Théâtre de M. et Mme. Kabal (1967)

Alternatieve titels: Mr. and Mrs. Kabal's Theatre | Théâtre de Monsieur & Madame Kabal

Frankrijk
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Walerian Borowczyk
met de stemmen van Louisette Rousseau, Pierre Collet en Louis Jojot

Als een soort Vaudeville voorstelling, bestaande uit losjes met elkaar verbonden scènes, wordt de relatie tussen meneer en mevrouw Kabal uit de doeken gedaan; de man lijdt en de vrouw zeurt. De vrouw is een mechanisch monster gemaakt van ijzeren onderdelen die de man voortdurend onder schoffelt. Wanneer zij bijvoorbeeld een vlinder opeet en last van haar spijsvertering krijgt, moet hij door haar slokdarm naar binnen om de oorzaak van haar ziek zijn te achterhalen. Ook krijgt de kijker de dromen van de vrouw voorgeschoteld.