Genre: Komedie / Romantiek
Speelduur: 84 minuten / 88 minuten (director's cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Spike Lee
Met onder meer: Tracy Camilla Johns, Tommy Redmond Hicks en John Canada Terrell
IMDb beoordeling: 6,8 (16.222)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 12 februari 1987
On Demand:
- Bekijk via Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot She's Gotta Have It
"A seriously sexy comedy."
Nola Darling (Johns) is een jonge, zelfbewuste vrouw in Brooklyn die balanceert tussen drie vriendjes. Dit zijn de beleefde en galante Jamie, het egocentrische model Greer en de grappige bezorger Mars. Nola wil zich niet binden aan één van hen en koestert haar vrijheid, maar elk vriendje wil haar voor zichzelf.
Externe links
Acteurs en actrices
Nola Darling
Jamie Overstreet
Greer Childs
Mars Blackmon
Opal Gilstrap
Clorinda Bradford
Doctor Jamison
Sonny Darling
Ava
Noble
Video's en trailers
Reviews & comments
Bananas
-
- 244 berichten
- 314 stemmen
Mooi beeld van Spike Lee over de onderlinge verdeeldheid en kortzichtigheid van de zwarte gemeenschap in de VS met als achterliggende boodschap dat ze elkaar eigenlijk zouden moeten willen helpen om uit hun (door racisme en slavenverleden) sociaal achtergestelde situatie te kunnen komen.
Na deze film kreeg Spike Lee de ruimte van Nike om de commercials van Air Jordan op geheel eigen zwart-witte wijze uit te voeren.
Is it the shoes Mike?
gotti
-
- 14029 berichten
- 5643 stemmen
Leuk inderdaad, maar wel een beetje traag hier en daar. Grappig om te zien dat er in één van Lee's eerste films al veel dingen zitten die later (en vooral beter in Do the Right Thing) terug kwamen.
Jammer ook dat de knappe Johns zeer weinig hierna gedaan heeft...
3*
stefan dias
-
- 2304 berichten
- 1319 stemmen
Dit is een fantastische auteursfilm.
Lee speelt zelf een heerlijk aanstekelijk typetje.
Het mooie aan debuutfilms is vaak dat (ondanks, of misschien net dankzij het weinige geld) regisseurs nog heel erg hun eigen ding doen, zonder al te veel inmenging van filmbonzen.
Eén van zijn beste en zeker één van zijn films die je gezien moét hebben.
v2000
-
- 132 berichten
- 205 stemmen
Mooie figuren in deze film, vooral Mars die alleen maar rappend kan praten.
Mescaline
-
- 6989 berichten
- 2736 stemmen
Leuke en vermakelijke Low Budget film van Spike Lee, hier nog duidelijk aan het begin van zijn sterke carrière.
Het tegen de camera praten doet het voor mij altijd erg goed, je wordt als kijker meer persoonlijk betrokken bij de personages en het verhaal er om heen.
Dit is een typische no nonsens film, what you see is what you get.
Puur vermaak dus
3,5*
Mr_White
-
- 2067 berichten
- 0 stemmen
Fijn filmpje. Goed geschreven en geacteerd (met name door Johns die de hele film op haar schouders draagt), terwijl Lee hier al zeer vroeg liet zien een regisseur te zijn die niet bang is om te experimenteren en zijn publiek er zoveel mogelijk bij te betrekken.
Movsin
-
- 7704 berichten
- 8096 stemmen
Best plezierig in opzet ( o.a. de introducties en het vertelwerk naar de kijker), situatie (stof voor een Franse vaudeville) en uitwerking (eenvoudige dialogen maar recht op de man af, uitstekend acteerwerk....).
Genoten van dit zwart-wit (op één happy scène na) filmpje.
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
Redelijke Komedie / Romantiek (met ook wat Drama erin) over de zelfstandige vrouw Nola Darling, die worstelt om haar identiteit te behouden terwijl de mannen en vrouwen om haar heen haar proberen te beheersen en definiëren.
Deze eerste echte film van regisseur Spike Lee (speelt zelf ook mee in de film met een enorme grote bril) zit, ondanks dat het geheel is opgenomen in zwart/wit (op het dans verjaardagsfeestje van Nola in het park na, wat in kleur is), visueel aardig in elkaar en de vele dialogen weten ook regelmatig de aandacht te trekken. Overigens niet altijd want bepaalde scenes en dialogen zijn saai en ietwat langdradig. Hoewel de film bestempeld staat als o.a. een Komedie (wat het ook is) heb ik eigenlijk nergens om moeten lachen (hooguit wat glimlachen), maar het geheel zit wel zeer luchtig en vrolijk in elkaar en hetzelfde geldt voor het leuke en vrolijke sfeertje omtrent het verhaal. Het einde waarbij Nola een keuze moet maken (beter gezegd "ze kiest niemand"), was wel leuk.
Hoewel ik geen voorstander ben van in de camera praten (gebeurde veelvuldig in deze film), werd het hier eigenlijk wel leuk toegepast. Wat overigens ook leuk is gedaan door Spike Lee, is de vaak aparte vrolijke muziek welke werd toegepast bij scenes. De rol van Nola Darling werd leuk ingevuld door Tracy Camilla Johns (ze ging zelfs uit de kleren, best regelmatig en de tepel zuig scene met Spike Lee zag er best artistiek uit), maar ik had liever gezien dat Raye Dowell (in de rol van Opal Gilstrap) de rol van Nola had gespeeld, want haar vond ik toch een stuk aantrekkelijker. De cast deed het in het algemeen wel leuk.
Het is zeker niet de beste film van regisseur Spike Lee, maar wel een aardige om eens gezien te hebben. Ik heb hem in dit geval gezien op de televisiezender MGM.
P.S. de scene op het einde waarbij alle acteurs en actrices die een aandeel hebben in het verhaal het director cut board gebruiken, was wel geinig en leuk gedaan.
mikey
-
- 28328 berichten
- 4915 stemmen
Fijn New Yorkish praatfimpje/ sexkomedie die inderdaad al de typische Lee stijl herbergt. Een vrouw in een riante positie moet de prins op het witte paard kiezen tussen 3 heren en een vrouw.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Kon me niet zo bekoren.
Deed me wat denken aan de hipster/mumblecore filmpjes van tegenwoordig. Type Francis Ha ofzo. Maar dan uiteraard de zwarte versie. Personages waar ik niet zo heel veel mee heb, een verhaaltje dat niet zo boeit en weinig richting.
Zo'n films kunnen leuk zijn, maar dan moet je toch echt wat met de personages of setting hebben. 't Is dat Lee het af en toe wel een beetje opleukt. Sommige trucjes zijn eerder knullig (die geëdite bedscene) of een beetje saai (de verjaardagsdans), andere momenten zijn leuker en zorgen ervoor dat de film nooit helemaal stilvalt.
Lee is sowieso een hit & miss regisseur wat mij betreft. Af en toe kan ik z'n films goed pruimen, maar even vaak doet het me redelijk weinig. Echt barslecht is het gelukkig niet, daarvoor heeft de film nog wel genoeg identiteit en is de speelduur ook kort genoeg, maar een geweldige start van z'n carriere vind ik het zeker niet.
2.0*
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
“It's really about control, my body, my mind. Who was going to own it? Them? Or me? I'm not a one-man woman. Bottom line.”
Leuk. Aan alles is te zien dat She's Gotta Have It één van Spike Lee’s eerste films is, maar de kenmerkende energie van de man is hier al volop aanwezig. Lee weet altijd een wereld te creëren die levendig en realistisch aanvoelt, met scherpe dialogen, een heerlijk tempo en een jazzy soundtrack. De zwart-wit beelden en de goed gecaste acteurs werken daarbij ook mee. She's Gotta Have It is duidelijk voor weinig geld gemaakt, maar dat is ook de charme van de film.
jono
-
- 335 berichten
- 3875 stemmen
She's Gotta Have It is een erotische komedie. Het was indertijd de eerste film van Spike Lee en werd goed ontvangen door zowel pers als publiek.
De film gaat over de jonge nymfomane Nola. Ze houdt er drie vriendjes op na, dus ze komt seksueel volledig aan haar trekken, De mannen willen haar echter alle drie voor zichzelf, en dwingen haar uiteindelijk een keuze te maken. En dan is er ook nog eens een lesbische vriendin die eveneens op Nola valt.
She's Gotta Have It is een luchtige, in zwart-wit geschoten film, waarbij de acteurs regelmatig tegen de camera praten. Ik ben daar eigenlijk niet zo'n voorstander van, maar in deze film werkt het aardig. Ook leuk is de scène waarin binnen een kleine minuut een stuk of tien hitsige mannen (waaronder Spike Lee zelf) elk op hun eigen manier vertellen hoe graag ze met Nola naar bed willen. Nola vertelt dat ze op zulke praat niet in gaat, en gaat vervolgens voor een fatsoenlijke jongen die op een nette manier aangeeft dat hij Nola wel wat vaker wil zien.
De cast bestaat volledig uit Afro-Amerikaanse acteurs, maar helaas werkt dat nogal stigmatiserend. Wat dat betreft ben ik meer een liefhebber van Lee's latere werk zoals Do the Right Thing (1989), Malcolm X (1992) of 25th Hour (2002). 3*
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10190 stemmen
Goeie film over een jonge, zwarte, vrijgevochten vrouw uit Brooklyn en de mannen in haar leven. Niet echt een verhaal, maar wel goeie scenes en dialogen. De verschillende personages worden op een mooie manier geïntroduceerd. Alhoewel redelijk fris, zorgen de zwart/wit beelden en de jazzy soundtrack soms voor een stemmig geheel. Deze eerste Spike Lee-joint is al meteen duidelijk een Spike Lee-Joint.
Basto
-
- 10063 berichten
- 6817 stemmen
Charmante eerste film van Lee, die zelf ook een leuke rol voor zijn rekening neemt.
Ruime 3*
ArnoldusK
-
- 565 berichten
- 1941 stemmen
Zeer sterk debuut van Lee. Het is een kale, gestructureerde film waarin veel de vierde wand wordt doorbroken. De clichématige typetjes werken niet op de zenuwen, wat erg knap is. En daarnaast wordt de dialoog wellicht wat gekunsteld gebracht af en toe, maar dat is juist de charme van deze, toch vrij expliciete, film. Net als bv. de Dogme '95- en Nouvelle Vague-stroming zie je dat Lee hier écht zijn eigen ding doet en wat unieks probeert neer te zetten. Maakt me erg nieuwsgierig naar later werk van hem. 4*
Donkerwoud
-
- 8026 berichten
- 3576 stemmen
Vrouwelijke seksualiteit in een machowereld. Spike Lee mag in 'She's Gotta Have It' (1986) nog niet het budget of de filmervaring hebben van later werk, maar toont in zijn eerste langspeelfilm al diens zelfbewuste eigen stijl. Neurotisch en intellectualistisch met een vleugje New Yorkse straathumor. Of zoals Nola Darling (Tracy Camilla Johns) wordt neergezet als een vrouwelijk archetype in de traditie van overspelromans als Madame Bovary of Anna Karenina. Vrouwen die uiting willen geven aan hun eigen seksualiteit en daarmee de hypocrisie blootleggen van een heersende zedenmoraal. Maar anders dan die tragische anti-heldinnen is Nola meesteres over haar eigen verlangens. Ze bepaalt zelf wie ze wel of niet toelaat tot haar lichaam, maar loopt nog altijd tegen dubbele standaarden aan.
Nola's partnerkeuze wordt in 'She's Gotta Have it' (1986) een luchtige ingang tot zwaardere thema's met maatschappelijke relevantie. Haar aanbidders nemen allemaal een positie in vanwaaruit ze kijken naar die vrije, losbandige vrouw die ze begeren. Kiest Nola voor de brave burgerman Jamie Overstreet (Tommy Redmond Hicks) die haar wil veroordelen tot een monogaam leven? Of voor de narcistische Greer Childs (John Canada Terrell) als de man met het geld en de middelen voor een goed bestaan, maar die nooit helemaal voor haar zal kiezen. Of gaat ze toch voor volksjongen Mars Blackmon (Spike Lee) met zijn scherpe observaties en opvliegende karakter? Even lijkt Nola al die mannen helemaal beu en broeit er zelfs iets met haar beste vriendin Opal Gilstrap (Raye Dowell). Tussen de regels koppelt Spike Lee Nola's ménage à trois aan bredere thema's als inkomensverschillen, marginalisering, een gemeenschappelijke Afro-Amerikaanse identiteit en natuurlijk specifiek de positie van de zwarte vrouw.
Soms zie je in een debuutfilm al de contouren van het soort oeuvre wat de cineast gaat krijgen. Zo werkt 'She's Gotta Have It' (1986) aanstekelijk omdat het een onvervalste Spike Lee-film is waar z'n belangrijkste thema's in samenkomen. Nog wat ongepolijst en low-budget, maar 'streetwise' op dezelfde innemende manier waarop Lee zijn typetje Mars Blackmon neerzet. Als een relativerende knipoog waar Kunst en populaire cultuur bij elkaar komen.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Een van Spike Lee's leukste films, nog altijd. De New York -sfeer van veel van zijn films is er al. Nola Darling is een leuk personage dat door haarzelf en haar die vriendjes wordt belicht. Veel speelsheid die Lee niet altijd meer had in zijn latere films. En vol met observaties maar dan lang niet zo nadrukkelijk en meer tussen de regels dan in sommige van zijn andere films. Het ruwe randje van deze kan ik erg waarderen. Flinke meevaller dit.
stefan dias
-
- 2304 berichten
- 1319 stemmen
Met deze film zette Lee zichzelf op de kaart (en hierdoor mocht hij nadien ook de Nike-spotjes met Jordan draaien, ik heb nog een T gehad met 'The best on earth, the best on Mars! met een foto van Mars Blackmon en Jordan erop…).
Enkele dingen vallen op: het acteren is niks. Toneelmatig tekstjes afdreunen, maar dat is nu ook wel de stijl waar Lee voor gekozen heeft.
Dit zijn mijn eighties! Geen breedgeschouderde pakken en veel yuppieglamour, maar spaanplaten op de vloer, een interieur dat samengeraapt is met de goedkoopste meubelen, die naam niet eens waardig, een ligstoel, een tapijtje… de leidingen zie je zo op de muren lopen en overal is een dikke kwak witte verf over gegooid.
Wat me nu extra opviel en be-viel: die unieke jazzy soundtrack waarmee Lee zijn liefde aan NY, of Bed-Stuy meer bepaald, subtiel onderstreept. Het amateurisme van dit familieproject versterkt de sfeer alleen maar… straatscènes waar er geeneens geld was om de straten te 'clearen' waardoor alle mensen op de stoep ongegeneerd in de camera kijken… en een lekker vrijgevochten vrouw die niet door de knieën gaat…
En wat is Spike Lee zelf een ongelofelijk scharminkelige minkukel!
Unieke film die ik met al zijn fouten nog steeds met plezier aan mijn hart kan drukken.
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Uh.
Vermoeiender dan deze film worden ze tegenwoordig bijna niet meer gemaakt. Ik schrok er ook behoorlijk van dat dit van Spike Lee is. Als regisseur stelt hij toch best wat voor en enkel drie jaar na deze film leverde hij zelfs een favoriet van me af. Hier en daar herken je zijn regie-experimenten dan ook wel, maar She's Gotta Have It is vooral een onschatbaar saaie zit.
Met name het acteerwerk is te bedroevend voor woorden. Voor een film die zwaar op dialoog en verbinding leunt is dat een groot probleem. De meningen dat Johns de film op sleeptouw neemt kan ik dan ook niet ondersteunen, ik vond haar enorm belabberd spelen. Lee doet erg zijn best om van ieder personage een geheel ander en eigenzinnig typetje te maken, maar zelfs Lee himself acteert dusdanig slecht dat het totaal niet overkomt. Enige vorm van komedie valt er ook direct mee in het water.
Grootste troef is misschien de finale zelf, waar men het plots nodig vond om ook nog een moraal aan de film te breien. Dan heb ik het vooral over Johns die de heren even de les komt lezen. Met stomme verbazing zitten kijken naar deze afloop van de film. Als iemand geen recht van spreken heeft, is het Johns. Soms nog wel leuke editing, toegegeven. Het leukste stuk vond ik de aftiteling, waar mensen gewoon zichzelf zijn in plaats van deze kartonnen en oersaaie personages. Met afstand een aantal van de slechtste acteerprestaties die ik ooit heb gezien. Ben blij dat de film na 84 minuten weer kon worden afgesloten.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Do the Right Thing
Drama / Komedie, 1989
218 reacties
Burden of Dreams
Documentaire, 1982
9 reacties
Asa ga Kuru
Drama, 2020
12 reacties
I Am Not Your Negro
Documentaire, 2016
36 reacties
The Lady
Drama / Biografie, 2011
31 reacties
Adoration
Drama / Thriller, 2019
39 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.