menu

Film / Overige films / Genesis & Aftermath

zoeken in:
DVD

De mensen van Unearthed doen goed werk. Na het werk van Fukui op DVD uit te brengen, nu ook deze 2 (eigenlijk 3) kortfilms.

Nacho Cerda is een man met talent voor film, dat bewijst hij zeker met z'n kortfilms. Toch lijkt me voor hem geen groot succes weggelegd. De eerste kortfilm is The Awakening. Niet super, ook de oudste, maar toch al erg aardig. Gaat over een kereltje dat in de klas in slaap valt, om daarna wakker te worden en te merken dat de tijd stilstaat. Niet origineel, de clou laat zich al snel raden, maar toch leuk uitgevoerd, en mysterieus genoeg.

Jammer dat deze filmpjes niet op de site kunnen, maar wie Aftermath gekeken heeft zal wel beseffen dat het maar beter is om sommige films van het grote publiek te weren. De eerste 10 minuten van het filmpje worden besteed aan het werk van de lijkschouwer. Blijbkaar mogen die mensen veel boren, zagen en snijden, erg leuke job lijkt me. Daarna wordt er een kleine blik geworpen in de persoonlijke sfeer van de lijkschouwer, en krijgen we 20 minuten lang zeer onchristelijke dingen te zien. Je zal er maar opgewonden van raken .

Behalve de content is het meest stuitende aan dit filmpje nog de manier waarop Cerda alles in beeld brengt. Wie exploitation en gore zegt, zegt bagger camera werk, amateuristische productie en slechte special effects. Kijk naar compositie, pans, kleurgebruik en muziek, en je denkt dat Aftermath de volgende hooggeprezen arthouse film wordt. Klassiek muziekje, prachtige trage pans, lijnrechte composities en harde, mooie kleuren. Volgens mij totaal uniek in het genre. Extreem luguber, en kil maar wel stijlvol in z'n registratie. Heerlijk zulke contrasten.

Vanmorgen dan ook Genesis maar een keer gezien, en totaal overrompeld. Weg gore, enter geniaal concept. Een schilder merkt op een dag dat één van z'n beelden begint te bloeden, en blijkt uiteindelijk niet zo onschuldig te zijn. Maar in plaats van er een gorefest van te maken, wordt het een subliem, uiterst sfeervol, donker en fantasierijk filmpje. Minder hectisch qua sfeer (eerder rustig), maar de vergelijking met Tsukamoto is los daarvan niet zover weg. Erg poëtisch, prachtig in beeld gebracht en weer voorzien van erg stijlvolle muziek. Reden genoeg voor mij om deze DVD aan te schaffen.

Mensen die de Guinea Pig reeks leuk vonden hebben waarschijnlijk wat aan Aftermath. Alle gorehounds met een oog voor zieke dingen eigenlijk. Maar Genesis is een filmpje dat door iedereen kan (en eigenlijk moet) gezien worden. Ik denk dat ik er op zich zelfs 5* aan kwijt kan. Aftermath schommelt tussen de 4 en 4.5*, dus dat geeft een mooi gemiddelde.

Klopt, Onderhond. Absolute toppertjes van Nacho Cerdà.

Aftermath is opzich wel wat te vergelijken met Nekromantik, alleen toch echt tig keer beter in alle opzichten. Het camerawerk, wat gewoon ongelooflijk mooi is. Het klassieke muziek wat er geweldig bij past en wat het nog extra luguber maakt tijdens het hoogtepunt van de film. Voor mij was deze al absoluut 4,5* waard, geweldig.

Genesis is weer heel wat anders inderdaad. Maar net zo briljant. De sfeer vond ik toch wel het belangrijkste van dit filmpje en het mooiste. Toch weet je al vanaf het begin wat er met dat beeld gaat gebeuren, maar niet dat dat erg was. Ook weer subliem stukje film in ieder geval dit. Ook 4,5* waard voor mij. Dertig minuten genieten geblazen.

The Awakening was ook wel apart, maar niet overdreven bijzonder. Dit was dan ook maar tien minuten, in het zwart/wit geschoten. Dit zou ik maar 3* geven.

Ik wacht met smart op meer werk van deze man. Hij heeft talent dat is zeker.

Dan eindelijk gezien. Ben het helemaal eens met wat hierboven is geschreven. Cerda is een echte cineast. Aftermath is een prachtige audiovisuele ervaring en doet wonderbaarlijk genoeg bijna vergeten wat voor afschuwelijks zich eigenlijk afspeelt op het scherm.
Geen dialoog, mooie shots, camerawerk en een geweldige klassieke soundtrack.

Wat mij in Nekromantik zo aangreep was het contrast tussen gruwelijke beelden en prachtige muziek. Hier is het wat stijlvoller en minder emotioneel gebracht als eerdergenoemde maar toch even memorabel.
Als ik dan toch de vergelijking moet maken met Nekromantik (is eigenlijk niet zo moeilijk) is Aftermath vele klassen hoger op audiovisueel en SFX gebied.
Dit is een kunstwerkje, waar Nekro iets minder subtiel te werk ging.

Over de SFX gesproken hier; wat waren die geweldig. Ontzettend knap gedaan hoe realistisch al deze smerigheid is neergezet.

Weet niet helemaal wat Cerda hier nou precies mee wou zeggen, meest logische is laten zien dat je na de dood niet veel meer bent dan een homp vlees, maar hij heeft me onder de indruk gebracht.

Zeker niet iedereens cup of tea maar voor iemand die graag alles op filmgebied wil zien een absolute aanrader.

Als ik het een score moet geven zou het ergens tussen de 4 en 4,5* liggen. Denk meer het laatste als ik me bedenk hoe uniek dit filmpje eigenlijk is.
Erg benieuwd naar Genesis nu.

Heb btw een slechte print gezien en zou best de DVD willen hebben eigenlijk. Onderhond, jij hebt die DVD van Unearthed toch? Moeite waard?

Ik wou al zeggen

De DVD is zeker de moeite waard ja. Vooral de audio commentary van Cerda geeft je een goed beeld van de ideeën en intenties achter de film

Mooie extras en goeie print, aanrader dus.

Overigens is de eerste feature length van Nacho Cerda in post-production: the adandoned.

dutchtuga schreef:
Heb btw een slechte print gezien en zou best de DVD willen hebben eigenlijk. Onderhond, jij hebt die DVD van Unearthed toch? Moeite waard?

Die Unearthed is inderdaad een goeie versie. In geval je het niet zou weten: ook Awakening staat erop, het eerste deel uit de "trilogie". Maar heb gezien dat er recent een special edition is uitgegeven met nog meer extra's.

Ja klopt. Die Awakening kijk ik niet zo erg naar uit maar vooral naar Genesis. Alleen maar geweldige dingen over gehoord. Heb jij ook die DVD Halcyon?

Cerda is idd bezig met een feature length film en die zou dit jaar af moeten zijn. Benieuwd of hij zijn talent kan voortzetten naar langspeelfilms. Heel benieuwd.

Jep, heb die DVD ook .

Het meeste is waarschijnlijk al gezegd, maar hier toch even mijn mening over Aftermath.

Visueel erg prachtig. Hoewel het thema uiterst gevoelig en onbespreekbaar is, is de uitwerking ervan toch erg zuiver gedaan. Zuiver, maar tegelijk hard. Hard, maar wel kunstzinnig. Aftermath is de ideale balans tussen filmische kwaliteit en straight forward vetzakkerij voor de liefhebber. Een unieke filmervaring met andere woorden.
Wat voor mij niet persé hoefde was de uiteindelijke necrofilie-scène. Een beetje gemakkelijk misschien en ook redelijk overbodig. Maar desalniettemin blijft dit een heerlijk werkje met een vette knipoog naar het fantastische Nekromantik.

dutchtuga schreef:
Cerda is idd bezig met een feature length film en die zou dit jaar af moeten zijn. Benieuwd of hij zijn talent kan voortzetten naar langspeelfilms. Heel benieuwd.

Hier een interview met Cerda over z'n langspeelfilm.

Ondertussen ook Genesis gezien. Van Cerda's kwaliteiten was ik reeds overtuigd met Aftermath, maar dit deeltje vond ik beduidend minder. Het thema was dan wel gevoelig en erg mooi in beeld gebracht, het kon me op een of andere onverklaarbare wijze toch niet volledig boeien. Ik vond het idee wel origingeel en de uitwerking was zoals het moest, maar ik onderging het allemaal nogal gevoelloos. Geen idee hoe het komt eerlijk gezegd... Misschien nog eens herzien.

Prachtige interessante dvd!

Aftermath was erg luguber en smerig maar ontzettend goed en boeiend gefilmd. Mijn ontbijt is binnengebleven De muziek paste geweldig goed bij het filmpje 4*

Genesis vond ik een prachtig staaltje cinema. Deed me wat aan Tetsuo denken maar dan vele malen mooier en ontroerender. Ook hierbij perfecte muziek die deze film alleen maar aansterken en mooier maken. Hele dikke 5* Prachtig gewoon

Bij elkaar gewoon een hele dikke 4,5* voor deze ongewone maar zeer vermakelijke mooie cinema

Ik ben dit ook maar es aan het binnenhalen. t gaat wat langzaam, dus ik moet geduld hebben. The Abonded vond ik heel sfeervol, maar misschien wat braaf. Af te lezen aan deze verhalen ligt dat bij deze filmpjes wel anders.

Eindelijk gezien.

The Awakening
Hier voel je al dat de man goed is in sfeerschepping. Best weird en mooi duister gebracht. Het verhaal is echter wel wat voorspelbaar. Maartoch een leuk gegeven.
3*

Aftermath
Ja, wat moet ik hier over zegggen. Een kutszinnige benadering van een eigenlijk best ziek filmpje. De manier waarop het gefilmd is in combinatie met de muziek is erg mooi gedaan. Toch blift het als je er bij nadenkt, erg ziek. Ik schaam me dan ook een beetje dat iik dit mooi vind. Dat zou toch niet moeten he?
Maargoed 4* toch maar. Toch zou ik dit niet aan iemand laten zien. Verwacht dat mensen dan toch het beeld krijgen dat ik serieus ziek in mn kop ben.

Genesis
Dit zou ik dan weer aan iedereen willen laten zien. Wat is dit mooi gefilmd zeg. Zoveel emotie en geweldig mooie shots. Apart verhaal ook, en ondanks dat je weet wat er op den duur gaat gebeuren is het toch erg mooi.
5*

Cerda is dus erg goed in sfeerschepping. Als je van zoiets ziekelijks als Aftermath toch iets bijna moois kan maken, is dat toch erg knap. Als je de 3 shorts in totaal bekijkt, valt er als overeenkomst op dat ze allemaal heel veel sfeer hebben. Een herkenbare stijl, handtekening.

Goto
The Awakening:

Een kortfilmpje van zo'n 8 minuten wat in z/w is geschoten. Mja veel is het niet, het verhaal gaat over een jongen die tijdens een les in slaap valt, wakker wordt en ontdekt dat de tijd stil staat. Wat saai gegeven dat al te vaak is gebruikt. Qua cinematografie ook erg saai en pover, zag de meerwaarde van z/w ook niet. Het enigste waardoor dit filmpje nog enigzins de moeite waard is is de soundtrack. Heerlijk duistere muziek die meteen sfeer schept.

2*

Aftermath:

En hier begint dan de pret. Een lijkschouwer die nogal onprofessioneel te werk gaat. (Ahum! ) Lekker goor en ziek filmpje dat je ondanks de perversiteiten (of juist daardoor) niet loslaat. Qua cinematografie prima in orde, mooi is het nergens maar gezien de toon en (waarschijnlijk) doel van de film sterk. Meestal zijn dit soort gore filmpjes niet om aan te zien.

Er wordt geen woord in de film gesproken, hoeft ook niet. De beelden vertellen alles en het is niet bepaald subtiel. Smerig vond ik het eigenlijk niet maar het idee is toch vrij ziek. De soundtrack helpt erg goed mee aan de ervaring, het Requiem van Mozart geeft een goed contrast met de beelden. Sterk filmpje dus al moet je ertegen kunnen.

4.25*

Genesis:

Jawel de hoofdattractie, zonder gore maar met emoties. Een kunstenaar verliest z'n vrouw bij een auto ongeluk. Uit verdriet maakt hij een beeld van haar, echter het beeld komt tot leven en de kunstenaar verandert in een beeld. Ook hier wordt geen woord gesproken maar dat neemt niet weg dat de boodschap goed overkomt. Best een emotioneel filmpje dat opoffering een nieuwe en aparte betekenis geeft.

Het geheel deed me een beetje aan Tsukamoto en Tetsuo denken. Maar waar Tetsuo koud en afstandelijk is is dit warm en aangrijpend, mede dankzij de muziek. Qua cinematografie sterk, nergens echt geweldig maar wel goed. Vooral de flashbacks met de groene belichting zijn prachtig. Weet niet zozeer of je het nou een goed of slecht eind moet noemen, ontroeren doet het wel.

4.75

Cerda heeft m'n intresse dus gewekt. Ook maar eens z'n langspeelfilm opzoeken. Iniedergeval een regisseur die ver mag komen. Voor de gehele dvd zou ik een 4 geven.

Bas I.
Laatst nog een keer Aftermath bekeken. Ziek thema, maar op een hele klinische manier uitgewerkt. Het heeft me emotioneel erg aangetast en dat weten niet veel van dit soort films te doen. Knap.

4.0*

Awakening staat nogal los van Aftermath en Genesis. Niet alleen qua speelduur en het gebruik van zwart-wit, maar vooral ook qua soundtrack. Geen klassieke muziek zoals in de andere twee filmpjes, maar duister en hectischer werk. Best sterk ook, maar meer dan dat heeft dit filmpje ook niet te bieden. De beeldkwaliteit is beroerd en de hoofdpersoon is waardeloos: zegt geen woord, maar die gezichtsuitdrukkingen. 1.5*

De lijkschouwer uit Aftermath is beter in wat-ie doet. Hakt en snijdt er lekker op los, maar veel meer gebeurt er ook niet. Vond het ondanks de geringe speelduur toch wat eentonig. Visueel is er verder voor de juiste aanpak gekozen door een klinische setting minstens zo klinisch in beeld te brengen, maar de combinatie met klassieke muziek is eentje die keihard faalt en zero impact oplevert. 1.5*

Genesis sluit het geheel gelukkig nog een beetje in stijl af. Sfeer, mooie muziek of enige inhoud heb ik niet opgemerkt, maar de beelden zijn op momenten echt prachtig, hoewel het kitscherige einde en het trage camerawerk – vergelijkbaar met de slow motion van My Blueberry Nights – daar nog enigszins afbreuk aan doen. 2.5*

Aftermath is toch dat die kerel op een gegeven moment op dat vrouwenlijk kruipt? Ik had daar een Salo-moment van 'waar ben ik nou eigenlijk naar aan het kijken'. Dacht er al ergens iets over geschreven te hebben, maar ik weet niet meer waar.. Erg gestileerd in ieder geval, maar totaal gevoelloos ook, althans het deed me niets. Wat misschien ook wel de bedoeling is, zoals een lijkschouwer ook totaal afstandelijk zijn werk staat te doen (in het echt bedoel ik dan).
3*, zo te lezen spreekt Genesis me meer aan.

Awakening en Aftermath gezien. Genesis had er geen zin in, de pindakaas was kennelijk op.

Awakening duurt zo kort dat het wel haast onmogelijk is om je te vervelen. Daar is het beste dan ook wel mee gezegd. Het 'acteerwerk' van de hoofdpersoon is namelijk wel erg triest. De soundtrack is nog wel aardig. Kwaliteit is niet geweldig. 1,5*

Aftermath is een erg ziek en luguber filmpje. Ik moet bekennen dat ik deze niet nog eens hoef te zien (en er -uiteraard- ook met weinig plezier naar zat te kijken). Verder filmtechnisch wel aardig. Sta je lichaam na je dood niet af aan de wetenschap? Of was dat niet de boodschap? 3*

Genesis... komt nog wel een keer denk ik.

Aftermath is eigenlijk gewoon de smerigste autopsie gevolgd door de smerigste en meest langdurige necrofilie-scène, maar uitstekend gefilmd en artistiek opgezet. 3,5*
Die andere twee komen nog weleens aan de beurt.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:29 uur

geplaatst: vandaag om 16:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.