Jôi-uchi: Hairyô Tsuma Shimatsu (1967)

Alternatieve titels: Samurai Rebellion | 上意討ち 拝領妻始末

Japan

geregisseerd door Masaki Kobayashi (I)
met Toshirô Mifune, Yôko Tsukasa en Tatsuya Nakadai

In 1725, raakt samoerai Isaburo getergd, als zijn zoon dient te trouwen met de minnares van zijn leider. Isaburo wil dit niet toestaan, maar zijn zoon accepteert het en hij en de vrouw, Ichi, worden verliefd. Wanneer echter de zoon van de leider sterft dient Ichi terug te keren aan de zijde van de leider, en Isaburo die zich net had verzoend met de situatie ontsteekt opnieuw in woede.