The Jesus Rolls (2019)

Komedie / Drama

geregisseerd door John Turturro
met John Turturro, Bobby Cannavale en Audrey Tautou

Spin-off van The Big Lebowski. Een drietal vreemde snuiters, waaronder Jesus Quintana, belandt vanwege hun bijzondere dynamiek in een liefdesverhaal. Hun spontane en onbezonnen houding tegenover zowel het verleden als de toekomst werkt wel eens averechts, ook als ze onbedoeld goede daden verrichten. Wanneer ze ruzie krijgen met een schietgrage kapper moeten ze voortdurend vluchten voor de man, de politie en de maatschappij zelf. Maar hun onderlinge band wordt wel steeds sterker.

Nobody Fucks with the Jesus

avatar van Donkerwoud
Het personage biedt genoeg stof voor een eigen film, maar ergens hoeft het voor mij niet zo. Jesus was juist leuk omdat je nooit helemaal vat op hem krijgt. Nu ga je er toch een eigen personage van maken. Daarnaast heeft John Turturro nog nooit iets gemaakt wat in de buurt komt van de Coens terwijl het altijd dezelfde toon heeft als zijn inspiratiebronnen.

avatar van John Milton
Ik vrees ook een beetje, Donkerwoud. But de nieuwsgierigheid is strong in this one.

avatar van Donkerwoud
Sowieso. Ik wil 'm ook zien...

NRT
Donkerwoud schreef:
Sowieso. Ik wil 'm ook zien...

Weet iemand soms wanneer deze er precies gaat komen?

IMDb schreef:
Status: post production
Status Updated: 06 Dec 2016

Wat duurt dit lang... Meestal geen goed teken...
Toch wil ik 'm graag zien.

avatar van John Milton
Ik kan er verder ook weinig over vinden, waarom hij zo vertraagd is.

John Milton

Wel jammer. Nog een jaar langer wachten...

Daar is dan eindelijk een eerste teaser en poster!

Beetje vage teaser, maar enfin...

Langere, Italiaanse trailer is er al wel.

avatar van bugels
Zielloos, nutteloos, slap aftreksel van t origineel. Verspilling van je tijd.

The Jesus Rolls is een film die maar een beetje hint naar The Big Lebowski vanwege het hoofdpersonage en een enkele bowlingscène, maar die eigenlijk vooral een remake is van Les Valseuses (1974)
Dit wordt trouwens ook expliciet vermeld in de film.
De locaties zijn zelfs bijna Frans aandoend en Audrey Tautou heeft een grote rol. De film had dus evengoed Amélie Going Places kunnen heten.
Vanwege het aanstekelijke acteerwerk van de cast, met bijrollen van bekende namen is het nog wel vermakelijk, maar het verhaal heeft te weinig omhanden en heeft de diepgang van een Bassie en Adriaan aflevering. Het is niet meer dan een knotsgek hak-op-de-tak avontuur van de heren (Turturro en Cannavale) die wat overvallen plegen en die vrijwel met iedere vrouw van bil (willen) gaan.
Als Big Lebowski fan moest ik deze absoluut zien. Ik heb daar geen spijt van, maar het is vooral een curiositeit. Aan wie de film nog moet zien: verwacht er maar niets van, dan valt het misschien mee.

Matige film van een man die net uit de gevangenis komt en een trip maakt met een vriend van hem. Afgezien van het hoofdpersonage heeft deze film verder niets te maken met The Big Lebowski. Sommige scenes zijn op zich best vermakelijk, maar als geheel is het wat rommelig en gaat het nergens heen. Vervelend wordt het niet, ook vanwege de cast met aardig wat bekende namen en toch wel leuke typetjes.

avatar van blurp194
Leuk om af en toe zo’n film tegen te komen die kennelijk iedereen in het verkeerde keelgat schiet maar die bij mij echt perfect valt. Dat maakt het de moeite waard om je eigen mening te hebben en om die op te schrijven.

Over het verhaal hoef ik het niet te hebben eigenlijk - dat gaat zo ongeveer nergens over, en ook nergens heen. Waar het om draait is de absurde karakters en de situaties, en die zijn dan wel echt geniaal. Dat begint al met de relaxte gevangenisdirecteur van Christopher Walken. En de mooiste rol - misschien juist omdat je die niet zo verwacht, omdat het zo anders is dan wat je van haar gewend bent - is wel van Tautou. Heerlijk. Mooi in frisse oververzadigde kleuren in beeld, en met een prettig muziekje erbij.

Verder weet ik eerlijk gezegd niet zo goed wat ik erover zeggen moet. Maar wel dat het een heerlijke film is. Heerlijk relaxed kijken en je verbazen over de laid back levenshouding van Jesus en zijn vrienden. Dan krijg je toch al gauw het idee dat hij het beter door heeft dan de meeste mensen.

Dank aan kappeuter overigens, de link naar Les Valseuses had ik niet gelegd. Dat is alweer een tijd geleden dat ik die gezien heb. Leuk om weer eens op te zoeken, ik was toch al ietwat van plan om eens wat van Depardieu's eerdere werk op te rakelen.