Operation Snatch (1962)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Oorlog

geregisseerd door Robert Day
met Terry-Thomas, George Sanders en Lionel Jeffries

De legende zegt dat als de apen de rots van Gibraltar verlaten, dan zullen de Britten het onderspit delven. Daarom wordt een Brits officier tijdens de Tweede Wereldoorlog op Gibraltar gestationeerd om de apen onder controle te houden. Wanneer hij merkt dat het moreel van de apen beneden peil zakt, stelt hij een plan op om achter de Duitse linies een aap te ontvoeren, die het moreel van de andere apen omhoog moet tillen. Dat moet dan wel gebeuren voordat de Duitsers er achter komen dat de apen op Gibraltar er slecht aan toe zijn en dat als propaganda kunnen gebruiken.