menu

Film / Overige films / Un Chien Andalou (1929)

zoeken in:
Nee hoor.

Ik wist niet dat deze ook op de site stond.

Ik zag Un Chien Andalou een paar weken geleden en vond het erg leuk. Ik hou ook wel van de schilderijen van Dalí en deze onnavolgbare nonsens vond ik erg intrigerend. Prima verbeelding van wat een droom zou kunnen zijn. En niet alleen het oog is interessant. Mijn favoriete moment is wanneer die man twee piano's met daarop dode ezels en ook nog eens twee priesters meetrekt. Volslagen absurd en zonder enige logica, maar erg droomachtig.
4*

Ik wil wel meer Bunuel zien.

Ook gezien omwille van die ene legendarische scène met dat oog. Toegegeven, een must see voor horrorfanaten en z'n tijd ver vooruit. Voor de rest een surrealistisch filmpje, inderdaad, maar o zo slecht. Vooral op audiovisueel vlak dan. Ik kan het wat dat betreft eens zijn met VanRippestein. Matig gefilmd en heel flets lichtgebruik. Muziek was maximaal ergerlijk en oogde samen met de versnelde beelden erg "Chaplinesque" hetgeen een film als deze wat mij betreft kan missen als de pest.

Film ging eigenlijk nergens over en was zo surrealistisch als maar wat.
Wel leuk om gezien te hebben daar niet van en voor die tijd natuurlijk heel vernieuwend maar nu niet meer zo heel erg boeiend. Alhoewel er wel een paar leuke stukjes in zitten. Wat ik me afvraag is of ze het die tijd niet een beetje beter konden belichten want dat was af en toe niet om aan te zien.

Toch wel een leuke voorloper van het surrealisme die met toch wel een beetje doet denken aan het onsamenhangende en surrealistische werk van Lynch, wat natuurlijk veel beter is.

jipt schreef:
Film ging eigenlijk nergens over en was zo surrealistisch als maar wat.
Wel leuk om gezien te hebben daar niet van en voor die tijd natuurlijk heel vernieuwend maar nu niet meer zo heel erg boeiend. Alhoewel er wel een paar leuke stukjes in zitten. Wat ik me afvraag is of ze het die tijd niet een beetje beter konden belichten want dat was af en toe niet om aan te zien.

Toch wel een leuke voorloper van het surrealisme die met toch wel een beetje doet denken aan het onsamenhangende en surrealistische werk van Lynch, wat natuurlijk veel beter is.

Dali kwam voor David Lynch (die trouwens nooit onsamenhangende films maakt)

The One Ring schreef:
Mijn favoriete moment is wanneer die man twee piano's met daarop dode ezels en ook nog eens twee priesters meetrekt. Volslagen absurd en zonder enige logica, maar erg droomachtig.
Heel erg wazig inderdaad, ik werd in mijn kindertijd geplaagd door vreemde dromen vol met onlogische verbindingen, deed me hier erg aan denken..

TheMajor
Ik vind deze film behoorlijk overhyped; maar hij is wel indrukwekkend.

Waarom is ie dan overhyped?

TheMajor
Veel inhoud heeft hij niet; hij moet het vooral hebben van de schokfactor denk ik.
Ik moet er wel bij zeggen dat surrealisme niet mijn favoriete genre is.

Eindelijk op dvd in Nederland (en dus betaalbaar), samen met nog een film van Bunuel.Via Homescreen, alleen is ie letterboxed

Rare kronkels in een chaotisch kort verhaal dat op de één of andere manier wel interessant blijft.
De scène met het ooglid blijft natuurlijk bij. Maar er zijn ook andere scènes die voor die tijd toch wel indruk weten te geven.

Geweldige film, die op veel punten nauwelijks verouderd is. De hoogtepunten zijn bijna allemaal ale genoemd, maar mijn favoriet is het eindshot op het strand. 4,5 sterren zou ie krijgen. Bunuel is echt briljant.

mister blonde schreef:
Eindelijk op dvd in Nederland (en dus betaalbaar), samen met nog een film van Bunuel.Via Homescreen, alleen is ie letterboxed

Bedoel je dat ie in 4:3 op de DVD staat? Maar dat was toch ook z'n originele aspect ratio, zoals geldt voor alle films van vóór (en ook nog een heleboel films ná) circa 1953? Of bedoel je dat er niet alleen aan de zijkanten maar ook bij de boven- en onderkanten een zwart kader staat?

Klopt inderdaad, maar dat wist ik begin 2011 (blijkbaar) nog niet Is dus gewoon een prima uitgave.

Prachtig filmpje met voor mij als absolute hoogtepunt de 2 piano's scene.
Ik weet niet of de muziek die eronder zat de originele was maar als dat zo is zou ik de film 4 1/2* geven.
Ik heb hem op youtube gezien en ik twijfel of ik de originele muziek heb gehoord, weet iemand hoe ik erachter kan komen?
Deze muziek/geluiden waren zéér dreigend, prachtig!
O ja, niethie, bedankt voor de tip aangaande 'Debaser', heb het gelijk maar weer eens opgezet.

JvB Lucas
Un Chien Andalou eigenlijk vooral als voorproefje gekeken op L'Age d'Or, ook van Salvator Dalí en Luis Buñuel maar moet zeggen dat ik één van de mooiste kijkervaringen achter de rug heb.

Het openingsshot is legendarisch: een man die met een scheermes het oog van een vrouw opensnijdt. Hoewel het een scène was waar ik heel erg bekend mee ben, moet ik zeggen dat hij moeilijk te verklaren is: wat is precies het doel achter dit schokkend shot? Ik kan het niet verklaren, het levert wel een aparte mooiigheid op. Qua sfeer veranderd Un Chien Andalou daarna vrij weinig want het blijft vol zitten met de bizarre, surrealistische mystiek in bepaalde scènes bijvoorbeeld die afgehakte hand, die mieren op die hand, die twee dode paarden op die piano's die meegetrokken worden. Het is bizar, maar het doet wat met je. Een heel erg bijzondere film.

Als ik kon stemmen:
een dikke 5,0*

En als laatste overigens: ik heb de film met een alternatieve score gezien van Mordant Music en vond het heel erg mooi passen bij de film.

Ik zag laatst een documentaire waarin werd uitgelegd dat Buñuel en Dalí deze film bij elkaar hebben gebrainstormd. Beiden lieten hun fantasie gaan en droegen willekeurige ideeën aan, en als beiden zo´n idee wel zagen zitten dan werd het een scene in de film. Zo bestaat Un Chien Andalou uit aan elkaar gebreide ideeën van die twee.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:49 uur

geplaatst: vandaag om 17:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.