De Ontmaskering van de Vastgoedfraude (2013)

Alternatieve titel: Real Estate Embezzlement

Nederland
240 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Hanro Smitsman
met Jeroen Willems, Ian Bok en Ali Ben Horsting

Op de werkvloer van het gerenommeerde vastgoed-ontwikkelingsbedrijf is men aanvankelijk gecharmeerd van de daadkracht van de nieuwe directeur Ger en het charisma van personal coach Theo. Met hun charme en bijzondere overtuigingskracht weten zij veel mensen voor zich in te nemen. En velen delen mee in hun succes: accountants, notarissen en bankiers. Onder leiding van officier van justitie Herman Muller weet het Openbaar Ministerie op slimme wijze verdeeldheid te zaaien in hun omgeving en dat leidt al snel tot ontgoocheling en verraad. Vanuit de cel moeten Ger en Theo terugzien op de weg die zij volgden, hun succes en hun val. Directe familie en collega’s zijn verbijsterd en in shock. Hadden zij vermoedens? Hadden zij iets kunnen doen? Is er wel sprake van schuld? Gaat het om moraal? En doen we er eigenlijk niet allemaal aan mee?

Met wijlen Jeroen Willems.
Vanaf zaterdag 12 januari om 21.05 uur te zien op Nederland 2

Teaser (YouTube)

1e deel was niet best.

avatar van Pacino1987
Eerste aflevering was ijzersterk!

Meneer Bungel
Dan zit ik een beetje tussen kos en Pacino1987 in. Wel te doen, maar niet diep onder de indruk.

avatar van Donkerwoud
Ben ook niet echt onder de indruk van de eerste aflevering. Het lijkt alsof ze niet konden kiezen tussen een onderhoudende misdaadserie of een documentaire, en dus maar allebei de aspecten halfslachtig uitwerken.

avatar van jester
Ik heb 2 afleveringen gezien, en ik vind hem wel de moeite waard. Mooie acteerprestaties van Willems en Bok, al wordt dat niveau helaas niet door iedereen gehaald. Met name de advocaat van Bok is geen hoogvlieger.

avatar van Donkerwoud
Oerdegelijk Hollands drama. Heb het wel een beetje gehad met die theatrale en voorspelbare series die ´de menselijke kant´ van echte personen tonen. Ze hadden het gemakkelijk kunnen comprimeren tot een film van twee uur en dan zouden bepaalde aspecten misschien nog beter tot z´n recht zijn gekomen ook. Ian Bok en Jeroen Willems doen het leuk, maar het gortdroge en voorspelbare script levert uiteindelijk veel te weinig vuurwerk om echt los te kunnen gaan.

avatar van BlueJudaskiss
Ben hier na twee afleveringen mee gestopt. In beeld gebracht op een manier die me niet aanstond en ik vind het een blijk van onmacht dat de scenes uit begin jaren negentig niet te onderscheiden waren van die van een paar jaar geleden. Plus dat ik Ian Bok simpelweg te jong vind - hij speelde in 2001 mee in Costa! en daar was hij een twintiger.

Meneer Bungel
Eigenlijk per aflevering minder interessant om uit te zien, maar nog net te doen door een paar hoofdrollen en wat eruit springende scènes per keer. Zo was bv. in de 3e aflevering het 'thema' rond het afgesloten zwembad leuk gedaan en in de laatste kwam de rechtszaak aardig tot z'n, eh, recht - ook al was het verhaal in z'n geheel niet erg spannend in elkaar gezet, waarbij het ook nog eens niet lekker combineerde met de drama-kant.

Jeroen Willems speelde heel aardig (soms helaas onverstaanbaar), maar Bok en Horsting vond ik het best spelen en in hun rol passen. Die 'hippe' muziek en gebruik van die jump cuts vond ik weinig tot niets toevoegen, maar gelukkig werd daar niet al te veel gebruik van gemaakt.

Uiteindelijk wel (uit)kijkbaar, maar ik durf niet te zeggen of de verwachtingen nou hoger lagen... en of ik die wel eens had.

2,5*.

BlueJudaskiss schreef:
ik vind het een blijk van onmacht dat de scenes uit begin jaren negentig niet te onderscheiden waren van die van een paar jaar geleden..

Zat me ook wel dwars. Ook dat de serie zo inzet op exorbitante rijkdom en stinkend rijke mensenlevens en dat je daarvan maar bitter weinig terugziet in de serie. Nou ja, op de fragmenten op een jacht en een raceauto na. Je ziet niet eens een gebouw in de steigers staan ofzo.

avatar van Decec
Een goede drama tv series...
Prima verhaal volgen...
Prima acteerwerk...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit (camera was een punt/witte vlek
beschadigd)...

Ongelooflijk slecht geacteerd, geen moment geloofwaardig. Camerawerk en montage kon me absoluut niet boeien.

djkoelkast schreef:
Ongelooflijk slecht geacteerd.

Dat ben ik toch niet met je eens. Wel een tikkeltje theatraal en daarom misplaatst in een productie als dit, maar slecht geacteerd is het zeker niet.

avatar van Paradise Boy
Ik vond het best een aardige serie met een interessant uitgangspunt.De twee hoofdrolspelers leveren zeker geen slechte prestatie. Echter het acteerwerk van een aantal bijrolspelers en de edelfiguranten vond ik persoonlijk niet echt van een hoog niveau. Ongetwijfeld zullen deze mensen hun best hebben gedaan, maar het was voor mij als kijker niet goed genoeg.

avatar van chiel
Vanwaar die link?

avatar van madmax2011
kon mij wel boeien heb alle 4 de afleveringen achter elkaar gekeken en zo slecht was het nou ook weer niet gewoon lekker weg gekeken op een doorde weekse dag

Onderhoudende miniserie over een interessant onderwerp. Vooral genoten van Jeroen Willems in de rol van Theo Frijn. 3*