Pronto ad Uccidere (1976)

Alternatieve titels: Meet Him and Die | Risking

Italië
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Franco Prosperi
met Ray Lovelock, Martin Balsam en Elke Sommer

Een jongeman, Massimo Torlani, probeert een juwelierszaak te beroven maar wordt door de politie gevat en naar de gevangenis gestuurd. In werkelijkheid is hij echter een undercover agent die de opdracht heeft te infiltreren in een bende criminelen, die geleid wordt door de boef Giulianelli.

Er bestaan er aardig wat van : italocrimes met Ray Lovelock...niet mijn genrefavoriet, niet echt de uitstraling van een tough cop, maar hé : hij werkt natuurlijk undercover hier, snap je..
Dat begrijpen we eerst zogenaamd nog niet : we ontmoeten de held eerst bij zijn ouwe moer die in een rolstoel zit, na het afscheid gaat de brave jongen aan het werk - dat wil zeggen hij valt gewapend een juwelierszaak binnen en gaat daar als een malloot te keer. De flikken onder Cucciolla zijn verdacht snel ter plaatse en rekenen Lovelock in .... Het is allemaal dermate opzichtig dat we nattigheid voelen en begrijpen dat hier meer aan de hand is.
En verdomd: eenmaal in de cel krijgt Lovelock bezoek van flic Cucciolla die...zijn chef blijkt te zijn, zoals we reeds vermoedden. Vanaf dan hebben we dus een standaard undercover cop in action vehikel, maar Prosperi vond dit nog niet afgezaagd genoeg en combineert dit gegeven met vigilante thematiek en het overgekende "geadopteerd door de Don " riedeltje. Die Don blijkt Balsam te zijn, alfa mannetje in de gevangenis die oog heeft voor de criminele kwaliteiten van de held. Ze besluiten gezamenlijk te ontsnappen- anders zou het wel erg saai worden- en doen dit op verdacht simpele wijze. De simpele Balsam/ Giulianelli voelt echter geen nattigheid, en schenkt uiteraard zijn volledige vertrouwen aan Massimo/ Lovelock...net trouwens als zijn companen.
Ook een vigilantemotief zei ik: dat moedertje van Massimo zat niet vanwege reuma in die stoel, zo leren we...en in feite misbruikt Lovelock zijn missie om zijn wraak te kunnen voltrekken. Pro forma houdt zijn chef Cucciolla wat preekjes over proportionaliteit, Massimo noemt hem echter gay en het lijkt me duidelijk dat de makers hier ook zo over denken.
De hele film is in feite niet meer dan een met genrecliché s volgehangen kapstokje om zoveel als mogelijk actiescènes in de film te proppen, en daar lijkt me verder niets mis mee ! De uitvoering ervan is redelijk, liefhebbers van analoge chases zullen genieten van de car vs car chase in de straten van Rome, zeker echter van de truck vs bike chase over de autostrada, voor een bescheiden budget film ziet die er prima uit, sowieso nix mis mee.
Overall entertainend genoeg dit werk, zij het dat het halverwege wat inkakt dankzij mevrouwtje Sommer, schijnbaar vanwege de co- productie factor mocht ze hier opdraven als een soort cougar in bikini met een maatje meer en zelfs love interest van de gerontofiele held ! Haar rol neemt op het eind werkelijk volslagen absurde vormen aan, u moet het zelf zien. Wel kan ik verklappen dat het slot in freeze frame een duidelijk vervolg suggereert, dat er bij mijn weten nooit kwam.
Het zelfde team ongeveer- maar met andere regisseur- besloot echter l'avvocato dalla mala te draaien, wederom met Lovelock. Zou het trouwens geen beter idee zijn geweest om ook hier Carati te casten ipv. Sommer ?
Enfin, behalve reeds genoemden ook nog rolletjes voor Manni als ouwe mafioso, en co- productie contingentje met Berling en Domez.
Score van Continiello zeker geen genrehoogtepunt, met afgrijselijke titlesong ook.

Is zoals gekend door NEW op DVD uitgebracht in DE met 3-voudig audiospoor, zonder onderschriften echter en ook niet in de juiste beeldverhoudingen, men verzekert me dat dit komt door het de afwezigheid van een goede Urprint. U moet het er dus mee doen, die Italiaanse DVD van Raro is niet beter en bevat buitendien geen onderschriften.
Trouwens : deze film met Elke Sommer moet vaak op de Duitse teevee zijn uitgezonden, en door veel mensen hier zijn gezien....waar en wat is jullie mening/ stem ?