Genre: Thriller / Mystery
Speelduur: 107 minuten
Alternatieve titels: The Vanishing / L'Homme Qui Voulait Savoir
Oorsprong:
Nederland / Frankrijk
Geregisseerd door: George Sluizer
Met onder meer: Gene Bervoets, Johanna ter Steege en Bernard-Pierre Donnadieu
IMDb beoordeling: 7,7 (43.617)
Gesproken taal: Engels, Nederlands en Frans
Releasedatum: 27 oktober 1988
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Spoorloos
"Who Has Seen This Woman?"
Een jong stel is op weg naar hun vakantiebestemming in Frankrijk. Tijdens een tussenstop bij een tankstation verdwijnt het meisje. Haar vriend, geobsedeerd door haar verdwijning, moet en zal weten wat er gebeurd is.
Externe links
Acteurs en actrices
Raymond Lemorne
Rex Hofman
Saskia Wagter
Lieneke
Farmer Laurent
Simone Lemorne
Denise Lemorne
Gabrielle Lemorne
Manager (onvermeld)
Cashier (onvermeld)
Reviews & comments
renske
-
- 1105 berichten
- 926 stemmen
Ik durf praktisch nooit naar thrillers te kijken dus veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet qua genre. Maar deze film heeft vreselijk veel indruk gemaakt. Jammer dat het middenstuk wat inzakt en vooral jammer (en belachelijk) dat deze film geweigerd werd als nominatie voor buitenlandse oscar omdat er teveel frans in zou worden gesproken.
De zinloosheid van de actie van de moordenaar en het 'complotje' met zijn dochter is huiveringwekkend. Dan noem ik het einde nog niet eens...
Johanna ter Steege is geweldig.
Yak
-
- 4945 berichten
- 827 stemmen
Vanavond eindelijk weer gezien, de laatste keer zal zo'n tien jaar geleden zijn, misschien zelfs langer. En hoewel ik het plot natuurlijk nog wel wist stonden van de details me alleen nog wat flarden bij (benzinestation, sleutelhanger, verpletterd blikje cola). Allejezus wat een grandioze, onheilspellende film is dit. En was is hij fantastisch in beeld gebracht! Die subtiele verschuiving van perspectief vanuit Rex naar het verhaal van Lemorne, de door elkaar kruisende verhaallijnen, de verbittering op het gezicht van Rex tegenover de doodkalme rationaliteit van Lemorne, de fantastisch in elkaar vallende kleine details. Ge!! Wel!! Dig!!
Bernard-Pierre Donnadieu steelt de schouw. Zijn rol als enerzijds zieke psychopatische analist van menselijke gevoelens en anderzijds hartelijke huisvader en leraar is verbluffend. De scene waarin hij zijn tactiek 'oefent' is tegelijk hilarisch en sinister, zeker als je weet wat er te gebeuren staat. Ook het verscheurde personage van Gene Bervoets (Rex) is formidabel neergezet. Ik kan geen enkel punt van kritiek op deze film bedenken. 5*, geen cent minder, en als hij morgen bezonken is zou het me niet verbazen als ik een film mijn top-10 uit sodemieter ten gunste van Spoorloos.
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Vandaag gezien op het NFF. Goede film. Van die scène had ik veels te veel verwacht daarom viel hij wat tegen, maar het was nog steeds erg beklemmend en indrukwekkend (hoewel ik dezelfde scène uit een niet nader te noemen film beter vond, je zou daarbij ter plekke claustrofobie ontwikkelen). Verder goed geacteerd, mooie muziek en sterk op gang gebracht. De komende jaren zul je mij niet in Frankrijk vinden.
4*
italian
-
- 1391 berichten
- 262 stemmen
Al een tijdje wilde ik deze zien en danzij de pakketservice is het mij gelukt !
Het begin is vrij traag behalve dan die ene scene in de tunnel en de typische 80s muziekdeuntjes zijn ook vrij irritant. Maar wanneer Saskia ontvoerd wordt houdt de film een goed tempo vol tot een meesterlijk einde....brrrr
Ik kon me echt goed inleven met Rex : hij speelde heel overtuigend. Zijn hardnekkige zoektocht is prima gespeeld.
Maar met alleen goed acteerwerk is een film niet gemaakt. Het lijkt alsof je naar verschillende losse stukjes kijkt die een beetje willekeurig aan elkaar gemonteerd zijn. Wat hadden die scenes met Lieneke met al dat gebeuren te maken ? en de hoge bloeddruk ? Misschien als ik het boek lees wordt het allemaal duidelijker.
Om even op de muziek terug te komen: gelukkig worden die deuntjes niet de hele tijd gebruikt maar bij de spannende scenes wordt er gelukkig veel betere muziek gebruikt.
Het gebrek aan echte spannende momenten is ook al een minpunt : buiten de ontvoering, de scenes in de tunnel en het einde is er weinig spannends. wel mooi wanneerLieneke boos van het cafe weggaat en Rex vreest om weer iemand anders kwijt te raken
Ook hoop je op het einde wat meer uitleg te krijgen over de handelingen van Lemorne die doorgaans de film voor het boeinde gedeelte zorgden. Maar die krijg je niet ! Je wordt overdondert met informatie waar je zelf een oplossing voor moet zoeken. Voor de ene is dat fantastisch voor de ander een beetje teleurstellend.Aan de andere kant is een open einde wel mooi.Spreek ik mezelf nu tegen ?
Het acteerwerk van alle spelers was echt dik in orde en over het verhaal valt weinig aan te merken : goede opbouw (behalve de genoemde scenes die er niet echt in thuishoorden) en perfecte sfeer bezorgen je op het einde rillingen !
een 3,5 voor oa goed acteerwerk, bijna altijd mooie muziek, lekkere sfeer en een boeiend verhaal met een macabereinde.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5410 stemmen
Werkelijk geniale film die al dagen door mijn hoofd spookt. Vooral het laatste half uur is briljant en de ontknoping is een van de sterkste ooit. Kom superlatieven te kort.
Een van de beste badguys ooit. Veel enger dan zo'n geflipte gek. Zijn motivaties voor zijn daden worden magistraal verteld door hem zelf. De gedachte van een claustrofobisch iemand, om hem het ergst mogelijk aan te doen (om te zien of hij daartoe in staat was) hadden het geniale eind kunnen verraden, maar toch had ik nooit verwacht dat beide hoofdrolspelers levend begraven zouden worden. Wat een idioot die Sluizer dat hij een remake met een ander eind maakte. Mafkees.
De hele sfeer van de vermissing en de psyche van Gene Bervoets is zo goed in beeld gebracht (door geloofwaardige karakters, die geloofwaardig handelen, gespeeld door goed gecaste acteurs), dat ik regelmatig paniekerig naar buiten zal kijken als iemand te laat is.
Echt meer dan anderhalf uur op het puntje van de bank gezeten. Dikke 4,5 sterren.
Drs. DAJA
-
- 4344 berichten
- 4442 stemmen
Eén van de pareltjes van de Nederlandse cinema. Het verhaal wordt sherp verteld waarbij vrijwel iedere scene op unieke wijze bijdraagt aan de spanningsopbouw en de facinatie voor het verhaal. Wat ik vooral mooi vond was de knulligheid van bepaalde stukken omgeving en attributen. De dader wordt door details ernstig geloofwaardig en daardoor vele malen confronterender dan bij vele genregenoten. Een meesterlijke thriller.
erwku
-
- 523 berichten
- 2362 stemmen
De beste Nederlandse thriller allertijden.
Het lijkt grootspraak, maar aangezien er zeer weinig goede Nederlandse thrillers zijn gemaakt ook weer een logische titel. Ook ik hoor bij de generatie boekenlijst lezers die het Gouden EI heeft gelezen en was destijds niet zo onder de indruk van het boek.
De film vind ik meer geslaagd. Misschien wel omdat een ongesproken angstige blik van een acteur meer doet dan honderd woorden over angst. Ook de gestoorde Raymond zijn fysieke motoriek geeft zoveel meer kracht en gestoordheid in een personage. De tunnel scene vond ik verontrustend gefilmd. Als autorijder begrijp je de angst van het vast zitten in een donkere tunnel.
Verder is de bijzondere structuur fenomenaal. Elke acte eindig met een spannende climax waarbij het legendarische slot natuurlijk het ultieme is.
Ik wist niet dat Gene Bervoet de hoofdrol speelde, al jaren fan van die man met het heerlijkste en Bourgondische programma Gente waterzooi.
Prachtig gefilmd, (paar technische fouten- overduidelijke reflectie van de crew -) maar vooral met veel verbeeldingskracht gemaakt.
Spanning, zwarte humor en goed geacteerd. Een geslaagde mix die in de cinema der lage landen heel uniek is.
SilverGun
-
- 1150 berichten
- 818 stemmen
Er is sinds kort ook een uitgave van A-film, voor 7 euro opgepikt bij Mediamarkt. Ik heb de oude DVD nooit gezien maar met de beeldkwaliteit van die nieuwe versie is helemaal niets mis.
Beklemmende film. Goede karakteruitdieping van zowel Rex als de dader. De geloofwaardigheid van de handelingen van de personages maken indruk en geven het einde een extra lading. Sterke opbouw daar naartoe ook. De muziek is wat achterhaald en het eerste kwartier is even inkomen (blije momenten in wat oudere Nederlandse films blijven toch altijd lichtelijk tenenkrommend) maar de rest maakt dat helemaal goed.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Geweldige Nederlandse film, die terecht de oscar voor buitenlandse film won. Al ken ik die andere genomineerde films uit die periode nauwelijks, dit is wel een van de briljantste horrors die ik gezien heb. De scene bij dat tankstation is zo levensecht en kan zo herkenbaar zijn. Een van de beste niet-klassieke horror-gruwelmomenten, die de cinema rijk is. De zoektocht van Rex naar zijn vriendin was eveneens puik en spannend. Mooi is te zien hoe hij door die ontzettend griezellige Fransman (Donnadieu) meegezogen wordt naar het antwoord, dat pas op het einde wordt prijsgegeven. Helaas had ik het boek al gelezen voordat ik deze film zag . Het einde maakte me toen ik het Gouden Ei las wel veel indruk.
Elvenraad
-
- 54 berichten
- 174 stemmen
De film is eigenlijk een beetje oudbollig en verouderd, ook zijn de scené's naar de huidige maatstaven niet meer spectaculair genoeg. Desondanks blijven deze films erg zeldzaam wat afschuwelijk jammer is.
Kan je mij eens uitleggen wat deze film zo oubollig en verouderd maakt? Ik zie het er namelijk niet vanaf.
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
Prachtige film die mij echt zeldzaam geschokt en bevend achterliet bij aanschouwing van het einde ( Ja, ik had nog nooit het boek gelezen of er uberhaubt van gehoord ).
Naast dat de beklemmende, mij naar adem doen snakkende opening enorm spannend was, was het ook mooi hoe Saskia enkele details weggaf van een nachtmerrie die de nacht ervoor aan haar deur geklopt had. De relatie tussen Rex en Saskia werd na die hevige ruzie, lieflijk en teder uitgebeeld. Een jong stelletje dat hun weg naar hun vakantiebestemming flikflooiend volbracht.
Na de verdwijning van Saskia vond die perspectiefwijziging plaats, in het begin ervaarde ik even wat onvrede over deze beslissing omdat ik nu zeker wist dat die creep die we eerder al even voorbij zagen flitsen er nu toch wat mee van doen moest hebben?! Ik dacht; weg spanning of zoektocht naar een aanknopingspunt in de gehele zaak. Maar gaandeweg raakte ik geboeid door de perfectionistische aard van Raymond. Het verwerkingsproces van Rex werd ook goed in beeld gebracht, kan goed begrijpen dat aannames blijven knagen in tegenstelling tot zekerheden. Het uiteindelijke psychologische steekspel tussen Rex en Raymond was ook van hoog niveau. De spanning was om te snijden.
Het motief van de dader was best wel geniaal te noemen: ''alles waarbij hij dacht: ik moet het niet doen of in mijn hoofd halen, doe ik toch, om het lot te tarten'' Ondanks dit, bleef ik tevergeefs hopen op een hereniging tussen Rex en Saskia. Niet alleen Rex, maar ook ik werd ingepakt door die gladde praatjesmaker, die pretendeerde het beste voor te hebben met Rex, door hem de kans te bieden om een einde te maken aan die gekmakende onzekerheid. Zijn nieuwsgierigheid, draaide uit op een triomf voor Raymond die nu van niemand meer wat te duchtten had.
Overigens zeker een film die gedurende de film listig met tips strooide zonder dat ik er erg in leek te hebben. Zo, leek dat gezellig even een keel opzetten met de hele familie eerst op een leuk spelletje, totdat Raymond informeerde of zijn buurman hem gehoord had. Waaruit je eigenlijk wel wat af kon leidden.
Spoorloos is zeker geen absoluut meesterwerk. Genoeg redenen om de film door de lucht te bonjouren. Sommige scenes hadden wat meer geperfectioneerd kunnen worden. Zo zie ik dat er weinig tijd is besteedt aan het draaien van de scene die van Raymond een held maakt. Niet dat het mij zoveel deerde, maar kom hé in een film die notabene draait over de perfecte misdaad. Verder soms wat te luid aangezette muziek, vooral nadat Rex besefte dat Saskia was verdwenen. Verder vaak best aangenaam.
Ondanks enkele kleine minpunten een zeer krachtige film die gewoon doet wat hij moet doen: nagelbijtend spannend zijn met een glorieus einde. Brrrrrrrrrrrriljant! 4,5*
sinterklaas
-
- 11634 berichten
- 3220 stemmen
Had vele geruchten over deze film gehoord dat dit nogal een luguber filmpje was. Had me daarom ook wel iets van een Lynchfilm voorgesteld maar dat viel nog wel mee. Maar dat wil niet zeggen dat dit ook weer een verdomd interesant filmpje was. Het begint allemaal met het stelletje Rex en Saskia. Rex vond ik wel erg mooi gespeeld door Gene Bijvoets met zijn Vlaams accentje voor een Nederlandse figurant. Saskia werd (in het begin dan) prachtig gespeeld door Johanna ter Steege, wel kort maar krachtig. En over de film: het had zo'n mooie vakantie kunnen worden maar dan ineens komt je vriendin niet meer opdagen toen ze wat te drinken ging halen. En dan begin je je al af te vragen: wat is er aan de hand? Wat is er gebeurt? En uiteindelijk 3 jaar later nog steeds geen enkel nieuws. Wel een beetje vreemd eigenlijk dat Rex: ondanks hij helemaal kapot is van de vermissing, toch weer erg snel een nieuwe vriendin heeft. Maargoed, als dat het nou alleen maar is. Verder lijkt Spoorloos je wel teleur te stellen als we te maken krijgen met Raymond, dat overduidelijk een ontvoerder is. En dan denk je van: nou, nu is de puzzeltocht al verklapt. Maar nee, je wil ook nog weten hoe Saskia is verdwenen en waar ze is. En toch lijkt het wel zo'n goedzak. Die uiteindelijke kennismaking tussen Raymond en Rex lijkt in eerste instantie erg vriendelijk totdat Raymond zegt (in een donkere lugubere omgeving) van: wil je weten wat er met je vriendin gebeurt is? Dan moet je dit slaapdrankje opdrinken. En het resultaat is inderdaad huiveringwekkend.
Toch wel een geslaagde Nederlands (maar ook Franse) mysterie film. Het heeft ook erg mooie, maar soms ook lugubere kiekjes van Frankrijk. Er word ook verdomt goed in geacteerd. En het sfeertje is ook erg wisselvallend.
Interesante film met een prachtig verhaal.
4,0*
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Erg sterke film zeg, die wat mij betreft tot de top van de Nederlandse cinema gerekend mag worden, want dit niveau zie je hier zelden of nooit. Spoorloos bevat een mysterieus verhaal, dat in eerste instantie minder mysterieus lijkt dan het is. Ik had al vrij snel door dat Raymond achter de verdwijning van Saskia zat, maar gelukkig heeft de film een diepere laag, namelijk het psychologische spelletje van Raymond, dat de film een stuk spannender en interessanter maakt.
Dit zorgt tevens voor een uisters spannend laatste half uur, waarbij ik toch wel op het puntje van mijn stoel zat over hoe een en ander zou aflopen. Het einde is dan best verrassend en luguber, maar tevens erg sterk en goed uitgewerkt.
Een erg sterke, sfeervolle film dus, ondersteund met prima muziek en een echte aanrader, als je van mysterieuze films houdt, wat mij betreft!
4,0*
Leland Palmer
-
- 23742 berichten
- 4699 stemmen
Behoorlijke film. Een tijdje geleden zag ik 'Cloaca', ook al zo'n geweldig filmpje van NL bodem. Deze Spoorloos hoort echter ook bij het betere werk wat ik uit NL zag.
Heb het boek 'Het Gouden Ei' nooit gelezen en dat schijnt alleen maar beter te zijn, wat de spanning betreft tijdens een 1e kijkbeurt. En de film was best spannend, vooral naar het einde toe. Voor de rest is het (mysterieuze) sfeertje heerlijk, zijn de locaties mooi, de muziek prima, de acteurs goed en kijkt het vanaf de eerste minuut heerlijk weg.
En dan het einde; die kist (!) - ademloos zitten kijken. Prachtig, schokkend, maar vooral érg sterk - ook hoe daar naartoe wordt gebouwd. Een film die ik z.s.m. op dvd wil.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2195 stemmen
Een pareltje.
Kende de film noch het boek van tevoren, wist dus ook niet echt waar ik me aan kon verwachten.
Wel, dat bleek een uiterst beklemmende, ja zelfs naargeestige thriller te zijn met een sublieme Bernard-Pierre Donnadieu! Wat zet die man een creepy personage neer. Stond versteld van z'n beredeneerde en methodische manier van doen. Alles regelt hij tot in de puntjes, tot z'n hartslag toe. Ongezien. De finale scène, wanneer Rex en hij samen naar Frankrijk rijden doet haast onwerkelijk aan omdat de manier waarop hij over z'n leven verteld zo kalm en rustig is, alsof er niets aan de hand is.
De eindscène is ook werkelijk fenomenaal. Ergens zal Rex wel een vermoeden hebben gehad dat dit z'n einde betekent, maar als kijker hoop je toch dat er nog iets uit de kast valt. Niet dus. Deze Fransman is gewoon een uiterst beredeneerde koeler killer...
Prachtige film!
yeyo
-
- 6308 berichten
- 4460 stemmen
Dit vond ik toch maar een teleurstellende film. Oogt in de eerste plaats al enorm lelijk, maar goed, het budget was waarschijnlijk niets om naar huis over te schrijven, dus daar ga ik de film niet op afrekenen.
Het mysterie echter wist me niet te vatten. Er wordt geprobeerd suspense op te bouwen door erg veel in het ongewisse te laten. Dat zorgt er voornamelijk voor dat ik weinig geboeid naar de film zat te kijken. De subplot met de moordenaar als devote echtgenoot en vader levert echter wel een paar sinistere momenten op, maar het had toch meer surreëel en bizar gemogen. De zowat hopeloze zoektocht naar de vrouw wist op zich niet te overtuigen, mede door het houterige acteerwerk van Gene Berevoets.
Helaas gaat het daarna van kwaad naar erger. Ik weet dat de 'normale' interactie tussen de moordenaar en het hoofdpersonage op het einde heel luguber moet zijn, maar het werkt niet voor mij. Ik hou niet van dat soort stille, lichtjes briljante seriemoordenaars die zomaar eventjes al hun motieven uit de doeken doen in het kader van 'dat het allemaal maar een spel is'. In flashbacks worden de verwoede pogingen van de moordenaar om vrouwen te kidnappen echter wel subliem geïllustreerd. Ook het beruchte einde is op een beklemmende wijze gefilmd, maar toch wel enigszins teleurstellend. Maar dat laatste zal waarschijnlijk eerder aan mijn hoge verwachtingen gelegen hebben.
Zandkuiken
-
- 1696 berichten
- 1360 stemmen
Toch wel een sterke prent. Zoals hier al gezegd erg herkenbaar: zo'n Frans tankstation, de Tour, de hitte,... Gewoon leuk om die sfeer eens in een film te zien.
De acteerprestaties leken me aanvankelijk een tikkeltje houterig, vooral dan van Johanna ter Steege. Nu bekijk ik ook veel te weinig Nederlandse films, dus misschien moet ik er nog steeds aan wennen. Gene Bervoets was in het begin evenmin overtuigend, maar ging gaandeweg toch dieper onder de huid kruipen. De show wordt echter gestolen door Bernard-Pierre Donnadieu, die me wat aan Benoît Poelvoorde deed denken. De scène waarin hij de ontvoering voorbereidt is zowel afgrijselijk als hilarisch.
Twijfelde tussen 3 en 3,5* maar omwille van het ijzingwekkende slot zeker het tweede. Een van de meest memorabele eindes die ik ooit heb mogen aanschouwen. Had niet te veel verwacht van een Hollandsche prent uit de jaren '80, maar het moet gezegd: Spoorloos mag er meer dan wezen.
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3030 stemmen
Onbegrijpelijk dat meneer Sluizer ook de remake heeft geregisseerd. Ik wil het disrespect ten opzichte van het boek en origineel noemen.
Het Gouden Ei las ik een aantal jaren terug voor school, zoals zo'n beetje iedereen dat deed (en doet). De remake zag ik ook een flinke tijd terug, min of meer bij toeval. Toen vond ik hem al erg slecht, maar na het zien van het origineel wordt dat gevoel alleen maar gesterkt.
Dat wil niet zeggen dat ik dit een geweldige film vind. Nee, net als het boek is Spoorloos niet meer dan best aardig. Met name de scènes met Lemorne en het einde zijn goed gedaan.
2.5*
J. Clouseau
-
- 962 berichten
- 997 stemmen
Wat is me dit voor een flutboel zeg.
Zwak verhaaltje, tergend traag en oeverloos lang aanslepend, acteer'prestaties' die recht uit de VTM-soap 'Familie' lijken te komen, personages wiens wereldvreemde, gestoorde gedrag voor geen meter boeit, slecht beeld (amper belicht, véél te donker), regie als een goedkope tv-film en dan nog zo'n anticlimax van een ontknoping. Zo veel van verwacht, en uiteindelijk twee uur van m'n leven weggegooid.
TinkerTex
-
- 312 berichten
- 312 stemmen
Soms zijn er van die films die een grote indruk op je achterlaten, maar je weet niet echt waarom. George Sluizer's Spoorloos uit 1988 is zo'n typisch gevalletje waar ik mijn vinger moeilijk op kan leggen. Het acteerwerk is goed en de muziek erg sfeervol.
Ik dacht eerst met een whodunnit te maken te hebben, maar dat was niet zo. Het naargeestige einde blijft zeker hangen. Topfilm!
Reint
-
- 150 berichten
- 881 stemmen
Geen meesterwerk, maar wel een ijzersterke film. Dat hele vakantiesfeertje is ongelooflijk naturel en geloofwaardig neergezet, erg goed. Het hele verhaal wordt zo getoond op een manier dat je begint te geloven dat dit jou ook had kunnen overkomen. Hele goede acteerprestaties (alledrie de hoofdrollen zijn overtuigend, maar niet per se volgens het boekje, gespeeld) ook.
Wat misschien wel leuk is als je de film weer gaat kijken: tel de verwijzingen naar het Gouden Ei in deze film, oftewel gele of witte ovalen of cirkels , het houdt niet op. Vond alleen sommige dialogen wat flauw vanwege de dubbelzinnigheid die er te dik op lag.
Verder had ik nog een vraag: aan het begin van de film, als Rex wegloopt van de auto om benzine te halen, verschijnt er een smerige grijns op z'n gezicht. Net alsof hij zijn vriendin er in gaat luizen, of geniet van zijn macht op dat moment? Kan iemand dat misschien uitleggen (mensen die het boek hebben gelezen)?
igorevich
-
- 14 berichten
- 25 stemmen
Wat een overgewaardeerde film. Ik ben een groot liefhebber van de meer arthouse-fähige thriller/horror en had na alle lovende reacties erg hoge verwachtingen van deze film, maar wat een tegenvaller! Eén van de saaiste films die ik in tijden gezien heb: er zit werkelijk totáál geen spanning in deze film. Het sfeertje, waar velen zo hoog van opgeven, is ook helemaal niet bijzonder of beklemmend en het geheel maakt een nogal minimalistische low-budget indruk: actie of special effects ontbreken volledig. Dat hoeft geen probleem te zijn als je een meester bent in het suggestieve zoals een Polanski, maar Sluizer is dat niet. Daarbij is het flutverhaaltje van Tim Krabbé nogal weinig uitgewerkt en het karakter Raymond Lemorne (de psychopaat met het baardje) volstrekt ongeloofwaardig, waardoor de 'twist ending', die volgens velen zo verrassend zou zijn, mij helemaal niet overtuigde. Twee magere sterren en dan ben ik nog mild. O ja, en die belabberde soundtrack van Henny Vrienten maakt de film er ook niet bepaald beter op.
Nitrouz
-
- 433 berichten
- 232 stemmen
Na alle verhalen ook maar is begonnen aan Spoorloos, helaas is het toch wat tegengevallen. Ik was al is eerder aan de film begonnen, toen bleef het al hangen. Maar dat is alweer zó lang geleden.
Spoorloos begint er goed in de tunnel waar het stel vast komt te zitten. De wanhoop is voelbaar en er wordt goed geacteerd. Als het stel even later bij het benzinestation aankomt begint de ellende. Het vrouwtje verdwijnt.
De film houdt het op de laatste 10 minuten na geheel mysterieus. Wat we zien, en waarom we dit zien is niet duidelijk. We zien een man vrouwen in zijn auto proberen te krijgen. Helaas mislukt dit keer op keer. Het is duidelijk dat hij iets te maken had met het jonge stel, maar aan de andere kant interesseert/overtuigt dit mij eigenlijk totaal niet.
Ik ben niet iemand die het geduld heeft om anderhalf uur te kijken naar een film die maar wat 'aankloot'. Beter kan ik het niet verwoorden, want het leek werkelijkwaar nergens over te gaan.
Aan de andere kant kan ik ook wel weer begrijpen waarom men dit zo goed vind, maar mijn ding is het niet.
2.5* voor het einde. En het moment waarop Rex de psychopaat ontmoet.
Jessen0wnt
-
- 3199 berichten
- 2495 stemmen
Spoorloos.
Mooie en sterke Nederlandse film over een man die zijn vrouw kwijt raakt bij een tankstation. Hoewel het verhaal niet zo origineel aan voelt, ook niet in die tijd, was het in zekere zin toch wel. Qua plot en uiteindelijke wendingen kennen we het natuurlijk allemaal wel al, maar gewoon qua geheel voelde het vrij nieuw aan. Ondanks de jaren van ''het zijn'' van deze film. Een klassieker gemist, maar weten op te halen.
Film moet het hebben van de spannende en meeslepende opbouw. Dit wordt enorm goed versterkt met geweldige muziekkeuzes, toffe cast en een vrij realistisch en herkenbaar verhaal (hoewel de gebeurtenis in het verhaal natuurlijk niet zo herkenbaar is, het gevoel van iemand weg zien lopen op een station ergens in een ander land heeft altijd wel een bepaald gevoel. Een soort overgave, kleins natuurlijk). Ik vond het wel wat hebben.
Voor de rest werkt Spoorloos gewoon lekker mee, het is een goede combinatie voor wat plezier en wat kwaliteit. Door zich zelf aan de ene kant qua ''ervaring'' serieus te nemen, maar qua ''verhaal'' zich zelf spannend te houden, en dit met kwaliteit te doen, is het een enorme verademing als kijker-zijnde. We hoeven niet zo zeer symbolisch te doen, hoewel de willende kijker dit met de tunnel-scenes en de droom visies en de uiteindelijke uitweg zeker is, er is gewoon veel voor deze film en met gemak kan je dit kijken. George heeft gewoon wat sympathie gewonnen.
Met het feit erbij dat dit alweer een tijdje geleden is gemaakt, maakt mij juist alleen maar meer enthousiast. Het is gelukkig wel allemaal in kleur en heeft al wat aardige technieken onder zijn vinger, het heeft toch wat charme en dat is gewoon een voordeel van de wat oudere films.
Aangename verrassende film, dacht dat hij niet zo zou aanslaan, maar dat deed hij wel. Een van de betere Nederlandse films, een echt pareltje waar we trots op mogen zijn.
4,5 ster
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Weinig aan toe te voegen aan de recensie van 'JessenOwnt'. Deze film die ik nu voor de derde keer heb gezien is en blijft voor mij met afstand de beste Nederlandse film die ik ooit gezien heb. Het plot is geniaal en het zeer verrassende einde laat je met opperste verbazing achter. Althans, nadat je deze film voor de eerste keer bekeken heb.
Toch een paar kleine opmerkingen; Zowel Saskia en Rex hebben zich toch wel uiterst naïef gedragen. Ik bemerkte geen enkel wantrouwen van Saskia tegenover die Raymond, terwijl dat zowiezo toch wel op zijn plaats geweest zou zijn lijkt me. Je gaat voor zo'n autosleuteltje toch niet zo maar onnodig risico's lopen en bij die Raymond in de auto stappen. Goed, Saskia twijfelde wel even, maar toen zij de foto zag van Raymond met de twee knappe dochters was dat beetje terechte wantrouwen bij haar helaas weg. Dat die foto er niet zo maar lag, moge natuurlijk wel duidelijk zijn. Dat maakte allemaal deel uit van het met uiterste perfectie uitgevoerde kidnappingsplan van Raymond. En dan die Rex; die had toch ook wel enigszins kunnen indenken dat als hij inderdaad achter de waarheid zou komen hij dat toch echt niet meer na zou kunnen vertellen. Die Raymond is toch echt niet zo gek die Rex zo maar te laten gaan. Maar goed, buiten dat vind ik Spoorloos toch gewoon een uitstekende film, vooral vanwege het verrassende einde, die alle kenmerken had van een horrorfilm.
Waardering; 4,5* ook na herziening.
K. V.
-
- 4106 berichten
- 3595 stemmen
Dit was nog een bijzondere film. Het is eigenlijk een film bestaande uit drie delen. Het eerste half uur vond 'k niet zo interessant, omdat het koppel me een beetje geforceerd over kwam. Maar eenmaal we de versie van de dader zien, werd de film een stuk interessanter. Je krijgt ook een beeld te zien van een dader die eigenlijk een heel gewone man is en dit maakt het natuurlijk enger. Het einde van de film vond 'k erg geslaagd en ook wel origineel. 'k vind het wel een film die blijft hangen. De muziek is wel een beetje gedateerd en heeft dus een typische jaren '80 sound.
Al bij al vond 'k het wel een aanrader, omdat hij beter werd naarmate het verhaal vorderde.
Jeroenymus
-
- 39 berichten
- 35 stemmen
Prachtige Nederlandse verfilming naar het boek "het Gouden Ei" van Tim Krabbé. Een super beklemmende psychologische thriller waarbij zowel in de denkwijze van het slachtoffer als de dader wordt gekeken. De dialogen zijn van ongekende hoge klasse. Het slachtoffer zijn denkwijze, welke langzaam omslaat in totale obsessie, wordt gevold. Maar ook de obsessie van de dader, welke in essentie hetzelfde zijn. Daardoor ontstaat van uit de dader gezien een soort respect richting slachtoffer met een behoorlijk wrang nasmaakje. Alleen al voor het verhaal en plot verdiend Tim Krabbé een standbeeld. Het spannende verhaal, de dialogen, het camerawerk, alles klopt in deze film van notabene eigen bodem. Gemaakt voor het luttele bedrag van 250.000 gulden. Met zo'n film van eigen bodem wil je wel Holland op je voorhoofd tatoeëren, wanneer je door de straten van het overgewaardeerde Hollywood loopt. De film kreeg overigens in 1993 een Amerikaanse remake van dezelfde regisseur George Sluizer met Kiefer Sutherland in de hoofdrol. De beklemmende sfeer die de originele versie zo kenmerkte zat echter niet in de Amerikaanse versie.
Bottleneck
-
- 8220 berichten
- 2091 stemmen
Blijft een strakke flim, bijna compleet gedragen door de personages. Vooral die van Raymond is sterk, het uitgebreid laten zien van de eerdere pogingen om vrouwen te kidnappen en het testen van het gegil,
wat een berekenende koele klootzak.
Vind het ook niet gek dat iemand die zo geobsedeerd blijft door de verdwijning van z'n vrouw elk risico neemt om haar terug te krijgen en er dus voor kiest om de slaappil in te nemen, zeker omdat je na al die tijd zo dichtbij de locatie en ontknoping komt.. Weinig te verliezen maar veel te winnen, het verklaart ook meteen de vreemde afhankelijkheids- en machtsrelatie met Raymond. Beste element van Spoorloos wat mij betreft.
Mooi ook dat Saskia als weerloos slachtoffer zo klunzig wordt neergezet (hoe ze struikelt bij de parkeerplaats...), en dromerig, past goed in het sfeertje van de film.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Een boeiende film.
Een man probeert zijn vriendin terug te vinden, na haar plotselinge verdwijning bij een tankstation. Hij is er continu geobsedeerd mee bezig.
Ondertussen is er het verhaal van een 'gewone' vader met een gezin en hij blijkt psychopathische trekjes te hebben. Hij is nl stiekem aan het oefenen om een vrouw te ontvoeren, wat inmiddels eveneens een obsessie aan het worden is.
Dit geheel levert een intrigerend verhaal op, waarvan je toch wilt weten hoe het verder gaat en of die twee verhalen gaan samenkomen.
Dat gebeurt dus ook en het wordt nog gekker: de man ontmoet de ontvoerder, die hem ertoe aanzet hetzelfde als zijn vriendin te ondergaan.
Goede acteurs. Johanna ter Steege deed mij veel aan Renee Soutendijk denken.
Decec
-
- 6629 berichten
- 8339 stemmen
Een goede mysterie film...
Prima verhaal en spannend...
Zou maar geen vreemde man komen, en
ook niet zijn vriendin achterlaten...
Redelijk breedbeeld (geen HD)...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...
Het is wel moeite waard...
Het laatste nieuws
Netflix-gebruikers streamen massaal nieuwe misdaadfilm 'Rest in Peace', kijkcijfers stijgen snel
Misdaadfilm 'Catch Me If You Can' met Tom Hanks en Leonardo DiCaprio vrijdagavond op televisie
Kijkers ontdekken 'Too Old to Die Young' met Miles Teller op Prime Video: 'De beste serie van dat jaar'
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Bekijk ook
Soy Cuba
Drama, 1964
131 reacties
Lilja 4-ever
Drama, 2002
963 reacties
Krótki Film o Milosci
Drama / Romantiek, 1988
24 reacties
Das Experiment
Drama / Thriller, 2001
774 reacties
Buffalo '66
Drama / Romantiek, 1998
124 reacties
C'est Arrivé près de chez Vous
Komedie / Mockumentary, 1992
315 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.