar heb ik verder totaal geen verwachtingen bij.

Senses of Cinema heeft een interessant artikel over de gebroeders Quay geschreven: Brothers Quay

Gast
geplaatst: vandaag om 07:17 uur

geplaatst: vandaag om 07:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.