Führer Ex (2002)

Alternatieve titel: Fuhrer Ex

Duitsland / Italië

geregisseerd door Winfried Bonengel
met Christian Blümel, Aaron Hildbrandt en Jule Flierl

Jeugdvrienden Tommy en Heiko hebben een ruig leventje in het voormalige Oost-Berlijn en dromen van de vrijheid in het Westen. Wanneer Tommy wordt gearresteerd wegens het verbranden van de vlag komt Heiko er achter dat zijn vriend zich inlaat met neo-Nazi's. De jongens zijn nu helemaal gedesillusioneerd en besluiten naar het Westen te vluchten.

Met weliswaar pas 42 stemmen toch een 9.0 op IMDB, deed ook mee op het Festival van Venetië.

Deze lijkt me wel wat hou ook wel van dit type films

Goede rauwe film waar je niet echt vrolijk van wordt.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Speelfilm naar de autobiografische boeken van Ingo Hasselbach, die hij in de jaren '90 schreef met de regisseur.

Hasselbach was nog neo-nazi toen Bonengel hem leerde kennen toen hij een documentaire maakte over Duitse nazi-skinheads. Er ontstond een vertrouwensband en toen Hasselbach aangaf te willen stoppen begeleide Bonengel hem daarbij. Het eerste boek dat ze samen schreven heet Die Abrechnung en verscheen in het Nederlands in een bewerkte versie als Meedogenloos.

avatar van Jason28
Heb deze gisteren zonder enige verwachting gekeken, wist niet eens waar het over ging maar ik werd vanaf het begin meegesleurd in dit keiharde verhaal. Het is wel een film die daarna een flinke dreun achterlaat, het laat je ook weer goed zien hoe het was in duitsland toen het nog oost en west was. Ik heb in tijden niet zo`n goeie duitse film gezien! Het is ook een klein beetje het American History X van Duitsland maar dan vond ik deze nog een tikkeltje beter. 4*

Superfilm..... Helemaal mijn straatje!

Wat een belabberde film. Het verhaal klopt de halve tijd niet slaat nergens op.

avatar van MaNiAc E
Een zeer goede film, die echt niet onder doet aan American History X. Goeie soundtrack, enige dat minder aan dit alles was het einde. Maar zeker het kijken waard!

avatar van Anjin
SuuuuuS schreef:
Superfilm..... Helemaal mijn straatje!

Gelijk heb je

Het blijft allemaal een beetje hangen. en heeft idd gelijkenissen met AHX. Wat ik mis is een duidelijke ontwikkelng van de karakters.

In AH X wordt op het einde de conclusie getrokken dat de woede wordt opgezocht in plaats de ratio (als het erop zit). In Fuhrer-ex ziet de hoofdrolspeler pas heel laat in wat de prijs is die hij voor zn doorzichzelf opgezochte blinde woede uitbarstingen moet betalen . Hij zou er ook door verdoofd zijn en heeft daarmee de zaak niet meer op een rijtje (scene met de tickets). Dus daar zie je ook wel iets dergelijks.

Er is wel de geschiedenis maar niet wat er in zn koppie omgaat na de ontsnapping, meneer is zomaar opeens een neo. Goed, hij wordt een tijdje opgesloten na zich verzet te hebben tegen sexueel misbruik. Maar mag het ietsje meer zijn Dat gaat bij AHX beter en geeft die film meer diepte.

De twee hoofdrolspelers doen het goed samen. Hildebrand is sterker en kan het leven in de film zetten. Iemand om in de gaten te houden.

Niet echt een spectaculaire film.
Vond het soms best spannend, maar ik kon het verhaal vaak niet volgen. Soms zaten er dingen in waar ik nog om kon lachen. "Komm Freddy, bus bauern!" of zoiets. Maar ik persoonlijk houd niet zoveel van zo'n soort dramafilms.

Pure
milus schreef:

Mee eens; dit geldt niet alleen voor deze scéne maar voor meerdere twists in het verhaal. De karakters maken op deze manier een ietwat onnatuurlijke ontwikkeling door gedurende de film.

Toch een erg vermakelijke film met een leuk plot. 3*

avatar van nightbreed
Mooie realistische en rauwe film die is gebaseerd op feiten.
Pure Duitste klasse met zeer goed acteerwerk en een goede regie.

avatar van Jan met de pet
Zeer goed.........en sommige duitsers willen de DDR terug, kan het me niet voorstellen......super film: 4,0

Goede film. Aanrader.

avatar van Lui
Lui (crew)
ja best wel een goede film, niet echt een film waar je blij van word maar toch heel erg interessant.

Duitse film die doet denken aan American X met een uitstekende rolbezetting die tot nadenken stemt.

MovieEter
Boeiende en goede film met als enige minpunt dat het acteerwerk soms wat dun is. Desondanks erg de moeite waard!

avatar van Quaest
Wat een mooie film. Sommige moment lijken precies hetzelfde als AHX..

avatar van wimaroca
American history x is toch wel vele male beter geacteerd,dit is maar een matige film die je maar 1x gezien hoeft te hebben en daarna nooit meer,en dat is met AHX wel anders

voor mij 2**

Quaest schreef:
Wat een mooie film. Sommige moment lijken precies hetzelfde als AHX..

avatar van vistrida
Ik heb Ingo de verader zelf gekend...... kapitalist....... jammer jonge....

avatar van DVD-T
Rauwe realistische film die je bij de strot grijpt en niet meer loslaat.

Het uitzichtloze bestaan van de jongens is goed in beeld gebracht. Het duurt dan ook maar even voor je echt in de film zit. De regisseur laat het geheel lekker over je heen denderen. Af en toe erg harde momenten, en ook wat minder harde momenten. Ook zit er een beetje humor in verwerkt, vooral het moment als ze de muur over willen is best grappig. Verder valt er niet veel te lachen en verliest de regisseur nooit de essentie van de film uit het oog. Acteerwerk is van een hoog niveau en komt erg naturel over. Het einde is imponerend en blijft nog lang na denderen in je hoofd.

avatar van nachtschade
Matige acteerprestaties met onnozele dialogen. Jammer, dit thema had een beter lot verdiend.

Een overtuigende, harde, gewelddadige, maar ook ontroerende gevangenisdrama/thriller over communisme, nationalisme en misbruik, die gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, dat me, zoals ik hieronder al eerder vermeldde, doet denken aan American X. Een film over woede en de consequenties die haat en politieke voorkeur hebben op een vriendschap, over de verhouding tussen twee vrienden die speelt met de Duitse geschiedenis

avatar van jippie2010
de vergelijking met american history x gaat wat mij betreft helemaal scheef. Totaal verschillende motivaties, verschillende achtergronden etc etc.
Ook qua niveau haalt deze film het niet bij AHX.
Maar als ik ophoud met vergelijken, en deze film op zich bekijk, dan vind ik deze film zeker de moeite waard om te bekijken. De vriendschap die onder druk staat vormt de rode draad en is goed uitgewerkt. 3.0

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Met het verhaal van Ingo Hasselbach uit mijn eerdere post heeft het slechts op een aantal punten te maken en juist de belangrijkste punten horen daar niet bij zoals de aanleding om nazi te worden en de aanleiding om er mee te stoppen, almede het grootste deel van de vriendschap tussen Heiko en Tommy, inclusife het verraad en de moordopdracht, het is allemaal fictief.

Dit is vooral een heel sterk gedramatiseerde versie van hetzelfde idee. En dat gebeurt zo weinig subtiel dat vergeleken bij deze film American History X bijna het toonbeeld van nuance wordt. Komt nog eens bij dat het evenwicht in de film totaal niet klopt. De halve film speelt zich in de gevangenis af, om vervolgens Heiko als neonazibaas af te raffelen in veel te korte tijd en zijn opkomst zelfs helemaal weg te laten (terwijl dàt nu juist boeiend was geweest).

Slechte score en matige acteerprestaties ook.

Veel stelt het niet voor.

Veeeeel te veel mannelijk bloot !

avatar van 93.9
DDR weed amper zo slecht afgebeeld.
Je kon er lekker lantefanteren, zuipen, de liefde bedrijven op het dak, burgermannetjes plagen enz.
Stasi gevangenis was duidelijk geen pretje.
Film is subliem. Alles klopt! Tot een niet duidelijk ingzoomd platenlabel Amigo op de draaitafel aan toe. Daar let ik dan weer op ☺️