menu

Overig / Algemeen / Geloofsovertuiging en filmbeleving.

zoeken in:
Soom, vind jij een prachtige film als The Neverending Story, met een zeer mooie boodschap dan ook 'verkeerd'?? Ik bedoel vliegende honden bestaan ook niet, en moordzuchtige reuze wolven

Nog niet gezien, nee.

Hij koos wel degelijk.
Dit vind ik bull...
Niemand kiest ervoor om dood te gaan!

soom schreef:
(quote)
Dit vind ik bull...

In welke wereld leef jij?

In welke wereld leef jij?

Wat is er nou in hemelsnaam verkeerd aan mijn opmerking? Jezus koos er helemaal niet voor om dood te gaan. Hij deed wel de wil van God, maar Hij wilde in feite helemaal niet dood.
Als dat een rare opmerking is, die ik maakte?

Wouter schreef:

Bestaan heksen?

Ja natuurlijk! Vind jij het normaal dan, dat iemand die vastgebonden en verzwaard is in het water blijft drijven? Nou dan.

soom schreef:
(quote)
Dit vind ik bull...

Als hij niet gekozen zou hebben, zou het geen betekenis hebben gehad, vind je ook niet?

soom schreef:
(quote)
Dit vind ik bull...

Ik vind het vooral jammer dat je niet ingaat op de rest van mijn posting. Je blijft om de hete brij draaien.

Ik vind het vooral jammer dat je niet ingaat op de rest van mijn posting. Je blijft om de hete brij draaien.

Dan zal ik nu eindelijk eens een keer iets goed doen, en mijn mond houden.

Mug
Jezus koos er helemaal niet voor om dood te gaan. Hij deed wel de wil van God, maar Hij wilde in feite helemaal niet dood.

Jezus nam de straf (de dood) op zich voor de zonden van de mensen, zodat zij weer in het reine konden komen met 'God'. (tenminste, zo heb ik het geleerd [of, die interpretatie is mij ingepeperd])

[en geloof ook niet dat Ramon K. Jezus bedoelde met zijn opmerking]

(en - nogmaals - discussies omtrent religie zijn eigenlijk verboden op de site, we hebben gezondigd)

soom schreef:
(quote)

Ik heb liever dat je op mijn posting reageert.

Mug schreef:
(en - nogmaals - discussies omtrent religie zijn eigenlijk verboden op de site, we hebben gezondigd)
Zo lang het niet al te erg uit de klauwen (met elke andere discussie trouwens ook)loopt zie ik het probleem niet zo...

Mug schreef:
(quote)

Jezus nam de straf (de dood) op zich voor de zonden van de mensen, zodat zij weer in het reine konden komen met 'God'. (tenminste, zo heb ik het geleerd [of, die interpretatie is mij ingepeperd])

Werd hij daartoe gedwongen?

Waarom Narnia gevaarlijk is: Er komen witte heksen in voor, die het kwade moeten voorstellen. Dit is in mijn ogen verkeerd, omdat het iets is dat op die manier blijft hangen. Heksen zoals ze in de film voorkomen zijn een onderdeel van de Nederlandse samenleving, en dat zou niet moeten.
Ook omdat Aslan er zelf voor kiest om zichzelf te offeren. Jezus koos daar helemaal niet zelf voor. Er staat in de bijbel dat hij, voordat hij weggeleid word naar het lot dat hem wachtte, dat hij heel erg beangst werd en bad of deze beker aan hem voorbij zou gaan.
Omdat Narnia gebaseerd is op het bijbelverhaal van Jezus, klopt dit helemaal niet, en is het ook een verdraaiing van de feiten.

soom schreef:
...Heksen zoals ze in de film voorkomen zijn een onderdeel van de Nederlandse samenleving

Zie je wel dat ze bestaan.

soom schreef:
Dit vind ik bull...

"Heer, laat deze beker aan mij voorbij gaan."
Misschien wat vaker opletten in de kerk.
Jezus is de enige mens die er zelf voor gekozen heeft om geboren te worden. En hij is één van de weinigen die ervoor koos om te sterven.
Hij zei dat de enige reden voor zijn komst was, om voor ons te sterven. "Want ook de Mensen-zoon is niet gekomen om zich te laten dienen, maar om zelf te dienen en zijn en zijn leven te geven als een losprijs voor velen (Marcus 10:34).

Je lijkt zo vooral niet in staat om iets met argumenten te staven.

soom schreef:
Heksen zoals ze in de film voorkomen zijn een onderdeel van de Nederlandse samenleving

O ja? Hoe/waar dan?

Omdat Narnia gebaseerd is op het bijbelverhaal van Jezus, klopt dit helemaal niet, en is het ook een verdraaiing van de feiten.

De frase 'gebaseerd op' duidt ook al aan dat het geen feitelijke weergave van welke waargebeurde geschiedenis dan ook is.
Is dat per se kwalijk? Of vind je enkel dat je geen verhaal mag baseren op de geschiedenis van Jezus? En waarom mag dat dan niet?

kos
Beetje jammer dat dit allemaal gehamer wordt op geloof in het algemeen. Lijkt me niet echt wenselijk en vooral kinderachtig.
Probeer het een beetje in de richting van filmbeleving te houden zoals dit topic bedoeld is.
Dus laat mensen svp geloven wat ze willen zonder te emmeren over dat ze dom zijn of onwetend of bekrompen of whatever.

Dit is overigens geen vraag maar een eis (*kijkt naar Naomi Watts bvb*)

soom schreef:
Waarom Narnia gevaarlijk is: Er komen witte heksen in voor, die het kwade moeten voorstellen..Dit is in mijn ogen verkeerd, omdat het iets is dat op die manier blijft hangen. Heksen zoals ze in de film voorkomen zijn een onderdeel van de Nederlandse samenleving, en dat zou niet moeten.
Levensgevaarlijk. Kinderen zullen doodsbang zijn voor het vrouwtje om de hoek die kruiden in het bos plukt Kom op zeg. Het is fantasie, het is fictie. Kinderen begrijpen dat heus wel.

Ook omdat Aslan er zelf voor kiest om zichzelf te offeren. Jezus koos daar helemaal niet zelf voor.
Mij is geleerd dat hij daar juist wel voor koos
Het is erop gebaseerd zoals je zegt. Zoals talloze films die ergens op gebaseerd zijn feiten verdraaien.

Het gevaar is volgens jou dat kinderen het verhaal van Jezus niet naar waarheid verteld krijgen? Wat maakt dat uit? De achterliggende boodschap blijft toch hetzelfde? (ik heb de film niet gezien, maar dit vermoed ik.)

soom schreef:
Waarom Narnia gevaarlijk is: Er komen witte heksen in voor, die het kwade moeten voorstellen. Dit is in mijn ogen verkeerd, omdat het iets is dat op die manier blijft hangen. Heksen zoals ze in de film voorkomen zijn een onderdeel van de Nederlandse samenleving, en dat zou niet moeten.

Maar wat vind jij daar eigenlijk zo gevaarlijk aan soom?

Ook omdat Aslan er zelf voor kiest om zichzelf te offeren. Jezus koos daar helemaal niet zelf voor. Er staat in de bijbel dat hij, voordat hij weggeleid word naar het lot dat hem wachtte, dat hij heel erg beangst werd en bad of deze beker aan hem voorbij zou gaan.

Maar denk je dat een klein kind doorheeft dat dit dan gebasseerd is op het leven van Jezus? Een kind dat wordt voorgelezen uit de bijbel, weet wel hoe het dan wèl zat lijkt me.

Misschien begrijp ik je standpunten niet zo goed, omdat ik niet zwaargelovig ben, maar alle redenen die je geeft waarom deze film gevaarlijk zou zijn, kan ik niet als iets zien waarom deze film 'slecht' zou zijn.

kos
Na overleg met de mods, gaat dit topic dicht.

Helaas, maar discussies over religie zitten we niet zo op te wachten. Ervaringen op internetfora zijn wat dat betreft dramatisch, dus laten we hier niet dezelfde fout maken.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:48 uur

geplaatst: vandaag om 11:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.