menu

Film / Overige films / Shuffle (1981, Sogo Ishii)

zoeken in:
Het beste werk dit weekend kwam van Sogo Ishii.

Shuffle is een kortfilmpje uit 1981. Dat plaatst de film tussen Burst City en Crazy Thunder Road, twee onbekende mijlpaalfilms in de Japanse cinema (voorlopers van Tetsuo allen).

Ook Shuffle hoort daarbij. Film begint relatief rustig en doet denken aan Dead End Run, aangezien hier ook wat afgerend wordt. Naarmate het filmpje vordert echters, wordt de soundtrack steeds manischer en de beelden steeds freakier.

De film mondt uit in een compleet enerverende en overdonderende jazzy noizy score (of vrij vertaald voor de mens met gevoelige oortjes: "geluid dat muziek moet voorstellen) over compleet overbelichte beelden (eigenlijk veel wit met enkele nuances aan kleuren waarin figuren herkend kunnen worden).

't Is een lekker audiovisueel bombardement dat begint als een "best cool voor die tijd" filmpje en uitloopt in een complete "what the fuck". Aanbevolen te kijken met het geluid hard. Zeker iets om een keertje te proberen voor fans van Sogo Ishii.

4.5*

Dat plaatst de film tussen Burst City en Crazy Thunder Road, twee onbekende mijlpaalfilms in de Japanse cinema (voorlopers van Tetsuo allen).

Daar moet ik eigenlijk achteraan want dat blijken dus echt mijlpalen te zijn. Dead End Run staat ook hoog op mijn verlanglijstje.

starbright boy (moderator)
Burst city is op regio 1 te krijgen. Op de een of andere manier trekt die film me ook al een tijdje. Japan, post apocalyps en punkbandjes vind ik wel een interessante combinatie.En Ishii is een van de vele hoekjes Japanse cinema die ik sowieso nog moet checken.

Misschien ga ik van Burst City wel een thuis-double bill maken met Jubilee van Derek Jarman (Groot Britannie, post-apocalypse en punkbandjes), hoe verschillend de films waarschijnlijk ook zijn.

Burst city is op regio 1 te krijgen.

Kwam ik toevallig net bij uit! Dead End Run is in Japan te verkrijgen of op die bootlegsite waar ik (nog) geen oordeel over kan vellen. Redelijk geprijsd ook. In ieder geval op mijn verlanglijstje geplaatst.

Lijkt me verder niet meteen iets voor jullie.

De vergelijking met Tsukamoto is vaak dichtbij maar die is veel gestileerder. De oude Ishii moet het van het rauw bombast hebben, als er één film is die ik jullie zou aanraden is het Kyoshin.

starbright boy (moderator)
Onderhond schreef:
als er één film is die ik jullie zou aanraden is het Kyoshin.

Ik begrijp waarom, maar op dit moment zou ik veel meer zin hebben in Burst City.

Lijkt me verder niet meteen iets voor jullie.

Ik zou niet weten waarom niet. Electric Dragon vind ik erg cool en Tetsuo vind ik ook acceptabel. Kyoshin heb ik hier liggen, maar dan zonder subs.

Goto
Is shuffle ook op dvd verkrijgbaar? (Als extra misschien) Of is ie enkel op het www te vinden.

Heb het zelf van het web geplukt. Zaten wel Engelse ondertitels bij, maar gezien de hoeveelheid tekst zou het best gewoon een fansub kunnen geweest zijn.

Is trouwens ook weer niet zo kort dat het even bij een andere film zou bijstaan. Filmpje is 31 minuten.

Leuke extra is trouwens dat het verhaaltje geschreven wordt door Otomo. De man achter Akira (zowel comic als films), Steamboy en vooral Cannon Fodder (Memories).

Goto
Ondanks dat het allemaal inmiddels beter is gedaan blijft dit een heerlijk filmpje.

De voorloper van dead end run, zo lijkt het tenminste. De film begint en eindigt in z/w, het tussenstuk is in kleur. Ishii wist ook in die tijd al hoe hij met z/w moest omgaan. Het mag niet in de schaduw staan van Yume no ginga of ED80.000V maar het talent laat zich zien. Aardig wat close ups van lichaamsdelen en industrie, zoals toch gewoonlijk bij cyberpunk. In kleur werkt het voor mij toch wat minder, het tussenstuk vond ik dan ook wat zwakker. Ook wel heel erg overbelicht.

Wat de film echter boven de middelmaat uitrekt is de soundtrack, sporen van ED8V zijn te horen. Bombastisch, in your face herrie die o zo goed bij dit soort films werkt. Dan is het verhaal ook nog een geschreven door Otomo.....al hoewel. Veel verhaal is hier niet te vinden. Gewoon een heerlijk punk filmpje dat ook na Tetsuo, ED8V en Zoetrope nog steeds weet te vermaken.

4*

P.S. Denk dat Tsuka hier goed naar gekeken heeft toen hij the phantom of regular size maakten.

Hoewel Ishii toch wat eerder was met z'n werk heb ik eigenlijk nog maar weinig gelezen over de directe invloed van Ishii op Tsukamoto. Het zijn twee regisseurs die steeds in één adem genoemd worden (door mensen die ook Ishii kennen) maar weet niet of er daadwerkelijk een directe beïnvloeding geweest is.

Verder vond ik de overbelichting in deze film wel gaaf. Creert naar het einde toe een soort van waas die goed past bij de fysieke en mentale staat van het hoofdpersonage

Goto
Met zekerheid kan ik het idd. niet zeggen maar het deel in kleur deed mij er sterk aan denken. Lijkt me trouwens wel onwaarschijnlijk dat Tsukamoto voor Tetsuo nooit wat van Ishii had gezien. Al blijft het allemaal speculatie natuurlijk.

Heb er in het boek over Tsukamoto in ieder geval nooit wat van gelezen (of ben het vergeten ). Tsukamoto (zoals eigenlijk wel meer Japanse regisseurs) citeren toch vooral buitenlandse of klassieke namen wanneer het op invloeden aankomt.

Misschien dat er verder ook nog een underground scene bestond die dit soort filmpjes voortbracht. Zou op zich wel wat verklaren, want veel is er in de filmgeschiedenis niet van overgebleven verder.

Mooie film idd 4*

Wauw, wat een heftig stuk film dit. Lang moeten wachten, maar dan toch maar op de enige manier mogelijk verkregen. Zo lijkt het. ( Download dus ). Zonde, want ook dit werk van Ishii verdient meer dan het volgens mij momenteel doet.

1981, en het is nergens aan te zien. Tuurlijk, hier en daar wel erg simpel en onafgewerkt, maar verveelt heeft Ishii zich volgens mij nooit vroeger. Volop fun en ideeën in deze film. Veel geklooi met montage technieken - en vooral onder de indruk van de scene in het midden waar we ineens overgaan op kleur. Weirde freakiness die bizarre hallucinerende beeldenreeksen afvuurt terwijl we enkel rennende mensen volgen.

Ander moment van genot waren de twee eindscenes; De scene waar de lichtflitsen (Werkt altijd goed, lijkt wel) van fototoestel overvloeien op enkele andere scenes is echt sterk. Daarnaast de eindmontage van het vastlopen van het pisool is erg leuk. Beetje simpel, en niet echt synchroon met het geluid wat het ongetwijfeld nog sterker gemaakt had. Maar de poging is er, en ik wil niet klagen.

Soundtrack is ook inderdaad grandioos. Begint lekker langzaam en bouwt zich al snel op. Eindigt in een ongekend beklemmende sfeer die ik vandaag de dag niet vaak tegenkom. Om dit in een film uit '81 te zien maakt mij echt gelukkig.

Over invloed van Ishii op Tsukamoto zegt Tom Mes in zijn boek 'The Cinema of Shinya Tsukamoto';

...the essential ingredient was the technique of stop-motion animation. Although this method goes back to the earliest days of cinema, the originality of Tsukamoto's idea lay in the fact he did the animating with human beings rather than puppets or objects and that the camera wasn't in a fixed position. In this way he created a hybrid of live action and animation.

What him inpsired him to employ this particular style and technique remains unclear, with even Tsukamoto himself unable to pinpoint direct influences. Within Japan, its most obvious precursor was the work of filmmaker Sogo Ishii, who had emerged with 8mm films while still a student in the late 1970s. He and Tsukamoto went to the same university, where Ishii was in his senior year when Tsukamoto was a freshman. By that time Ishii had already directed a feature film and Tsukamoto remembers the fame and admiration he enjoyed among the students. Ishii's creative roots lay with the Japanese punk movement and in his films the attempted to find a visual equivalent to punk music, a way to express the same philosophy and spirit with a camera instead of a guitar. In films like Crazy Thunder Road and Burst City he employed a style that combined rapid editing, jump cuts, varying degrees of undercranking and the elimination of frames, the exhilarating result of which resembled what Tsukamoto came up with later for The Phantom of Regular Size. Today, Tsukamoto regards Ishii as a cinematic 'older brother', acknowledghing not only a stylistic but also a thematic kinship.

Enige alinea waar direct wat gezegd wat over invloed van Ishii op Tsukamoto's werk. Ishii word verder wel genoemd, maar nooit echt in een zin welke praat over inspiratie of invloeden. Toch jammer, deze alinea doet wel degelijk anders vermoeden!

Wat het ook moge zijn, twee geweldige filmmakers. Toen al een aanwinst voor (Japanse) cinema, en doen nog altijd hun naam eer aan. Cool

Shuffle - 4.5/5.0

De laatste tijd een beetje mijn verzameling kortfilms die ik nog had liggen aan het wegwerken, en als laatste was vandaag Shuffle aan de beurt.
Hoe valt het te omschrijven? Een groot gedeelte kan wellicht omschreven worden als een punkversie van Forrest Gump met al het geren. In het begin een beetje saai, mede door de muziek, waarbij alleen een bas domineert. Op het moment dat het beeld naar overbelicht kleur springt, verandert ook de muziek, en begint het echt hypnotiserend te worden. De climax is vervolgens overweldigend. Erg leuk! 4*.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:08 uur

geplaatst: vandaag om 21:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.