Majo no Takkyûbin (1989)

Alternatieve titels: Kiki's Delivery Service | Kiki's Vliegende Koeriersdienst | 魔女の宅急便

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Minami Takayama, Mieko Nobusawa en Rei Sakuma

Kiki is een heks die net 13 jaar oud is geworden. Zoals altijd bij heksen gaat ze op haar 13e weg van huis om zelfstandig te worden. Als ze eenmaal een stad heeft gevonden waar ze wil gaan wonen merkt ze dat het lastig is om zich daar te vestigen en haar beroep uit te oefenen.

avatar van danuz
Blijf dit toch echt geweldig vinden. De sfeer die hier wordt neergezet. Een zomerse bries, eentje die je dag weer helemaal goedmaakt. Wat mij betreft misschien wel de mooiste Miyazaki, in ieder geval een stap hoger dan Spirited Away en Howl's Moving Castle. Hier meer realiteit, waarbinnen fantasie goed zijn weg vind. De muziek sluit zich hier perfect bij aan. Zoetsappig misschien, maar zo op zijn plaats, had niet anders gemogen.

Over dit soort magische filmpjes kan ik voor de rest altijd moeilijk schrijven, het is een niet uit te leggen gevoel. Een frisse lente bries. Eentje die je moet voelen

Ik voelde dit koele briesje in ieder geval heel goed, heerlijk zeg.

Fredo Corleone
De film haalt niet het niveau van bijv. Totoro of Spirited Away maar is desondanks erg vermakelijk om naar te kijken.

Erg leuke soundtrack trouwens, weet er iemand hoe dat liedje heet dat je in de opening credits hoort?

avatar van Freud
Heelt charmante film, deed me heel hard denken aan die boekenreeks van Otfried Preusler met De kleine heks en Het kleine spookje. Erg braaf allemaal, maar ik vond ze als kind ongelooflijk goed, en de sfeer werkt betoverend. Ook in deze film dus: veel fantasie, mooi uitgewerkt, een gezapig verhaaltje maar wel geweldig spannend als je erin meegaat. Niet het niveau van Totoro omdat ik een beetje de echt originele elementen miste, maar wel erg leuk om te kijken. Leuke poes ook .

avatar van maxcomthrilla
Wederom weer een heerlijke animatiefilm. De muziek vond ik wat minder, maar alle andere fijne Ghibli elementen waren weer aanwezig. Met name de fijne humor. Bv. Toen die oude man in de auto, de vriendin van Kiki ervan betichtte dat ze zich te mannelijk kleedde. En dat terwijl ze een rok droeg. Verder ook een magische sfeer in deze film en leuk ook dat heksen nu eens een keer niet met het kwaad worden geassocieerd.

Ik heb me erg vermaakt met de opmerkingen van de kat. Heerlijk hoe droog hij af en toe uit de hoek kwam:
Kiki: Oh, what a lot of beautiful buildings.
Cat: Yes, I see a lot of buildings.

Een beetje jammer dat de kat naarmate het einde vorderde wat vergeten werd . Toch een leuke film, die niet kan tippen aan Tonari No Totoro of aan Princess Mononoke. Een kleine 4,5*

avatar van Prudh
Ik vond deze film een kleine tegenvaller. De personages in de Miyazaki's die ik tot nu toe heb gezien stralen meer magie uit dan in deze film, inclusief Kiki zelf. Vergelijk een Kiki met andere creaties uit Ghibli films (de charismatische biggemans uit Porco Rosso, de dappere Chihiro, de schattige zusjes uit Tonoari no Totoro), dan is zij een stuk minder innemelijk en eigenlijk veel gewoner, ondanks dat ze een heks is.

De gebeurtenissen en ontmoetingen waren daarom ook minder bijzonder. Kiki's avontuur is leuk om te volgen, maar laat toch minder indruk achter dan bij de eerder genoemde voorbeelden. De beste momenten in de film zijn daarom ook de momenten waarin haar kattebeest zit; een lekker cynisch mormel die best wat meer op de voorgrond had kunnen treden (zoals zijn encounter met die grote hond, awww ).

Maar omdat de film in vergelijking niet aan mijn verwachtingen voldoet betekend natuurlijk niet dat hij slecht is. Neen, au contraire. Het vergelijkingsmateriaal is natuurlijk niet geheel eerlijk, omdat het allemaal van de meester zelf is. Kiki's Delivery Service is een leuke anime om eens te zien, vooral vanwege het hoge feel-good gehalte. 3,5*

avatar van Tenshinhan
Ik vind hem persoonlijk wat minder dan de gemiddelde “Miyazaki”. Op Kiki na vind ik de karakters niet interessant genoeg en ik vind hem gewoon niet zo speciaal aanvoelen als de andere Miyazaki’s. Maar goed, de film is prachtig geanimeerd, is lekker sfeervol, heeft lekkere muziek en is gewoon een alleraardigste feel good film.

Ik hoe het op 3.5 sterren tot dat ik hem weer eens herzie.

avatar van Linn
Erg lieve feelgood movie, waar gewoon eens een keer geen problemen zijn maar een beetje in de stijl van totoro. Gewoon een leuk, lief, en vrolijk verhaaltje waar je niet veel bij na hoeft te denken en gewoon lekker bij kunt ontspannen 4,5

Weet niet hoeveel keer ik deze film nu al gezien heb, maar het blijft heerlijk luchtig, verveelt daarom ook niet. Gewoon lekker meedromen met de avonturen van Kiki en haar gekke katje. Simpele cinema is vaak mooie cinema, zo blijkt wel weer.

Niet voor mensen die enkel op zwaar drama teren. 4* blijven mooi staan.

avatar van Yak
Yak
Welja zeg, hier word ik nu echt heel erg gelukkig van. De fantastische dromerige sfeer van deze film, in drie woorden Ge! Wel! Dig! Om diep bij in de kussens te kruipen. 4,5*

avatar van Mug
Mug
Walt Disney Pictures komt met een live action verfilming... De Ghibli stal zal door Disney uitgemolken worden ben ik bang de komende jaren.

Kiki's Delivery Service - A live action English language adaptation of Eiko Kadani's book series, which was previously brought to the screen in Hayao Miyazaki's popular late-'80s anime film of the same name. Jeff Stockwell (The Dangerous Lives of Altar Boys) is writing a screenplay.

bron + vermelding reeds op imdb

avatar van danuz

Ben "bang" dat dit toch nooit in de schaduw kan staan van dit briljante werk.

avatar van hydraulix
Disney wat zich gaat wagen aan Ghibli-werk Ben het met danuz eens en ben er zeer sceptisch over.

Onderhond schreef:

Niet voor mensen die enkel op zwaar drama teren. 4* blijven mooi staan.
Helemaal mee eens! Één van de sterke punten van Ghibli-films; de mix tussen magie, feelgood, sfeer en luchtigheid (Totoro één van de beste voorbeelden). Geweldig dat deze film al bijna 20 jaar oud is en nog steeds bijzonder blijft.
Voor mij ook 4*

avatar van DieGo
Weer een fijne feelgood Ghibli. Miyazaki krijgt het toch elke keer weer voor elkaar. Kiki is erg aandoenlijk samen met haar katje Jiji. Vond het alleen jammer dat het hele heks gebeuren niet iets verder werd uitgediept. Met 4 sterren de minste die ik van hem tot nu toe zag.

ps. Waarom subben ze bij de Studio Ghibli Collection toch altijd de Engelse dub? Echt heel irritant voor mensen (zoals ik) die de Japanse versie prefereren.

avatar van Chr.s

Hoe lomp weer. Gaat nooit tippen aan het orgineel.

avatar van Wouters
Fijne film weer van miyazaki. De film steelt je hart en je leeft volop mee met Kiki. Alle personages zijn interessant en de film blijft heerlijk luchtig all the way. ghibli's op hun best. Geloven in jezelf is de boodschap die de film uitdraagt.

avatar van De Nederlander
is deze film dat ze via een geheime in gang naar een "andere" wereld gaat?? met allemaal rare wezens en zo,n monster die goud spuugt ofso?

Dat is Spirirted Away, andere film van Miyazaki.

avatar van Gizzmann
Opnieuw een geweldige Ghibli

Vergeleken met de andere Ghibli's was de animatie niet heel erg bijzonder, toch gewoon wel weer erg fijn. Het gegeven is ook niet heel erg briljant, maar wel orgineel en met erg veel opties, waar Miyazaki weer mooi mee uit de voeten kan. In dit geval resulteert het in bezemsteelritjes, jeugdromance en niet te vergeten een onweerstaanbare schattighied Moet ook bekennen dat ik stiekem het eindliedje erg leuk vond (de verdere soundtrack was overigens niks speciaals).

4,5* Eindelijk weer eens een goede film uit mijn niet al te bijzondere geboortejaar!

Behoorlijk leuke, maar wat brave (weer eigenlijk) film van Miyazaki. Het kijkt allemaal lekker weg, maar is niet zo bijzonder als veel andere Ghibli films. 4 sterren.

avatar van Tommeh
Fijne Ghibli inderdaad, kan me voorstellen dat sommige mensen hem saai vonden, maar voor mij werkte dat juist erg goed. Door al haar kleine avontuurtjes ga je steeds meer meeleven met Kiki en is het einde, waar alles uiteraard helemaal goed komt, erg geslaagd. Ook van mij 4 sterren.

avatar van tommykonijn
Een erg Goede animatiefilm als je het mij vraagt, Leuke Japanse stijl ook, De Stemmen waren ook in orde kortom : Voor kinderen is deze animatiefilm echt een hele grote dikke aanrader, Als kind vond ik hem natuurlijk nog Leuker.

****

avatar van Legan
Lekker luchtig en feelgood maar tevens voorspelbaar, met de nodige clichés en soms met een beetje teveel 'cuteness'. Ghibli is vooralsnog uitstekend in het creëren van sfeer, maar de animaties steken daar vaak schril tegen af. Als ze wat meer aandacht aan de animaties geven, dan zijn de meeste werkelijk kleine meesterwerkjes die met gemak 4* en hoger scoren. Jammer.

Legan schreef:
Als ze wat meer aandacht aan de animaties geven

Aan gebrek aan aandacht zal het zeker niet liggen. Misschien eerder budget, maar verder ook gewoon puur de stijl.

avatar van Legan
Onderhond schreef:

Beiden mogelijk. Maar dan valt de stijl tegen want het heeft weinig aantrekkingskracht en uitstraling. De Ghibli's moeten het vooral hebben van het verhaal en de sfeer want de animaties zelf zijn vaak gewoontjes, simpeltjes en in mijn ogen tegenvallend.

avatar van Gizzmann
Dan ben jij een van de weinige, de animaties worden toch vaak erg mooi gevonden. Vind ik zelf ook trouwens, ook al Laputa uit '86 had erg mooie animaties en die zijn alleen maar mooier geworden in o.a. Spirited Away en Mononoke.

Mr_White
Schitterende film maar dat is te verwachten van Miyazaki. Het mooie blijft toch altijd de luchtigheid van de films zonder saai te worden. Geweldig hoe Kiki de oude vrouw helpt met het bakken van de taart. Ze kijkt op de klok en heeft nog genoeg tijd over. Maar dan ontstaat het probleem, de klok blijkt achter te lopen en Kiki moet zich haasten. Zo gruwelijk simpel maar tegelijkertijd ook zo effectief.

avatar van Donkerwoud
Ik heb werkelijk genoten van dit humanistische sprookje zonder schurken of geweld. Maar ondanks die onschuldige toon wordt het nooit zoetsappig. In handen van een Amerikaan zou zoveel onschuld nooit werken.

Leuk, lieflijk, een film die bewijst dat geweld niet nodig is om onderhoudend te kunnen zijn.

Coco111
vreemd dat ie in nederland wel in video verscheen. maar niet als dvd is

op dit moment heb ik van iemand geleend. helaas genoeg was het wel regio 4.

Coco111
ik heb hem uiteinderlijk gekeken

en wat een goeie film.

ik keek hem wel in japans met englese ondertiteling want die disney gedoe is 50% fout

de kat (weet de naam niet meer) is in de japanse iets cooler maar in de engelse meer een zeurpiet

het vervelende was dat de beelden uit de disney versie kwamen zodat ik in het vere einden een brief kon lezen in engels.

maar goed wat mij betreft is de japanse gewoon mij de winnende ding.

opeens schoot te me binnen dat ik eens een dvd zag in de winkel van kiki's delivery service in nederlands. iets heel ver vroeger.

maar zou het aan mij liggen?

ik ken wel van alles vergissen

goed : 5,0*