Il Prato (1979)

Italië

geregisseerd door Paolo Taviani en Vittorio Taviani
met Michele Placido, Saverio Marconi en Isabella Rossellini

Een jonge advocaat gaat vanwege een erfeniskwestie naar een Toscaans dorpje. Daar ontmoet hij een antropologe die zich met kindertoneel bezighoudt en zijn artistieke dromen van vroeger weer wekt. Het meisje is al verloofd met een landbouwingenieur die een agrarisch collectief wil stichten.

NOG geen stemmen voor een film van de auteurs Taviani met Isabella Rossellini ? Die 2 wonnen nog wel een gouden beer in Berlijn afgelopen jaar ! Misschien komt het omdat hun cult following niet weet dat deze hier überhaupt is toegevoegd...
Tamelijk vergeten film, waarschijnlijk omdat ie werd gemaakt tussen enkele overgekende Taviani klassiekers in en deze toch duidelijk minder is. Dat neemt niet weg dat hij weer dingen te bieden heeft waar de Taviani cult following zo dol op is: opgenomen in hun geboortegrond Toscane, meer bepaald het bij auteurs zo geliefde San Gemignano, en composities als in de Florentijnse schilderkunst uit de renaissance, de warme kleuren van het land daar in de zomer, en een paar auteuristische trage trekking sjots, dus voor de diehards zal dit wel een feestje zijn...imho meest geslaagde scène was de fantasy sequentie met Isabella als rattenvanger van Hamelen.
Er zitten ook nog wat meta-referenties in naar het werk van Rossellini sr.- met name GAZ- die wat geforceerd aandoen, al spreekt de afloop voor zich. Een kortgeknipte Isabella lijkt hier als 2 druppels op haar moeder.
De intrige biedt ons verder niets nieuws, een driehoekje tussen advocaat Marconi die ziek is geworden van de kapitalistische gruwelen in de grootstad, naar zijn vaders geboortegrond wordt gestuurd vanwege een eigendomsgeschil, en ter plaatse de antropologe Rossellini en landbouwingenieur Placido ontmoet. Dit gegeven is voor de gebroeders dan weer aanleiding om hun marxistische rimram over landhervorming en de strijd tegen fasjisme en kapitalisme te verkondigen.
De Taviani's beweerden zich thebben gebasserd op een gekende klassieker uit de Duitse romanliteratuur, wordt moeilijk om te zeggen welke zonder te spoileren, maar het slot wordt meermaals aangekondigd...
Muziek van Morricone.