What Richard Did (2012)

Ierland

geregisseerd door Lenny Abrahamson
met Jack Reynor, Roisin Murphy en Sam Keeley

De film volgt Richard Karlsen, een succesvolle atleet en de onbetwiste leider van een bevoorrechte groep tieners uit Dublin, tijdens de zomervakantie tussen het einde van de middelbare school en het begin van de universiteit. De wereld lacht hem toe en alles lijkt mogelijk, tot Richard in één furieus, roekeloos moment iets doet wat alles aan diggelen slaat en het leven van zijn naasten verwoest.

avatar van jipt
Michael Bay heeft naar aanleiding van deze film de hoofdrolspeler verkozen tot superster van Transformers 4:
Michael Bay Sets Jack Reynor For ‘Transformers 4′ - imdb.com

avatar van Movie-Addicted
Tja, Shit Happens. Degelijke film met goed acteerwerk. Maar aan de andere kant ook niet echt iets bijzonders (om er echt voor te gaan zitten.)

Redelijk drama.

avatar van John Lee Hooker
Opmerkelijk dat ik voor de werken van Abrahamson steeds een lagere waardering uit deel. Zijn eerste Adam & Paul was geweldig, Garage vond ik solide en deze What Richard Did lijkt op een doorsnee Amerikaans drama. Jammer, vooral omdat je weet waar de regisseur toe in staat is. Het incident zelf vond ik vrij zwak in beeld gebracht maar het proces van bezinking, verdriet en acceptatie werd wel aardig neergezet. Gelukkig duurde het niet te lang.

avatar van Movie-Addicted
John Lee Hooker schreef:
Zijn eerste Adam&Paul was geweldig

Niet voor niets in mijn top 10

avatar van John Lee Hooker
Ik schud jou de hand.

Alhoewel de film qua sfeer authentiek overkomt (jeugdige overvloed en uitspattingen), is het eerste deel weinig interessant. In de kern gaat het over de tragische consequenties van de relatie die de hoofdpersoon heeft met een plaatselijk meisje dat uitmondt in een verhaal over moreel besef, schuld en verantwoordelijkheid. Gelukkig wordt het laatste gedeelte meer emotioneel en aangrijpend. De cast speelt zonder uitzondering goed.

avatar van Apollinisch
Ondanks een zinderende opbouw, mogelijk gemaakt door de ijzersterke hoofdrolspeler en prachtige score, lijkt het er lange tijd op dat What Richard did de platgetreden paadjes bewandelt en het zoveelste verhaal over schuld en boete vertelt. Gelukkig blijkt uit het einde dat de film wel degelijk een eigen smoelwerk heeft.

avatar van ArnoldusK
Richard; aantrekkelijk, geliefd, slick en vooral een volwassen jongvolwassene.
Het contrast met de gebeurtenis die centraal staat in de film is uiteraard groot gemaakt.
Wachtend op deze gebeurtenis 'die Richard deed' gebeurt er weinig. De dialogen zijn nergens erg scherp, soms saai, en de setting is sober. Richard heeft ook iets te lieflijk koppie in mijn ogen.
Na de bewuste gebeurtenis komt de vertelling in een stroomversnelling die een aantal keer boven een gemiddelde aantrekkelijkheid uitstijgt. Zo zorgt de scène in de kerk ervoor dat het, even verloren concept van de liefde, nog terugkomt. Uiteindelijk zorgt dit er klaarblijkelijk weer voor dat de juiste beslissing wordt genomen. Althans, zo zal ik het zien.
Leuke Ierse cinema wederom. Adam & Paul is van een andere categorie, maar over het algemeen een sterker concept dat ook nog eens beter is uitgewerkt. 3,5 voor deze.