• 8.985.774 stemmen

Ontwikkeld door: Kiyoshi Kurosawa

Met: Kyoko Koizumi, Yû Aoi en Eiko Koike

Oorsprong: Japan

Datum van release: zondag 8 januari 2012

Eerst uitgezonden op: WOWOW (Japan)

• myLum (Lumière) Bekijk miniserie via myLum (Lumière)

Plot Shokuzai

Shokuzai vertelt het verhaal over een klein Japans dorp waar vijftien jaar geleden het noodlot toesloeg toen het basisschoolmeisje Emily door een vreemde man werd vermoord. Vier klasgenoten met wie Emily aan het spelen was, vinden haar lichaam. De dader wordt nooit gevonden en de zaak blijft onopgelost. Verscheurd van verdriet roept Emily's moeder Asako een soort vloek over de vier meisjes uit, die zeggen zich het gezicht van de dader niet te kunnen herinneren. Ze zullen elk op hun eigen manier boete doen voor hun zwijgen.

1. 1. French Doll

8 januari 2012 (54 minuten)

Schoolmeisje Emili wordt ontvoerd en vermoord door een vreemde. Vier vriendinnen, Sae, Maki, Akiko en Yuka, zijn aanwezig op de plaats van de misdaad, maar geen van hen kan zich het gezicht van de dader herinneren en de misdaad blijft opgelost. Vijftien jaar later is de volwassen Sae extreem op haar hoede voor mannen. Ze is voor altijd getekend door Emili's gezichtloze ontvoerder. Wanneer een vriendje zweert om haar tegen de buitenwereld te beschermen en haar ten huwelijk vraagt, accepteert ze zijn aanzoek. Op hun trouwdag krijgt ze een verrassingsbezoek van Asako.

2. 2. PTA Rinji Soukai

15 januari 2012 (54 minuten)

Maki is nu een leraar op een strenge basisschool, en houdt zich bezig met zelfverdedigingstraining in een poging haar gevoel van hulpeloosheid te overwinnen. Wanneer er een aanval plaatsvindt op Maki's school, komen de levendige herinneringen terug aan de gruwelijke misdaad die ze 15 jaar eerder zag. Deze keer onderneemt Maki actie om de dader te confronteren, wat resulteert in onvoorziene gevolgen.

3. 3. Kuma no Kyoudai

22 januari 2012 (54 minuten)

Akiko heeft zich teruggetrokken uit de maatschappij en leeft thuis een teruggetrokken leven. Dingen veranderen wanneer haar broer Koji met zijn vrouw en stiefdochter, Wakaba, vanuit Tokio terugkeert naar huis. Terwijl Akiko nauwe banden onderhoudt met haar jonge nicht, begint ze tekenen van een vreemde relatie tussen het meisje en Koji op te merken.

4. 4. To Tsuki to Oka

29 januari 2012 (54 minuten)

Toen Yuka nog een kind was, gaf haar moeder altijd de voorkeur aan Yuka's ziekelijke oudere zuster Mayu. Mayu is de eigenaar van een goedlopende bloemenwinkel. Yuka is nog steeds verteerd door jaloezie. Wanneer Mayu trouwt met een vriendelijke politieagent genaamd Keita, verzint Yuka een wraakzuchtig plan om hem te verleiden.

5. 5. Tsugunai

5 februari 2012 (54 minuten)

Vijftien jaar na de moord op haar dochter, wordt Asako nog steeds overmand door verdriet en wrok. Op een dag krijgt ze een belangrijke nieuwe aanwijzing over de identiteit van de moordenaar van Emili en gaat ze op zoek naar hem. Terwijl ze de waarheid achterhaalt, bevindt Asako zich op een onverwachte locatie uit haar verleden.

Asako Adachi

Yuka Ogawa (child)

avatar van Baggerman

Baggerman

Shokusaai!

Het uitgangspunt van vier mentaal beschadigde meisjes en één rouwende moeder is vernuftig gevonden en biedt zo de perfecte aanzet voor macabere psychologische terreur. Helaas worden slechts incidenteel de opgebouwde verwachtingen waargemaakt, want het overkoepelende mysterie blijkt niet meer dan een flinterdun raamwerk om verschillende verhalen aan op te hangen. De dames in het verhaal zijn nooit écht aan elkaar gewaagd, terwijl er op een wat slappe manier steeds de suggestie gewekt wordt dat dit wel het geval zou zijn. Een en ander resulteert in een redelijk onderhoudend vijfluik waar bij vlagen naar de oppervlakte komt wat een meesterstuk hier uitgehaald had kunnen worden, met een scherper geschreven scenario en iets minder willekeur in plotwendingen.

avatar van Dievegge

Dievegge

Deze Japanse miniserie is een knap opgebouwde thriller. De moord op Emili, die als kapstok dient, wordt in elke aflevering uit een verschillend standpunt getoond. In de eerste vier afleveringen staat telkens één vriendin van het slachtoffer centraal, vijftien jaar later als volwassene. In de vijfde aflevering komt de moeder zelf op het voorplan voor de ultieme confrontatie met het verleden.

De rode draad is dat telkens een vrouw wraak neemt op een mishandelende man. De eerste twee afleveringen vond ik de beste, maar het blijft spannend tot het einde, met af en toe een verrassende wending. Het is rustig en stijlvol opgebouwd, met aandacht voor psychologie en een beperkt aantal actiescènes als climax.

Baggerman schreef:

Shokusaai!

Dat vond ik de eerste keer ook, een beetje, vandaar nog 3*. Maar ik heb 'm opnieuw bekeken en blij toe. Ik vind 'm grotendeels toch wel erg fascinerend hoor. Na de 3e of 4e afl. zag ik pas dat Kiyoshi Kurosawa de regisseur is en dat verklaart veel.

Maar ik laat 't nog even bezinken (want er is ook wel wat op aan te merken) en heb zin om 'm snel weer te bekijken, vooral die laatste afl. is tamelijk geniaal en no.3 vermeld ik ook alvast even.