menu

De Site / Algemeen / Recensies

zoeken in:
Dick2008
Het is in verleden dat je een film gezien hebt, of het nou een uur geleden is of twee dagen. En daarop baseer je je bevindingen.
Ik vind of ik vond is eigenlijk overbodig, omdat een mening van jezelf is. Het staat wel wat raar, ik vond dit een leuke film omdat, i.p.v. leuke film omdat..

Ik merk bij mezelf dat de redenen waarom ik een film leuk/niet leuk vind heel snel veranderen en daarom vink ik geen recensies meer aan als mening.
Zo heb ik de Shrek-films heel streng beoordeeld.... maar later dacht ik, ik heb ze toch vooral voor de animatie gekocht en hoe ze één en ander hebben gemaakt en niet voor het eigenlijke verhaal.

Dick2008 schreef:
Het is in verleden dat je een film gezien hebt, of het nou een uur geleden is of twee dagen. En daarop baseer je je bevindingen.
Ik vind of ik vond is eigenlijk overbodig, omdat een mening van jezelf is. Het staat wel wat raar, ik vond dit een leuke film omdat, i.p.v. leuke film omdat..

Je hebt de film in het verleden gezien maar je mening is in de tegenwoordige tijd. En het was natuurlijk maar een voorbeeld van een ik vind/ik vond. Maar ik vind dat niet eens zo erg als dat gebeurt anders lijkt dat soms een alwetende feit terwijl film kijken wel subjectief is. Volgens mij heb ik ook weleens irritaties daarover gelezen op MM omdat het zo lijkt alsof iemand feitelijk iets aan het vertellen is terwijl het een eigen persoonlijke mening is dus heb daar niet echt problemen mee.

Weet niet of dit de juiste plek is, maar ik zit met een probleem. Ik wil mijn filmrecensies namelijk, naast Moviemeter, ook ergens anders kunnen bewaren. Voor het geval de website onverhoopt een keer offline gaat of iets anders onwaarschijnlijks, en omdat ik zelf een mooi (offline) overzichtje wil hebben van mijn recensies en films die ik heb beoordeelt.

Heb alle films die ik heb gezien (met veel werk) inmiddels in een Excel-overzicht staan (gebruik gemaakt van de oude export functie van Moviemeter). Maar om nu alle recensies in Word te gaan zetten... Heb al diverse malen geprobeerd om ze in HTML (als website dus) te zetten, maar vind dit eigenlijk teveel werk voor iedere film (voorbeeld van een film die ik online heb gezet: http://basvannieuwland.nl/db/).

Nee eigenlijk wil ik een soort persoonlijke filmdatabase, waar ik online in kan loggen om films toe te voegen. Een beetje zoals Moviemeter, maar dan alleen voor mij persoonlijk (geen recensies van gebruikers) en met mijn persoonlijk review. Maar ik weet niet hoe ik dit moet doen. Heb al hulp gevraagd op een ander forum, maar daar krijg ik geen gehoor

Je kunt rechtsboven met de muis over je avatar gaan baspls, in het menu die dan verschijnt vervolgens "gegevens exporteren" en meningen aanklikken, dan worden je als mening gemarkeerde berichten vannacht klaargezet en kun je ze morgen downloaden.

Dick2008
Maar waarheen dan?

arno74 schreef:
Je kunt rechtsboven met de muis over je avatar gaan baspls, in het menu die dan verschijnt vervolgens "gegevens exporteren" en meningen aanklikken, dan worden je als mening gemarkeerde berichten vannacht klaargezet en kun je ze morgen downloaden.

Heb de exporteren functie deze week al een keer gebruikt, dus zal even moeten wachten
Wat krijg je precies als je de meningen exporteert?

baspls schreef:
(quote)

Heb de exporteren functie deze week al een keer gebruikt, dus zal even moeten wachten
Wat krijg je precies als je de meningen exporteert?
Weet het niet meer precies, maar het is een excebestand met je meningen.
Dick2008 schreef:
Maar waarheen dan?
Naar excel, bedoel je dat?

Dick2008
Nee online.

baspls schreef:
Nee eigenlijk wil ik een soort persoonlijke filmdatabase, waar ik online in kan loggen om films toe te voegen. Een beetje zoals Moviemeter, maar dan alleen voor mij persoonlijk (geen recensies van gebruikers) en met mijn persoonlijk review.

baspls schreef:
maar vind dit eigenlijk teveel werk voor iedere film (voorbeeld van een film die ik online heb gezet: http://basvannieuwland.nl/db/).

Heb je mooi gedaan.

Is een blog niets. De Site >> Gebruikers >> Websites en filmblogs van gebruikers

Heb er zelf geen tijd voor bovendien verander ik steeds van mening. Maar begrijp je punt. Je kan beter ook nooit focussen op 1 website.

Ik moet zeggen dat ik ook al een blog heb, twee maarliefst. Een alleen voor recentere en uitgebreide recensies (was/is ook de bedoeling om daar inkomsten mee te generen): http://filmreview.nu/.
En een hier: http://prydain.eu, waar ik nu al een jaar al mijn recensies op plaats. Ben alleen niet tevreden over die tweede...

Was benieuwt of jullie hier wisten hoe ik kon krijgen wat ik eigenlijk bedoelde, zo'n database zegmaar. Maar anders maak ik gewoon maar weer een nieuwe blog

Erg leuk trouwens om te zien wat voor websites andere MM-gebruikers hebben gemaakt.

arno74 schreef:
Weet het niet meer precies, maar het is een excebestand met je meningen.

Maar is dit gewoon een lijst van films waar je een mening van hebt gegeven of ook echt de meningen zelf (met opmaak)?

Lopen de sites een beetje goed? baspls

Kondoro0614 schreef:
Lopen de sites een beetje goed? baspls

Jawel, al krijg ik geen reacties en is Google adsence om de een of andere reden niet geactiveerd.

Overigens ben ik nu een nieuwe filmblog aan het maken op http://www.basvannieuwland.nl/. Zal hier dan maar al mijn recensies opzetten. Is toch minder werk als alles in HTML zetten

baspls schreef:
(quote)

Maar is dit gewoon een lijst van films waar je een mening van hebt gegeven of ook echt de meningen zelf (met opmaak)?
Ik dacht dat het de meningen zelf zijn, probeer maar een keer.

Dick2008
Ik zie wel een Engelstalige blog, dan zou je ook gewoon je recensie bij IMDb kunnen plaatsen. Dan heb je twee websites, lijkt me wel genoeg. Nadeel bij IMDb is wel, je mag maar 1 recensie per film plaatsen. Mocht je je mening herzien, dat kan dat niet, hier op MM wel.

Dick2008 schreef:
Ik zie wel een Engelstalige blog, dan zou je ook gewoon je recensie bij IMDb kunnen plaatsen. Dan heb je twee websites, lijkt me wel genoeg. Nadeel bij IMDb is wel, je mag maar 1 recensie per film plaatsen. Mocht je je mening herzien, dat kan dat niet, hier op MM wel.

Engelstalig? Al mijn recensies zijn nederlands hoor
IMDb vind ik fijn voor lijstjes en om trivia op te zoeken maar voor recensies en beoordelingen vind ik er niets aan. Gebruik daar veel liever Moviemeter voor en als alternatief desnoods misschien gewoon in Word opslaan. Maar heb nu ook die website, dus dat zal wel lukken.

Dick2008
Komt waarschijnlijk door de eerste regels http://filmreview.nu/ waarmee de recensie begint.

Ooh inderdaad, ik citeer vaak wat in het Engels

arno74, heb inmiddels de meningen geëxporteerd en het zijn inderdaad de hele recensies. Dus ik denk dat ik voortaan eens per maand zo'n export doe.

Mijn ' MENING ' :

Ik lees bijna nooit lange recensies van de users hier op moviemeter . Ik ben geen liefhebber van langdradige recensies ( van amateur-users ) omdat deze recensies vooral over mening & gevoelens gaan en nauwelijks op feiten / realiteit zijn berust . Mening en gevoelens vind ik niet bijster interessant omdat iedereen die heeft . Ik ben wel dol op sommige uitgebreide academische ( professionele ) recensies omdat goede academische recensies zeer informatief en leerzaam zijn .

Ik ben vooral dol op recensies vol met tips en verwijzingen naar andere films / auteurs . Recensies hier op moviemeter zijn hoogdravend , inhoudsloos & pretentieus en zelden informatief & leerzaam ...

Zowel de mening van leek als een professional vind ik interessant. Het is nochtans waar dat weinig users de pretentie hebben dat ze films op academische niveau analyseren. Mijn berichten zijn bijvoorbeeld niets meer dan een ervaringsverslag van iemand die sporadisch een goede film waardeert. Wellicht wordt cinema hier emotioneler beschreven, maar ik vind dat eigenlijk wel positief.

Het enthousiasme van bepaalde berichten op deze site vind ik namelijk een stuk aanstekelijker dan de universitair verantwoorde ontleding die jij klaarblijkelijk verlangt. Zo'n verslag vind ik desalniettemin wel interessant als ik een film al kan waarderen. Uiteindelijk blijft emotie een belangrijk aspect van kunstwaardering en ja, een zekere subjectiviteit hoort daar nou eenmaal bij.

Om maar een voorbeeld te geven ik kan zowel een actie-(Kilo)-knaller van Steve Seagal waarderen als een spiritueel vijf sterren-menu zoals Solaris van Tarkovsky. Heck sommige artistiek verantwoorde meesterwerkjes (Tree of Life) vind ik dodelijk saai en ergerlijk hoogdravend.

En tja, iedereen heeft wel een mening, das ook waar! Elke mening heeft echter weer van zulke mooie eigenaardigheden en charmante tegenstrijdigheden dat ik hier waarschijnlijk nooit raak uitgelezen.

Mijn ' MENING ' :

Natuurlijk zijn er altijd meer mensen die langdradige subjectieve recensies kunnen waarderen en jij bent daar een van , het is een kwestie van vraag en aanbod . Het is heel erg moeilijke om van persoonlijke visie of emoties af te komen , mensen zijn geen computers .Ook mijn berichten zijn subjectief , al probeer ik dikwijls films met elkaar te vergelijken , roep ik verschillende associaties op en leg ik vaak links naar andere werken . Ik houd van ordenen en patronen leggen , maar dat ligt meer aan mijn karakter en mijn voorliefde voor algebra .

Een langdradig emotioneel betoog van 750+ woorden lezen is iets wat ik nooit doe . Een emotioneel betoog van 2 of 3 alinea’s ' vind ik ' meer dan genoeg . Persoonlijk probeer ik het altijd zo kort mogelijk te houden . Ik ben nog steeds aan het leren hoe ik mijn boodschap zo kort , maar ook zo doeltreffend mogelijk ( abstract ) kan overbrengen .

Oei dan denk ik dat jij geen fan bent van mijn recensies, xgogax. Ik heb sowieso wel moeite met dingen samenvatten, en ik zal wel emoties in een recensie steken, en ik kan me voorstellen dat ik (of dat nu de intentie was of niet) soms hoogdravend / zeurend uit de hoek kan komen. Maar soit. Niet elke recensie is bij mij consistent. Soms recenseer ik iets in drie lijntjes. Soms schrijf ik een halve boek. En soms zal ik iets nuttigs toevoegen. En soms ook niet. Soms zal ik een relativerende toon benadrukken in een recensie, en soms zal ik voor de extreme versie kiezen, zoals ik vandaag weer gedaan heb. Ik vind het soms echt oprecht moeilijker om iets kort te houden, dan om iets lang te maken. En dat heb ik met heel erg veel. Twitter was de hel, toen ik het kortstondig gebruikte.

Maar goed, niemand hoeft van mij te lezen wat ik schrijf. Ik heb vaak het gevoel dat ik mijn mening ergens moet neerzetten of dat ik mijn hart moet luchten, en dat ik dan pas weer verder kan. Voor mij schept het duidelijkheid in mijn hoofd, en helpt het om na dat ik de film even gezien heb, er even stil bij te staan, want eigenlijk reflecteer ik terwijl ik de recensie schrijf. Ik heb nooit een idee als ik iets typ wat ik uiteindelijk zal typen, maar uiteindelijk komt dat gaandeweg dan wel. En ik herlees ook nooit iets waardoor ik uiteindelijk heel veel schrijffouten maak, en enorm veel fouten qua zinsstructuur en zinsopbouw heb in mijn teksten. Maar wanneer ik herlees heb ik een onweerstaanbare drang om alles te bewerken of nieuwe dingen toe te voegen, dus bij mij helpt dat niet echt. Ik denk ook dat ik heel erg zelfkritisch ben, waardoor ik absoluut niet graag dingen herlees (en dat is puur tijdsverlies ). Daarom dat het me verbaasd dat ik een paar complimenten heb gekregen over mijn recensies, omdat ik ze in vergelijking met andere gebruikers absoluut niet goed vind (te wisselvallig / veel fouten / niet de essentie kunnen samenvatten / geen filmkennis / irrelevante zaken erbij betrekken). En ik het eerder een zwakte vind van mezelf dat ik niet kort en bondig kan samenvatten.

Sorry , jouw recensies zijn mij nooit opgevallen . Waarschijnlijk omdat ik uitgebreide recensies automatisch negeer en ik kijk nooit naar de auteurs ( naam van de users ) , hahaha .

Veelvuldig schrijven van lange teksten is sowieso een goede oefening ( voor je hersenen ) en als je van schrijven houdt , moet je zeker veel blijven schrijven . Bovendien zijn er dus ook ( uit je verhaal af te leiden ) gebruikers die het wel op prijs stellen .

Persoonlijk vind ik het altijd leuk om te weten welke films bepaalde gebruikers goed vinden en niet echt bepaald benieuwd naar ' waarom ' . Ik ben snel tevreden en een kleine toelichting is voor mij meer dan genoeg . Lijstjes en statistieken zijn altijd interessant . Verder maak ik gebruik van filmsites vooral voor infotainment ( ontspanning ) , tips en inspiratie opdoen . Als ik echt iets wil weten dan lees ik , indien mogelijk , een wetenschappelijk artikel over een bepaald onderwerp of een bepaalde film -> voor mij veel leerzamer .

Een recensie is altijd subjectief. Je kan geen goede recensie geven zonder op gevoelens en persoonlijke smaak in te gaan. Mijn recensies zijn meestal ook vrij lang, maar ik richt me voor een groot gedeelte ook op feiten. Vooral de ontstaansgeschiedenis en persoonlijke visie van de regisseur zijn dingen waar ik dan aandacht aan besteed.

Ik schrijf mijn recensies heel direct. Je kan mijn recensies bijvoorbeeld zien als robot-achtig, maar stop er degelijk wel een beetje emotie in.

Echter ben ik geen fan van hele lappen tekst, en sla ik ook vaak over, tenzij het een interessante analyse is van een film die ik hoog heb zitten. Daarom hou ik mijn recensies zo kort mogelijk en probeer het met het gebruik van alinea’s zo interessant mogelijk te houden voor de gemiddelde lezer.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:32 uur

geplaatst: vandaag om 16:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.