Narayama Bushikô (1983)
Genre: Drama
Speelduur: 130 minuten
Alternatieve titels: The Ballad of Narayama / De Ballade van Narayama / 楢山節考
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Shôhei Imamura
Met onder meer: Ken Ogata en Sumiko Sakamoto
IMDb beoordeling: 7,8 (9.063)
Gesproken taal: Japans
Releasedatum: 1 november 1983
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Narayama Bushikô
"Only Time Could Change the Cruelty of Tradition… Only Their Love Could Survive It…"
Het verhaal speelt in de 19de eeuw in een afgelegen dorpje in Noord-Japan. In deze (fictieve) gemeenschap, dienen ouderen als ze de leeftijd van 70 jaar bereiken, naar de berg Nara te trekken om daar te sterven voor de oude Goden. Dit offer zorgt ervoor dat er voedsel in het dorp is voor iemand anders. Orin is 69 en besteedt een vol jaar aan de voorbereiding op haar dood. Ze probeert haar zoons en kleinkinderen zo goed mogelijk voor te bereiden op hun toekomstige leven voordat zijzelf moet sterven.
Externe links
Acteurs en actrices
Tatsuhei
Orin
Risuke
Tamayan
Katsuzô
Jinsaku
Zeniya no Tadayan
Kesakichi
Matsuyan
Teruyan
Video's en trailers
Reviews & comments
jono
-
- 335 berichten
- 3875 stemmen
In een afgelegen bergdorpje in het noorden van Japan volgen we een jaar lang de levens van de 69-jarige Orin en haar twee volwassen zoons. Volgend jaar, als Orin 70 wordt, moet ze naar de berg Narayama vertrekken om daar te sterven in de sneeuw. Dat is gebruikelijk in de gemeenschap waarin ze woont. Zo zorgen ze ervoor dat er meer voedsel is voor de jongere generatie.
The Ballad of Narayama is een prachtig, traag Japans drama, en wat hou ik daar enorm van. Er gebeurt eigenlijk niet zo heel veel in de film, maar we worden getrakteerd op fraaie beelden van het harde leven in een onherbergzaam gebied. Het laatste half uur volgen we de barre tocht van de oudste zoon, met zijn moeder op zijn rug, door een schitterend herfstlandschap. De mooiste scene uit de film is wanneer moeder en zoon eindelijk op de plek van bestemming aankomen en daar geconfronteerd worden met de stoffelijke resten van haar voorgangers, terwijl ze beseffen dat de moeder daar over niet al te lange tijd ook bij zal liggen.
The Ballad of Narayama is een schitterend meesterwerk, dat ik over een paar jaar zeker opnieuw zal kijken. 4,5*
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
Wat doe je als onverlichte dorpsbewoner in de periferie van Japan, verstoken van verzorgingscentra en pgb, als het hoog tijd is voor je bejaarde ouder het loodje te leggen maar deze is taaier dan gedacht -met een immer stijgende levensverwachting als onzichtbare vijand op de koop toe? Je verzint een poëtische legende over een heilige berg, waar de oudjes van dagen heengesleept worden om daar in alle rust, als een overjarige olifant, te sterven. En niet goedschiks dan kwaadschiks.
Imamura moet blijkbaar niet al te veel hebben van de primitieve volkeren die Japan ooit bewoonden, en hun gedrag en tradities beziet hij met een cynische en soms minachtende blik waaraan alleen de oudste zoon en zijn moeder ontkomen. De eerste omdat hij twijfelt aan de traditie van Nayamara. De tweede omdat ze haar eigen lot in handen neemt. Maar of het nu gaat om bovenstaande traditie, het uitschelden en belachelijk maken van ouderen en zwakkeren, het levend begraven van een familie van notoire dieven of het bed moeten delen met het halve dorp om de laatste wens van je stervende echtgenoot in te willigen, en die dan weer op instigatie van de huisgod (een slang), het bijgeloof en achterlijkheid zijn de hele film nadrukkelijk aanwezig. Neemt niet weg dat de beelden fotogeniek zijn, een bedrieglijke schoonheid bevatten die het wrede gedrag wat verzachten.
Fraai, onderhoudend en soms ook behoorlijk lomp, afrekenend met de Japanse plattelandsidylle -zo die al bestond- en nieuwsgierigmakend naar het originele Narayama Bushiko (1958). Die zal het vermoedelijk over een wat andere boeg gooien.
Movsin
-
- 7704 berichten
- 8096 stemmen
Magistrale cinema. Een krachttoer om dit alles (1983!) voor elkaar te brengen.
Erg visueel. De harde, wansmakelijke beelden moeten we er bij nemen. Ze kaderen in de schets van deze toch wel primitieve bevolkingsgroep bij wie, zoals bij elke diersoort, de drang naar voedsel om te overleven, alles overstijgt.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4695 stemmen
Mooie remake van de film uit 1958 die ik net ervoor zag. Mooi onderhoudende film met een intrigerend uitgangspunt waarbij alle zeventigers als het ware geofferd aan de berg Narayama. Orin berust zich in haar lot als traditionele gelovige, maar in haar laatste levensjaar valt het op hoe kranig en levenslustig ze eigenlijk nog wel is.
Vreemde, maar op zich mooie traditie, maar de kleine gemeenschap is best hard en ruw te noemen met onder meer een weggegooid babylijkje, hoe men met diefstal omgaat enz ... Bij momenten zat je ook naar een Malick te kijken met de close natuurbeelden van de plaatselijke fauna.
De tocht naar de berg is schilderachtig mooi. Wat een mooie kronkelende tocht door bos- en rotslandschap met even verder nog wat sneeuw erbovenop. Ondanks al het goede niet 100% mee of geraakt door de film, maar appreciëren doe ik hem wel.
Basto
-
- 10063 berichten
- 6817 stemmen
Mijn derde film vandaag waarin sneeuw een bepalende rol heeft. Bijzonder folkloristisch verhaal waar wij in deze Corona pandemie nog wel wat lering uit kunnen trekken wat mij betreft.
Verder wordt het boeren leven op heerlijke platte maar liefdevolle wijze weergegeven.
Een bijzondere kijkervaring. Halfje erbij.
4,5
Sir Djuke
-
- 337 berichten
- 947 stemmen
Eén van de meest existentiële vragen in onze westerse wereld is: wat doen we met de kerst met moeder? Een kwestie die geheel in het niet valt bij het volgens overlevering in bepaalde delen van Japan gebruikelijke ritueel “obasute”, waarbij improductieve ouden van dagen naar een berg werden gebracht om daar te sterven en zo het aantal monden dat gevoed moest worden te reduceren.
De Japanse schrijver Shichiro Fukazawa wijdde er een kortverhaal aan dat als “Narayama Bushi-ko” tweemaal werd verfilmd.
De eerste keer gebeurde dat in 1958 door Keisuku Kinoshita die er een kabuki-theater-achtige verfilming van maakte, overduidelijk in de studio opgenomen.
Hoe anders is de interpretatie van Shohei Imamura uit 1983. Hij filmde juist op locatie en gebruikte natuuropnames als illustratie voor het verhaal over een keiharde samenleving. De scene waarin Orin (Sumiko Sakamoto) haar eigen tanden op een steen kapotslaat is voor tandarts-vrezers nog heftiger dan de fameuze martelscene uit ‘Marathon Man’ (John Schlesinger, 1976). Beide Narayama-films zijn meesterlijk en de versie uit 1958 staat in goede kwaliteit geheel op youtube
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Dat beeld van dat ongewillige vadertje, dat in plaats van de berg op lopen, ingesnoerd in een net naar beneden tuimelt zal me nog wel even bijblijven.
cinemanukerke
-
- 1158 berichten
- 738 stemmen
Imamura besteed veel tijd om een schets van een bergdorp te maken waarin de harde wetten van de natuur hon bestaan bepalen. Dit laat Imamura contrasteren met magnifieke landschappen (sneeuw, bloeien, beekjes stromen, bladeren vallen). De vier seizoen als metafoor voor het leven. Geboorte, huwelijk, gezin en dood. Personages maken het allemaal mee maar volgens de wrede en brute gedragsregels van het dorp. Inserts van roofdieren als symbool voor hun dierlijke instincten maar ook als harmonie met de mens. Pas echt sterk wordt de film wanneer de tocht wordt aangevat door zoon en zijn bejaarde moeder naar een bergtop. Omgaan met dood kan waardig of kan beestelijk. Maar dan is de film al op zijn einde. Ik weet niet goed hoe de film te beoordelen. Interessant en visueel sterk maar inhoudelijk kon het me niet altijd boeien. Sterk op het eind maar voordien bleef de film nogal ter plaatse trappelen. Een veilige 3 dan maar.
notsub
-
- 1326 berichten
- 1311 stemmen
Ik moet zeggen dat het laatste half uur een hoop goed maakt. Daarvoor miste ik wat lijn in het verhaal en kwamen er ook onnodig grove en ranzige scenes voorbij. De beelden van het landschap in de herfst en de vele dieren waren prachtig gemonteerd. Deze versterkten de band met de natuur van het bergdropje met zijn uitgesproken bewoners. De film is vooral ook uniek, erg expliciet en rauw. Maar dat werkt hier uitstekend om een thema als de dood in beeld te brengen.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Tasogare Seibei
Drama / Historisch, 2002
65 reacties
Nobi
Oorlog, 1959
8 reacties
Le Notti Bianche
Drama, 1957
52 reacties
Im Lauf der Zeit
Drama / Roadmovie, 1976
20 reacties
Akai Satsui
Drama, 1964
7 reacties
Le Souffle au Coeur
Drama, 1971
23 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.